/fotboll/osk/forum/2673.aspx/fotboll/osk/forum/2673.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Urban, Sjukvårdsbiträde
2012-05-29 12:43
@Hahne:

2,5 år t.o.m (sommaren 2011---säsongen ut 2013)
AIK Saywee
2012-05-29 12:43
Visionen i sig är väl ganska kul och trevlig, men är den aktuell/uppdaterad, den har ju "stått" på officiella sidan så länge ?

Jag är nog mer intresserad av, i dagsläget, om klubben har någon kommunikationspolicy och vad som i så fall kan tänkas stå i den ...
Örebro Motgångssupportern
2012-05-29 12:35
@Flugan på väggen?:

Nja, du har inte riktigt rätt. Lennart har jobbat tillräckligt länge för att ha längre uppsägningstid än så. Dessutom kan man inte bara sparka en person hur som helst. Vi har stor anställningstrygghet i Sverige så ska man sparka en person krävs det övertalighet, brist på arbetsuppgifter eller att man missköter sitt arbete grovt. Det senare kan man knappast hänvisa till även om flera här säkert anser detta rent känslomässigt.
AIK Saywee
2012-05-29 12:32
Kanske var detta man diskuterade, om man skulle ändra lite i ...

"Vision
(uttrycker ÖSK Fotbolls idealbild — övergripande målsättning)

ÖSK Fotboll en ledande förebild inom elitidrott i framgång; idrottsmässigt, affärsmässigt och socialt engagemang
ÖSK Fotboll, ett topplag i norden med frekvent europaspel där framgångskonceptet är attraktiv fotboll som engagerar"
Örebro Grohl
2012-05-29 12:27
Finns det någon rimlig förklaring till att locket är på ang. mötet igår?

Annat än att det är totalt jävla kaos i hela klubben och att man inte kan komma överens om någonting alls, på någon nivå? Det är verkligen den auran som Björn Åqvist sprider för tillfället.
AIK Saywee
2012-05-29 12:13
Kan man anmäla styrelsen för misshandel
och Sjögren/Sköldmark för miss i handel?
AIK Saywee
2012-05-29 12:07
Ibland brukar det väl finnas prestationsbaserade kontrakt,
men det är väl sällan någon tränare som kritar på ett sådant?

Fast Sixten har ju ett mycket bra självförtroende,
så han hade kanske vågat, om chansen funnits?
Örebro Hahne
2012-05-29 12:01
okok tack
Flugan på väggen?
2012-05-29 12:00
Hahne//

Mitt emellan: 2 år. Han sitter 2013 ut.
Örebro Hahne
2012-05-29 11:57
Hur långt kontrakt skrev sixten på fötta året ngn som vet ? 3 år ? 1år ?
AIK Saywee
2012-05-29 11:41
Finner inte ord för tillfället,
utan håller nog med de flesta forumskribenterna här idag.

Undrar när nästa möte är/blev inplanerat?
Flugan på väggen?
2012-05-29 11:30
Telle//

Utmärkt inlägg!
Flugan på väggen?
2012-05-29 11:28
björta //

Det kostar en månadslön att sparka Sjögren. Han är en tjänsteman som har samma villkor som vilken tjänsteman som helst i vilket annat företag som helst som går kräftgång.
Örebro Telle
2012-05-29 11:23
Den svaga, svaga förhoppningen jag närde innerst inne om att styrelsen redan hade haft sina nödvändiga diskussioner, fast diskret, och att man redan hade en beredskapsplan som bara var att sätta i verket efter Geflematchen, grusades rätt grundligt igår kväll. Då hade man inte behövt sitta fem och en halv timme och ändå inte ha något att komma med efteråt.

Seriöst? Hur kan man (efter fjolårets misslyckande) genomlida den sämsta säsongsinledningen någonsin i klubbens 104-åriga historia utan att styrelsen träffas och har ett möte eller åtminstone en förberedande diskussion om vilka åtgärder som måste till när uppehållet kommer?

Ursäkta min tillfälligt dåliga svenska, men det är ju helt j-a sjukt.

Det där fem och en halv timmes-mötet skulle ha hållits redan efter Norrköpingsmatchen. Redan då skulle man ha en färdig plan för hur man skulle agera, oavsett om raset fortsatte de resterande matcherna fram till uppehållet, eller om man ansåg att Sixten kunde vända skutan.

Eventuella tränarnamn skulle redan ha sonderats och diskuterats, och inledande kontakter skulle redan ha tagits.

Mötet igår skulle ha varit en formsak, och man skulle redan på kvällen kunna ha gått ut med viss information till supportrar, media och sponsorer.
- Även om man självklart inte kan informera allmänheten innan Sixten själv fått besked, eller gå ut med tänkbara tränarnamn innan de tackat ja, kunde man åtminstone gått ut med ATT man ska göra något. "Vi kan tyvärr inte avslöja några detaljer än, men vi kommer att ta konsekvenserna av det senaste årets resultat och se till att kraftfulla förändringar genomförs under uppehållet."

ÖSK verkar dock inte jobba så just nu, som bekant. Björn Åqvist "tror folk har förståelse för det." Det tror inte jag. Jag kan i och för sig bara utgå från mig själv, men jag har ingen förståelse alls för det. Tvärtom.

Björn och styrelsen anser vidare att ÖSK "har en god möjlighet att hålla oss kvar och ju mer stöd vi får av vår fantastiska publik och andra ju mer ökar möjligheterna."

I det påståendet håller jag visserligen med honom, men om vi nu är så fantastiska, och ni vill ha vårt stöd, så kan ni väl ha vänligheten att sluta ta oss för givet och istället ge oss lite information någon enda gång då.
Örebro Urban, Sjukvårdsbiträde
2012-05-29 11:13
@8 poäng av 63 möjliga:

Jag tror också så. Det är omöjligt att behålla en tränare som inte har spelarnas förtroende. Sen om mer huvuden kommer att rulla är svårt att Sia om. Känns som om man borde vänta med ev organisationsförändringar till efter säsongen men arbeta på dem under hösten. Möjligen att man skulle kunna ersätta Sjögren snabbt.

Örebro björta
2012-05-29 11:10
D´Artagnan
Man får väl anta att styrelsen och J Karlsson som VD vet tillräckligt om de ekonomiska aspekterna. Men att bedöma huruvida det sportsliga räcker till, vilket är knäckfrågan, den är tveksam. Och frågan är vem ska kunna besvara det med tanke på situationen som man hamnat i.

Jag är rädd för att det blir varken hackat eller malet. Mao att man "försiktigt gasar". Värvar nån billig bosman spelare, ersätter sixten med en billig Hammar-typ lösning. Sen åker man ur, utan att ha gjort ett riktigt försök och man har heller inte förberett tillräckligt för ettan.

Vilket gör omställningen till ettan inte helt lätt...
Sverige Programsamlaren
2012-05-29 11:08
Jag tycker att det verkar som ÖSK tjafsar om allt annat runt omkring istället för att stärka självförtroendet hos spelarna som faktiskt är de som ska se till att en förening får poäng på planen. Hos oss har spelare och ledare känt förtroende under flera år, och därför har resultaten i Superettan varit bättre än vad vår tunna trupp borde kunna prestera. Den tunna truppen har nog hjälpt till att skapa trygghet för trots en del dåliga matcher har spelare kunnat behålla sina platser i laget. ÖSK däremot verkar leta efter lösningar på ett desperat sätt, byte av spelare och spelare på ovana platser.

Ni har ett spelarmaterial som borde räcka till. Wiktorsson t.ex. är en spelare som skulle kunna gå hur långt som helst och hos er platsar han inte, trots att han för ett par matcher sedan var matchens lirare på en ovan plats i laget. Har ÖSK sabbat hans självförtroende?

ÖSK kan fortfarande hänga kvar om ni vinner lika mycket som ni förlorar resten av säsongen. Då krävs det att ni skapar trygghet på planen och ett lugn runt omkring. Trygghet på planen skapas bakifrån. Den tryggheten fick ni tidigare till stor del genom en målvakt med pondus (Alvbåge). Förvaret litade på honom och den tryggheten spred sig genom hela laget.

Kenneth Höie fick inte nytt kontrakt av Elfsborg trots att han varit en av allsvenskans bästa målvakter nu när Ellegard är tillbaka. Värva Höie! Där har ni någon som skulle kunna skapa den trygghet ni saknar. Övrigt spelarmaterial ni har borde räcka för en allsvensk mittplacering.

Under Stahre så försökte vi värva oss ur en liknande situation. Resultatet förutom dålig ekonomi blev dålig moral och spelare som underpresterade och vi åkte ur Superettan för ett år. ÖSK bör inte göra samma misstag. Kanske skulle ni rentav tjäna på att i detta läget släppa några spelare, så att övriga spelare skulle kunna känna sig mer säkra på en plats i laget och få självförtroende. Ska det värvas till en trupp som underpresterar ska det endast vara någon enstaka spelare och i så fall så inte ännu en breddspelare utan någon som går direkt in i laget och kan vara en ledare.

Jag ser fram mot att snart få derbyn med ÖSK, det är de viktigaste matcherna för oss att vinna. Men jag vill inte ha derbyna i Superettan nästa år utan förhoppningsvis i allsvenskan om två år.
Örebro 8 poäng av 63 möjliga
2012-05-29 11:05
Flugan på Väggen//

Jag tror de är väldigt bra kompisar de i toppen i ÖSK. "Samsupna" som var ett ord som någon myntade (menar inte att de är alkisar, lågnt därifrån utan att man går på middagar tillsammans och blir såta vänner). Man håller varandra om ryggen in absurdum och det tycks (för en oinvigt) vara viktigare än att agera för ÖSK:s bästa.

Vi tar en titt på vad som skett:
* Från Europa League-kval förra sommaren till solklar jumbo på mindre än ett år.
* 0 segrar i serien 2012 när nästa hälften av alla matcher är avverkade.
* Ett publiktapp som känns väldigt stort (7000 hemma mot AIK t.ex)
* På knappt ett år har man lyckats rasera det goda rykte man byggt upp i fotbollssverige till att bli en ful, utskrattad, ankunge.
* Man har ersatt Almebäck med Eidur
* Man har ersatt Bedoya med Saeid
* Man har ersatt Gerzic med Grahn
* Man har ersatt Alvbåge med Sandqvist/Chencinski
Örebro D´Artagnan
2012-05-29 11:00
En fråga är om styrelsen ve4rkligen har rätt kompetens att göra en bra bedömning av denna konplexa situation.
Örebro björta
2012-05-29 10:53
Jag tror/vet följande om nuvarande kaos i ÖSK:

Det är massa faktorer som spelar in just nu.

Tror ledningen att man kan undvika superettan? Finns inte den tron kommer besluten bli annorlunda mot om man faktiskt trodde på det. Det kostar en massa pengar att sparka sixten och ersätta med ny tränare. Sen finns det kanske inte någon ny lämplig tränare som är villig att ta uppdraget, och då finns inget att fatta beslut om. Laget kan ju inte vara ”tränarlöst”.

De flesta inser nog också att göra sig av med t.ex. sjögren på sikt kanske är lämpligt. Men även det kostar pengar. Nya spelare för att undvika superettan kan också vara viktigt.

Allt handlar om ekonomi. Med spel i superettan har man inte råd med nuvarande ”kostym”. En sparkad sixten är en kostnad som lever kvar, samma sak med sjögren. Även kontrakt med t.ex. Grahn som kanske har högst lön blir tungt i ettan. Och då har man inte råd att värva spelare som ska göra att man kan gå upp igen.

Att gasa sig ur krisen nu och misslyckas, kan med andra ord göra superettan vistelsen blir lång som för Norrköping. Att göra smarta beslut och ha möjligt och kraft att snabbt sig tillbaka till allsvenskan är ett alternativ.
Allt handlar om vad dom tillslut tror är genomförbart, och det vet man nog inte än, tyvärr… Finns ingen tränare i pipen, inga intressanta bosman som man scoutat in (och med tanke på sista åren känns väl det tyvärr troligt), ja då kanske man snart förbereder sig för ettan istället.
Örebro Lekiller
2012-05-29 10:29
Man börjar ju även fundera på om herr Åquist verkligen är rätt man på rätt plats inom ÖSK. Någon som någonsin sett honom höja rösten eller vågat säga ifrån?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Lekiller
2012-05-29 10:27
Lösningarna på de mest akuta problemen borde väll ha diskuteras sedan typ en månad tillbaka eller? Dax att tända blåslampan nu när det är nära på kört och tiden tickar fort. I och med att de inte ens klarat av att ta fram en målsättning innan säsongen måste väll fått en del klockor att börja ringa och en plan B börjat skissas på för länge sedan kan man tycka.
Postat via SvenskaFans-appen
Flugan på väggen?
2012-05-29 10:10
Alltså, fattar någon vad som håller på att ske i styrelsen? Jag har aldrig varit med om maken till handlingsförlamning utanför ett äktenskap.

Hur starka låsningar är det egentligen inom styrelsen? Borde de inte släppa allt annat de har för händer nu och låsa in sig och diskutera hela klubben (styrmodell, sin egen roll, VD, sportchef, tränare, spelare, mediastrategi, sponsorer som slåss, sponsorer dom flyr, plastgräset mm) och inte komma ut förrän vit rök kommer ut genom skorstenen och en ny påve är vald?
Örebro Mathias Ekdahl
2012-05-29 10:08
@KCMarten (ÖSK i full fart mot SE och div.1!):

Att kommunicera med spelarna genom en lista på väggen är också lite 50/60-tal så det kanske finns en röd tråd ändå...
Örebro KCMarten (ÖSK i full fart mot SE och div.1!)
2012-05-29 10:06
ÖSK-Karl //

Inga problem. ;-)
Örebro "ÖSK-Karl (Ä N T L I G E N !)
2012-05-29 10:02
KCMarten//

Ja, börjar bli rädd för det. I så fall kopierar jag ditt tilläggsnick.
2012-05-29 09:58
ÖSK-Karl //

Du kanske ändrade ditt tilläggsnick lite för snabbt ;-)
Minatankar
2012-05-29 09:54
Marquis de Sade // Tack för förtroende. Det har emellertid aldrig varit mina tankar att engagera mig formellt, utan informellt.

För det första måste nuvarande styrelse och ledning få chansen att rätta till den situation de varit med om att skapa och för det andra krävs det en rad saker för att nya människor ska vilja engagera sig formellt.
Örebro "ÖSK-Karl (Ä N T L I G E N !)
2012-05-29 09:49
Varför blir man inte förvånad? Vi har en styrelse som med hjälp av dem de anställt kört ned våran klubb i botten, nu kan de inte ens komma ut från ett styrelsemöte med ett givet besked som borde varit klart för länge sedan.
2012-05-29 09:44
Jag får uppfattningen av att styrelsen och klubbledningen har en ganska sned verklighetsuppfattning.

De har tydligen inte förstått vilken genomslagskraft en elitförening inom fotboll har i media och bland supportrar. De verkar inte alls förstå att deras agerande och beslut granskas med lupp av landets ledande sportsjournalister och att supporterskarorna kan räknas i tusental och inte i hundratal.

De förstår inte heller att supportrarna till klubben idag finns geografiskt spridda över hela landet och inte bara i Örebro, där man i nödfall kan kalla till ett supportermöte för att gjuta olja på vågorna om någon höjer rösten.

De verkar inte förstå att intresset för klubben och deras agerande är en riksangelägenhet i sportvärlden och att deras beslut påverkar synen på staden Örebros mest kända varumärke och i förlängningen synen på Örebro som stad.

De tror uppenbarligen att de sitter i styrelsen för en kvartersklubb som har en handfull supportrar där ingen är intresserad av vad som sker i klubbhuset. Där NA är ensam som intresserad tidning och där alla problem försvinner bara man åker ur staden.

Det luktar väldigt mycket 50/60-tal över ÖSK´s klubbledning och styrelse
Annons: