/fotboll/osk/forum/2559.aspx/fotboll/osk/forum/2559.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Svartvitt forever
2012-07-27 08:19
Jag håller på och läser ifatt efter ett par dagars bortavaro. Eyravallen, som verkligen förtjänstfullt följer allt som heter ÖSK, konstaterar i sin analys av förlusten i U21-matchen mot Jönköpings Södra: "Tyvärr måste man nog konstatera att Eidur har påtagliga svårigheter i det fysiska närkampsspelet. Däremot visade han upp en imponerande spänst i luftspelet, men det räcker nog inte till för en tillfällig plats i startelvan."

Det är något som nog många av oss konstaterade under förra hösten, och det har alltså inte bättrat sig nämnvärt på ett år. Det gör det ju så mycket obegripligare att han var den man värvade för att ersätta Almebäck rakt av! Hur tänkte man? OK, det kanske får skrivas på Sjögrens konto, och han är nu på väg bort, men ändå fattas i mitt tycke svårbegripliga beslut fortfarande.

Eyravallen skriver vidare om Josef Ibrahim: "incidenten med fingervisningen åt Martin Hansson verkar ha förstört förtroendet för honom. Sedan dess har han nämligen inte fått någon speltid. ... Nu återstår att se om man från ÖSKs sida är villiga att släppa honom till en av sina konkurrenter."

I min värld är det obegripligt om det är den incidenten som har förpassat Josef till frysboxen. Han blev berövad en klar straff av domaren, och även om hans reaktion automatiskt innebär avstängning så är det obegripligt för mig om klubben skulle fortsätta straffa honom för den. Jag kan i viss mån köpa att man lånar ut Josef, för han lär inte peta vare sig Rama eller Bamberg så länge de är friska, men till en konkurrent???

Vidare så undrar jag hur man tänkt med att låna ut Samuelsson i ett läge då vi faktiskt helt saknar en naturlig nr 9. Astvald vikarierar där och gör så gott han kan, men det är uppenbart att han inte är van vid platsen och det är knappast läge att träna in en spelare på en ovan position när vi kämpar för allsvensk överlevnad. Så åter, hur har man tänkt där? Även om vi skulle få in en vass anfallare när fönstret öppnar, så kan vi då närmast vara avsågade om det blir dåliga resultat i de två följande matcherna.

Och att det behövs en riktigt målgörare är smärtsamt tydligt, eftersom vi vet att Sandqvist släpper in att billigt mål i varje match. Sorgligt men sant. Det räcker alltså inte att satsa på försvarsspel, vi måste göra mål också.

Är det bara jag som är förvirrad och känner att det saknas struktur och en röd linje i vår kära klubb nu när det är alle man till pumparna som gäller?
AIK Saywee
2012-07-26 23:12
@Roswall:

Har dom Zlatopramen?
Örebro kenya
2012-07-26 22:56
Tyckte jag kände igen namnet på text-tv 377 :)

Men men, vi fick ju en stjärna från Panama istället.
Örebro Roswall
2012-07-26 22:49
@Saywee. Ser fram emot den dagen då du lämnar västkusten för Sveriges framsida och kollar med oss! Bjuder på en valfri från baren!
AIK Saywee
2012-07-26 22:34
Roswall, heder till dig som planerar och agerar för ÖSK-fest på Bondegatan (Södermalm?).

En rolig grej jag läste i dagens GT, under "DAGENS SMS"

"Jag såg matchen Gefle-IFK Göteborg och kom osökt att tänka på jättebanderollen som IFK-fansen vecklade ut i vårmötet i Borås:

Ni är bönder - vi är IFK

Kanske dags nu ( i returmötet 16/9) i Göteborg att omvärdera med en ny ödmjukare banderoll, typ:

Bönder, ni är grymt duktiga på fotboll, vi är sopor"

JR som messade detta är både IFK och Elfsborgs-fan, tänk så det kan bli?

Heja SPORT !!!

Örebro Roswall
2012-07-26 22:03
Glömde såklart länken, gick inte att lägga till via "ändra".
Örebro Roswall
2012-07-26 22:02
Som sagt, välkomna till Retro på Södermalm, Stockholm imorgon ni som bor här! Bondegatan 25A.

Vi blir ett gäng för varandra mer eller mindre okända som kolla tillsammans. Billig dryck fin fotbollsmat i den klassiska Retroburgaren!

Facebook event på länken. Väl mött! Mot 3p!
Örebro Sogen
2012-07-26 21:46
Ryktet florerar var då? Bland heifare eller öskare? På lån eller köp?
Jag har alltid hatat sundin men skulle älska att se han i ösk från 1aug :)
Örebro Chipset
2012-07-26 21:20
Boba// Det skulle vara ett logiskt byte för Erik som i intervju sagt att han vill närmare sin hemstad (sthlm). Vore en jättebra värvning om vi fortsätter spela 4-4-1-1. Erik är expert på att dra ner backlinjen och skapa yta åt 10:an.
Örebro Boba fett78
2012-07-26 21:04
Ett rykte som florerar är att anfallaren Erik Sundin är på väg till ÖSK. P-O och Sundin har tydligen riktigt bra kontakt sedan P-O's tid i HIF.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-07-26 20:16
6 dagar kvar tills att transferfönstret öppnar och jag väntar med spänning.

Det kanske är bara jag, men jag börjar bli en smula otålig :).
Örebro Mr. Milton
2012-07-26 20:16
Minatankar/

Jag menar att jag instämmer :)
AIK Saywee
2012-07-26 20:09
På västfronten inget nytt ...

.. jag rapporterar bara lite från gattet och GT.

Nästan en hel helsida i sporten ägnar sig åt tränarbytet i GAIS:

Rubrik "Falkenberg nobbar - jakten fortsätter"

SEX TÄNKBARA TRÄNARNAMN SOM KAN TA ÖVER GAIS, med bilder och lite text inunder.

- Thomas Askebrand är nu överstruken efter nobben från klubben FFF

- Conny Karlssson

- Zoran Lukic

- Sixten Boström

- Hans Gren

- Kjell Petterssson

.... hoppas att den envise tar över GAIS, så får vi ju iallafall ett lag efter oss i tabellen för AS 2012 ;)
Minatankar
2012-07-26 19:47
Mr. Milton (Örebro) 2012-07-26 19:16 ÖSK-Karl & Minatankar/ Word! // Vad menar du?
AIK Saywee
2012-07-26 19:36
Mr Milton. Minatankar och ÖSK-Karl,

mycket tänkvärda inlägg, mycket tänkvärda ...

... jag hejar fortfarande på SPORT :)
Örebro Mr. Milton
2012-07-26 19:16
ÖSK-Karl & Minatankar/

Word!
AIK Saywee
2012-07-26 19:04
@Hazee:

Gjorde det så ont att bli tunnlad, eller varför spelar inte Grahn?
Örebro D´Artagnan
2012-07-26 18:54
Han är duktig den där P-O Ljung. Jag hade varit glad om det fanns fler av hans kaliber i ÖSK.
Minatankar
2012-07-26 18:32
Mr.Milton //

Jag har skrivit om det tidigare. Anledningen att man tappat de bästa spelarna är att man erbjudit dem som skulle kunnat vara kvar på bra villkor även för klubben, fickpengar från början. Ju närmare man kommer kontraktets utgång ju mindre chans är det att få spelarna att skriva på ett nytt kontrakt till bra villkor även för klubben, t ex att inte binda upp sig i försäljningssummor.

Man måste locka de bästa spelarna med rejäla höjningar för att få dem att förlänga ett kontrakt minst 2 år innan ett kontrakt löper ut. Det har man aldrig gjort och då blir det heller inga stora pengar in den dag de lämnar ÖSK.

Detta är det största misstag man gjort och det har kostat klubben många miljoner men också minskade sportsliga framgångar. Man kan inte vinna SM om man byter ut laget varje år och inte behåller de allra bästa. Trodde även den oerfarna skulle inse det. Om man inser detta och ändå inte har ett sätt att tackla det, ska man endera ta hjälp eller låta andra sköta dessa frågor.

Örebro "ÖSK-Karl (Nu ska vi mot toppen gå)
2012-07-26 18:20
Mr.Milton 18:09//

Du lyckas pricka exakt det jag känner, skriver under ditt inlägg till 100%. Från att ÖSK varit prio ett för mig under en massa år placerar de sig numera ganska långt ned på intresselistan. T.o.m ÖHK har passerat ÖSK för mig. Självklart kommer ÖSK alltid att vara fotbollslaget i mitt hjärta, men senaste årens vanstyre har gjort att jag tröttnat. Som du så riktigt skriver är vi inte ensamma om den känslan :(
Örebro Mr. Milton
2012-07-26 18:09
Kenya/

Förstår dig men familj, egen firma och hus tar mycket tid. Den lilla tid som finns över måste väljas med omsorg. I nuläget är inte ÖSK tillräckligt attraktivt och jag brinner inte på samma sätt som förr, mycket tack vare hur klubben sköts. Jag vet att flera i samma situation som mig tänker på liknande sätt. Därför tappar ÖSK åskådare just nu. Dock brinner mitt hjärta för ÖSK och jag gråter inombords av hur den misshandlas i nuläget.

Utöver bristen på kommunikation undrar jag hur de lyckades tappa Olsen, Porokara, Bedoya, Gerzic, Almebäck och Alvbåge och inte ens lyckats få tvåsiffriga miljoner i ersättning. TOTALT sett. Det är ju för sjutton sex toppspelare i Allsvenska vissa av dem på gränsen till sitt lands nationalteam. Obegripligt. Lägg därtil hur man la ut stora pengar för en sådan flopp som Isläningen (hur kan man värva en pojke för miljonbelopp?). Det är sanslöst hur klubben sköts. Jag skulle kunna dra upp fler saker men orkar helt enkelt inte just nu.

Ett konstruktivt tips till ledningen. Enda orsaken till att jag prenumererar på NA är för att läsa den lokala sporten. Med de resurser ÖSK förfogar över varför inte göra en deal med NA att ni varje dag efter att träning hållits skickar en kort redogörelse om träningen. Vilka deltog och stack ut, vilka övningar kördes, vad av vikt skedde på träningen, vilka rehabtränar och deltog några nya namn m.m. Väldigt basic men åtminstonde en början för att hålla vissa av oss intresserade vid liv.

Edit: Stavfel
Örebro kenya
2012-07-26 17:24
Håller med dig i mycket Milton, men inte fan kan man sluta gå på matcherna.
Det är ju veckans höjdpunkt.

Spelar ingen roll vilken division, tränare, spelarmaterial och underlag. ÖSK är alltid guld! Vad skulle man annars göra av livet? :)
Örebro D´Artagnan
2012-07-26 15:03
Mr. Milton // Håller med. Ändå har man fokus på information enligt ordförande Åqvist
Örebro D´Artagnan
2012-07-26 15:01
Jag tror det är viktigt att vi nu stöttar laget med P-O. Ny tränare kan vi disutera om 2 år. Om vi tycker det är viktigt att ÖSK är kvar i AS.

Nuvarande ledning tror jag inte klarar att bygga en ny trupp med knappa ekonomiska resurser.

Vad har t ex Folke bidragit med när det gäller fotbollskunskaper. Pengar har han bidragit med med det är inte samma pay back att sponsra ett lag i S1
Örebro Mr. Milton
2012-07-26 15:00
Det är ett härligt drag kring ÖSK *NOT*

Imorgon är det match borta mot Åtvid och inte ett nytt inlägg har gjorts på den officiella hemsida på sju dagar. Seriöst har dom semester nu eller? Va fan gör dom då i november-februari när de normalt borde ha semester? Jag är medveten om att verksamhet pågår året om med förberdelser, rekryteringar osv men mitt under säsongen kan väl inte ÖSK bomma igen helt? Att vara supporter (börjar tröttna) till ÖSK innebär att man inte kan förvänta sig alltför mycket. Kolla på ÖHK:s hemsida. Trots att de spikat truppen, spelarna just nu är på semester och detta är den lugnaste delen på året (jämför med ÖSK:s november-december period) utklassar de ÖSK i uppdateringar och info på sin hemsida.

Jag har slutat gå på ÖSK:s hemmamatcher och det är inte så svårt att förklara varför. ÖSK måste inse att de inte bara sysslar med affärer utan också med underhållning.

Tack Kapten Blod, Eyravallenbloggen, NA och övriga fan som ger någon form av engagemang härinne. Pentagon SK förlåt jag menar ÖSK tycks ju inte göra det.

Skärpning ÖSK!!!!!!!!!!!!!

Edit: Stavfel
Örebro D´Artagnan
2012-07-26 14:50
För ett antal år sedan (före Sixtens tid) åt spelarna alltid lunch (tror gratis, det var i alla fall ingen som betalade i kassan ) på Strömpis och innan dess på Järnvägsgatan (på nuvarande Vandrarhemet). Det var i samma veva man började träna kl 9 på fm.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-07-26 12:55
Kalle Holmberg var inte med på träningen idag pga sjukdom.
Örebro Urban,bidragstagare
2012-07-26 12:54
@Hazee:

Då är det två positioner som skall tillsättas.

Simon Leonidsson tas ut i truppen. Säkert en belöning för hans fina insats i U21 senast. Som det ska vara. Det ska löna sig att visa framfötterna på träning och i U21.
Örebro Hazee
2012-07-26 12:47
Grahn spelar inte mot Åtvidaberg enligt NA
Minatankar
2012-07-26 11:55
Urban, bidragstagare //

Håller med dig igen. Fnyser gör bara den konservative och/eller oinsatte. Erik Hamrén lägger stor vikt vid kosten, liksom många andra tränare och idrottsutövare. Forskning stöder dessutom din tes.

Det borde vara en självklarhet att samtliga spelare i ett elitlag äter, motionerar och sover i den utsträckning som krävs.

Vad jag framför allt saknar är individuell träning. Visst behöver Eidur bli starkare i närkamperna, precis som Mohammed och andra som väger lätt. Det finns också välvuxna spelare som av mentala skäl inte använder sin kropp i närkamperna, som t ex Astvald.

Alla dessa behöver individuell träning precis som när det gäller skottövningar, dribblingar mm.
Annons: