/fotboll/osk/forum/2583.aspx/fotboll/osk/forum/2583.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro deportivista
2012-07-16 11:19
Jag tillhör en av de som har tyckt att Wowoah har haft en svag vårsäsong (igen), men att det klagas på honom igår kan jag inte förstå.

Han räddade ett baklängesmål i första halvek med sin glidtackling, och tappade inte positionerna defensivt - vad jag såg - vid något tillfälle (målen kom centralt). Dessutom hade han betydligt bättre uppspel än Anttonen (som missade snart sett alla längre bollar), hade bra samspel med Rama, och slog några bra hörnor...

Slutligen, eftersom ÖSK spelar med två defensiva innermitt så ligger ansvaret för uppspelen i stor del på ytterbackarna. Det innebär att deras värde i laget måste bedömas både på deras offensiva och defensiva agerande - och offensivt är Sammy fortfarande en av våra viktigaste spelare. När han är bra är ÖSK bra, och så har det varit de senaste tre åren...
Örebro D´Artagnan
2012-07-16 11:12
Benny Böckling(Bort med Wirtanen!) // Här på forumet har han fått 2,2. Du har väl läst NA, där kan det bli lite hur som helst
Örebro jocke.
2012-07-16 11:07
Tycker Sandqvist känns precis som Westman i den bemärkelsen att han släpper många enkla bollar förbi sig som ändå inte kan klassas som rena tavlor. Minns att Westman var expert på att stå fel på långskott, och fick det att se väldigt billigt ut om än inte en ren målvaktstavla. In med Oscar Jansson och låna ut/sälj någon av de andra två.
Örebro jocke.
2012-07-16 11:02
P-O har iaf fått ordning på försvarsspelet sen han tog över, vi har släppt till väldigt lite chanser. Sen kanske det inte är så konstigt när både Haginge och Lumbana ligger väldigt lågt och nästan blir som extra mittbackar. Tycker hur som helst att det är rätt att bygga bakifrån men laget känns lite felbalanserat, sätt ner Grahn på Hagge/Lumbanas plats och ge han några matcher, övertygar han inte kommer han bli bänkad förr eller senare. Och ge oss en hel, frisk anfallare!
IFK Norrköping Daven
2012-07-16 10:52
Vad kör ni för konstgräs? Tycker rull och studs ser märkligt ut stundtals. Inte alls samma flyt som t ex på Nya Parkens konstgräs. Vattnar ni mycket?

Hoppas ni inte fått tag på samma som de har på Södertälje Arena.
Örebro Marta (hane)
2012-07-16 10:30
minatankar/
Mycket, mycket bra skrivet. Det är NU det är dags att visa att man lärt sig något av misstag som begåtts. Inte om ett år! Se Elfsborg.
Benny Böckling(Bort med Wirtanen!)
2012-07-16 10:22
Hur i helvete kan Haginge få en 4:a i betyg??
Örebro D´Artagnan
2012-07-16 09:44
P-O måste se till att han får in spelare som gör truppen mer balanserad under augustifönstret. Vi ser att det inte blir lätt att spela till sig en AS plats nästa år med nuvarande trupp. Enligt mitt tycke är det målvakt och forward vi behöver satsa på. Att Haddad och William helt plötsligt efter år av skador ska kunna börja spela resterande matcher verkar mer en dröm än verklighet. Mittfältare har vi och backlinjen bör kunna förstärkas med Wiktorsson.

Klubben kan inte vänta med att fundera till 1 augusti utan spelarna ska finnas tillgängliga för spel då. Jämför hur Degerfors agerade med Samuelsson som nu spelar sin första match med degen den 4 augusti.
Som vanligt är styrelsen saktfärdiga. En sportchef som skulle kunna leda detta jobb saknas. Vad hände med Hammar? Sjögrens har inte kunnat bygga en trupp under ett par år (möjligen har styrelsen stört arbetet med egna spelar rekryteringar) och försvarar nu bara den nuvarande truppens sammaansättning trots alla skador.
Det blir inget spel i AS nästa år utan hårt och kompetent arbete på alla nivåer. Här tycks styreslen vara den svaga länken.
I S1 kan det bli MYCKET svårare att räta upp dagens skevheter i trupp och ledning.
Örebro Telle
2012-07-16 09:39
Minatankar 07:52 //

Mycket bra skrivet. Instämmer helt.
Örebro Farside
2012-07-16 08:15
Vi behöver ha 2 forwards skadefria nu!! Ser även att vi måste värva in en ny anfallare snarast!
Vi har ingen som helst tyngd i offensiva spelet! vi trillar boll , men vi har ingen som kan få in bollen i straffområdet!
Astvald har en hemsk första touch 9 gånger av 10.
Han är inte en forward!

Hur är skadeläget på Haddad och William?
Minatankar
2012-07-16 07:52
För mig är Berischa, Mohammed, William och Kalle de fyra, stora framtidsnamnen i nuvarande trupp. Förhoppningsvis även Berger och andra som vill överraska.

Alla vi supporters, medlemmar och aktieägare bör enligt min mening i olika sammanhang begära att klubben gör allt för att skriva långtidskontrakt med dem och förlänga dem minst 2 år innan de löper ut genom ordentliga höjningar av ersättningar. En sportchef och en styrelse kanske inte finns kvar om 3-5 år men det gör vi supporters.

Jag har tyvärr inte förtroende för klubben när det gäller kontraktsskrivande efter hur man hanterat Astrit och Nordin 2010 resp Grahn 2012. Jag blir nästan upprörd när jag tänker på hur man agerat.

Man skyller på att det finns flera parter som måste bli överens och tänker på spelaren och agenten. Men om man erbjuder fickpengar i höjningar så stannar inte de bästa spelarna kvar och om man erbjuder förmögenheter till spelare som har noll i värde när de slutar i klubben, så inser alla att det bara bär utför.

Jag vill se och höra garantier från klubben att man anammar detta resonemang. I annat fall behöver vi en ny ledning för klubben både bland tjänstemän och förtroendevalda.

Jag upprepar det jag ihärdigt framfört under flera månader på detta Forum och under flera år i andra sammanhang; Det hjälper inte med ny tränare och några vinster och i bästa fall att vi klarar en allsvensk plats. Klubben behöver stärka fotbollskompetensen både på och utanför planen, framförhållningen, beslutsprocessen, affärsmässigheten i kontraktsskrivning och kommunikationen.

Gör man detta kommer framgångarna förr eller senare med posten. Gör man det inte så kommer motgångarna förr eller senare med samma post.
Örebro ÖSK Fans
2012-07-16 07:44
Gillar Grahn det ska sägas! Men nu tror jag han är mer en belastning för laget! Klagar på medspelare, gör dumma saker mm....Han ska spela på mittfältet annars får det bli bänken helt enkelt...

Men kan inte förstå hur bollplanken Boris och Haginge får spela en hel match när vi måste vinna...ok om vi spelar dom på Bortamatcher, men snälla hemmamatcher, då måste vi bli mer offensiva!!

Berisha fortsätter att imponera!!

Dags för Tomer nästa match??

Snälla Haddad kom tillbaka!!
Minatankar
2012-07-16 07:21
Problemet och därmed möjligheten är i stor utsträckning Tobias Grahn. Han är varken bäst defensivt eller offensivt jämfört med andra spelare på mittfältet.

Varje mittfältare i ÖSK trupp är endera bättre på att kämpa, ligga i och visa positivt kroppspråk, eller så är man bättre på att snabbt behandla bollen och snabbt finna offensiva och konstruktiva lösningar (tänker på Mohammed, Alimi och Kalle).
Nu blir Grahn hela tiden någon mittemellan som är hygglig på allt men långt ifrån vad man måste förvänta sig av någon som har 4-5 ggr bättre betalt än övriga innermittfältare.

Jag gillar Haginges och Boris inställning. Jag gillar en frisk Bergers löpningar liksom Mohammeds, som dessutom har god teknik. Jag gillar Alimis känsla för bollen och Kalles spelsinne. Har svårare att finns ett utmärkande, positivt drag hos Grahn. Spelare jag nu räknat upp är alla tänkbara som innermittfältare.

Jag vill tro att Tobias har så mycket mer att ge. Hoppas PeO kan locka fram det.
Örebro Bulten i Boo
2012-07-16 06:59
@"ÖSK-Karl (Nu ska vi mot toppen gå):

Värst vad mina enkla rader om Grahn satt såna spår hos dig. Egentligen var det bara en "fundering i förbifarten" från min sida under matchen mot MFF och som jag skrev av mig som en liten reaktion på att Grahn, helt berättigat inte fick några höjdarbetyg efter matchen. "Han har iaf hjärta" eller något sådant skrev jag. Jag tror att Grahn bäst kan liknas vid John McEnroe i det avseendet. McEnroe, en trevlig kille vid sidan om planen som kunde vara, minst sagt ett svin på densamma... "Answer my question jerk!!"
Örebro nuckan
2012-07-16 01:59
@Urban, friställt sjukvårdsbiträde:

Håller med till viss del, men Berisha slog några kex-bollar han med i dag. Men jag tror du är något på spåren: när yttrarna fungerar och har god dagsform, och åt minstonde någon utav mittlåsen har hjältestatus för dagen, så känns det som att vi brukar vinna. Samuel och och Antonnen gjorde båda två en riktigt bra match mot Malmö (då det var matchens - med rätta - lirare Berisha som gjorde bort sig på 1-0 målet till Malmö).

Vad gäller Astvald tror jag han får sin tid av P-O tills Haddad och Wiliam är friska och nu får förtroendet, med (min bör påpekas) tanke på att i någon form av utgångs-uppställning så verkar Astvald vara ensam topp. Det vill säga den han, när han hamnar ute på högerkanten, även ska leverera bollen till. Om då Valdet eller - för all del - Grahn inte löper sig in i boxen kan det lätt te sig som om Astvlad gör bort sig, då jag tänker tycka, att det nog är mer de andra som gör det.

Angående Grahn kan jag tycka att det är dags för ÖSK att införa böter internt för gula kort. Vilket man faktiskt hade (kanske fortfarande har?) i HIF undertiden P-O och Conny satt vid spakarna. Något ÖSK är bäst på i allsvenskan i år är faktiskt gula kort (källa canal+) . Räkna bort Grahns gula och vi skulle inte ens vara bäst på det.
Örebro nuckan
2012-07-16 01:22
@mr mjällby= lundamaifaren:

Han hade gult kort, positionerade sig inte som han skulle i uppspelen utan boll (trötthet?) och kallade medspelare som inte lade passningar som han ville för fi##or. Tycker P-O gjorde helt rätt att markera att så fungerar det inte.
Öreskå - 66
2012-07-16 01:21
"Astvald KAN göra mål. Grahn KANSKE inte får gult. Sanken DOMINERAR i eget straffområde. Vovven gör en match i KLASS med Elllos hemma 2010. Sittplats SJUNGER med i Elden inuti." Seniorkuban//

Sorry Seniorkuban, du förlorade i dina önskningar med 1-4
Örebro Urban, friställt sjukvårdsbiträde
2012-07-16 01:13
@Minatankar:

Grahn gör ju helt klart bättre ifrån sig i en lägre position. Han har aldrig varit forward. Och det talar väl också mycket för att inte heller Alimi kan komma in då PO verkar gå all in på två spelare som ska grisa sönder mittfältet.

Och för all del. Defensiven är mycket tätare och ÖSK vill gärna styra in dem mot gröten. Men det har ju ett pris. Ett pris är att man inte kan använda ett av lagets dyraste spelare och utnyttja dennes kompetens. Jag tror det bara är en tidsfråga innan Grahn kommer protestera. Ett annat pris är att det kostar kreativitet på mitten.

Talade lite med folk runt ÖSK idag och tog upp Samuelsson och varför man kunde släppa honom. Ett av svaren var att ÖSK spelar en annan fotboll nu där man vill ha snabba vändningar och där Samuelsson som ses som en boxplayer inte riktigt passar in.

Då kan man ju fundera på om Haddad passar in också? Förmodligen är William den mest passande. Men jag funderar ju också på om man hamnar i underläge så måste man ju spela lite annorlunda och då kommer ju sådana spelare till nytta. Men det kanske räcker med att kasta upp ett par mittbackar?

Matchen idag var en jävla skitmatch. Många bortslagna bollar av Haginge, Antonnen och Astvald,

Astvald var otroligt hågös, vann inga löpdueller och utmanar inte alls. dessutom fladdrar han ständigt ute på kanten och vid inspel är det rena öken i boxen. Bamberg som hittar in ibland. Jag hade bytt Astvald i paus i Peos kläder. ÖSK har svårt att komma in bakom backlinjen. Man står för still och statiskt.

Jag trodde inte det var sant när jag såg Sankan släppa 0-1. "Vad gör mannen?" tänkte jag.

Defensiven helt klart godkänd sammantaget men länken mellan försvaret och anfall svajjar liksom att spetsen i anfallen är väldig väldig trubbig. Kanske inte om vi kontrar på stor yta. Men på hemmaplan måste man räkna med ett större bollinnehav och att på egen hand dyrka upp ett tätare försvar.

Örebro Conjuration
2012-07-15 23:21
En sådan som Grahn stjälper mer än hjälper i omklädningsrummet tyvärr. Blir oerhört uppgiven ifall mina egna lagkamrater drar på sig onödiga utvisningar eller kort. Värsta som finna är för snack, håll tyst och spela - ignorera domaren (till alla som tar allt bokstavligt, nej man ska inte ignorera domarens dombeslut etc.) Grahn är en oslipad typ, ingen tillfällighet att han bytt klubb så ofta.
Postat via SvenskaFans-appen
Minatankar
2012-07-15 22:40
Jag upplever att Grahn tar energi match efter match. Tycker vidare att Bamberg, Rama, Kalle och Berischa spelade bra idag, kanske även Wikström. Resterande spelare underpresterade. Det gäller m a o ytterbackar, innermittfält och forwards
samt målvakt.

Det kan inte vara lätt för PeO att formera innermittfältet om alla spelare vore friska. Gillar Alimis speltyp. Han har mycket boll i sig. Undrar bara om han räcker till med snabbhet och fysik.

Visst, i bästa fall kan man klara nytt kontrakt med nuvarande trupp, men det är högst osäkert. Om det är möjligt att få tag i en målvakt, ytterback liksom spelande och snabb innermittfältare, så skulle jag då handla om jag hade pengarna. Blir dessutom inte Haddad och William snabbt friska så behövs även en forward. M a o en spelare i varje lagdel.
Örebro Ösk-groda
2012-07-15 22:29
Jag kan inte förstå att en vuxen ??? person som Grahn kan göra så som att skjuta iväg bollen på detta sätt...........undrar vad man har innanför pallet då ???
Gnäller på medspelare när han "alltid" ska/vill ha bollen ..men inte får den ......tycker det är bra att POL tar ut honom när han är så kass.........sen undrar jag vad Astvald gör, han kan ju inte ens behövt duscha efter matchen idag......
Örebro "ÖSK-Karl (Nu ska vi mot toppen gå)
2012-07-15 22:04
@Formerly Known As W......:

Jag skulle göra det för halva hans lön, dock icke i med ÖSK. Men enligt Bulten i Boo så är det Grahns sätt att visa vilja och kämpaglöd.

Som jag skrev innan matchen tycker jag med tanke på kostnaden att Grahn platsar bland de värsta floppvärvningarna någonsin i ÖSK.

Styrelsen och sportcheferna borde vetat vad de plockade hit och med tanke på det oerhört höga belopp Grahn kostat vår klubb bör inte styrelsen beviljas ansvarsfrihet vid medlemsmötet.

Dock är han vad gäller laget inte största problemet, en målvakt av klass måste köpas/lånas så fort fönstret öppnar.
AIK Saywee
2012-07-15 21:55
Tom Hell, 20:51,

OK, känns lite lugnande, men tyvärr räcker det med ett felsteg så blir det galet ...
Örebro Bulten i Boo
2012-07-15 21:38
@Sogen:
Du tar verkligen svenska språket till nya höjder! :-D
ps. appropå det: Olny srmat poelpe can raed tihs! ds.
Mjällby mr mjällby= lundamaifaren
2012-07-15 21:18
@widemarsh:

Isf underpresterar alla ÖSKare!Men ni vinner nästa gång!
Örebro Sogen
2012-07-15 21:09
Vsd hsr Haddad föf skd nu? Är det fortfarande den stukade tån som spökar? William har ju vart skadad sen pekingmatchen, lär väl vara borta minst 1månad till. Vi bara måste värva en djupledslöpande forward!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro widemarsh
2012-07-15 21:02
@mr mjällby= lundamaifaren:

Gissningsvis för att han inte presterar.
Örebro Urban, friställt sjukvårdsbiträde
2012-07-15 21:01
Och så vinner Kalmar också. Typiskt.
Örebro Bonaventure Maruti
2012-07-15 20:57
Zinjar Hamasaid från BK Forward. Hur bra är han? Han ska tydligen på provspel hos MFF. Något ÖSK borde knyta tills sig?
Örebro Tom Hell
2012-07-15 20:56
Länktipset blev lite galet i förra posten... ;)
Annons: