/fotboll/osk/forum/250.aspx/fotboll/osk/forum/250.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Örebro slott
2017-04-04 15:34
@Marquis de Sade:

Tjena. Om du vill ha enklare ramsor så är du välkommen att bidra med förslag på text/melodier (förslagsvis genom att skicka PM på Facebook till Kubanerna eller Västra Stå). Om du inte har några förslag utan enbart synpunkter så går det också bra att skicka PM då vi alla vill ha en sån bra klack som möjligt, och för att utvecklas måste man få in kritik. Men skippa sarkasmen nästa gång är du snäll.
Örebro T8
2017-04-04 15:33
Vinter Du behöver inte oroa dig för att Axén tycker det är en enkel inledning.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Broarn
2017-04-04 15:19

Verkligen skönt med tre poäng, även om vi inte var värda det. Men tycka synd om JSödra?

Aldrig, dels var det ett ruffigt lag, särskilt i första halvlek, och dels är det en förening som valt in Lagrell som hedersmedlem.

Örebro Vinter
2017-04-04 15:09
@Minatankar:

Man blev ju livrädd när man i "Sportklubben" läste "Enkel inledning i allsvenskan för ÖSK" (eller hur rubriken nu ordagrant var) syftande på mötena med Jsödra och AFC. Den typen av inställning är ju värsta slaget av jinxande. Det minsta man släpper på uppmärksamhet och koncentration för att man uppfattar motståndet som "enkelt", ja då är det kört.
Loppan i Axens skägg
2017-04-04 14:48
Kennedy verkar vara en elak kille i anfallet.
Gillar!
Örebro Benny Böckling
2017-04-04 14:01
Så här dagen efter känns det bara väldigt fint med en vinst och tre poäng i premiären. Jag som satt och snackade i januari om att vi hade två såna värdelösa vänsterbackar.. Bör nog göra mig redo att äta upp dem orden. Tycker att Logi var bäst i ÖSK igår och Ring har sett bra ut tidigare. Lite mer orolig har jag blivit för mittbackarna, det känns svajigt. Även om Brendan gjorde några grymma brytningar igår. Hoppas Plessis kan komma in och ingjuta lite stabilitet. Vem som hamnar på bänken av Almebäck och Brendan känns öppet. På mittfältet tycker jag inte riktigt att någon kom loss ordentligt. J-Södra fick kontrollera mitten alldeles för lätt och för mycket. På topp kändes Kennedy ganska osynlig men så fort han kommer med i spelet så händer det ju grejer. Han kommer bli grym. Mot AFC hoppas jag Yanne får ett längre inhopp istället för Sköld som inte hade många rätt som vanligt. Ses på Tunavallen!
Örebro Godzilla Hårddisksson
2017-04-04 12:15
Rogics första halvlek tycker jag var riktigt bra. Förbannat bra nyförvärv.
I övrigt kändes det krampaktigt så det förslår men premiärer brukar ju se ut så här. Jag är alltså väldigt glad över att vi lyckades bärga 3 pinnar.
Örebro Vinnartradition
2017-04-04 12:09
Det finns fortfarande platser kvar i våra bussar till Eskilstuna på lördag. Resan köps på länktipset. Det pratas om över 1000 ÖSK:are på plats på lördag och du ska vara en av dem.
Örebro Sörebro
2017-04-04 12:05
Så har jag köpt biljett till lördagens match. Ska bli underbart härligt att få se örebro på plats igen.
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-04-04 11:47
@Brandao:

Nej, det tror jag inte. De har inget ordentligt anfall för att klara av den uppgiften, ingen ordentlig ersättare till Pawel Cibicki. Men defensivt och organisatoriskt kommer de att vara oerhört målsnåla och täta i sitt spel.
Örebro Grohl
2017-04-04 11:42
@Brandao:

Det jag kommenterade var Axéns matchcoachning, inte hur han tog ut laget. Det kan inte finnas en människa som trott något annat än att Axén skulle ställa upp med Kennedy / Besara. Då blir vi ganska lättlästa i det offensiva spelet och Jönköping hade nog byggt hela sin matchplan i defensiven på att det var så vi skulle spela.
Örebro Asbjörn#10 - Admin
2017-04-04 11:26
Hajade till rejält när jag såg NA:s betyg från matchen där det var idel treor och fyror utdelade. Såg dock sen att de i år har ändrat sin skala från 1-5 till 1-6.

Anledningen är ju såklart för möjligheten att sprida ut betygen mer. Måste dock säga att skalan 1-6 känns fel i ryggmärgen där 1-5 sitter så pass inpräntad.
Örebro Marquis de Sade
2017-04-04 11:26
hej ev. klack som läser här. tack för de essä-lika ramsorna ni drog med mummel och sorl igår, så jag slapp få ont i öronen av enkla "heja" ramsor där t.o.m vanligt folk vädrar lungorna. / ha det bäst.
Örebro Brandao
2017-04-04 11:03
Kalle Teodor

Så du tror att Jönköping kommer vara med i toppen i år? Ska erkänna att jag inte har någon större koll på dom.

Mot ÖSK såg dom ut som Barcelona och riktigt så bra tror jag inte dom är..

Det viktiga var 3 poäng och spelmässigt kan det bara bli bättre till nästa match.
Örebro Brandao
2017-04-04 10:59
Pemo Håller med om nästan allt! Dock har Naah sett fruktansvärt bra ut i både träning och match. Men att placera han som ytter kanske inte var det bästa. Tycker både Mårtensson och Rogic var otroligt dåliga igår, var som dom spelade med gummistövlar på sig. Hemma på Behrn ska vi visa pondus det gjorde vi inte igår...
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-04-04 10:56
@Brandao:

Jag tycker att du underskattar J-Södra. De är betydligt bättre än vad många tycks tro. Det tycks mig som att vi ser på J-Södra som "storstadslagen" ser på oss. Som bönderna från landet som inget kan och inget vet. De ska vi bara köra över etc.

Efter att ha smält matchen över natten känner jag snarare att gårdagens vinst är riktigt bra. Vi hade allt att förlora och J-Södra allt att vinna. Vi klara av att komma ut på andra sidan med 3 poäng. Jag är sjukt nöjd med det!
Örebro pemo
2017-04-04 10:49
Hurra för vinst i premiären.
Men en konstig känsla i bilen hem. Inte pga domaren eller så, utan mer för det krampaktiga spelet och konstiga byten i hemmalaget.

Är det inte dags för Axén & co att gjuta lite mod i spelarna och att fortsätta anfalla trots att man tar ledningen? Hemma på Behrn ska ÖSK vara ett fruktat lag. I stället för att "erkänna" bortalaget som bra , konstatera att ÖSK vek ner sig av egen kraft.

Inleder matchen med endast en renodlad ytter. När han sedan blir skadad så slänger man in en otränad nykomling på en ovan plats. När sedan högerbacken aldrig kommer upp i anfall och vänsterkanten består av ytterligare en innermittfältare, ja då blir det väldigt krampaktigt spel.

Av de 60 minuter som Naah fick så gjorde han verkligen inget större intryck på mig. Varför fick inte Omoh gå in i stället? Visserligen är han inte den säkraste i defensiven, men skapar betydligt mer framåt än vad Naah gjorde.

Trots allt är det skönt att "gnälla" lite på spelet när vi ändå fick tre poäng.

Läste NA:s spelarbetyg och funderar på hur de ser på en match. Besara gjorde två bra saker. Hoppade över bollen till 1-0 och tog sin egen retur på en svag straff. Och för det får han en fyra???

Målvakt helt OK. Eller bra. Målet är en miss från markerande försvarare.
Backlinjen. Helt OK, men Lorentzon känns långsam, Hines-Ike bra första men verkade tappa allt flås de sist 20. Förstärkte väl inte sin plats direkt.
Logi och Iron klart godkända. Med extra plus till Iron.

Nordin räddar upp och håller boll, men hittar inte de rätta passningsvägarna. Mårtensson och Rogic svårplacerade? Gjorde sina jobb, men utstrålade väl knappast någon stjärnstatus.

Kennedy är rutinerad och vet hur man rör sig. Tyvärr förstod inte alla andra hur de skulle spela.

Besara är för mig ett mysterium. Hela karln ser ut att vilja vara på någon annan plats. Rör sig dåligt och kladdar lite för mycket med bollen. Han har bevisligen mycket boll i sig, men det känns som om han inte vill "skita ner sig" utan helst stå i mittcirkeln och fördela bollar. ( lite överdrivet men dock )

Att Sköld kom in var väl naturligt, men han är ju inte direkt samspelt med Kennedy. Sista bytet kommenterar jag inte. Det var väl bara för att fördröja tiden.

Jag ser hellre att man ger Brorsson chansen i försvaret än att slänga in den otränade fransmannen. Den värvningen förstår jag inte alls. Hade han kommit från ett ligaspel ( oavsett var ) så hade han i alla fall matchats lite. Nu har han inte spelat på ett år och då kan man inte bara kastas in i allsvenska. Så dålig är inte ligan.

Så, vad ändrar Axén till nästa match? Han påstår ju att det är svårt att ta ut laget då alla spelare är tillgängliga. Upp till bevis då. Finns några som han kan plocka bort ut den här första-elvan.

Vinst mot E-tuna och bättre spel, så får jag kanske med mig de två andra åskådarna som åkte med, till matchen mot Östersund, men spelet i går gav inte ÖSK några nya supportrar
Örebro Brandao
2017-04-04 10:41
Grohl

Frågan är varför vi är så lättlästa jämnt? Vi har haft hög press hela försäsongen och cupen men nu var vi tillbaka i gamla synder och låg extremt lågt.

Ska ÖSK få publik till arenan går det inte att låta lag som Jönköping äga så mycket boll!

Örebro Grohl
2017-04-04 10:25
Brandao//

Håller faktiskt inte med om Axens insats som matchcoach, men jag har å andra sidan inte sett matchen 2 gånger =)

Första halvlek var enligt mig katastrof och bara Jkpg's oskärpa samt Oskar gjorde att vi inte låg under. Andra halvlek så hade vi enligt mig tätat avstånden mellan lagdelarna något vilket underlättade för Nordin, Mårten och Rogic. Vi blev stundtalsutspelade i första, men andra var rätt jämn. I mina ögon var det Axén som korrigerade detta, men det kan ju vara det tidiga kvitteringsmålet som gjorde att det kom naturligt också.

När vi sedan bytte in Sköld så rörde vi till det för Jönköping, då de helt plötsligt hade två djupledslöpare att hålla koll på. Jag hoppas att vi kommer fortsätta med två anfallare plus Besara, för vi såg verkligen extremt lättlästa ut i offensiven innan dess.
AIK Saywee
2017-04-04 10:05
Läser spelarna och tränarna foruminlägg under pågående match ?
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-04 10:02
Test
Örebro Brandao
2017-04-04 09:52
Har kollat på matchen igen nu på morgonen. Kan konstatera att Jönköping lyckades plocka bort våran playmaker( Nordin) väldigt bra! Alla vet hur viktig han är för ÖSKs spel. Mårtensson, Nordin och Rogic samarbetade inte speciellt bra i pressspelet och kom ofta fel både offensivt samt defensivt.

Stället mig samtidigt frågan hur Ayaz kan få fortsätta spela 25 minuter innan bytet sker?

Tycker fortfarande Axén är för dålig som matchcoach och borde hittat andra lösningar när det inte gick att spela upp på markerade spelare i mitten. Att skylla på att Astrit och RÅP var nyckeln förra året mot Jönköping och nu inte hitta andra vägar är direkt dåligt.
Örebro _Adde_
2017-04-04 09:32
@Ståplats är bäst:

Underbart hur olika man kan se på en match! BHI och Besara var definitivt dem två jag svor mest på under matchen. Jag gick till och med så långt att beskriva att jsifs dominans berodde på att vi spelade med en man mindre på banan (Besara)! =)

Fotboll berör och vi ser på saker på olika sätt! Älskart!
Örebro Hitta avslut!!
2017-04-04 09:24
Precis fixat två plåtar till matchen på lördag. Gör det du med! Fråga om lördagsmatchen: Vad kostar en biljett till barn under 6 år? Sen undrar jag hur det gick med Ayaz. Någon som vet?
Loppan i Axens skägg
2017-04-04 09:23
@D. McGrain:

Jag var också helt säker att Axen skulle ta in Plessis när de mata bollar för igår hade vi förtvivlat svårt att vinna duellerna. Var högst förvånad att Mbombo kom in istället. Tyckte även Mårtensson och Besara hade svårt igår även om sistnämnde spelade upp sig.
Örebro Vinnartradition
2017-04-04 09:15
Typisk premiärmatch igår med stundtals bra stämning, ojämnt spel, mycket nervositet på plan och läktare. Men det viktigaste av allt, 3 poäng!

På lördag spelar ÖSK i Eskilstuna inför ett enormt bortafölje och du ska vara på plats och stödja laget. Om du inte köpt din resa än är det hög tid att du gör det på länktipset.

Välj mellan pub- och direktbuss. Ta även tillfället i akt och införskaffa biljett till kvällens efterföljande fest på Harrys.

På lördag intar vi Eskilstuna!
Örebro D. McGrain
2017-04-04 09:14
Visst var det lite risigt spel men glömmer det och tar 3 poäng och hoppas det lyfter till nästa match. Allsvenskan har domare av allsvensk klass och igår var som alla matcher - en del tvivelaktiga beslut.

Sen tycker jag att när vi darrar på slutet (och hela matchen) vid alla hörnor/inlägg - varför byts inte Plessis in? Hines-Ike var fel ute ganska många gånger. Plessis har spelat fotboll & tränat hela livet - hur dålig kondition kan man ha? Och visst behöver han matchträning - genom att spela matcher, inte sitta på bänken tills efter midsommar... Eller om han är så dålig att han inte petar Hines-Ike så ska man riva kontraktet direkt och satsa på en junior.
Örebro Grohl
2017-04-04 07:35
Tycker att fotboll direkt sammanfattar de tre straffsituationerna bra, inget av det skulle ha varit straff.

Örebro Erik Wärlegård
2017-04-04 00:13
Bortapremiär på en lördag med tipsextratid. Det kan inte bli bättre. Vi ses på lördag lads!
Örebro jp (fd jpsvartvitt)
2017-04-03 23:54
Jag tror fortfarande att straffen kommer efter den vårdslösa tacklingen Almebäck var nära att åka på i straffområdet om han inte hunnit passa bollen ut till Naah och hoppat undan .. Hade JKPG spelaren träffat den hade nog Almebäck varit skadad ett bra tag framöver .. Bara mina spekulationer .. Men sen är det också så att JKPG kommer få tbx något liknande och vi kommer få något sånt här emot oss..
Annons: