/fotboll/osk/forum/2686.aspx/fotboll/osk/forum/2686.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Urban, Sjukvårdsbiträde
2012-05-27 10:52
Hade ÖSK legat bra till om Allsvenskan också haft jurygrupper?
AIK Saywee
2012-05-27 10:41
@Urban, Sjukvårdsbiträde:

Bra,

trodde väl det, fast vet inte riktigt hur bra det blev för Thern´s Värnamo, eller Thernamo, han såldes ju till Gnaget, fast jag vet inte vilka som fick bäst betalt.
2012-05-27 10:34
@Saywee:

Jo
AIK Saywee
2012-05-27 10:00
Har inte Thern, tränat en Bangura i Värnamo?
Saxén
2012-05-27 09:32
Massa OT raderat.
Påminner återigen om PM-funktionen för inbördes käbbel.

SKÄRPNING FÖR F-N!
AIK Saywee
2012-05-27 09:09
Krille, när "avgår" Örebrotåget, som vi skall åka med ?
Örebro Grixx
2012-05-27 09:02
Kardinalen// Relativt oprövad får man nog kalla det med hans AS-tränarkarriär. I princip 1,5 år med mycket dålig start som HBK fick rädda upp genom att köpa ihop ett antal spelare.
Kardinalen
2012-05-27 08:45
@Grixx:

Thern har tidigare tränat Halmstad i Allsvenskan.
Örebro D´Artagnan
2012-05-26 23:45
Om Jonevrets sorti från Molde:
"Jonevret fick sparken av Molde FKs styrelse den 30 augusti 2010 och efterträddes av Uwe Rösler som tränare för resterande del av säsongen. Beskedet om Kjell Jonevrets avsked skapade upprörda känslor bland Molde FKs fans med massiva insändarprotester och tack till Jonevret som följd."
AIK Saywee
2012-05-26 23:20
@either/or:

Det var liknande jag funderade över tidigare, hur ser boendet, familjesituationen, gårdarna, framtiden, resandet, möjligheten till stora pengar, och mycket, mycket mer annat av betydelse ut, det är det som spelar roll vid förhandlingar för varje människas framtid och familj och vetefan vad ?
Örebro either/or
2012-05-26 23:17
@Grixx:

Ah OK, det hade jag missat. Ja kanske då att ÖSK skulle kunna övertala honom. Personligen hoppas jag dock inte det.

Rolle hade varit intressant. Efter heta högprofils uppdrag som MFF och FCK så undrar jag dock hur han skulle ställa sig till att träna bottenlaget ÖSK. Beror väl på hur desperat han är efter jobb antar jag.
Örebro Grixx
2012-05-26 23:13
Prahl har ändå öppnat för en fortsatt tränarkarriär men helst då utlandsuppdrag. Kanske är ÖSK lockande med större resurser än Trelleborg...och om han ges garantier på långsiktig satsning på honom så vore det riktigt intressant.

....och Rolle är väl omöjlig som alternativ?
Örebro either/or
2012-05-26 23:10
@Grixx:

Prahl är 63-årig sydskåning. Att han skulle orka ta ett lag "så långt norrut" som Örebro på sin fotbollstränarålders höst känns inte så troligt...
Örebro Grixx
2012-05-26 23:09
Jonas Thern har än så länge visat att han är bra på att utveckla och hitta talanger....men som tränare i AS är han helt oprövad, kan gå hur som helst.

Det vore ett verkligt skott från höften att försöka ta in honom och han har ju ändå redan avstyrt ett antal riktigt bra bud och utmaningar. Knappast skulle ÖSK vara aktuellt för honom.
Örebro Grixx
2012-05-26 23:03
Prahl har grejat i trädgården och fiskat sedan avslutet i förtid med Trelle.
...men han är nog ändå den som är mest spännande att ta in....eller är det Alec och Sixten som tar över ;-)

AIK Saywee
2012-05-26 22:46
Grixx, 22:30,

det du skrev var faktiskt mycket, mycket, mycket (upprepning) klokt skrivet, jag ställer upp till mer än 100% på det du skrev (om det är möjligt) ?!

Jag tror att även du skall kliva på framtidståget, med nya ÖSK, som Krille och jag, redan är bokade på ???

Heja SPORT, ge aldrig, ALDRIG upp :)
Örebro Grixx
2012-05-26 22:30
Jag kan tänka mig att klubb och tränare vridet och vänt på möjliga spelare på olika platser och taktiker lika mycket som vi gjort i forumet men det har ändå inte inbringat så många poäng. det är väl det som är så svårt med fotboll.

Annars så skulle det finnas en mall som alla följde och vann...fast det vet vi ju är omöjligt att alla vinner alltid. Eller som spelbolagen kommit fram till att fotboll är det svåraste "idrottsspelet"" att räkna ut vinnare på.

Ett mål hit eller dit och poängen går åt olika håll. Storfavorit förlorar mot losern. I basket, handboll och liknande är det ofantligt fler mål/poäng inblandade och inte en slumpboll som avgör allt...eller straffmål eller utvisning.
Örebro either/or
2012-05-26 22:08

Hehe! Det är lugnt. Jag har ett problem att hålla mina inlägg korta, vilket gav dig mycket tid att skruva till ditt inlägg. :-)
2012-05-26 21:52
@either/or:

Ja, jag ber om ursäkt. Jag är en person som ofta vill skruva på mina inlägg flera ggr innan jag till slut ger mig ;) Och då kan de bli lite tokigt om någon annan under tiden svarar på det.

Egentligen skall man skriva dem i en ordbehandlare, åtminstone de lite längre, och sedan klistra in allt när man är klar .
AIK Saywee
2012-05-26 21:03
Urban, instämmer verkligen med dig, bara inte irritation uppstår ...

"Fotboll är fotboll. Forumreglerna säger att man får prata fotboll i allmänhet. Och det spelar väl ingen roll vem som utövar det ;)"
Örebro Salt&Peppar
2012-05-26 21:03
either/or//

Jonevret skulle jag inte vilja ha som tränare på lång sikt heller, men kan han rädda kvar Ösk med ett kontrakt säsongen ut så gärna för mig.

Fast jag undrar varför inte Hammar skulle kunna få chansen som tränare på längre sikt? Känns som en intressant tanke.
Örebro either/or
2012-05-26 21:01
Urban, Sjukvårdsbiträde//
Ser nu att du har lagt till lite om hur du vill att ÖSK ska spela, under tiden jag skrev mitt inlägg. :-) Och jo, det är klart att Elfsborgs modell är det svårt att klanka på just nu.
Örebro Devo
2012-05-26 20:59
Bra CV hos Jonevret, nån som vart inne på Moldes forum och hört efter?
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro either/or
2012-05-26 20:58

Mm, det har du en poäng i. En Nordback-typ på mitten hade varit välkommet. Men Haginge såg väldigt bra ut i den rollen tycker jag, så kan kanske funka med honom där resten av säsongen.

Jättesvårt att definiera offensiv fotboll förstås. Handlar ju så mycket om tycke och smak. Nummer 1 är självklart alltid att vinna matcher. Men sen föredrar väl jag personligen mer Malmös sätt att spela fotboll före Gefles. För att ta ett par allsvenska referenser. Men jag håller med dig i att bollinnehav för sakens skull om man ändå inte skapar chanser är helt ointressant.

Offensiv fotboll är till stor del för mig är att man ligger högt med försvarsspelet så att man så långt uppe som möjligt på plan kan vinna boll, och därmed starta anfall själv och skapa målchans. Då gäller det också att man har många spelare med fart och teknik som man snabbt kan slå bollen till när man vinner den. Så spelade ju ÖSK ändå ganska ofta under 2010. Matchen mot HIF är väl det bästa exemplet. Detta i motsats till att ligga lågt med försvaret och vänta på att motståndaren ska närma sig det egna straffområdet. Vinner man bollen där så är det ju mycket längre upp till motståndarens mål och därmed ofta svårare att skapa målchanser. Och för det spelet krävs ofta många och chansartade långbollar på forwards, just för att man ligger så långt från motståndarens mål.

Samtidigt inser jag att det inte är alltid är det höga försvarsspelet, och lagen med de mest speediga och tekniska spelarna, som vinner titlar i Sverige. HIF spelade ju under förra säsongen ofta ganska tillbakadraget och tog massor med poäng. Elfsborg har ju i år ändrat sitt spel till att vara lite mer tillbakadraget i försvaret också, och då har det börjat gå bra för dem. Tycker dock att framförallt Elfsborg kombinerar det med att ha duktiga bollspelare som ändå klarar att slå om snabbt, utan att slå massor med chansartade långbollar. Och då kan ju det också vara ganska offensivt.

Så, som sagt, svårt att definiera. :-) Vad tycker du själv? Hur vill du att ÖSK ska spela (i en ideal värld)?
2012-05-26 20:34
@either/or:

Jag håller med dig i att jag inte vill se en köttvall och långa chansbollar på Bengt och oförmögna att spela sig ur situationer. Någon köttare av klass skulle jag dock gärna vilja få in på mitten.

Sen är det alltid svårt att definiera "offensiv" fotboll. Det är sant att Sixten stod för en passningsfotboll med högt bollinnehav.

Dock kan jag tycka att under alla Sixtens år har man mer eller mindre alltid haft svårt i sista offensiva tredjedelen och inte alls skapat målchanser i paritet med bollinnehavet. Och då kan man ju fråga sig hur offensiv fotboll ÖSK egentligen spelat? Definiera offensiv fotboll?

Så ÖSK har förvisso ofta spelat grant under Sixten men väldigt ineffektivt och faktiskt också ganska stereotypt. Särskilt 2008-2009.

Jag har inga problem med en spelmodell som kanske innebär lägre bollinnehav men ett rakare och snabbare spel med fler avslut (Se Elfsborgs förvandling från "spelande lag" 2012).

Örebro either/or
2012-05-26 20:29
D'artagnan//
Jag erkänner gärna att jag har dålig koll på vilken typ av fotboll Molde spelade i norska ligan under.Jonevret. Men visst du har rätt, DIF-spelade ju ingen dödgrävarfotboll under Jonevret. Han fick ju dock sparken från Molde 2010 och har därefter, som det verkar, inte varit så eftertraktad som tränare. Känns lite som Jonevret dyker upp som eventuell tränare för att ÖSK-ledningen kikat vilka kända tränare som är lediga, och i den gruppen finns ju Jonevret. Förståeligt i och för sig att ÖSK måste kolla vilka tränare som är lediga mitt under säsong. Och på kort sikt så kan han kanske vara en bra lösning. På längre sikt vill jag dock ha en tränare med framtiden för sig, inte bakom sig som det känns med Jonevret. Jag sitter dock inte på nåt namn som känns både intressant och realistisk. Drömmen vore väl Jonas Thern, men det tror jag är enormt osannolikt tyvärr.

Sen tycker jag att Jonevret diskvalificerar sig själv litegrann när han säger att han inte vet hur sugen han är på att träna ÖSK. Spel för galleriet kanske, men inte direkt de orden man vill höra från en eventuell tränare vars uppgift är att rädda kvar klubben i allsvenskan...

Jag tror att det kommer bli Hammar som kommer komma in som tränare. Och då utgår jag från att de bara är ett kontrakt som gäller säsongen ut, så att klubben kan försöka hitta en framtida tränare efter säsongen. Och vem det blir påverkas ju självklart enormt mycket av i vilken serie vi spelar 2013.
Örebro D´Artagnan
2012-05-26 20:03
either/or // Om Du vill ha offensiv fotboll varför ser Du då inte Jonevret som en långsiktig lösning?
Örebro either/or
2012-05-26 19:45
Om det blir Jonevret eller Hammar så hoppas jag att det inte är några långsiktiga lösningar som tränare. Tycker ingen av de känns särskilt spännande på längre sikt. Men på kort sikt så är ju det viktiga att vi får in en tränare som är bra på att svetsa samman en grupp, få spelarna att tro på sig själva och få spelarna att tro på laget. På de bitarna så tror jag att Sixten har varit riktigt dålig. Några stora taktiska rockader mitt under säsongen tror jag inte på. Det har Sixten, troligen i ren panik, redan gjort flera stycken under de 12 första omgångarna. Jag tror inte heller på att ta in massor med nya spelare i nästa transferfönster. Vore helt kontraproduktivt. Ska det återigen bli en period där vi ska spela ihop ett nästan nytt lag? Då kan vi redan nu slänga in handduken. Nä tvärtom så bör den här gruppen spelare, som jag trots allt inte tror är fullt så usel som många vill få det till, få en chans att spela ihop sig ordentligt. Något de inte har kunnat göra pga alla skador. En bra målvakt hade dock verkligen behövts!

På lång sikt så vill jag ha en tränare som vill att ÖSK ska spela offensiv och kreativ fotboll. Mardrömmen vore en tränare som förespråkar Gefle-fotboll. Jag vet, jag vet, jag vet, många här tycker att Sixten är pest och pina och har varit det ända sen första början. För mig känns det som en mycket märklig ståndpunkt. Om man som jag vill att ÖSK inte endast ska plocka poäng, utan helst även spela fin fotboll, så måste man uppskatta det Sixten gjorde för klubben 2008-2010. ÖSK spelade (framför allt under 2010) en typ av fotboll som man inte sett de göra i modern tid! Att få hit en Stefan Lundin-typ (hemska tanke!) som drar tillbaka ÖSK-klockan flera år, vore inte önskvärt.

Men som sagt på kort sikt finns bara ett mål, ÖSK i allsvenskan 2013! Och då stödjer jag vilken tränare som helst som kan leda oss till det.
2012-05-26 18:00
@Saywee:

Fotboll är fotboll. Forumreglerna säger att man får prata fotboll i allmänhet. Och det spelar väl ingen roll vem som utövar det ;)
AIK Saywee
2012-05-26 17:50
@Marta (hane):

Apropå Grahn, är inte även han en gåta för ÖSK?

Först trodde jag att han var kortbenägen och inte så bra för klubben,
sedan bestämde jag mig för att tro på Grahn, efter många inlägg från andra forumskribenter, som en riktig härförare, en kämpe en krigare ...

... men vetetusan vad jag skall tro i nuläget om honom som ÖSK´are,
han ju en massa kort och dessutom verkar han lite skadebenägen i just ÖSK

Konstigt eller inte ?
Annons: