/fotboll/osk/forum/2545.aspx/fotboll/osk/forum/2545.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro "ÖSK-Karl (Nu ska vi mot toppen gå)
2012-08-02 11:45
Saywee//

Hårt sagt kan man ju säga att ÖSK-elitfotboll blivit våldtagit av ledningen. Tänk dig tanken att något av dina barn skulle bli det (må gud förbjude). Inte skulle man vilja bevittna våldtäkten.

Det är ungefär så jag och säkert många fler ser på saken, man vill inte se någon man håller kär bli våldtagen. Inte heller ge bidrag så att våldtäkten fortsätter utan konsekvenser.

Av de fyra SSSS är nu en och en halv åtgärdad, Sixten helt, Sjögren till hälften på ett märkligt sätt. Nu måste resterande åtgärdas innan klubben återfår förtroendet. Alltså stora förändringar i styrelsen, Sköldmark bort och resterande del av Sjögren.
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-08-02 11:43
@KCMarten Tycker du är inne på en viktig poäng.

Även om själva fotbollen utvecklas så sker denna utveckling inte i samma takt som marknaden (både sett till supportrar och spelare). Därför tycker jag det är extremt viktigt att, som du säger "...lyssna på yngre fans med nya insikter och nya idéer.."

Det kan också handla om att höra med yngre spelare. Vad är det för krav, drömmar, behov etc som de har på en klubb. Jag är säker på att dessa förändras för varje generation.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-08-02 11:35
Jag är nyfiken på vilka anfallsnamn som ÖSK kan tänkas jobb med.

Det ska alltså vara en anfallare som kan gå in och leverera direkt, en anfallare där de vet vad de får och spelar någonstans i Skandinavien.

AIK Saywee
2012-08-02 11:28
Minatankar, svartvitt forever, KCMarten med flera.

Många genomtänkta och mycket bra inlägg.

Det som oroar mig är alla dessa icke 100%-iga supportrar och fans som fortfarande finns kvar kring klubben. Som jag skrev tidigare är det många som ledsnat på klubben och skippar i att besöka matcherna, det är dock inte konstigt med tanke på att vi alla har lite olika intressen och prioriteringar här i livet, samt att klubben inte är speciellt bra skött.
Örebro Grohl
2012-08-02 10:41
Spelarna som kontrakterades under Sixtens senare tid var i stort sett endast av utländskt, oprövat material. Varför det var så finns det säkert flera förklaringar till, jag väljer att tolka det som att vi för tillfället har ett genomuselt rykte bland någorlunda etablerade skandinaviska spelare (som ju vet vad det handlar om att skriva på för ÖSK) - spelare som nu Sjögren säger att vi vill kontraktera.

Vi kommer antagligen inte kunna få en enda av spelarna på önskelistan att skriva på, inte innan vi "rebootat" hela klubben och styrelse/ledning ersatts med nytt - inte nödvändigtvis för att samtliga har gjort ett genomuselt jobb, så är självklart inte fallet - utan snarare för att klubben är viktigare än individen. Vi måste erkänna att visionen misslyckats och visa att ÖSK är beredda att börja om på nytt!

Fler Grahnvärvningar vill jag dock inte se, jag tror mer på Barsomvärvningar - d.v.s. korta och antagligen även dyra kontrakt/lån med kvalitetsspelare som behöver en ny utmaning. Så fort kontraktet är klart kan vi börja utrensningen, nu däremot måste det få kosta!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro KCMarten (P-O är årets bästa tränare i ÖSK!)
2012-08-02 10:38
Saywee //

Elden brinner oförtrutet på..

Men Bulten i Boo har en poäng.

Vi som varit med ett tag har upplevt både upp och nergångar och tappar nog inte sugen så lätt och går inte igång på samma sätt längre när det händer saker i klubben.

MEN, det kan också vara en anledning till att skärpa till sig och lyssna på yngre fans med nya insikter och nya idéer..

Det börjar nämligen bli dags att få lite framgångar. Vår klubb har aldrig fått känna glädjen av ett SM-guld trots vår mångåriga Allsvenska tillvaro.

Vi får alltid höra att vi inte har pengar att satsa, men får samtidigt se oss omsprungna av klubbar som Elfsborg och Helsingborg som tidigare var långt efter oss. Även Kalmar väcker betydligt mer respekt än ÖSK idag. De har ju trots allt lyckats ta ett guld. Så varför skall det vara så sanslöst svårt att få till en ledande fotbollsklubb i Örebro som är en av landets största städer, med ett fördelaktigt geografiskt läge och med Sveriges största antal licensierade fotbollspelare i länet per capita?

Det vimlar ju av talanger ute i elitklubbarna med Örebro län som födelsetrakt men som aldrig spelat i ÖSK, eller valt att gå vidare till andra "större" klubbar för att få en bättre proffschans..

Så även om man varit med ett tag så börjar det bli dags att få se lite framgångar. Fotboll är en sport och målet måste ju alltid vara att bli bäst.
Varför deltar man annars?

Eftersom den nuvarande styrelsen inte lyckats med att skapa förutsättningar för detta utan tvärtom uppträtt på en rent skadligt sätt ibland, så bör man självmant lämna sin plats. Inte sitta kvar och negligera kritiken för att sedan tro att allt är ok bara för att man sparkar en misslyckad tränare och byter sportchef.

Minatankars inlägg visar på hur det bör fungera. Jag hoppas att styrelsen antingen tar till sig det eller inser att man inte räcker till.

ÖSK behöver handlingskraft, inte avvaktande ageranden eller interimslösningar på sportchefspositionen.
AIK Saywee
2012-08-02 10:00
Håller Elden Inuti vår klubb på att slockna?

Nej, så får det inte vara eller bli :)

Heja SPORT !!!

Minatankar
2012-08-02 09:55
Lekiller
//
Du har verkligen humor du.
Tänk att ett enda ord som du stavar med endast två bokstäver kan få mig att skratta :-)
Örebro Lekiller
2012-08-02 09:26
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-08-02 09:08
Kan det finnas ett litet hopp om att det kan hända nått idag på värvningsfronten?
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-08-02 09:01
Rasmus Bengtsson istället för Wickström...
2012-08-02 08:46
Minatankar //

En mycket bra princip som jag delar till fullo.

Jag har en rätt stor erfarenhet av chefer och olika andra ledare som får färdiga organisationer att administrera, utan att ha chansen att påverka organisationens utformning eller innehåll. Det brukar sällan sluta lyckligt. Då är det bättre att tacka nej.

Men jag står fast vid att du behövs. :-)
Minatankar
2012-08-02 08:23
KCMarten (P-O är årets bästa tränare i ÖSK!)
//
Tack för den responsen. Har flera gånger under årens lopp blivit tillfrågad om att bli ordförande, också av valberedningar, men avstått. De förutsättningar som jag menar behöver finnas för ett framgångsrikt arbete, har tyvärr inte funnits.

Endera har hela organisationen varit klar när man sökt rekrytera ordförande eller så har valberedningen haft detaljerade anvisningar om hur ett framgångsrikt arbete ska utföras. I några viktiga hänseenden har jag inte delat dessa.

Strävan efter makt och status får aldrig bli så stark så att man inte får möjlighet att jobba på det sätt man själv tror på. Lyckas man inte övertyga andra om det, ska man avstå och söka påverka klubben positivt utifrån andra positioner.

Minatankar
2012-08-02 08:18
Har skrivit tidigare om hur viktigt det är med ett tydligt ledarskap. De flesta upplever detta otydligt vad gäller ordförandeskap med en ordförande för medlemsföreningen ÖSK Fotboll och en annan för ÖSK Elitfotboll AB.

När ingen av dessa ordföranden, säkert med hänsyn till varandra, vill träda fram och ta det fulla ansvaret för ledarskapet, neutraliserar man varandra i flera avseenden. Det blir ett stort tomrum, framför allt när det gäller kommunikationen.

Av bl a denna anledning krävs det att det är en och samma ordförande i föreningen och i aktiebolaget. Båda de nuvarande ordföranden gör många bra insatser för ÖSK så detta har inget med personerna som sådana att göra utan med sättet att organisera sig.

Jag tror att man i stor utsträckning vill leda ÖSK som man leder ett aktiebolag i en annan bransch, dvs i huvudsak via vd. Detta måste i stor utsträckning även gälla i ÖSK Elitfotboll AB men det finns här ett mycket viktigt inslag och det handlar om att ÖSK i grunden är en fotbollsklubb, dvs en organisation som bygger på medlemmar och supporters. I en sådan organisation och med den bakgrunden, blir de förtroendevaldas roll mycket mer kommunikativ än i andra bolag.

På motsvarande sätt är det otydligt vad gäller den sportsliga ledningen eftersom man döljer enskilt ansvar med hänvisning till fotbollskommitté och styrelse.

2012-08-02 08:12
Minatankar //

Ett mycket bra inlägg.

Jag kan inte annat än hålla med ÖSK-Karl om att du borde ha en framskjuten plats i ÖSK´s organisation. Du har precis den profil som klubben är i så stort behov av.
Örebro Svartvitt forever
2012-08-02 08:06
Mina tankar//

Håller med i allt! Att tonen stundom är hätsk här på forumet tror jag liksom du inte bara handlar om hur det går för laget, utan om att fansen upplever sig åsidosatta och ignorerade. Kommunikation och fotbollskunnande är två ledord som måste prioriteras i styrelsen. Och även om vi skulle greja nytt kontrakt så måste förnyelsen och kompetenshöjningen fortsätta, och halva styrelsen självmant lämna. Hoppas att de har den självinsikten.

My two cents.
Örebro Grixx
2012-08-02 07:58
Minatankar// Instämmer 100%
Minatankar
2012-08-02 07:16
Gomorron på er alla som inte sover nu och drömmer om ÖSK-framgångar :-)
Gör följande reflektioner när jag läser vad som skrivits den sista tiden;

Kritiken är mycket stark och växlar snabbt på detta forum. Ena dagen framställs Lennart Sjögren som hjälte om han skulle ha Eidur Gudjohnsen på gång. Nästa dag hyvlas han jäms fotknölarna när han uppger att han antagligen inte har en ny forward klar innan Mjällbymatchen.

När ÖSK vinner mot GAIS och MFF ökar hoppet hos nästan alla och inläggen blir mer positiva på detta forum. Efter matcherna mot Häcken återkommer pessimismen och kraftig kritik mot ledning och enskilda spelare. Många menar dock att vi med PeO Ljung nu har påbörjat vandringen mot nytt kontrakt.

Med besked om långvariga skador på Haddad och William dyker humöret igen.
Med rykten om nya spelare blir det ljusare.

Jag menar att detta är ett uttryck för det enorma engagemang många supporters har. Man mår bra efter en vinst och dåligt efter en förlust. Det är också tjusningen med engagemanget och sporten. Man får känna och uttrycka många och olika känslor.

Ska man leda en verksamhet, t ex en elitklubb i fortboll, behöver man emellertid se verksamheten mer långsiktigt. Hur utvecklas verksamheten över tiden med de mindre steg man alltid tar fram och tillbaka? Det viktiga är att när man tar ett steg tillbaka, att man nästa gång tar två steg framåt. Och det viktiga är då att man fokuserar, mäter och redovisar ett antal nyckelfaktorer som man har en uttalad plan för och tydliga mål.

I ÖSK:s fall handlar det bl a om hur de sportsliga resultaten utvecklar sig, intresset från publiken, sponsorer, medlemmar, aktieägare, supporters, massmedia och andra samarbetspartners, stämningen i laget och klubben i övrigt, ekonomin, hur kommunikationen och relationerna utvecklar sig, hur talang- och scoutingverksamheten utvecklas, hur man utvecklar organisationen vad gäller kompetens, beslutsprocess, tydlighet, ansvar, framförhållning, ÖSKs rykte i Sverige mm.

Ska man kunna upprätthålla positiv energi och dynamik i klubben gäller det att man hela tiden kommunicerar kring detta, både internt bland alla de som i organisationen står närmast laget (förtroendevalda, ledare, funktionärer och tjänstemän) och bland alla oss supporters.

Jag har flera gånger skrivit att det som behöver stärkas är den fotbollsmässiga kompetensen, framförhållning, beslutsprocess (tydlig, enkel och snabb), affärsmässigheten i kontraktsskrivande och inte minst kommunikationen.

Det senare är på sitt sätt det allra viktigaste. I bra kommunikation visar man att man lyssnar på andra och tar också möjligheten att ge information som skapar positiv energi. Utebliven kommunikation innebär att man missar detta och dessutom inte visar supportrarna den respekt de förtjänar.

Min syn på detta ändras inte vid vinster eller förluster, vid bra eller dåliga rekryteringar av spelare etc.

Spelare, ledare, styrelseledamöter och anställda kommer och går, men klubben består. Klubben finns till för alla supporters och den består i första hand av alla oss supporters.

Jag vill sluta med att jag vill tro att det kommer presenteras värdefulla nyrekryteringar och att PeO kommer leda laget till nytt kontrakt.
Örebro Sogen
2012-08-02 06:16
Haha vilken bra blogg........
Örebro svartvitseger!
2012-08-02 01:14
lite silly:)
Örebro Bulten i Boo
2012-08-02 00:32
@LoK:

Fast vi bär ju faktiskt en erfarenhet som många av de yngre inte gör. Alltså minnet av att ÖSK spelats ur allsvenskan och sedan kommit igen, om än först efter tio år...
Gällande "de yngre", de som har svårt att hålla tillbaka adjektiven, så får jag väl passa på att citera just Hansson de Wolfe United från deras låt "Var kommer barnen in?":

"– dom bär på elden
Som du en gång, som jag en gång men alltför länge sen
Allt går igen"
Örebro LoK
2012-08-02 00:21
Bulten i Boo// Det kan ha varit jag. Jag gjorde nämligen exakt samma resa ToR till samma pris. Från samma boende. Just då fanns inget att leva för. Det är det man vill undvika att uppleva ännu en gång.
Örebro Urban, häktad
2012-08-02 00:14
Utan att veta om det är sant, spekulerar bara, tror jag ändå att man avvaktat lite händelseutvecklingen för Haddad och William. Jag tror inte man väntat till nu utan sondering har nog pågått. Det är jag tämligen säker på. Men just Haddad & Wiliam har nog gjort att man aktivt kommit igång något senare.

Men det är olyckligt om man hinner spela flera matcher innan man knyter till sig någon.

Sen får man inte glömma att ÖSK sitter i taskigt förhandlingsläge och i en rätt så oaktraktiv tabellposition. Vidare är de minst 3-4 klubbar till i AS som letar strikers.

Jag tror inte dom har det så där jäkla lätt att hitta spelare. Flera spelare tackade ju nej till ÖSK även innan säsongen.

Men i grund och botten tror man lät Sixten & co hållas för länge. Det var ganska tidigt tydligt att laget inte mådde bra.

Örebro Harry Cripps
2012-08-02 00:12
Rhodes skulle smaka mumma... Dessutom eventuellt bli billigare än "Lillarnor".
Örebro Bulten i Boo
2012-08-02 00:09
@LoK:

Åh, fan, LoK, då tror jag vi faktiskt att vi möjligen har träffat på varandra just på Ryvallen 1978! Ingen munter historia. Jag låg i lumpen på I3 och åkte ToR Borås gratis eller om det nu kostade en tia. När slutsignalen ljöd så var tårarna nära. Minns att en annan kille inte kunde hålla tillbaka dem, var det du? Svårt att veta förstås, några stycken ÖSK:are var vi ju där... "Tiden är ingenting" som Hansson de Wolfe United sjunger. 34 år har förflutit, men jag ser fortfarande den där killen på Ryavallen, gråtandes alldeles tydligt framför mig. ÖSK hade åkt ur allsvenskan, och vad mer fanns att leva för??
Örebro LoK
2012-08-01 23:53
Harry Cripps// Nix. Rhodes är nog inte till salu. Men en sådan striker är precis vad vi behöver. 71 mål på de senaste 122 liga-/cupmatcherna.....
Örebro "ÖSK-Karl (Nu ska vi mot toppen gå)
2012-08-01 23:51
Farside//

De lyckades ju med att värva Grahn. Det var väl en bomb, inte minst med tanke på kostnaden?

Tycker det är oerhört märkligt att folk fortfarande kan försvara SSSS. Det måste vara de närmast sörjande till de i ledningen, såsom familjemedlemmar eller Godzilla som tycker att Sixten revoltuionerat fotbollen i Örebro och inte på det sätt de flesta av oss alltid kommer minnas honom, den längsta vinstfria svit genom tiderna.

Att vissa nu tar till hårda ord har jag förståelse för efter år av vanskötsel som dessutom fortfarande pågår.
Örebro Harry Cripps
2012-08-01 23:47
Har vi nåt lån på gång från "Town"?
Örebro LoK
2012-08-01 23:38
ÖSK Fans// Nej, jag är inte Sjögren :-) . Men jag stod på Ryavallen -78 och grät, Skytteholm -88 (då Sjögren satte 3-0), Landskrona -94 osv, så jag tror mig ha ett ÖSK-hjärta som är ovanligt stort. Vad jag menar är bara att vi behöver stå eniga i den här tiden. Inte kasta skit på varandra. Det kan ju faktiskt vara så att det finns ett hett spår som man inte vill diskutera offentligt ännu pga att vi kanske inte står oss så bra i konkurrensen med andra klubbar just nu. Vad vet jag?
Gurka// Självklart ska vi inte tiga, bocka och buga. Men svin och fårskallar.... Nja...
Örebro Farside
2012-08-01 23:24
Kenya// exakt. håller med dig. ni som tror på stora värvningar , lugna er. vi är näst sist i en oatraktiv liga. det är inte lätt att värva "bomber"
Annons: