/fotboll/osk/forum/2498.aspx/fotboll/osk/forum/2498.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro helldandy
2012-08-14 17:48
Måste bara flika in med lite hopp.

Med lite hjärta, hjärna, tur och skicklighet ser jag det inte som någon omöjlighet med sex segrar i rad med tanke på kommande spelschema.

Det KAN gå! :)
Minatankar
2012-08-14 17:20
Telle: Du har tre oöppnade meddelanden från mig :-)
Örebro Lekiller
2012-08-14 17:18
Minatankar/ Intressanta frågor. Vi får hoppas på svar också. Man undrar vad som hände med ÖSKs tanke om att låta Janne Karlsson och Bjön Åquist bli mer informativa? De svarade på ett antal inskickade frågor men efter det har det blivit totalt tyst igen. Även om jag tycker att hemsida och deras försök att nå ut om det vardagliga som sker i ÖSK har blivit grymt mycket bättre på senare tid via bland annat twitter och liknande. Men de har kanske en del att stå i i dessa dagar.
Postat via SvenskaFans-appen
Minatankar
2012-08-14 16:59
Har fångat upp en rad frågor och synpunker bl a på detta Forum. Eftersom det inte förekommer någon kommunikation med klubben kring detta, har jag själv skickat nedanstående 8 frågor till ordförande i ÖSK Fotboll, Ros-Marie Febran.
Jag har meddelat henne att frågorna publiceras på ett par sajter och att hennes svar kommer att publiceras av mig. Tror att det av olika skäl, bl a semestertider, kan dröja lite, så vi får ha tålamod.

Frågor kring ÖSK Fotboll

Nedanstående frågor bygger på egna upplevelser, på information från initierade källor och på s k rykten på webben, där tusentals människor engagerar sig ( t ex sponsorer, medlemmar, aktieägare, supporters, studenter, företagsägare, företagsledare, kommunala chefer, tränare, spelare, professorer, arbetslösa, lärare, bönder, konsulter och journalister, för att bara nämna några jag känner till).

1) Hur tänker styrelsen i föreningen ÖSK Fotboll hantera den skrivelse i 10 punkter som medlemmar, aktieägare och supporters står bakom och som tidigare översänts per mejl?

2) Hur kan vi medlemmar få ta del av ekonomin/utfallet i ÖSK Elitfotboll AB
kopplad till budget under löpande verksamhetsår och på årsmöte/bolagsstämma?

3) Hur kan vi medlemmar få ta del av de aktieägaravtal som är skrivna
mellan ÖSK Fotboll, ÖSK Elitfotboll AB och Örebro Spelarinvest AB?

4) Har klubben skrivit avtal med tränare och spelare som innebär att löner och andra ersättningar sjunker eller omförhandlas vid spel i Superettan?

5) Ingår lön och sociala avgifter för Tobias Grahn i ordinarie drift eller är han speciellt finansierad genom tillskott av sponsor vid sidan om? Gäller hans
nuvarande nivå på lön/ersättning även vid ev spel i Superettan?

6) Vilket ekonomiskt utfall räknar styrelsen i ÖSK Elitfotboll AB med att få nästa år om det blir spel i Superettan?

7) Har du och föreningens styrelse information om ryktet (spridits bland tusentals människor) som säger att TV-programmet ”Uppdrag granskning” granskar Örebroporten AB kopplat till Behrn Arena? Vet du om ryktet är sant eller inte?

8) Utan att vi behöver veta belopp och detaljer så finns det ett intresse för medlemmarna att veta på vilka kriterier vd:s lön och övrig ersättning bygger. Finns sportsliga och ekonomiska faktorer med på kort resp lång sikt?

Örebro björta
2012-08-14 16:06
Det sista "Vi kan konstatera att vi har problem såväl på plan som i "budgeten". Var mina egna ord. Det andra direkt kopierat från mejlen
Örebro björta
2012-08-14 16:03
Fick detta från ösk:

Vi har en ansträngd situation både sportsligt och ekonomiskt
Vi på ÖSK Fotboll fokuserar och tror starkt att vi internt och tillsammans med er befintliga partners vänder tabelläget
och genom resterande säsong säkerställer spel i Allsvenskan 2013.

Hela Örebro och framförallt ni som viktiga partners är värda ett lag i Allsvenskan. Fortsätt att tillsammans med oss tro
och engagera er om möjligt ytterligare ekonomiskt då vi behöver er extra satsning i detta utsatta läge.
Vi tycker inte om att använda ordet hjälp, men just nu är det vad vi behöver - på det ekonomiskt planet och stöttning av
grabbarna på planen.

Vi märker av ert stora stöd och engagemang och har all respekt att ni som oss är frustrerade, men det är nu vi tillsammans
gör bäst i att knyta alla tänkbara nävar.

Nedan följer två extra höstpaket att komplettera med för ert företag, kontakta mig..

Vi kan konstatera att vi har problem såväl på plan som i "budgeten".
Örebro Alltid Örebroare
2012-08-14 15:53
Hur går det med eventuella nyförvärv innan fönstret stänger?
Brädan, du brukar ha koll på när det närmar sig.
Kämpa på, nu fixar vi det här.
Obotlig optimist. : )
Örebro Telle
2012-08-14 15:43
Jonas Sandqvist - om du mot all förmodan läser det här, och inte vill läsa negativ kritik mot dig själv, så scrolla förbi det här inlägget.

Som KCMarten och andra redan har skrivit har försvarsspelet på planen varit mer än lovligt dåligt i allt för många matcher i år. Det har naturligtvis påverkat förutsättningarna för båda våra målvakter. Jag tycker också att Sandqvist faktiskt har spelat upp sig. Min spontana känsla är att andelen grova misstag har minskat medan andelen räddningar har ökat de senaste matcherna.

Men trots det kvarstår faktum: Han är en riktigt bra andremålvakt, men han håller inte i allsvenskan som förstemålvakt med det spel han har visat upp hittills.

Sandqvist gör enastående räddningar ibland, och håller till och med nollan i vissa matcher, men hårdraget klarar han inte av att hålla sig avspänd och koncentrerad nog över 90 minuter i två matcher i rad utan att göra minst ett matchavgörande misstag.

Samtliga målvakter i allsvenskan gör misstag då och då, så det är inte det jag är ute efter. Inte minst Alvbåge gjorde exempelvis en del tabbar ifjol, en ovana han verkar ha tagit med sig till IFK. Men inte lika ofta, och inte på samma nivå. Alvbåge släppte in en del mål som såg lite enkla ut, och gjorde till och med en och annan tavla vid något tillfälle, men Sandqvist gör regelbundet så grova misstag att något verkar grundläggande fel.

Elfsborg, Häcken och Malmö skulle kunna ha råd att ha en sån målvakt, för de gör mer mål framåt än bakåt. (Nu har de inte det ändå, eftersom de är topplag, och topplag har inte en andremålvakt i mål annat än i nödfall, men ändå...) ÖSK har inte råd med det, av två skäl: Dels gör vi förtvivlat få mål framåt (eftersom vi på 19 matcher fortfarande inte har lyckats etablera ett anfall på motståndarnas planhalva som varar längre än en genomsnittlig Sixten-mening...) och dels för att laget verkar ha kommit tillbaka i ovanan att falla som ett korthus när vi släpper in det första (ofta billiga) baklängesmålet.

Sandqvist är reaktionssnabb och bra mot snabba bollar på kort håll, men har hittills visat upp minst tre avgörande och återkommande brister:

1) Hans utrusningar är oftast under all kritik. Ibland lyckas de, visst, men alltför ofta hamnar han farligt snett, och mer än en gång har backarna fått hjälpa till för att styra upp situationen. 1-0-målet mot AIK var knappast någon engångsföreteelse. (Och att Tomer är lika dålig på den punkten är inget försvar för Sandqvist, bara ett ännu större underbetyg åt ÖSKs värvningsansvariga i vintras.)

2) Höjdbollar verkar vara en naturlig fiende för honom. Det stör mig inte så mycket att han alltid boxar bollen istället för att greppa den, så länge han bara gör det med pondus och ser till att bollen inte landar på fel ställe. Då är det värre att han alltför ofta står passiv kvar på linjen istället för att gå ut och boxa/plocka, och när han ändå går ut så får han alltför ofta minst en utespelare mellan sig och bollen. Vi har helt enkelt en målvakt som agerar för ängsligt och med för dålig tajming i luften. Tillsammans med ett försvarsspel som knackar är det inte en särskilt lyckad kombination...

3) Stolp-nicken som AIK hade i början av första halvleken i söndags avslöjar en annan svaghet: Bollen går i ultrarapid från AIK-spelarens huvud mot bortre stolpen. Sandqvist står visserligen med vikten på fel fot, men har gott om tid att byta stödjeben och att agera, reagera eller åtminstone röra ett finger eller två symboliskt för syns skull, eftersom bollen knappt har styrfart. Istället står han kvar på linjen som fastfryst, helt passiv, och hoppas förmodligen att bollen ska gå ut. (Han hinner också fundera igenom vad han ska köpa på ICA på vägen hem, och på om han hade två eller tre liter mjölk kvar i kylen i morse.) Bollen går till slut i stolpen, och studsar tillbaka rakt i famnen på honom. Han håller trots det på att missa den, och får fumla med den lite först innan han får grepp om den. Det är bara ren tur att ingen AIKare är nära nog att stöta in returen innan Sandqvist får kontroll på bollen.
Oturlig situation? Enstaka missbedömning? Nej, jag tycker faktiskt inte det. Han släppte in minst två sådana bollar mot Åtvidaberg, och minst en mot Häcken, där han står till synes paralyserad medan bollen retfullt långsamt rullar förbi honom. Jag ska kanske inte påstå att han saknar grundläggande avståndsbedömning, men hans tajming brister alldeles för ofta för att han ska platsa som förstemålvakt i ett lag som har uttalade guldambitioner inom tre år. Eller ett lag som är på väg att åka ner i superettan. Punkt.
Örebro Bastard on Parade
2012-08-14 15:42
@zxcv:

Bamberg har startat 8 matcher och blivit inbytt i 4, Saeid har startat 10 matcher och blivit inbytt i 4 samtidigt som Holmber har 5 starter och 9 inhopp.

Jag hade väldigt höga förhoppningar på Bamberg. Han har väl i princip bara levererat på fasta situationer, och det först efter EM-uppehållet. Jag tycker han har floppat enormt i själva spelet. Han är inte delaktig framåt, inte tillräckligt bra bakåt och slarvar oerhört mycket.

Saied inledde säsongen mycket bra och har varit pigg nu också. Jag tycker han förtjänar mer speltid.
Örebro Retarded Jimmy
2012-08-14 15:18
Dubbel
Örebro Retarded Jimmy
2012-08-14 15:17
Enkel
Örebro Bulten i Boo
2012-08-14 14:46
@pemo:

Peter Markstedt
Örebro pemo
2012-08-14 14:28
KC // Vet du hur stor skillnad det är på lönen för Grahn vs Bamberg?
Tror inte Bamberg spelar gratis. Går man från Norge så måste man nog kompenseras ganska hyfsat.

I bland är vi som domaren, som bestämt att Grahn är en buse och skall bestraffas.
Som senaste varningen, då Grahn studsade bollen lite extra hårt när domaren missade vem som skulle ha inkastet. Grahn fick varning bara för att han var den han är. Ungefär som att Rama alltid får varning när han ramlar innanför straffområdet.

Nä, problemet med ÖSK är väl att vi inte haft en pålitlig målskytt på två säsonger.
Och varför man inte åtgärdade det i somras övergår mitt förstånd. eller fanns det inga pengar? Varför inte göra som VSK ( eller om det var Hammarby ) De omskolade "ett träben" från mittback till centertank. Just nu är namnet försvunnet, men han blev t.o.m proffs i England på sin målfabrikation.
Alltså, gör om Hagge till centertank.

Man kan sucka åt Sankan för att han inte håller tätt, men vad skall man då göra med Bamberg, som fri med målet från två meter, skjuter i ribban. Det finns naturligtvis fler liknande missar från utespelarna, men de passerar oftas utan större krav på petning. Om det inte är Astvald som missar förståss.

Örebro zxcv
2012-08-14 14:18
Säsongen hittils

Bra:
Berisha

Godkända:
Anttonen
Wikström
Bamberg

Saeid och Holmberg skulle kunna vara godkända men jag tycker de spelat för lite för att bedömmas på riktigt.
Örebro Brodd
2012-08-14 13:19
Jag tror knappast att vi hade så mycket bättre försvarsspel i våras då Tomer spelade sina matcher än nu? Tycker alla säger att PO fått bättre stabilitet på defensiven. Inte tror jag att Tomer fick så mycket fler långskott på sig, i så fall måste vi väl ta in det försvaret vi hade då, så blir väl Sankan omutlig?
Örebro Kajanus
2012-08-14 13:11
Matchen mot Gefle är fredagen 24/8. Inte nu på fredag.
Örebro Retarded Jimmy
2012-08-14 13:07
För att inflika mer ;)

Försvarsspelet mot Åtvidaberg i premiären anses av flera bedömare vara det sämsta någonsin ÖSK presterat. Bla sa Thomas Nordahl det. Jag tror den matchen har fått konkurrens med senaste matchen mot AIK. Och då var/är ändå ÖSK defensivbalanserat
Örebro KCMarten (P-O är årets bästa tränare i ÖSK!)
2012-08-14 13:04
@pemo:

Bamberg har gjort misstag men är ändå enl mig godkänd då han t.ex har gjort mer en ett mål och ofta är spelbar framåt.

Att han är godkänd betyder inte att han varit jättebra dock..

T, ex Grahn kunde också varit godkänt utifrån sitt spel, men han floppar p.g.a för många gula kort, frånvaro och med den månadslön han har så måste kraven vara höga på honom. Alltså betyg underkänd.
2012-08-14 12:54
@Retarded Jimmy:

Jag kunde inte sagt det bättre själv..
2012-08-14 12:53
Brodd //

Jo visst, men i Alvens fall var det mer skott utifrån eftersom hans försvar fungerade, medans det i Sankans fall är tre mot två eller tre mot målvakt i anfall.
Då är det inte alltid det registreras som en skott på mål.

Du kan väl inte med bästa vilja i världen påstå att Sankan har bättre hjälp av försvaret än Alven?
Örebro Retarded Jimmy
2012-08-14 12:46
@Brodd:

Sen kan man ju alltid diskutera lägen, försvarspel, avstånd och kvaliten på skotten en målvakt måste ta. Tyvärr medger ju inte statistiken det men brukar förvisso ändå ändå tjäna som en indikation. Dock brukar försvarspelet i laget vara en variabel man ändå måste ta hänsyn till.

Johan Wiland valdes ju till allsvenskans bäste målvakt i konkurrens med bla Alvbåge (tror det var 2008 el 2009) . Men då ska man veta att Wiland hade allsvenskans bästa försvar framför sig och de kvalificerade räddningarna var få medan Alvbåge ständigt tvingades till fenomenala räddningar.

Så ibland måste man titta på mer än statsen

Örebro Brodd
2012-08-14 12:36
KCMarten/ I ditt inlägg 08.56 påstår du att Sankan får i snitt 10 skott på sig per match, sanningen är att han fått 5.18 i snitt, medans Alvbåge förra säsongen fick 5,34, trots det hade han 74% räddningar mot Sankans 67%. Även Tomer har haft mer skott på sig per match och har högre räddnings% än Sankan.
Örebro Retarded Jimmy
2012-08-14 12:34
Som Pemo skriver nedan: Idag är det dags för ny hemmamatch i U21-serien. ÖSK tar emot Åtvidaberg och matchen startar 18:15. ÖSK kommer till spel med 9 spelare från A-truppen.

Undrar hur länge sedan det var Wowoah spelade U21 ;0)
Örebro pemo
2012-08-14 12:30
KC // Hur kan du försvara Bamberg? Tack vara hans slarviga passning gjorde Mjällby mål på oss. Jag tycker att han är lika stor floppvärvning som Grahn.
Dessutom är han mer rädd om benen än Astvald.

Nä, nu är det bevisat. Värvar man superettanspelare, så hamnar man i superettan.
Vems felet är kan jag inte säga, då jag inte är insatt i den proceduren, men de spelare som jag ser i aktion på Bernh arena, i den svartvita dräkten, platsar inte i allsvenskan just nu.

Tyvärr ser jag samma senario nu som -78 , då ÖSK spelade sig ur allsvenskan. Det tog väl tio år innan klubben var mogen för den högsta serien igen.
Nu åker vi ut, och kommer antagligen att rasa ytterligare i systemet om inget radikalt inträffar. Realistiskt alltså.

Det är svårt om man omsätter 50 spelare på tre säsonger. Att det har blivit så är väl det yttersta beviset på inkompetens inom ledningen. Sedan vet jag inte i vilken av alla styrelser det verkliga ansvaret ligger.

Nu finns det ju ett litet halmstrå för PEO att visa handlingskraft som tränare.
U-21 i kväll skall naturligtvis vinna, helst med två tre mål. Sedan skall den trupp som åker upp till UMEÅ i helgen bevisa allsvensk klass och skåpa ut ett div 2-lag med 7-8 mål. Om inte, kan vi lika bra lämna wo tillresten av allsvenskan.
Det går inte längre att bara vara en teknisk snidare om du inte är beredd på lite näsblod och mjölksyra i 90:e minuten.
VISA LITE HJÄRTA NU!

Men förhoppningsvis blir det lite billigare att lösa säsongskort 2013 till superettan.
För trots min negativa ( realistiska ) inställning så sviker jag inte laget.
AIK Saywee
2012-08-14 12:18
@Marquis de Sade:

Skall klura lite på detta, åker mot gattet om någon minut ....
Örebro 707
2012-08-14 11:38
@KCMarten Du har nog rätt. En i varje lagdel, mem tyvärr det kommer vi inte få se förrän vi är i SE....ledsen Saywee men jag kan inte vara så mycket optimist som dig.....kanske efter Gefle. Känns Lumbana rätt som ersättare till Wiken? Längtar efter Kihlen och Nordback!
Postat via SvenskaFans-appen
2012-08-14 11:19
Face it..

Sankan är medel. Varken mer eller mindre.

Försvaret är SE mässigt, Berisha lyser men Wikström har sina bästa dagar bakom sig. Wowoah har äntligen hamnat på bänken och är ersatt av en Wiktorsson, hämtad från SE och ny i VB rollen. Antonnen är långt från sin normala standard.

Mittfältet är en brokig samling floppvärvningar (Alimi), div 1, spelare (Saied),lycksökare (Grahn), träben (Haginge & Lumbana). Det är väl bara Bamberg som klarar godkänt och saknaden efter en fungerande speluppläggare är enorm.

Anfallet? tja, utan fungerande mittfält kan vi ha Både Zlatan och Messi på topp utan att ändra något. Alimi är en flopp, Saied spelar publikfriande men håller inte fysiskt. P-O är utlämnad till träbenen i försvarssyfte ( eftersom backlinjen inte håller..)och då blir det inte många bollar framåt.

Minst en ny spelare behövs i varje lagdel. Får vi det så börjar nog Sankans statistik att bli bättre på köpet. ;-)

Som laget ser ut nu är SE en realitet.
Örebro Hlynur
2012-08-14 11:12
------------------Tomer---------------------

-Antonen-Berisha-Wiktorsson-Haginge

-Rama----Grahn-----Saeid-----Bamberg

---------Hasani-----Astvald---------------
AIK Kribba
2012-08-14 11:11
Lite förvånande att läsa att flera fokuserar så mycket på allsvenskans åskådarsiffror när ni kämpar för fullt om er allsvenska existens,som nu hänger på en ytterst skör tråd dessutom...

Det är ju uppenbart att självförtroendet i ÖSK nu måste vara kört i botten. Det kan bara att par vinster ändra på. Men vad har annars fallerat mest i år för det ÖSK som bara för något/några år sedan nosade på toppstrid?

Backlinjen,anfallet? Tränaren?

2010 låg vi riktigt illa till i slutet av serien. Vi värvade Mohammed Bangura och fick en väldigt nödvändig energi och kvalitets kick. Jag misstänker att ett riktigt bra nyförvärv som levererar direkt och av egen maskin snart är den enda tänkbara räddningsplankan för er.
2012-08-14 11:09
@707:

Jag skulle vilja se den målvakt i Allsvenskan som kan spela så stabilt att han inte gör några misstag alls, med ett försvar och mittfält som släpper till så många målchanser till motståndaren som ÖSK gör idag..

Hade vi haft Alven i mål i år hade det sett likadant ut.
Annons: