/fotboll/osk/forum/2569.aspx/fotboll/osk/forum/2569.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Svartvitt forever
2012-07-21 16:21
Välkommen Karlstruum! Vi har fått in en ny och kunnig röst här på forumet. Kul!
AIK Saywee
2012-07-21 15:40
Kan vi inte låna tillbaka Samuelsson från degen?

Vad gäller vid lån egentligen?

Fast jag vet ändå inte om det är en bra idé ....
Örebro Sogen
2012-07-21 15:24
Igboanike i dif är ett givet lån/köp
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Hazee
2012-07-21 15:13
Han fungerar rätt bra som renodlad anfallare också och har gjort det bra borta i Portugal. Men som sagt bara ett förslag även om det finns bättre fiskar i vattnet. Återkommer om det senare när jag "scoutat" någon bättre.
AIK Saywee
2012-07-21 15:09
Karlstruum,

tror du att vi kan "slussa" in några unga talanger i ÖSK?

Om en timme startar VBOIS mot ÄFF på Påskbergsvallen, det blir nog min närmaste elitfotbollsmatch i dag ...

... för denna underbara dag kan man inte sitta inne och uggla :)

Kusten är klar !!!
Örebro Karlstruum
2012-07-21 14:34
Hazee:

Är inte han mer av en ytter? Då ser jag nog hellre att Yasin eller Ibrahim får chansen bakom Rama och Bamberg än Bärkroth. Platsar han inte hos IFK så tycker jag inte han ska gå in och vara en avgörande faktor hos oss till hösten. Jag skulle gärna vilja en rutinerad anfallare som vågar och kan hålla uppe bollen i anfallet som kan lira tillsammans med våra snabba spelare. Har inget förslag just nu på rak arm men en värvning i klass med Kim Olsen hade ju inte smakat kattskit direkt.

Nej, dags att bege sig ut i den fina vädret och kolla lite fotboll. Ha en fin lördagseftermiddag kära svartvita kamrater.
Örebro Hazee
2012-07-21 14:07
Nicklas Bärkroth på lån från IFK Göteborg? Vore det något?
Örebro Karlstruum
2012-07-21 14:04
Minatankar: Tack ska du ha, :).

Lekiller: Yes, som du ser med mitt lag så är det två andra ytterbackar än vad vi har i dagsläget även om jag gillar Vovven óch Antonnen, främst Antonnen, i uppspelsfasen. Men det går lite långsammare, inte samma explosivitet osv osv. Dags att släppa fram Wiktorsson och kanske peta ner Hagge där han vill spela. För innermittfältare har vi ju gott om så där behövs han inte egentligen, iaf enligt mig.
AIK Saywee
2012-07-21 13:58
I jul vill jag klä Grahn med en stjärna i topp och kanske hänga några kulor från mittfältet. Det är bara att tända ett eller annat ljus, så glittrar det :)

Heja SPORT !!!
Örebro Karlstruum
2012-07-21 13:57
Boba fett78 :

Eller varför inte ut med Antonnen (gillar han som fan i uppspelsfasen) men backlinjen måste vara stabila bakåt. Och det skulle Hagge och Wiktorsson vara anser jag som läget ser ut just nu. Tycker Vovven har gått bort sig alltför ofta och mycket i år, även till viss del förra året, och åldern börjar ta ut sin rätt där. Lumbana har ändå löpkapaciteten och längden för att vinna första och andrabollar för att efter vunnen boll direkt leverera den till Grahn.

Mitt lag i dagsläget skulle se ut såhär.

Målvakt: Sandkvist, har ändå höjt sig men känns ju inte helt stabilt. Tror han kan höja sig ett par snäpp med lite mer självförtroende.

Högerback: Hagge, vill väl vara ytterback egentligen? Grym löpare och vår egna Maicon fast med inte riktigt samma teknik kanske. Stabilt bakåt också.

Mittbackar: Wikström/Berisha, kommentarer överflödiga, passar väldigt bra ihop och Berisha är ett stort utropstecken. Oroande att han byts ut var och varannan match bara.

Vänsterback: Wiktorsson, mötte honom själv förra året och jävlar vilken fin fot han har. Krossar med sin vänster ut till högermittfältaren med precision varje gång. Ge han förtroende och han kan också bli ett utropstecken.

Def innermitt: Lumbana/Grahn, Lumbana ska springa sönder och vinna första/andrabollar. Direkt efter vunnen boll ska han ge över den till Grahn som kommer att växa med mer boll och lite mer självförtroende. Kan även ta jobbet defensivt, det har han faktiskt visat i många matcher i våras.

Yttrar. Rama/Bamberg, underbart skönt att se Bamberg i laget fyra matcher i rad. Är lite väl feg men håller allt som oftast bollen inom laget, värdefullt för att laget ska få andrum. Grym fot. På andra sidan yrvädret Rama, blir bättre och bättre utan Sixtens onda öga mot sig.

Anfallare/släpande: William/Ny Astvald/Holmberg, Blir inte William frisk måste vi ta in en ny direkt. Haddad räknar jag inte med då han bara är skadad tyvärr, en mycket bra anfallare annars. Astvald och Holmberg slåss om den andra anfalls/OM-platsen. Där är det dagsformen som avgör men tror främst på Astvald sen en Holmberg som joker och som kommer vara given i nästa års ÖSK.

Vi har även Berger, Alimi som mycket väl skulle kunna komma in, men man glömmer nästan bort dom då de har varit skadade mycket. Alimi kanske kan ta en plats bredvid William/Astvald och göra det med bravur, då kanske det inte behövs en förstärkning där? Berger är en terrier likt Lumbana fast med bättre fötter, men hans sjukdom verkar ha sinkat honom mycket. Sen Yasin och Ibrahim kan jag inte säga så mycket om, sett dom alldeles för lite. Men någon av dom kanske blommar ut framåt hösten och blir höstens stora joker. Lushtaku säger ni, bu säger jag. Visst, gör sina poäng ohc det är bra, men känns ändå som att han är en spelare för en toppklubb i Superettan.
AIK Saywee
2012-07-21 13:53
Instämmer också till vissa delar angående Grahn, men jag trodde tidigare att han var lite mer allround som spelare, dvs klarade av lite olika roller, men det kanske inte är så?

Tyvärr är jag fortfarande lite besviken på det stora förvärvet, härföraren och frälsaren, det blev inte så bra som jag trodde helt enkelt.

Men, när han blivit frisk, kanske han kan kämpa för ÖSK i höst, på rätt position?

Hoppas, hoppas ....
Örebro Lekiller
Boba fett78/

Plockar nog fan hellre bort träbenet Hagingen före Boris.

Känns som Boris kan växa in den centrala mittfälts positionen.

Karlstruum/

Välkommen!

Kan inte en stor orsak till tappet på ytterbacks platserna bero på att både Anttonen och Woowwen börja se slutet på sina karriärer och helt enkelt inte är lika bra som de var för 2-3 säsonger sedan??
Minatankar
Karlstruum (Örebro)// Fortsätt du att skriva. Bra inlägg.
Örebro Boba fett78
2012-07-21 13:43
//Karlstruum Håller helt med dig om Grahn, ut med Boris och in med honom där. En nöjd Grahn är en bra Grahn.
AIK Saywee
2012-07-21 13:39
Karlstruum, 13:31.

mycket intressant, läsvärt och ..

... välkommen !
Örebro Karlstruum
2012-07-21 13:31
Har länge hängt på forumet utan att skaffa mig ett account. Men nu kände jag att det är dags. Är en inbiten Örebroare men som bor ca 20 mil ifrån (hela släkten bor i Örebro) och följer vårt kära svartvita lag genom tv-rutan varje match. Nog om mig och nu till det jag vill ha ut och ser gärna motargument till mina åsikter osv. Diskussioner är det som utvecklar dig som människa, så ös på pojkar, flickor, män och kvinnor. Ride on!

Jag anser att tränarbytet verkar riktigt bra och ännu bättre att han skrev på för 2,5 (?) år. Anser att tränarbytet kom ett år försent men man kan inte få allt här i världen. "Vi" måste låta poängen rulla in samtidigt som GAIS och Gefle tar mindre än vad vi gör, inte ett helt omöjligt uppdrag men då vankas ett väldigt ovisst kval mot ett superettanlag med upp-pumpat självförtroende. Men än är vi knappt halvvägs på den resan så till vad jag tycker som borde hända.

Vi måste våga tro på det hela, vårt spel kan bara inte vara som bortblåst. Det finns i oss men vågar inte. Wowoah och Antonnen var för ett par säsongen väldigt viktiga i vårt spel då de vågade hålla i bollen och gjorde att våra innermittar fick tid på sig när de fick bollen. För som man själv har lärt sig sedan barnsben. Utmana din motståndare så att din motstånade får ta det FÖRSTA beslutet i situationen, då är mycket vunnet. Som ytterback då som tar med sig bollen och ställer yttermittfältaren hos motståndarna frågan, ska han gå på eller ska han falla tillbaka? Går han på så ska ytterbacken ha den defensiva innern som alternativ som antingen väggar eller vänder upp själv beroende på pressen. Prio för att få ett bra rull. Men med dagens självförtroende vågar vi inte rulla runt så. Hagge/Lumbana vågar inte hålla i bollen heller för den delen. SKulle gärna se Grahn där. Han lyckades i ett sämre Mjällby, varför skulle han inte kunna höja oss där? Låt han själv ta hand om uppspelen där, ge han förtroendet och låt han axla sig i en ledarroll. Det är då han växer.

Anfallsmässigt så håller jag med i det mesta om Astvald, men dessvärre för hans egna del så är det ju inte hans beslut att spela där. Men han gör vad han kan utifrån förutsättningarna. Tror han och William skulle passa väldigt bra ihop tillsammans. Vilket mittbackspar skulle vilja ha dessa två springades mot sig i 90 minuter? Inte jag iaf.

Har så mycket mer än att säga och tycka till om, men som att detta är mitt debutinlägg så får jag hålla tillbaka mig lite känner jag. Hoppas att ni finner något läsvärde i det hela annars får jag väl gå tillbaka och gömma mig bakom stenen som förut. På återseende kära svartvitare!
Örebro Telle
2012-07-21 13:15
Skulle vara intressant att veta hur det ekonomiska läget i klubben ser ut just nu. Det begränsar självklart ytterligare möjligheterna för förstärkningar under transferfönstret, mer än bara den nuvarande fotbollskommitens tveksamma facit hittills.

Det man kan läsa mellan raderna ser inte särskilt positivt ut:

* Just nu avlönar vi fyra tränare åt a-laget (Sixten, Mosander, Bunjaki och P-O), och bara Sixtens lön i sig är en ansenlig utgiftspost som vi knappast får valuta för längre.

* Publiksnittet har varit oroväckande lågt hittills, och lär väl knappast stiga alltför mycket den närmaste tiden. (Det är semestertider, vi ligger fortfarande sist, och nyhetens behag med den nya tränaren har nog lagt sig till viss del efter de två matcherna mot Häcken.) Det faktum att klubben fortfarande mörkar vilket publiksnitt man har budgeterat med i år oroar i varje fall mig. (Och som vanligt stör det mig också lite att man själv aldrig kan gå ut med information som kan tolkas som att klubben har begått några som helst misstag. Det är tydligen bättre att lämna det fritt fram för tolkning åt NA och oss gnällspikar på forumen...)

* Utgifterna för polisbevakningen kommer att öka rejält om inte klubbens överklagan går igenom. Inga jättesummor i sammanhanget, men det är ändå en minuspost på ca 400.000 per år (enligt NA) som man förmodligen inte har budgeterat med.

* Den turbulenta våren lär väl heller knappast ha gjort det lättare för klubben att värva sponsorer och samarbetspartners, med tanke på hur mycket negativ kritik som klubbledningen fått från olika håll. Man får väl hoppas på att P-O-effekten kan smitta av sig positivt även på den fronten.

Eller är Spelarinvest beredda att öppna plånboken igen, trots rådande förhållanden?
AIK Saywee
2012-07-21 13:00
Minatankar och Visionen,

tackar, det var uppmuntrande :)
Örebro Sogen
2012-07-21 12:13
Avsaknaden av en innermitt som kan hålla i bollen och lugna ner, ser jag som vårat största problem. Ja iallafall till nån idiot tog beslutet att låna ut Samuelsson.
Örebro Lekiller
2012-07-21 11:10
Roswall/ Helt andra åsikter och tankar än de som framförts på detta forum??? haha Dessa åsikter vore intressanta att höra. Tycker nog det mesta diskuteras i detta forum. Vad gäller taktik hit och dit så är ja ganska säker på att avsaknaden av en ordentlig forward ställer till det ganska mycket för PEO.
Benny Böckling(Bort med Wirtanen!)
2012-07-21 10:57
Hoppas att Gerzic kan vakna till liv och stänka in några bollar idag+ att Alvbåge kan hålla tätt i målet, nä just det...
Örebro Grixx
2012-07-21 10:35
Visionen// Självklart är det mesta rätt och jag tycker som du men med William som ytterligare forward så hade resurserna frigjorts till ett lite annorlunda spel och Peo hade def inte spelat som mot borta mot Häcken senast, då blev det mer eller mindre extremt.
Örebro Visionen
2012-07-21 10:21
Minatankar//
Det var nog något decennium seden som jag figurerade i tränar sammanhang, fotbollstränare är en dröm jag har men som så många gånger förr så vill man kanske något samtidigt som livet för en mot andra utmaningar!

Jag är villig att hålla med dig (och andra) om Grahn då det är en kille som i mina ögon inte gör någonting alls utöver något, alltså en riktig medelmåtta i sina bästa stunder. Grahn är inte en spelare som gör något extra/speciellt rent fotbollsmässigt på en fotbollsplan... En totalt "osexig" fotbollsspelare som verkar känna att han måste kompensera sina brister som fotbollsspelare inte genom att träna hårdare och försöka bli bättre på specifika moment utan genom sin mun. En typisk "mycket snack lite verkstad" karaktär en som "inte lever som han lär". Något man såg redan när han spela i MFF. Ett fatalt misslyckande till värvning.

Grixx//
Det spelar ingen roll vem du har som forward om denne inte blir involverad i spelet. En spelare gör inte laget och formuleringen "kämpa för varandra" innebär att så länge alla gör det dem ska i sina respektive roller så växer kollektivet.
William är jätte duktig men har än inte spelat under PEO, hur mycket får han uträttat om inte han har bollar att jobba med. Så som det ser ut idag rent taktiskt så skulle han utstå samma som Astvald.
Möjligtvis att William är bättre på att komma ner och hämta upp bollen själv men då har han ändå ingen framför sig så vad skulle det leda till? Samma sak som Anfallet leder till idag...ingenting! Han skulle få driva ut bollen på kanten och bli av med den som många gånger under våren när djupledslöpningarna och resterande positionsspel uteblir. William är duktig på sin plats men för att hans egenskaper ska komma fram på bästa sätt är han i behov av en duktig SA/OM alternativt en kreativ DM. Något vi inte har idag.

Under Sixten spelade vi annorlunda och william kom mer in i sin roll i ett mer offensivt 4-4-2 format lag, men en frisk William är en given startspelare i dagens ÖSK.

Saywee//
Vad skulle detta forum vara utan dig!

Men en Saywee klackspark!
Minatankar
2012-07-21 10:18
Roswall//

Det finns 117.000 medlemmar, tror jag, på detta Forum och även om ett fåtal av dem gör egna inlägg är det desto fler som läser och dessutom sprids debatten och informationen på andra sätt.

Det är ett fåtal medlemmar och aktieägare som går på årsmöten mm och också ett begränsat antal medlemmar i Kubanerna som gör många bra saker och ger ett fantastiskt stöd.

Sedan finns det som du vet andra Forum och speciella ÖSK-föreningar som Svarta Handen och 10-årsklubben. Inga av dessa har dock samma spridning som inlägg på na.se liksom detta forum har.

Tillsammans är vi sannolikt tusentals som på olika sätt engagerar oss lite extra i ÖSK.

Det vore intressant om du gav exempel på vad man utanför detta Forum diskuterar och som vi inte gör här. Så är det sannolikt, men ändå intressant om du kan exemplifiera.

Örebro Grixx
2012-07-21 09:54
Minatankar// Grahn värvades/övertalades för en plats och ett ansvar som han trivs med. Där spelar han inte nu. Sedan är givetvis hans humör i vissa avseenden en stor belastning för honom.Han själv ser det som ett sätt att hålla sig alert och på tårna under matcherna, hans sätt att vara helt enkelt.

Rydströms krönika efter kalmarmatchen visar precis vilken person Grahn är. Texten fick mig bara att le stort. Lite samma feeling som en viss ÖSK-norrman gav när han sparkades ner gång på gång mot Trelleborg men log som ett barn på julafton varje gång han fick en spark. Förhoppningsvis blir det inte en liknande karusell som den spelaffären fick.

Alla personer har plus och minus och det gäller att utnyttja kompetensen på rätt sätt och inte stjälpa. Det betyder givetvis inte att man behöver fjäska och dalta. El Kabir har en liknande problematik.

Instämmer i mångt och mycket om Mohammeds förträfflighet under vårspelet men han får ensam ta på sig en förlust enligt mig.

Roswall// Såg och tänkte det samma. Det blir svårare för dom att köpa in nytt för att kämpa om AS-platsen, men men lite samma läge som för oss och William. Mervan kan Gais och allsvenskan och hade varit en enorm förstärkning om de kunnat behålla honom hösten ut.
Örebro Roswall
2012-07-21 09:52
@Minatankar:

Jag håller helt med dig. Men ibland känns det som om det behöver påminnas om att det här bara är en Liten del utav ÖSKfamiljen. Många av mina svartvita vänner hänger aldrig här och har ganska skilda ÖSK-åsikter mot de som oftas vädras här.
Jag uppskattar dock detta forum väldigt mycket, och med några få undantag har jag nog läst alla inlägg de senaste två-tre åren.
Minatankar
2012-07-21 09:47
Saywee //

Vill ge dig respons för att du med alla dina inlägg håller igång detta Forum. Upplevde när jag gick med i februari att du dominerade för mycket, men har ändrat uppfattning. Du är som olja i ett maskineri och dessutom bra på att ge andra positiv respons.

Uppskattar också flera av er andra som kommer med kloka och intressanta inlägg. Ofta är vi överens som sanna ÖSK-supporters, ibland har vi olika uppfattningar och det berikar bara debatten.

Skulle önska att ledningen för klubben ville vara
med i den debatten och gemenskapen.
Örebro Roswall
2012-07-21 09:34
GAIS spelar utan Mervan, som är klar för Serie A, mot Malmö FF, bra för oss!
Minatankar
2012-07-21 09:17
Grixx//

Håller också med dig om William. Han har många kvaliteter som de flesta anfallare saknar. Han och Mohammed var de absolut bästa i våras.
Minatankar
2012-07-21 09:11
Grixx// Det är nog med all sannolikhet som du säger, Förstår mig inte på värvningen av Grahn. Han intar inte ledarrollen utan gnällrollen och har varken tillräckligt offensiva eller defensiva kvaliteter. Nordin var flera ggr bättre offensivt och Bedoya defensivt. Nu bygger vi ett innermittfält på två backar..,
Annons: