/fotboll/osk/forum/2564.aspx/fotboll/osk/forum/2564.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Chipset
2012-07-26 21:20
Boba// Det skulle vara ett logiskt byte för Erik som i intervju sagt att han vill närmare sin hemstad (sthlm). Vore en jättebra värvning om vi fortsätter spela 4-4-1-1. Erik är expert på att dra ner backlinjen och skapa yta åt 10:an.
Örebro Boba fett78
2012-07-26 21:04
Ett rykte som florerar är att anfallaren Erik Sundin är på väg till ÖSK. P-O och Sundin har tydligen riktigt bra kontakt sedan P-O's tid i HIF.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-07-26 20:16
6 dagar kvar tills att transferfönstret öppnar och jag väntar med spänning.

Det kanske är bara jag, men jag börjar bli en smula otålig :).
Örebro Mr. Milton
2012-07-26 20:16
Minatankar/

Jag menar att jag instämmer :)
AIK Saywee
2012-07-26 20:09
På västfronten inget nytt ...

.. jag rapporterar bara lite från gattet och GT.

Nästan en hel helsida i sporten ägnar sig åt tränarbytet i GAIS:

Rubrik "Falkenberg nobbar - jakten fortsätter"

SEX TÄNKBARA TRÄNARNAMN SOM KAN TA ÖVER GAIS, med bilder och lite text inunder.

- Thomas Askebrand är nu överstruken efter nobben från klubben FFF

- Conny Karlssson

- Zoran Lukic

- Sixten Boström

- Hans Gren

- Kjell Petterssson

.... hoppas att den envise tar över GAIS, så får vi ju iallafall ett lag efter oss i tabellen för AS 2012 ;)
Minatankar
2012-07-26 19:47
Mr. Milton (Örebro) 2012-07-26 19:16 ÖSK-Karl & Minatankar/ Word! // Vad menar du?
AIK Saywee
2012-07-26 19:36
Mr Milton. Minatankar och ÖSK-Karl,

mycket tänkvärda inlägg, mycket tänkvärda ...

... jag hejar fortfarande på SPORT :)
Örebro Mr. Milton
2012-07-26 19:16
ÖSK-Karl & Minatankar/

Word!
AIK Saywee
2012-07-26 19:04
@Hazee:

Gjorde det så ont att bli tunnlad, eller varför spelar inte Grahn?
Örebro D´Artagnan
2012-07-26 18:54
Han är duktig den där P-O Ljung. Jag hade varit glad om det fanns fler av hans kaliber i ÖSK.
Minatankar
2012-07-26 18:32
Mr.Milton //

Jag har skrivit om det tidigare. Anledningen att man tappat de bästa spelarna är att man erbjudit dem som skulle kunnat vara kvar på bra villkor även för klubben, fickpengar från början. Ju närmare man kommer kontraktets utgång ju mindre chans är det att få spelarna att skriva på ett nytt kontrakt till bra villkor även för klubben, t ex att inte binda upp sig i försäljningssummor.

Man måste locka de bästa spelarna med rejäla höjningar för att få dem att förlänga ett kontrakt minst 2 år innan ett kontrakt löper ut. Det har man aldrig gjort och då blir det heller inga stora pengar in den dag de lämnar ÖSK.

Detta är det största misstag man gjort och det har kostat klubben många miljoner men också minskade sportsliga framgångar. Man kan inte vinna SM om man byter ut laget varje år och inte behåller de allra bästa. Trodde även den oerfarna skulle inse det. Om man inser detta och ändå inte har ett sätt att tackla det, ska man endera ta hjälp eller låta andra sköta dessa frågor.

Örebro "ÖSK-Karl (Nu ska vi mot toppen gå)
2012-07-26 18:20
Mr.Milton 18:09//

Du lyckas pricka exakt det jag känner, skriver under ditt inlägg till 100%. Från att ÖSK varit prio ett för mig under en massa år placerar de sig numera ganska långt ned på intresselistan. T.o.m ÖHK har passerat ÖSK för mig. Självklart kommer ÖSK alltid att vara fotbollslaget i mitt hjärta, men senaste årens vanstyre har gjort att jag tröttnat. Som du så riktigt skriver är vi inte ensamma om den känslan :(
Örebro Mr. Milton
2012-07-26 18:09
Kenya/

Förstår dig men familj, egen firma och hus tar mycket tid. Den lilla tid som finns över måste väljas med omsorg. I nuläget är inte ÖSK tillräckligt attraktivt och jag brinner inte på samma sätt som förr, mycket tack vare hur klubben sköts. Jag vet att flera i samma situation som mig tänker på liknande sätt. Därför tappar ÖSK åskådare just nu. Dock brinner mitt hjärta för ÖSK och jag gråter inombords av hur den misshandlas i nuläget.

Utöver bristen på kommunikation undrar jag hur de lyckades tappa Olsen, Porokara, Bedoya, Gerzic, Almebäck och Alvbåge och inte ens lyckats få tvåsiffriga miljoner i ersättning. TOTALT sett. Det är ju för sjutton sex toppspelare i Allsvenska vissa av dem på gränsen till sitt lands nationalteam. Obegripligt. Lägg därtil hur man la ut stora pengar för en sådan flopp som Isläningen (hur kan man värva en pojke för miljonbelopp?). Det är sanslöst hur klubben sköts. Jag skulle kunna dra upp fler saker men orkar helt enkelt inte just nu.

Ett konstruktivt tips till ledningen. Enda orsaken till att jag prenumererar på NA är för att läsa den lokala sporten. Med de resurser ÖSK förfogar över varför inte göra en deal med NA att ni varje dag efter att träning hållits skickar en kort redogörelse om träningen. Vilka deltog och stack ut, vilka övningar kördes, vad av vikt skedde på träningen, vilka rehabtränar och deltog några nya namn m.m. Väldigt basic men åtminstonde en början för att hålla vissa av oss intresserade vid liv.

Edit: Stavfel
Örebro kenya
2012-07-26 17:24
Håller med dig i mycket Milton, men inte fan kan man sluta gå på matcherna.
Det är ju veckans höjdpunkt.

Spelar ingen roll vilken division, tränare, spelarmaterial och underlag. ÖSK är alltid guld! Vad skulle man annars göra av livet? :)
Örebro D´Artagnan
2012-07-26 15:03
Mr. Milton // Håller med. Ändå har man fokus på information enligt ordförande Åqvist
Örebro D´Artagnan
2012-07-26 15:01
Jag tror det är viktigt att vi nu stöttar laget med P-O. Ny tränare kan vi disutera om 2 år. Om vi tycker det är viktigt att ÖSK är kvar i AS.

Nuvarande ledning tror jag inte klarar att bygga en ny trupp med knappa ekonomiska resurser.

Vad har t ex Folke bidragit med när det gäller fotbollskunskaper. Pengar har han bidragit med med det är inte samma pay back att sponsra ett lag i S1
Örebro Mr. Milton
2012-07-26 15:00
Det är ett härligt drag kring ÖSK *NOT*

Imorgon är det match borta mot Åtvid och inte ett nytt inlägg har gjorts på den officiella hemsida på sju dagar. Seriöst har dom semester nu eller? Va fan gör dom då i november-februari när de normalt borde ha semester? Jag är medveten om att verksamhet pågår året om med förberdelser, rekryteringar osv men mitt under säsongen kan väl inte ÖSK bomma igen helt? Att vara supporter (börjar tröttna) till ÖSK innebär att man inte kan förvänta sig alltför mycket. Kolla på ÖHK:s hemsida. Trots att de spikat truppen, spelarna just nu är på semester och detta är den lugnaste delen på året (jämför med ÖSK:s november-december period) utklassar de ÖSK i uppdateringar och info på sin hemsida.

Jag har slutat gå på ÖSK:s hemmamatcher och det är inte så svårt att förklara varför. ÖSK måste inse att de inte bara sysslar med affärer utan också med underhållning.

Tack Kapten Blod, Eyravallenbloggen, NA och övriga fan som ger någon form av engagemang härinne. Pentagon SK förlåt jag menar ÖSK tycks ju inte göra det.

Skärpning ÖSK!!!!!!!!!!!!!

Edit: Stavfel
Örebro D´Artagnan
2012-07-26 14:50
För ett antal år sedan (före Sixtens tid) åt spelarna alltid lunch (tror gratis, det var i alla fall ingen som betalade i kassan ) på Strömpis och innan dess på Järnvägsgatan (på nuvarande Vandrarhemet). Det var i samma veva man började träna kl 9 på fm.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-07-26 12:55
Kalle Holmberg var inte med på träningen idag pga sjukdom.
Örebro Urban,bidragstagare
2012-07-26 12:54
@Hazee:

Då är det två positioner som skall tillsättas.

Simon Leonidsson tas ut i truppen. Säkert en belöning för hans fina insats i U21 senast. Som det ska vara. Det ska löna sig att visa framfötterna på träning och i U21.
Örebro Hazee
2012-07-26 12:47
Grahn spelar inte mot Åtvidaberg enligt NA
Minatankar
2012-07-26 11:55
Urban, bidragstagare //

Håller med dig igen. Fnyser gör bara den konservative och/eller oinsatte. Erik Hamrén lägger stor vikt vid kosten, liksom många andra tränare och idrottsutövare. Forskning stöder dessutom din tes.

Det borde vara en självklarhet att samtliga spelare i ett elitlag äter, motionerar och sover i den utsträckning som krävs.

Vad jag framför allt saknar är individuell träning. Visst behöver Eidur bli starkare i närkamperna, precis som Mohammed och andra som väger lätt. Det finns också välvuxna spelare som av mentala skäl inte använder sin kropp i närkamperna, som t ex Astvald.

Alla dessa behöver individuell träning precis som när det gäller skottövningar, dribblingar mm.
2012-07-26 11:47
@ Minatankar

Har alltid varit inne på samma tankar med en tränarstab. Skulle gärna se kanske fyra tränare/ledare men det är förstås en kostnadsfråga. Skulle vilja se en utpräglad individuell tränare. Och då menar jag inte bara en skottränare utan en som kan jobba med spelares egenskaper som behöver utvecklas. Personliga analyser, gärna visuella osv.

Något annat jag alltid värnat om är kosten. Jag skulle gärna se att spelarna åt frukost och lunch efter träningarna på fjärde våningen med väl avvägda menyer anpassade för elitidrottare. Spelarna skulle inte få denna mat gratis men till ett bra pris som dras från lön och det skulle vara obligatoriskt. En del småler säkert till ett sådant förslag men jag ser kosten som en detalj som är viktig. Ovan förslag skulle garantera att iaf två mål om dagen vore välbalanserade.

Ponera Eidur som måste lägga på sig muskler och tyngd samt utveckla sitt närkampsspel. Det skulle då ske med individuell träning på olika plan samt med en individuell anpassad kost för ändamålet.

Man ska inte lägga detaljer åt sidan och fnysa åt dem om man vill bli bäst.

Minatankar
2012-07-26 11:37
Urban, bidragstagare //

Håller med dig. Timing är viktigt. Se samtidigt mitt inlägg nedan om hur man kan dela upp ett par av ÖSKs tjänster i fyra. Samtidigt finns det naturligtvis begränsningar. Om ÖSK når en ekonomisk uppgörelse med Sixten och Mosander, kanske man kan skapa utrymme inför nästa år med att stärka ledarstaben runt laget ytterligare.

Tror mer på att det handlar om personer som respekterar varandra, är prestigelösa och hjälps åt i den mängd arbetsuppgifter det handlar om. Sedan bör en enskild person ha huvudansvaret och vara den som tar de formella besluten för sitt ansvarsområde.

Tror mindre på att man ritar upp ett organisationsschema med fyrkantiga rutor där människor ska passa in. Tror mer på att få in kompetenta och ambitiösa personer i ett ledarteam som kan samarbeta så att 1+1 ger 3.
Örebro munken
2012-07-26 11:29
Mina tankar// Självklart inser jag att alla allsvenka spelare och tränare inte är egna produkter utan att de flesta kommer från mindre klubbar runt om i landet. Menar bara att man inte kan överföra och säga att bara någon funkar bra i div.2 så kommer det bli kanon i allsvenska vare sig det gäller spelare eller ledare.

Missförstå mig rätt. Jag vill ha in Axen i ÖSK men inte som huvudtränare i nuläget. Tycker det verkar råda en väldig obalans härinne där många verkar ställa alltför höga förhoppningar på Axén. Facit Sixten (ÖSK); 3 bra säsonger 1,5 dålig. Facit Axen (GAIS); 1 bra säsong, 2,5 dåliga.

.
2012-07-26 11:28
@Minatankar:

Håller med dig i det mesta. När det gäller talangutveckling så upplever jag att ju längre ned du går i systemen ju mer utvecklad är den. Inte nödvändigtvis med de bästa ungdomstränarna men breddmässigt. Och det beror ju ofta på att klubbar som Forward och BP inte riktigt har samma elitverksamhet och man måste få fram ungdomar för att överleva.

Jag vet att det finns fler parametrar än så men det är en viktig sådan.

När det gäller Alec ser jag gärna honom i ÖSK:s organisation framöver men jag tyckte det var ett misstag av ÖSK att försöka knyta an honom som huvudtränare just nu och det skrev jag tidigare också.

Detta beroende på att han kom från en miljö som sugit ut mesta av hans energi i en kamp för överlevnad. Det skulle aldrig ha känts särskilt trovärdigt om han kommit in i omklädningsrummet och förklarat att han är mannen som kan rädda ÖSK från nedflyttning när hans eget lag sjunkit som en sten i tabellen. Och just något att tro på vad var killarna var i skriande behov av. Då kändes det betydligt mer trovärdigt med en ledare från en vinnarkultur som Peo kom ifrån.

F.ö, så pressad i ögonen har jag aldrig sett Alec som efter förlusten mot ÖSK. Han var knappt närvarande under intervjun och jag riktigt såg hur tankarna snurrade i hans huvud.
Minatankar
2012-07-26 11:04
Namn: munken
Sänt: 2012-07-26 10:54//

Visst, det var division 2. Och då var det många som sa att Alec inte kunde vara aktuell för Allsvenskan. Likadant sa man om Nordin Gerciz. Under 4 av 5 år ledde Alec laget till vinster bland länets samtliga klubbar, inkl ÖSK och BK Forward, både inom- och utomhus. Vi slog allsvenska och superettalag i Svenska Cupen och Alec hade under flera av åren Benny Lennartsson som mentor i klubben.

Benny har som bekant varit landslagstränare och klubbtränare både i Sverige och utomlands, förutom egen spelarkarriär. Med andra ord hade Alec en bättre mentor än de flesta andra tränare.

Till bilden hör att nästan alla allsvenska spelare och tränare kommer från lägre divisioner. Det är förhållandevis få som kommer direkt från den egna ungdomsverksamheten. Dessutom finns det massor av lag, t ex BK Forward och Brommapojkarna, som ligger långt framme när det gäller att få fram duktiga spelare, längre fram än många allsvenska klubbar.
Örebro munken
2012-07-26 10:54
Mina tankar// Visst är det så!. Men jag antar att det var på en lägre nivå som du sammarbeta med Axén? Hovsta eller Rynninge? Tror det är svårt att överföra/jämföra div2 eller lägre mot allsvenskan. Hur som helst tror jag Axén mycket väl kan blomma ut till en bra tränare men känns inte som han är där riktigt än.

Minatankar
2012-07-26 10:51
Tror för övrigt på att man kan dela upp två tjänster inom ÖSK i fyra.

Att vara tränare respektive coach är egentligen två skilda yrken och uppgifter.
Bara för att alla andra lag har en enda person som huvudansvarig för detta behöver ÖSK inte ha det. Brukar säga att fotbollen är mycket konservativ, ibland ännu mer än Svenskt Näringsliv, kyrkan och fackföreningarna...:-)

På motsvarande sätt kan man dela upp sportchefstjänsten. Det är få personer i landet som har hög kompetens både vad gäller det sportsliga och det affärsmässiga. De står i första hand att finna bland nuvarande sportchefer och bland agenter.

Tror man kan dela upp tjänsten så att sportchefen har hand om och kontakt med spelare, tränare, agenter och lag inom och utom landet, organisering av scouting- och talangverksamhet, rekrytering, sociala insatser för nya och befintliga spelare.
och övriga frågor (t ex budgetberedning, kontakter med SFF, administration mm).

Affärschefen tar hand om affärsförhandlingar och kontrakt med andra klubbar och agenter både vad gäller spelare som ska köpas och säljas. I kontakterna med spelare som ska rekryteras, samverkar affärschef och sportchef.

Naturligtvis rådgör dessa personer med tränare/coach, vd, styrelseordförande och ansvarig för fotbollsutskott. Men förhandlingarna bör skötas av en, enda person, de löpande spelarbesluten tas av få personer (2-4) och de övergripande policy- och budgetfrågorna av styrelsen.
Minatankar
2012-07-26 10:35
Namn: munken
Sänt: 2012-07-26 10:27
//
Vi har alla våra favoriter bland spelare och tränare. Bland alla som varit med några år, kan dock nästan alla, kanske Messi undantagen, redovisa bra och mindre bra säsonger. Även de allra bästa spelarna och tränarna säger upp sig eller blir uppsagda.

Har erfarenhet av nära samarbete med Alec under 5 år. Han är enligt min uppfattning en duktig tränare, mycket duktig coach, oerhört kunnig vad gäller spelare, lag och tränare inom och utom landet, har ett stort självförtroendet samtidigt som han visar en ödmjukhet i att han hela tiden vill lära nytt, har mycket hög ambition, en stark, lokal förankring mm.

Menar att dessa kvaliteter räcker gott för att vara chefstränare både i Allsvenskan och utomlands om man nu kan aktuellt språk så att man kan kommunicera.
Men som sagt, vi har alla våra olika favoriter :-)
Annons: