/fotboll/osk/forum/2649.aspx/fotboll/osk/forum/2649.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-06-06 14:55
@DaSa:

Detta gäller i nuläget även i tränarfrågan, vi verkar ha satt oss i någon slags paniksituation, eller? Det kan blir både dyrt och fel :(
Örebro DaSa
2012-06-06 14:48
Haddad tror jag inte gjort så stor skillnad sålänge vi spelade 4-3-3 då jag tycker Wiliiam varit lika bra. Men frånvaron av Anttonen och Berisha har påverkat grymt mycket. Skulle vi ha haft Berisha tillgänglig så skulle vi ha förstärkt oss på två positioner, både mittlåset och högerbacken skulle ha fungerat bättre. Jag tror/tycker forttfarande att saknaden av en duglig mittbacksreserv är orsaken till den dåliga våren.
Örebro Grixx
2012-06-06 13:58
En undran är hur stor effekt tappandet av 4 spelare på eller gränsande till landslagsnivå har haft samt att nyckelspelarna Haddad och Anttonen varit skadade har haft gentemot att Sixten är tränare.

Som det är nu så verkar spelarfrånvaron inte alls haft någon roll på poängtappet.....möjligen 1-2% kanske?...eller?

Plockar man bort något liknande från något motsåndarlag som vi ska möta så skulle vi varit själaglada och sagt att de varit kraftigt försvagade.

Som sagt hur stor % har dessa tappade spelare betytt i tappad kraft.

Man undrar hur mycket superetta eller allsvenska man är om mer än en halv startelva är borta?

Undrar om vi någonsin tex sagt att någon seger berott på motståndarnas dåliga tränare?

Finns det en slagsida i forumsinläggen och är den i så fall helt relevant till det extrema läget vi har i poängskörden.

Vad är bästa lösningen för att vara så säker som möjligt på AS-spel 2013?
Örebro Telle
2012-06-06 13:29
Urban 10:43 //

Instämmer helt. När sen Bedoya och Almebäck ändå gjorde klart att de inte ville förlänga hade man hela vintern/våren på sig att börja leta efter ersättare. Trots det blev det som bekant Risku och Sigurbjörnsson - som ledningen uppenbarligen ansåg ha likvärdig kvalitet som våra två landslagsmän. Att sen Risku fick spela ytter (även när det var klart att han skulle lämna ÖSK och serien ändå var körd, på Yasins och Ibrahims bekostnad) istället för mittfältare, och Sigurbjörnsson som ytterback istället för mittback, är bara ytterligare något som verkar ha gått snett på vägen.

Och att ersätta skadebenägna trion Staaf, WIlliam och Haddad (som det för övrigt är ett litet konststycke i sig att köpa på sig på samma position, trots den uppenbara risken att samtliga tre mycket riktigt gick skadade samtidigt långa stunder) med Bruno Hay Pinet har jag gnällt på så många gånger redan att jag knappt orkar göra det igen...

Sen är det en annan sak att det inte är lätt att hitta klasspelare med vår begränsade budget, men då får man antingen se till att man säljer sina spelare med vinst nog för att kunna ersätta dem, eller så får man gå ut med en mer ödmjuk målsättning.
- Att tala om att man ska komma sämst trea, spela Europacup-spel varje år och att vinna SM-guld inom 4 år rimmar illa med en situation där kontrakten med samtliga stjärnor i laget går ut samma år, där man paniksäljer sina bästa spelare för kaffepengar, där man har en tränare och ett klubbklimat som får spelarna att dra åt olika håll eller lämna klubben, och där man har en sportchef/fotbollskommité som plockar hit spelare som a) knappt håller allsvensk klass, och b) antingen får spela på en annan position och i en annan roll än de värvades för, eller inte alls.

Men, men, varför ska man gnälla på det som hände 2011, när man har vårens alla glädjande rubriker och händelser att tänka på. Efter klubbledningens självrannsakan och alla åtgärder under vintern, ser ju allt så mycket ljusare ut nu... ;)
Örebro rirobban
2012-06-06 12:54
dasa//

Senast vi gjorde mål när Wiken flyttade upp var för 3 matcher sedan mot AIK hemma. Visserligen blev själva målet till på straff, men straffen fick vi pågrund av att Wiken nickade fram bollen till Samuelsson.
Örebro DaSa
2012-06-06 12:30
När gjorde vi senast mål efter att Wiken flyttat upp i anfallet i slutet av en match? Jag skulle hellre se att vi istället gjorde som mot Åtid i andra halvlek, låt ytterbackarna bli extremt offensiva. Hagge var väl den som hade flest lägen mot Åvid i andra halvlek?
Örebro DaSa
2012-06-06 12:25
Urban/ Håller med. Jag tycker också att ÖSK skall bli bättre på att välja läge när de förhandlar. Är bättre att erbjuda ett kontrakt när spelaren har en formsvacka än att börja förhandla när spelaren gör succe och andra klubbar rycker i spelaren.
Örebro chilie
2012-06-06 10:57
är det inte svårt att göra en bedömmning på någon avtalangernas status....sixten brukar ju inte spela med bästa laget/bara samuel och tommy får spela är han nöjd)
Örebro Urban, Sjukvårdsbiträde
2012-06-06 10:43
Spelare som Almbäck och Bedoya var inte alls ovilliga heller att teckna längre kontrakt. Här mer eller mindre ljög Sjögren när han sa att det "krävs två för en tango". Här vill Sjögren antyda att ÖSK ville ha längre men att spelarna motsatte sig. Det har i efterhand visat sig att ingen av spelarna hade något emot att diskutera längre kontrakt än det som skrevs. Möjligen kan tangon bestå i att ÖSK inte ville sätta undan mer pengar för dessa spelare och det bakband Sjögren.

En annan svaghet hos Sjögren är att han läser läget alldeles för sent. Här måste ÖSK jobba efter Elfsborgsmodellen helt klart. Spelaren ska inte behöva vänta tills kontraktet är på väg att gå ut innan han kan få sitt marknadsvärde i lön. Då har det redan dykt upp aktörer som är villiga att betala det.

Spelare som står på tur för det tycker jag är Mohammed Said och William samt Berisha. Nu är det ju försvårade omständighet att ÖSK inte vet sin divisionstillhörighet nästa år. Men under normala förhållande.

Å andra sidan måste ÖSK bli mer krassa mot spelare som man förstår aldrig kommer att tillföra något. Be dem söka sig andra klubbar även om de fortfarande befinner sig under kontrakt. Inte låta spelaren "träna av" kontraktet. Göra klart för dem att de inte kommer få någon speltid i framtiden. Hårt? Ja. Men i förlängningen kanske en tjänst för spelaren
2012-06-06 10:15
@Flugan på väggen (i full fart mot SE och div.1):

Jag är lite osäker på vilka som var iväg och tittade på honom. Sjögren påstod ju att de följt honom i en längre tid. Bedömningen de gjorde var att han skulle kunna kliva in och konkurrera om en plats direkt, dvs Almebäcks ersättare. Ett halvår senare går tom Boris, som man inte ens vill ge kontrakt 2012, före.

Det är naturligtvis jättesvårt att bedöma talanger. I synnerhet de man tror skall bli en resurs på sikt. Det är inte enkelt och här får man acceptera nitlotter ibland. Så är det för alla klubbar.

Däremot borde det vara synnerligen lättare att bedöma spelare som är "klara". Dvs klara för att konkurrera för en plats direkt eller tom gå rakt in i startelvan. Särskilt om man följt spelaren en längre tid. Men detta fixade inte ÖSK. Dessutom skrev man 4-års kontrakt. Jag applåderar!

Astrit & Kim Olsen gav man istället 6 månader...Och det kostade skjortan sedan. Vilket fall för att knyta till sig Kim. Astrit var på väg att också kosta skjortan (tänk vilken ersättare vi hade haft för Nordin) men Peking hade fler skjortor än alla ÖSK:S tre styrelser vill stryka.

Eidur kanske blommar ut på lång sikt. Jag vill gärna unna honom till det. Men sett ur ÖSK perspektiv kanske den utblomningen kommer när han har ett år kvar på kontraktet. Och det var ju liksom inte så det var meningen.
Örebro Andy King
2012-06-06 09:47
Jag har skrivit det förut men 1988 invigde man Kronblomstatyn i samband med en match mot Forward. Bl.a var Gunnar Nordahl på plats. Nåväl, ÖSK gick upp i allsvenskan och har inte åkt ur på sportsliga grunder så länge Kronblom stod där. Vad händer i år efter fjolårets tvångsflytt av Kronis? Samband? :)
AIK Saywee
2012-06-06 08:46
@rirobban:

Jo, den där Örebroporten som portade Kronblom och tog dit någon som de kallar "portalen" i stället, nästan samtidigt som de grävde ner hundar på en svensk klassisk Arena för fotboll genom tiderna.

Hur finansierar de sin verksamhet, de verkar ha gått om pengar beträffande Gustavsvik och flytt av statyer, men när det gäller BA´s underlag, vill de snåla, eller hur var det?
AIK Saywee
2012-06-06 08:12
Ta tillbaka Kronblom till Orvar Bergmarks Plats (jag tror platsen faktiskt heter så) !!!

Avgå "Segertåget", avgå NU, inga fler förseningar tack !!!
Örebro D´Artagnan
2012-06-06 07:36
Påtal om Kronblom,amn gjorde fel när man flyttade Kronblom till Adolfsberg. Det var Sjögren man skulle flytta i stället
Flugan på väggen (i full fart mot SE och div.1)
2012-06-06 07:02
Urban//

Tycker lite synd om Eidur. Han fick sitt livs chans på ett bananskal. Sen så var han inte killen att fixa det. Inte hans fel men man undrar återigen hur scoutingen gått till. Om jag förstår det rätt är det inte bara Sjögren och Taaler som gjort fel utan även Sixten var på Island och kollade in honom, eller?
2012-06-05 23:54
"Sigurbjörnsson: "Fortsätta träna hårt""

Ja det är ju bra. Men Sjögren ansåg ju att du var konkurrenskraftig redan när du kom (dvs klar att ersätta Almebäck)...Missbedömde han något eller?
Örebro lires
2012-06-05 22:58
@Devo:

hehe, det är lugnt. vad som inte är lugnt är att styrelsen som gjort ett antal felbeslut känns som en kompislegion där man kliar varandra på ryggen hela tiden. för i helvete, vakna nu styrelsen. superettan och alla på kontoret bör ställa sina platser till förfogande.
Örebro rirobban
2012-06-05 22:37
Påtal om Kronblom, började inte all skit när man flyttade statyn? :/
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-05 22:33
Urban, Sjukvårdsbiträde//

Ja, så är det :). Men en förutsättning och en bra början för att kunna vända den tråkiga tränden är att få in en tränare som kan få upp spelarnas självförtroende och spelglädje.
Örebro Lekiller
2012-06-05 22:31
@ÖSK KRILLE (GFG):

Hade det varit ÖSK istället för HIF så hade ju det faktiskt kunnat vara sant. Parodi och vansinnig amatörmässighet är ju ÖSK andra namn!
Örebro Devo
2012-06-05 22:29
@lires:

My bad
2012-06-05 22:28
@ÖSK KRILLE (GFG):

Jag är likadan. Matematiken blir dock allt mer problematisk för varje förlust ;)
2012-06-05 22:26
ÖSK kan ju omöjligt starta upp med Sixten på måndag när hela Sverige vet att ÖSK letar ersättare. Lite pinsamt att ingen vill träna klubben. Men hade man agerat tidigare hade det kanske varit lättare att få napp
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-05 22:26
Från Mattias Larsson blogg på Expressen.

"Men det kan också vara så att det här uppbrottet med Ljung döljer en massa annat.
Som att Per-Ola Ljung ska ta över Örebro. Att Ljung i går kväll meddelade Kvällspostens Johan Wall att han ”ville sova på saken” och prata först i dag, kan tolkas som att det kommer mer nyheter om Ljung i dag.
Men om det skulle stämma och det är anledning till brytningen så framstår HIF:s pressmeddelande som fullständig parodi och vansinnigt amatörmässigt.
Därför avskriver jag ÖSK-ryktet."

2012-06-05 22:12
@D´Artagnan:

Helt riktigt och det är allt fler tränare som börjar välja spelare efter motstånd.
Det har iofs sina fördelar att ha ett lag inspelat men jag tror ändå spelarna måste börja vänja sig vid viss rotation.

En spelare som Rama kan passa väldigt bra i en match men mindre bra i en annan. Man kan ha spelare som man i princip bara kastar in vid underläge/överläge (till den spelarens förtret).

Det här har ju anammats i många andra lagsporter. Där får man förvisso oftast byta in fler spelare (jmf hockey) men det kräver kanske att man istället har en väl anpassad startelva just för den matchen
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-05 22:01
Saywee//

Jajamensan, det fattas bara en tränare nu. Sedan kanske segertåget kan åka iväg, något försenat dock :).
AIK Saywee
2012-06-05 21:51
@ÖSK KRILLE (GFG):

Tackar Krille, då är vi ju i alla fall två, som inte lägger oss ned och ger upp :)
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-05 21:42
Kanske skulle byta ut avbytarbänkarna till en kronblomssoffor :).
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-06-05 21:37
Saywee//

Så länge det finns en teoretisk chans för ÖSK att klara sig kvar i allsvenskan så kommer inte jag ge upp för att ÖSK kommer spela i allsvenskan även 2013. :)
AIK Saywee
2012-06-05 21:33
Benny B,

troligtvis skulle Kronblom kunna lyfta gänget, jag vet inte hur, men det är säkert inte omöjligt :)
Annons: