/fotboll/osk/forum/2502.aspx/fotboll/osk/forum/2502.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK Fans
2012-08-15 14:10
inga mer värvningar enligt sjögren till NA.....Hej super1an här kommer vi....

Örebro Lekiller
2012-08-15 14:10
Då var det igång igen.

Är det inte bättre de säger som det är?

De har snart gett upp allsvenskan, förlust mot Gefle och de kommer att börja sikta in sig på ett liv i superettan. Spara de slantar som de kan spara.
AIK Saywee
2012-08-15 12:23
Har man satt upp ett mål för publikekonomin, måste man jobba för att försöka uppnå målet.

Gäller förresten alla mål, vad är det annars för mening med att sätta upp mål?

Jag vill ha många ÖSK-mål i framtiden :)
AIK Saywee
2012-08-15 12:21
@Telle:

Instämmer, klubben är inte proaktiv i kommunikationen, utan det är NA som rotat och förvanskat lite kanske och Karlsson som verkar hamna i klistret.

Det är ganska dåligt tycker jag !!!
Örebro worldfarm
2012-08-15 11:54
Örebro ÖSK-Boldt
2012-08-15 11:35
Oavsett floskler, publiktapp, semestervikarier o dyl. Det faktum att man begär mer pengar mitt under säsongen är illabådande. Dessa pengar som man förväntar sig få, borde man inte knytit till sig dom innan säsongen? Är det nya sponsorer också man vänder sig? Vilket alltid borde vara ett pågående jobb. Kan man begära av samarbetspartner att lägga ytterligare pengar som man på nåt sätt inte gjort redan.? Jag hoppas verkligen detta är för en ytterligare satsning som dessa nya intäkter skall sponsra och inte för att bara rädda ekonomin. Ett stort svart hål att slänga bort tusenlappar i känns nog sådär inspirerande. Jag hoppas Jan o co. är ärliga med detta. För kommer det fram senare att vi blöder så kommer allas förtroende runt ÖSK vara bortblåst igen.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Telle
2012-08-15 11:23
Vad gäller publiktappet senast får vi också hoppas på att många fortfarande var på sen semester eller i sommarstugorna. Det brukar ju trots allt vara mindre folk så här års. Dessutom var det dåligt väder, och OS till råga på allt.

Men trenden är ändå oroväckande.
Örebro Telle
2012-08-15 11:21
Nödropet hade kunnat framställts som något positivt i NA om ledningen själva gick ut med det. "Nu kraftsamlar vi och slipar vapnen till slutstriden i höst. Tillsammans ska vi klara av det här - Alle man till pumparna."

Nu framstår läget som värre än vad det troligtvis är därför att NA presenterar det hela som deras nyhet. "ÖSK är på tiggarstråt - har de slut på pengar?"
Jan Karlsson gör det inte bättre då han svarar som att han försöker prata bort det hela.

Som vanligt äger ÖSK inte sina egna nyheter, utan låter alltid någon annan presentera och vinkla dem först.
Örebro D´Artagnan
2012-08-15 11:07
deportivista // Tror Du inte att även till stor del publiktappet bestog av marginal (medgångs) åskådare? Ett stort problem med publiktappet är att det även innebär att merförsäljningen (kaffe, bulle, korv) minskar. En kaffe med bulle kostar 35 kr, korven 20 eller 30 kr.

Jag har för mej att avtalet med Malmbergs täcker flera år än detta.

Det finns en signal inför nästa år som är viktigare än allt annat, det är fortsatt spel i AS. Näst viktiga signal är att klubben ska skötas bättre, dvs att styrelsen förbättras/förstärks.
Huvudproblemet är att ÖSK INTE signalerar att man ska bli bättre. Varför ska då sponsorerna satsa pengar.
Örebro deportivista
2012-08-15 10:53
Som Retarded Jimmy skrev 08.52 (lysande) så var ÖSK försiktiga på fel spelare (dvs de som fanns i laget), så jag tror ändå inte att det finns någon akut ekonomisk kris - trots låg publik senast. Som sagt, de flesta som (inte) gick på matchen mot Mjällby var sponsorbiljetter som redan var sålda.

Jag tolka istället "tiggarbrevet" som något i grunden positivt, dvs att ÖSK vill börja planera för nästa säsong (oavsett serie). OM de får signaler om fortsatt stöd under nästa år (oavsett serie) så antar jag att eventuella nyförvärv och kontraktskrivningar kan komma i fråga redan nu med en annan budget än om sponsorer kommer hoppa av till nästa säsong (oavsett serie).

Ett stort problem är att ÖSK nästa år troligtvis kommer att tappa spons från "Malmbergs", och de miljonerna måste komma från någon annanstans - eller bestå av besparingar.
Örebro Ösk-groda
2012-08-15 10:51
Saywee

Skitsamma om man slår sig för bröstet å tycker man gjort det bra att man kommit över den publiksamma det man gått efter! Viktigare att ligga lite lägre än ligga för högt!!
Tycker sunda förnuftet säger det ........
men som vanlig "sketen" medborgare så kanske man inget vet :-))
AIK Saywee
2012-08-15 10:46
Ösk-groda, vet inte om du har helt rätt, jag inbillar mig att målet iofs har viss betydelse, men oavsett om det är satt för högt eller för lågt eller mitt i prick så är det ju faktiskt de verkliga publiksiffrorna under säsongen som har betydelse i detta fall.

Det blir varken mer eller mindre pengar än de som betalas av publiken, beträffande publikintäkterna när året summeras.

Sätter man ett högt mål, måste man ju jobba för att nå detta på något sätt, och det vetetusan hur styrelsen har gjort hittiills för att vända trenden ...?
AIK Saywee
2012-08-15 10:42
@ Ösk-groda:

Detta med mål och målsättningar är inte ÖSK´s grej i år ...

... men sätter man för låga mål, så blir även detta fel, trots att man kan slå sig för brösten och säga/skriva att man iallafall nådde målet.

Gör mål ÖSK, snälla, gör mål !!!
Örebro D´Artagnan
2012-08-15 10:30
Kommentar till "tiggarbrevet" // Att tiggapengar av sponsorer kan ge mer klirr i kassan men troligen INTE mer publik. Det är oftas sponsorsplatser och marginalsupporters platser som gapar tomma inte privata abonnemang.

Vill man öka publiken bör man börja kommunicera mycket bättre med medlemmar, supporters och fans. Det gäller speciellt ledning och styrelse. Intervjuver efter matcher har blivit bättre på officiella, men trupp och läget i laget brister fortfarande.
Örebro Ösk-groda
2012-08-15 10:29
Ang. publiksnitt........Varför måste man sätta så höga publiksiffror?? Vore ju mycket bättre att ligga lite lägre och om det nu skulle bli högre än man räknat med så är det ju rena plus pengar som trillar in i kassan....!!!!
Örebro Telle
2012-08-15 10:17
Retarded Jimmy //

Ja, tyvärr... :) Kloka ord 08:52, förresten.
Örebro Telle
2012-08-15 10:00
ÖSK-Boldt //

Det faktum att man ännu inte har gått ut med årets budgeterade publiksiffra bådar inte särskilt gott. Hur stor publik var det mot Mjällby? Drygt 4700? Den siffran lär väl inte stiga alltför mycket i höst, och då tappar man nog betydligt mer än 250.000 kr per match. Jag utgår från att årets budgeterade snitt lär ligga runt fjolårets eller högre, då man i ledningen inte verkar ha haft självdistans nog att inse att det skulle bli ett sportsligt tyngre år i år, och då låg man i så fall nästan 3000 under snittet senast. Då blöder man nog närmare en halv än en kvarts miljon en sån match.

Det man kan hoppas på är väl att det ändå blir en spännande höst, "tack vare" bottenstriden, vilket kanske kan locka publik trots allt. Kniven mot strupen-matcher är kanske mer spännande än en kamp om nioendeplatsen för marginalpubliken. Lägg sen till ett spännande nyförvärv till eller två så... :)
Örebro Retarded Jimmy
2012-08-15 09:58
@Telle:

Haha - Ja du har rätt. Floskel-Janne slår till igen. Det kan betyda vad som helst det han sa

Örebro Telle
2012-08-15 09:47
Jag gillar för övrigt Jan Karlssons svar i morgonens NA på frågan om "nödropet" skickas ut för att man ska kunna ta in fler nyförvärv:

"Vi ser på vår ekonomi utifrån ett totalperspektiv och vill ombesörja bästa möjligheterna för att hänga kvar i allsvenskan. Det kan innebära att vi måste ta vissa ekonomiska positioner."

När man bara uttrycker sig i sådana floskler får jag känslan av att:
1) antingen vet man egentligen inte vad man talar om, och vill dölja det genom att använda "svåra" ord

eller 2) man vill distansiera sig från de man vänder sig till genom att att använda begrepp som man inte tror att de behärskar fullt ut - antingen för att man vill mörka vad man egentligen svarar, eller för att man anser sig aningen förmer än de som inte behärskar samma begreppsapparat som en själv

eller 3) man tror att ens målgrupp (i det här fallet NA:s läsare och ÖSK- intesserade) faktiskt använder utryck som "ta vissa ekonomiska positioner" lite till vardags sådär. Vilket i så fall tyder på att vår VD faktiskt inte har så mycket verklighetskontakt som man skulle kunna önska...
AIK Saywee
2012-08-15 09:42
Jag känner bara sorg, borta från stadens torg idag :(

Men det kan inte bli sämre :)

Heja SPORT, kämpa hela hösten !!!
Örebro ÖSK-Boldt
2012-08-15 09:35
Man undrar ju hur mycket dom budgeterar med i publiksnitt varje match för att få driften att gå runt?. Och om det är sunt att förlita sig för mycket på det. Det skulle kännas bättre om man kunde lägga sig på ca. 5000 i snitt, för det är väl ungefär vad man kan räkna med. Vi har en bra stomme med närmast sörjande, men att bygga budget och ekonomi kring typ 8500 per match är ju direkt vanskligt. Nu fungerar väl det inte riktigt så, men i en ideal styrelse-drift-miljö så skulle det vara perfekt att kunna håva in allt över 5000 personer som ren vinst. Att dom får driften att gå runt först med sponsring, souvenirer, evenemang på behrn(vad hände med det?) medlemskap m.m. Det vore idealiskt men tyvärr inte fullt möjligt.
Örebro Telle
2012-08-15 09:26
Ett av många problem har varit att ledningen har saknat tidigare erfarenhet av att just leda en fotbollsklubb på toppnivå.

Jag har redan klagat förut på på att man har fått känslan av att styrelse och sportchef för ofta agerar som att de ställs inför alla problem för första gången.

- Ibland verkar det som att ÖSK:s ledning är den första klubbledningen någonsin som råkar ut för att extremt skadebenägna spelare blir skadade igen. De verkade förvånade över att det blev turbulens i gruppen när man lät samtliga nyckelspelares samt tränarens kontrakt löpa ut samma år.
Man höjde överraskat på ögonbrynen när andra klubbar plötsligt visade intresse för våra spelare när det började gå bra för oss, och man verkade lika oförstående till att spelarna då ville ha bättre kontrakt för att stanna kvar hos oss längre.
På samma sätt uttryckte man man stor förvåning över att gruppen blev splittrad när man bytte ut halva laget på en gång, och tyckte att det var konstigt att det tog så lång tid för de nya spelarna att anpassa sig till vårt spelsätt.
Backar, behöver vi sådana också? Varför då? Vi har ju jättemånga mittfältare och yttrar, räcker inte det? Och att vi hade en tränare som i drygt fyra år bara kommunicerade med spelarna via lappar, ska det verkligen påverka harmonin och spelkvaliteten hos våra spelare? Märkligt. Kan de inte läsa...?

Jag vågar påstå att samtliga problem ovan (med undantag av tränaren och hans lappar, för det är förmodligen rätt unikt - och dessutom helt j-a bisarrt...) är frågor som samtliga toppklubbar i allsvenskan brottas med regelbundet.

Hade vi haft en sportchef som hade erfarenhet av att vara just sportchef, och en styrelse som antingen innehöll någon som helst fotbollskompetens eller åtminstone grundade sina beslut på någon som hade det, så hade vi inte varit i den situationen klubben befinner sig i just nu.
Örebro Grohl
2012-08-15 09:23
Jag skulle säga att inläggen här på svartvitt - med sponsorbreven i åtanke - nu har tagit klivet till början av steg 3. (Se länk)
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-08-15 09:20
Mattias69//

Det har blivit dåligt med bortamatcher för min del också. Men har varit på varenda hemmamatch hittills.
Örebro Lekiller
2012-08-15 09:10
Retarded Jimmy / exakt! En riktigt bra sammanfattning som förmodligen är väldigt nära sanningen. Allt började runt 2009-2010 när ÖSK skulle ta nästa steg. Något man fatalt misslyckades med. Tror Astrid affären sådde mycket ogräs i spelartruppen och de bra spelarna tröttnade. Flera med Nordin och Alvbåge tjatade om en ordentlig satsning men inget skedde. Det var börjar på "slutet"! För övrigt borde ÖSK inte ens tveka om Wirtanen. Om han själv vill flytta hem.
Örebro Mattias69
2012-08-15 09:06
@ÖSK KRILLE (GFG):

Jag räknar mej också till närmast sörjande. Det är bara på bortamatcherna i år som det har blivit dåligt med närvaro för min del men tyvärr måste jag prioritera jobbet ibland.
Minatankar
2012-08-15 09:01
Namn: Dejmon
Sänt: 2012-08-15 06:36 Ändrat: 2012-08-15 06:46:53
//
Enligt min bedömning fick inte ÖSK så mycket som 10 mkr för de tre spelarna, men jag är inte säker, kanske är det så. För Nordin tror jag man fått 5 mkr + moms.

Till bilden hör att man ofta har att, enligt fotbollsregler och/eller kontrakt med andra klubbar, ersätta tidigare föreningar, så nettot blir ofta lägre speciellt om man också räknar av vad man en gång betalat för spelarna.

När det gäller ÖSK Elitfotboll AB är läget dessutom mer komplicerat än så eftersom Örebro Spelarinvest AB finansierar spelarköp och ska ha återbäring på detta.

Örebro Grohl
2012-08-15 08:59
"Vi har nu insett att vår förmåga att leda en elitidrottsklubb är otillräcklig, vi vill be om ursäkt för att vi under de senaste åren - genom otaliga felbeslut på transfer- samt tränarmarknaden - har slängt bort sponsorer samt supportrars kapital och förtroende, vi i ledningen kommer att avgå när säsongen är slut. Nu handlar det dock om att rädda klubben ÖSK"

Står det något liknande det i ÖSK´s tiggarbrev så hade jag övervägt att öka sponsringen (om jag hade haft ett företag). Allt annat än en garanti om ledning och styrelses avgång hade för mig inneburit att de fått avgå i superettan, sen kan man börja sponsra igen - när det självrensats.

Det verkar som att man trott att pengarna bara fortsätter rulla in, oavsett hur lite man satsar.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-08-15 08:58
Här är artikeln från NA.

"ÖSK:s nödrop till sponsorerna"
Minatankar
2012-08-15 08:56
Namn: Retarded Jimmy
Sänt: 2012-08-15 08:52
//
Delar helt dina synpunkter. Bra uttryckt!
Det du skriver är det allra viktigaste i hela analysen om anledningen till det aktuella läget för ÖSK.
Annons: