/fotboll/osk/forum/2662.aspx/fotboll/osk/forum/2662.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Urban, Sjukvårdsbiträde
2012-06-03 21:16
@Saywee:

Jag såg aldrig den omröstningen?
AIK Saywee
2012-06-03 21:14
Urban, jag har också haft svårt att bestämma mig, men tror att jag är lite säkrare med Tomer.

Förresten hur blev resultatet av en målvaktsomröstning här på SF´s SV ?
2012-06-03 21:08
När jag ändå är i skrivarfarten ;)

..Så har jag bestämt mig angående målvakterna. De har ju stått båda två i ett antal matcher och i sista hemmamatchen kände jag..

Att jag nog trots allt känner mig tryggast med Tomer. Kände att jag blev osäker varje gång ett inlägg slogs in mot mål sista matcherna. Det kände jag inte riktigt med Tomer. Tycker att han alltid plockar ned vad han ska utan krusiduller. Sen kan han sväva ut på andra sätt förvisso.

Vad tycker ni?

AIK Saywee
2012-06-03 20:55
@Grixx:

Tyvärr är det nog så ibland, i vissa fall, bedrövligt att det skall vara så :(
2012-06-03 20:52
ÖSK-Kalle var ju den som hårdast gick ut med sitt mantra mot att ÖSK skulle hamna i skärselden med alla SSSS.

Så här i efterhand får jag nog erkänna att jag tyckte han överdrev.

Visst har jag tyckt att klubben är alldeles för byråkratisk uppbyggd med för snåriga beslutsvägar samt saktfärdigheten personifierad. Visst har jag haft intrycket av att Sjögren är svag och jag har inte varit nådig i min kritik mot hans sätt att hantera kontraktsskrivningar.

Visst har jag varit kritisk mot Sixten också. Särskild på ledarskapssidan men också brister i hans spelsystem. Han har dock aldrig tidigare varit helt svart för mig. Men inte vit heller utan mera grå.

Jag kan ändå tycka att han införde en fin fotboll i det stora hela. Men inser att den mannen måste ha en Axen vid sin sida som kompletterar honom. För hans ledarskapsbrister verkar stora. Så stora att ÖSK fick köpa in konsulthjälp för att vända stämningen i laget. Känsla jag har, lite överdrivet och förenklat, är att han bara går runt och grubblar på sitt samt sköter träningarna. Alla andra gruppprocesser och individen bakom bollen lämnas helt åt sitt eget öde.

Förmodligen skulle Sixten passa bäst som förbundskapten kan jag tänka.

Men jag trodde ändå ÖSK trots bristerna ovan inte skulle gå så här illa även om jag förstod att de knappast skulle bli ett topplag i år. Men då hade räknat med att tex Haddad skulle vara tillgänglig från första matchen Liksom Bamberg mfl.
2012-06-03 20:37
@Minatankar:

Tycker det är väldigt tydligt att du bryr dig om ÖSK som klubb i högsta grad.

När kritik kommit och gått i detta forum mot klubben eller dess aktörer blev en del ganska förbannade på dessa "kritiker". Ett tag var det snudd på Tabu att kritisera. Särskilt mot Sixten. Det är av naturliga skäl annat ljud i skällan idag från dessa grupperingar.

Men det jag ville säga är att "den man älskar agar man". Inte bokstavligt så klart men man måste förstå att kritiken mot ÖSK härinne naturligtvis ges för att man har en naiv förhoppning om förändring i klubben mot det bättre. Att NÅGON från klubben läser skribenters inlägg och tar åt sig. Sen skriver man naturligvis lika mycket för att debattera med liksinnade här inne.

Så keep it up MyThoughts!
Örebro Grixx
2012-06-03 20:12
Saywee// Inte alltid...men de förbättrar möjligheterna högst avsevärt!
AIK Saywee
2012-06-03 20:06
Money can´t buy life, health, wisdom or victory !!!
Flugan på väggen (i full fart mot SE och div.1)
2012-06-03 19:31
Minatankar//

Jan Folke deklarerade klart och tydligt på årsmötet (innan han startade sitt korståg mot NA) att han egentligen är degerforsare. Har man bara egna stålar nog att trycka in verkar inte klubbfärgen spela någon roll för ett styrelseuppdrag i ÖSK.
AIK Saywee
2012-06-03 19:19
Det är inte lätt att medla, vi är ju bara svartvita fans allihopa :)

Förbannade diplomati och demokrati, eller vad det kan heta ...?

Heja SPORT !!!
Minatankar
2012-06-03 19:12
Grixx// Jag har varit pojk- och juniorspelare i ÖSK, representant för den största sponsorn på 90-talet, styrelseledamot, klubbdirektör, medlem, aktieägare och supporter.

Hur man då kan ha uppfattningen att man står på en annan sida än ÖSK:s är häpnadsväckande, bara för att man engagerat sig också i andra föreningar inom olika samhällsområden.

Men det är antagligen lite som du säger ändå, vad det nu beror på.
Örebro Grixx
2012-06-03 19:08
Minatankar// Nej, det är absolut inte min åsikt.

Däremot verkar många misstro folk när någon drivs av kombinationen glödande engagemang och ärlighet och har man tidigare representerat en annan organisation eller stått på andra sidan i en fråga så verkar det ytterligare "ligga en i fatet".
AIK Saywee
2012-06-03 18:54
Minatankar, du har också ett Parus Major :)
Minatankar
2012-06-03 18:43
Grixx //
Pratar man i egen sak när man får lägga ner hur mycket jobb som helst bara för att man ska ta in Nordin på träning i ÖSK, säga nej till bättre anbud för Nordin och Rynninge IK från andra klubbar bara för att Nordin ska få spela i Örebro och kommit med många konstruktiva förslag tillsammans med andra i direktkontakter med klubben?

Jag har flera ggr blivit tillfrågad om att bli ordförande i klubben men tackat nej. Är inte intresserad av detta nu heller. Då undrar jag om man pratar i egen sak?

När man under lång tid märker att det bara bär utför, ingen sponsor, medlem eller aktieägare träder fram med sina namn utan bara anonymt på webben som klubben avfärdar, talar man då i egen sak bara för att man skriver ett par artiklar och skriver under med namn och står för det man skriver? Ska man då riskera att vara en åsiktsmaskin när man i handling, både i ÖSK och i Rynninge IK, lagt ned 40-80 timmar i veckan ideellt under många år, dvs också arbetat hårt, inte bara haft åsikter?

När man då får höra att man gör det för att man är bitter, för att få uppmärksamhet eller för att skaffa maktpositioner blir man ledsen och får lust att aldrig mer engagera sig. Jag är varken bitter, vill ha uppmärksamhet eller söker makt.

I ett samhälle där rädsla och avundsjuka får bestämma, dör demokratin, engagemanget och kreativiteten.
AIK Saywee
2012-06-03 18:33
Grixx, du har ett Parus Major :)
Örebro Grixx
2012-06-03 18:15
Minatankar// Jag tror också att saker går att göra annorlunda dock med det förbehållet att det inte behöver betyda bättre resultat, i vart fall inte med den ekonomiska portföljen ÖSK besitter.

För Nordins del så känns det som att han utsatts extra mycket för tveksamhet och sparande. För att inte tala om hur nerskriven han var i forumet av supportrar innan övergången från Rynninge.

Större klubbar brukar kunna knyta till sig mer och bättre affärsfolk men samtidigt är otåligheten större med många spaltmetrar om kritik och avgångar. Turbulens som kostar och de med bra kassa eller många årskort reder ut det hela....men de med stramare ekonomi degraderas.

När det gäller risktagningar så kan man nästan säga att klubben har satsat på skadade kvalitetsspelare som andra inte ryckt i. I Astrits fall så känns det som en miss i försiktighet medan det i Haddads fall med längre kontrakt inte alls sett bra ut med skadorna....men om fru fortuna ler mot oss så är han tillbaka och lyfter klubben.

När det gäller dina kontakter med styrelsen så kan du ha rätt som fel i dina åsikter men jag hoppas verkligen att det är något som de ändå har diskuterat seriöst. Är det så att du varit förknippad med någon annan klubb i stan eller varit i någon form av diskussionskonflikt så kan det vara stört omöjligt att nå fram. Det är lätt att man då ses som en som talar i egen sak eller är någon form av åsiktsmaskin.

Det är svårt med allsvenska klubbar med ambition som både är "big business" och "folkrörelse". Lättare längre ner i divisionerna.
AIK Saywee
2012-06-03 17:45
Minatankar, du har så bra tankar sett ur min synvinkel, vi tänker nog ofta ganska lika i tanken och jag vill ge, både dig och övriga forumläsare en möjlighet att fundera över Varbergs BoIS´s ledord eller vad det kan heta. Läste nämligen både en och två och tre gånger i deras tunna superettaprogram ...

"FOTBOLL BETYDER MYCKET FÖR MÅNGA

Det handlar om passion och starka känslor men även om respekt.
Älska och hedra sammanfattar den sanna BoIS-andan.
En hyllning från klubben till supportrarna.
Från supportrarna till klubben.
Från oss alla till fotbollen.
Älska och hedra är mer än bara ord.
Det är den kultur som vi vill skall genomsyra hela Varbergs BoIS verksamhet.
Från spelarnas och supportrarnas uppträdande, det ideella arbetet med knattelag och korvförsäljning till sponsorernas agerande.
Tillsammans skapar vi den kultur som vi hoppas att så många som möjligt vill bli en del av."

ÄLSKA OCH HEDRA .............
Minatankar
2012-06-03 17:25
Saywee // Jag har varit mycket tydlig i mejl till styrelserna där jag sagt att det krävs något helt annat om man ska vinna Allsvenskan och bli en förebild för samtliga idrottsföreningar som man uttrycker sig.

Frågan är om man bara ska strunta i allt, bli ledsen, förbannad eller orka fortsätta kämpa med att ge positiv respons för bra saker man gör och komma med konstruktiva förslag utan att få någon respons.
AIK Saywee
2012-06-03 17:22
Minatankar, all heder till dig, men tror du det är rimligt att nå målet 2015 utan att vi ändrar någonstans och låter någon eller några gå?

Du lider säkert av samma diplomati som jag gör, men vi måste nog förändra/förbättra den svartvita framtiden.

För nu ser det ganska dystert ut, tyvärr, eller?
Minatankar
2012-06-03 17:05
Jag har varken i inlägg i Na eller på webben skrivit att någon ska lämna klubben. Det är upp till oss medlemmar och aktieägare att välja våra styrelser, för styrelserna att välja vd och för vd att utse övrig besättning. Sportfrågor kan vd delegera till sportchef.

Jag har däremot föreslagit att man ska konsultera erfarna personer med hög fotbollskompetens och kommer stå fast vid detta och inget mer.

Jag är inte ute efter syndabockar utan efter att göra en kristallklar analys och att det vidtas åtgärder kort- och långsiktigt som skapar framgång på och utanför planen. Om det innebär personförändringar får de ske inom ramen för tågordningen ovan.
AIK Saywee
2012-06-03 16:27
Minatankar, 15:58,

intressant, som oftast ...

... men vilka tycker du borde rensas bort från klubben, vilka kan vi ersätta med bättre i nuläget, som kan tänkas vara tillgängliga?

Det är det som är intressant och till och med akut, nästan iallafall, oavsett vad Nordin berättar för dig i bilen på väg till Örebro Central, var det biljett till Borås, eller vet han var han hör hemma?

Fast det du skriver är som vanligt svårt att tycka annorlunda om, för det är riktigt bra och fundervärt :)

Heja SPORT !!!
Minatankar
2012-06-03 15:58
Grixx // Du skriver nedan bl a om Nordin och Astrit resp dåligt engagemang på års- och bolagsstämmor.

Det innebär alltid ett chanstagande och ett kalkylerat risktagande när man håller på med affärer och/eller fotboll. Risken med att inte knyta de bästa spelarna kvar i klubben och inte heller de allra mest potentiella inkomstbringarna framöver (läs Nordin resp Astrit), är att man riskerar förlora ännu större pengar i minskade sportsliga framgångar, minskade publik- och sponsorintäkter, uteblivet internationellt spel och degradering till Superettan med ca 20 mkr mindre intäkter per år i form av minskade TV-intäkter, bidrag, publik- och sponsorintäkter.
För att vinna måste man riskera.

Jag träffade Nordin i em och skjutsade honom till centralstationen. Vet sedan tidigare hur det gick till i förhandlingar 2010 som slutfördes först ett år efter det att Sixten sagt att han ville Nordins kontrakt skulle förlängas. Ingen skulle tro det om man berättade fakta om den nästan obefintliga höjning Nordin erbjöds när han samtidigt var erbjuden miljoner från andra klubbar. Det är i detta arbete som orsaken till problemen 2011 resp i år står att finna.

Nordin gav mig också en inblick i hur förhandlingarna mellan ÖSK och IFK gick till och hur IFK jobbade när Hysén fick stort anbud från utlandet. Här har ÖSK mycket att lära.

Jag tog på årets årsmöten med föreningen och elitaktiebolaget upp det faktum att års-/bolagsmötena låg i fel ordning för att medlemmarna skulle kunna ställa frågor och påverka. När föreningsstämman hölls hade redan aktiebolaget tagit sina beslut.

Jag har skrivit i ÖSK:s klubbtidning tidigare om den röra det innebär att ha en ordförande för alliansföreningen, en annan för fotbollsföreningen, en tredje för aktiebolaget och en fjärde för Spelarinvest. Nu har vi gått från 4 till 3 ordföranden vilket jag tycker är bra, men jag menar att det skulle vara samma ordförande i föreningen och i aktiebolaget.

Upplever att man artigt lyssnar på synpunkter men att ingen återkoppling sker och att ingen debatt stimuleras. Men visst, det gäller ju också för aktieägare och medlemmar att göra sina röster hörda. Våra representanter och vi själva har ett delat ansvar för detta.

Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-03 15:31
Saywee//

Haha, ja visst är det märkligt :).

Kanske dax att få in en tränare snart så laget vet vem som ska träna dem när de kommer tillbaka efter ledigheten.
AIK Saywee
2012-06-03 15:25
Krille,

visst är det konstigt att vi INTE behöver en ny tränare, ett mittfältskomplement och en ordentlig målvakt, enligt ditt länktips
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-03 15:14
Såhär borde allsvenskarna värva.

" Örebro
Ja, vad behöver de inte? Ny tränare till att börja med. Ett mittfältskomplement till Grahn och en ordentlig målvakt.
Exempel: Kristian Haynes, Niklas Westberg "
AIK Saywee
2012-06-03 15:13
Tar bort detta OT-inlägg

Hade inget med fotboll att göra.

Tack, Edit :)
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-03 14:41
Saywee//

Jag säger som Roffe Z sa när han avslutade ett träningspass:

"Nä grabbar, nu bryter vi ihop" :).
AIK Saywee
2012-06-03 14:36
Krille, hehe, ja, eller för att vända på det ...

... INGENTING ÄR OMÖJLIGT :)
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-03 14:34
Saywee//

Ja, just nu vågar jag inte tro någonting :).

För allt är möjligt.
AIK Saywee
2012-06-03 14:26
Krille,

kanske Mosander blir huvudtränare med Boström som andretränare ???

Kort rockad ;)
Annons: