/fotboll/osk/forum/249.aspx/fotboll/osk/forum/249.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Pedretti - Admin
2017-04-04 18:42
Nu har vi gjort klart med en ny fystränare!
Välkommen Fredrik Biörs!
Örebro Gamla Trä
2017-04-04 17:56
@Chris P. Bacon:

Aha. Ja jag satt inte i den bästa offsidelinjen direkt. ÖSK kanske skulle lyssna på Lagerbäck och ställt en gubbe på stolpen, då hade de inte behövt vare sig fundera över någon eventuell offside eller i det här fallet släppt in något mål. Han är ju inte så rolig alla gånger, men jag tror att han kanske har rätt angående hörnor.
Örebro Chris P. Bacon
2017-04-04 17:52
@Gamla Trä:
Spelare som stod i offsideposition mellan Jansson och den som nickade och skymde honom, enligt ÖSK-spelarna.
Örebro Gamla Trä
2017-04-04 17:48
Åhh, en sak jag höll på att glömma bort - någon som vet vad ÖSK'arna protesterade mot vid kvitteringen? Satt en bit bort och fattade inte riktigt, mannen som nickade såg ut att vara helt ren så jag har svårt att se att han gjort något fel? Var bollen över linjen vid inspelet - det var iallafall min gissning eftersom de ville konsultera linjemannen? Var det nån annan screening / ruff i boxen som stack ut?
Örebro Trivseltorsten
2017-04-04 17:44
Nästa match ställer vi upp med Jansen - Lorensson - Heinz Aye - Granebäck - Valgardsen - RODIC - Mårtensen - Garcia - Ayad - Bedarra - Ichobanike

Du har tills på lördag på dig Alltid Örebro ;)
Örebro Alltid Örebro
2017-04-04 16:39
@Benny Böckling:
Stavningen sitter (för mig) förhoppningsvis runt omgång 5 :)
Örebro Benny Böckling
2017-04-04 16:36
Okej nu ska magister Böckling vakna till igen.

Rodic?

Rodgic?

ROGIC!!!!!!
Örebro Minatankar
2017-04-04 16:32
@Benny Böckling:
Det hedrar dig att du öppet vill tillstå att du justerat din uppfattning. Kul för Aspen som säkerligen en del veckor kände sig ganska ensam om att försvara Ring. Jag får ju inte samma problem eftersom jag väljer att varken höja någon till skyarna eller skriva ner någon totalt. Lite fegt kanske några tycker. Jag tänker mer på att det går upp och ner för alla och att så mycket har med självförtroende och form att göra. Båda vänsterbackarna behöver emellertid utveckla sin defensiva placeringsförmåga medan båda har kvaliteter i det offensiva spelet. Valdagarsson i första hand med tillslaget och Ring i första hand med tempoväxlingarna. Det senare är också Brendan duktig på. Vill se mer att han går själv i djupet och använder sig av den tillgången liksom hans hårda passningar längs backen på djupet. Almebäck har också bra tempoväxlingar men tyvärr inte hårdhet/snabbhet i passningarna. Mårtensson och Rogic har båda visat kvaliteter i en del av försäsongens matcher. Tyvärr kom ingen av dem upp i samma kvalitet mot Jönköping S. Vill tro och hoppas det lossnar redan på lördag på Tunavallen. Första kvarten i går var hygglig, därefter riktigt dåligt spel för att bli lite bättre i andra halvlek. Jag hade, som någon annan redan skrivit, valt att i första hand ta in Omoh i andra halvlek för att ändra matchbilden, om han nu var disponibel för spel. Som sagt, tror det blir bättre spel redan på lördag!
Örebro Vinter
2017-04-04 16:22
@Minatankar:

Bra då isf :-)
Får hoppas då att spelarena läste lite längre än själva rubriken!? Sett till hur det såg ut under stora delar av matchen igår kan man väl tyvärr befara att så inte var fallet?
Örebro Godzilla Hårddisksson
2017-04-04 16:12
Lagrell hedersmedlem i J-Södra? Jag hoppas numera att de åker ur Allsvenskan under förnedrande former.
Örebro Gamla Trä
2017-04-04 15:41
Mycket snack om att Södra är ett bra lag helt plötsligt, jag vet inte riktigt vad de har sett. Om man anstränger sig för att hitta kvalitéer hos gästerna så får kan man väl kanske säga att de är ganska tajta defensivt, hårt arbetande. Ungefär som bottenlag brukar se ut. Kjell sa att de spelade annorlunda försvarsspel, mer man-man, och det kan väl vara möjligt. Men det är försvarsspel likväl. Igår fanns det två stora mekanismer som gynnade deras sätt att spela fotboll. 1) ÖSK hade för dåligt tempo i passningsspelet. Vi har ett lag byggt för att rulla på backen, då måste vi göra det. Annars är det ingen mening att ha Naah, Gerzic, Besara osv på planen. Vi hade stora problem med deras förstapress där de gick högt med tre, ibland fyra spelare. I dem lägena måste bolltempot upp och vi måste hitta in på mårtensson / gerzic, som om de kan vända upp har mycket fin yta. 2) Domaren tillät Södra att spela fult. Inte tufft, utan fult. Det hade inte gått många minuter innan en Södra-spelare elakt satte knät i låret på Ayaz. Jag satt 15 meter därifrån, det syntes tidigt att Ayaz skulle vara först på bollen och peta ut den till Lorentzon (?). Men Södra-spelaren fullföljde ändå, jag är helt övertygad på att han kände till konsekvenserna (inte hinna till bollen, smälla in i Ayaz) och valde att dela ut smällen. Han klarade sig undan gult kort. Minuten senare blev Kennedy nedriven i hyfsat läge, återigen inget gult kort. Efter det visste gästerna att de kunde gå över gränsen och max få frispark mot sig. Då är det roligt att pressa högt - de få gångerna ÖSK kom förbi pressen och gerzic kunde sätta fart med bollen så glidtacklade de bara undan benen på honom. Det hände 4-5 gånger i första. Vidare visade de inte mycket offensivt. Visst, farliga på hörnor, men det är också en av ÖSK's stora svagheter. De fick dessutom några gratischanser av ett schabblande försvar utan att lyckas träffa mål. Nej, när övriga lag börjar få upp tempot och hitta varandra och södra för lite avstängningar så ska de nog vara mycket glada om de inte är indragna i den direkta bottenstriden.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-04 15:40
@pemo:
Tycker Naah gjorde ett stabilt intryck. Betydligt bättre än Rodic... sen stack han inte ut därskilt mycket, men tappade inte boll och slog inte bort mycket passningar. Omoh hade nog ställt till med mer oreda frammåt dock, men tror också han gett bort mer boll till Södra. Som sagt, ÖSK är alltid kassa i premiärer... säker på att det blir bättre och även däker på att 3 poäng drar mer publik en bra spel och oavgjort :)
Örebro Minatankar
2017-04-04 15:35
@Vinter:

Rubriken var uppenbarligen till för att locka till läsning, men det lyckades man tydligen inte med var gäller dig :-)

I nästa meningar står det bl a: "Jönköping, Eskilstuna och Östersund....Det låter inte lika hotfullt som Malmö, Göteborg eller AIK, men är det enklare eller lättare?
Knappast. Kanske är det ett av de svåraste öppningsprogram ÖSK haft på flera år" - och så fortsätter man att motivera varför.
Örebro Örebro slott
2017-04-04 15:34
@Marquis de Sade:

Tjena. Om du vill ha enklare ramsor så är du välkommen att bidra med förslag på text/melodier (förslagsvis genom att skicka PM på Facebook till Kubanerna eller Västra Stå). Om du inte har några förslag utan enbart synpunkter så går det också bra att skicka PM då vi alla vill ha en sån bra klack som möjligt, och för att utvecklas måste man få in kritik. Men skippa sarkasmen nästa gång är du snäll.
Örebro T8
2017-04-04 15:33
Vinter Du behöver inte oroa dig för att Axén tycker det är en enkel inledning.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Broarn
2017-04-04 15:19

Verkligen skönt med tre poäng, även om vi inte var värda det. Men tycka synd om JSödra?

Aldrig, dels var det ett ruffigt lag, särskilt i första halvlek, och dels är det en förening som valt in Lagrell som hedersmedlem.

Örebro Vinter
2017-04-04 15:09
@Minatankar:

Man blev ju livrädd när man i "Sportklubben" läste "Enkel inledning i allsvenskan för ÖSK" (eller hur rubriken nu ordagrant var) syftande på mötena med Jsödra och AFC. Den typen av inställning är ju värsta slaget av jinxande. Det minsta man släpper på uppmärksamhet och koncentration för att man uppfattar motståndet som "enkelt", ja då är det kört.
Loppan i Axens skägg
2017-04-04 14:48
Kennedy verkar vara en elak kille i anfallet.
Gillar!
Örebro Benny Böckling
2017-04-04 14:01
Så här dagen efter känns det bara väldigt fint med en vinst och tre poäng i premiären. Jag som satt och snackade i januari om att vi hade två såna värdelösa vänsterbackar.. Bör nog göra mig redo att äta upp dem orden. Tycker att Logi var bäst i ÖSK igår och Ring har sett bra ut tidigare. Lite mer orolig har jag blivit för mittbackarna, det känns svajigt. Även om Brendan gjorde några grymma brytningar igår. Hoppas Plessis kan komma in och ingjuta lite stabilitet. Vem som hamnar på bänken av Almebäck och Brendan känns öppet. På mittfältet tycker jag inte riktigt att någon kom loss ordentligt. J-Södra fick kontrollera mitten alldeles för lätt och för mycket. På topp kändes Kennedy ganska osynlig men så fort han kommer med i spelet så händer det ju grejer. Han kommer bli grym. Mot AFC hoppas jag Yanne får ett längre inhopp istället för Sköld som inte hade många rätt som vanligt. Ses på Tunavallen!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Godzilla Hårddisksson
2017-04-04 12:15
Rogics första halvlek tycker jag var riktigt bra. Förbannat bra nyförvärv.
I övrigt kändes det krampaktigt så det förslår men premiärer brukar ju se ut så här. Jag är alltså väldigt glad över att vi lyckades bärga 3 pinnar.
Örebro Vinnartradition
2017-04-04 12:09
Det finns fortfarande platser kvar i våra bussar till Eskilstuna på lördag. Resan köps på länktipset. Det pratas om över 1000 ÖSK:are på plats på lördag och du ska vara en av dem.
Örebro Sörebro
2017-04-04 12:05
Så har jag köpt biljett till lördagens match. Ska bli underbart härligt att få se örebro på plats igen.
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-04-04 11:47
@Brandao:

Nej, det tror jag inte. De har inget ordentligt anfall för att klara av den uppgiften, ingen ordentlig ersättare till Pawel Cibicki. Men defensivt och organisatoriskt kommer de att vara oerhört målsnåla och täta i sitt spel.
Örebro Grohl
2017-04-04 11:42
@Brandao:

Det jag kommenterade var Axéns matchcoachning, inte hur han tog ut laget. Det kan inte finnas en människa som trott något annat än att Axén skulle ställa upp med Kennedy / Besara. Då blir vi ganska lättlästa i det offensiva spelet och Jönköping hade nog byggt hela sin matchplan i defensiven på att det var så vi skulle spela.
Örebro Asbjörn#10 - Admin
2017-04-04 11:26
Hajade till rejält när jag såg NA:s betyg från matchen där det var idel treor och fyror utdelade. Såg dock sen att de i år har ändrat sin skala från 1-5 till 1-6.

Anledningen är ju såklart för möjligheten att sprida ut betygen mer. Måste dock säga att skalan 1-6 känns fel i ryggmärgen där 1-5 sitter så pass inpräntad.
Örebro Marquis de Sade
2017-04-04 11:26
hej ev. klack som läser här. tack för de essä-lika ramsorna ni drog med mummel och sorl igår, så jag slapp få ont i öronen av enkla "heja" ramsor där t.o.m vanligt folk vädrar lungorna. / ha det bäst.
Örebro Brandao
2017-04-04 11:03
Kalle Teodor

Så du tror att Jönköping kommer vara med i toppen i år? Ska erkänna att jag inte har någon större koll på dom.

Mot ÖSK såg dom ut som Barcelona och riktigt så bra tror jag inte dom är..

Det viktiga var 3 poäng och spelmässigt kan det bara bli bättre till nästa match.
Örebro Brandao
2017-04-04 10:59
Pemo Håller med om nästan allt! Dock har Naah sett fruktansvärt bra ut i både träning och match. Men att placera han som ytter kanske inte var det bästa. Tycker både Mårtensson och Rogic var otroligt dåliga igår, var som dom spelade med gummistövlar på sig. Hemma på Behrn ska vi visa pondus det gjorde vi inte igår...
Örebro KalleTeodor - Admin
2017-04-04 10:56
@Brandao:

Jag tycker att du underskattar J-Södra. De är betydligt bättre än vad många tycks tro. Det tycks mig som att vi ser på J-Södra som "storstadslagen" ser på oss. Som bönderna från landet som inget kan och inget vet. De ska vi bara köra över etc.

Efter att ha smält matchen över natten känner jag snarare att gårdagens vinst är riktigt bra. Vi hade allt att förlora och J-Södra allt att vinna. Vi klara av att komma ut på andra sidan med 3 poäng. Jag är sjukt nöjd med det!
Örebro pemo
2017-04-04 10:49
Hurra för vinst i premiären.
Men en konstig känsla i bilen hem. Inte pga domaren eller så, utan mer för det krampaktiga spelet och konstiga byten i hemmalaget.

Är det inte dags för Axén & co att gjuta lite mod i spelarna och att fortsätta anfalla trots att man tar ledningen? Hemma på Behrn ska ÖSK vara ett fruktat lag. I stället för att "erkänna" bortalaget som bra , konstatera att ÖSK vek ner sig av egen kraft.

Inleder matchen med endast en renodlad ytter. När han sedan blir skadad så slänger man in en otränad nykomling på en ovan plats. När sedan högerbacken aldrig kommer upp i anfall och vänsterkanten består av ytterligare en innermittfältare, ja då blir det väldigt krampaktigt spel.

Av de 60 minuter som Naah fick så gjorde han verkligen inget större intryck på mig. Varför fick inte Omoh gå in i stället? Visserligen är han inte den säkraste i defensiven, men skapar betydligt mer framåt än vad Naah gjorde.

Trots allt är det skönt att "gnälla" lite på spelet när vi ändå fick tre poäng.

Läste NA:s spelarbetyg och funderar på hur de ser på en match. Besara gjorde två bra saker. Hoppade över bollen till 1-0 och tog sin egen retur på en svag straff. Och för det får han en fyra???

Målvakt helt OK. Eller bra. Målet är en miss från markerande försvarare.
Backlinjen. Helt OK, men Lorentzon känns långsam, Hines-Ike bra första men verkade tappa allt flås de sist 20. Förstärkte väl inte sin plats direkt.
Logi och Iron klart godkända. Med extra plus till Iron.

Nordin räddar upp och håller boll, men hittar inte de rätta passningsvägarna. Mårtensson och Rogic svårplacerade? Gjorde sina jobb, men utstrålade väl knappast någon stjärnstatus.

Kennedy är rutinerad och vet hur man rör sig. Tyvärr förstod inte alla andra hur de skulle spela.

Besara är för mig ett mysterium. Hela karln ser ut att vilja vara på någon annan plats. Rör sig dåligt och kladdar lite för mycket med bollen. Han har bevisligen mycket boll i sig, men det känns som om han inte vill "skita ner sig" utan helst stå i mittcirkeln och fördela bollar. ( lite överdrivet men dock )

Att Sköld kom in var väl naturligt, men han är ju inte direkt samspelt med Kennedy. Sista bytet kommenterar jag inte. Det var väl bara för att fördröja tiden.

Jag ser hellre att man ger Brorsson chansen i försvaret än att slänga in den otränade fransmannen. Den värvningen förstår jag inte alls. Hade han kommit från ett ligaspel ( oavsett var ) så hade han i alla fall matchats lite. Nu har han inte spelat på ett år och då kan man inte bara kastas in i allsvenska. Så dålig är inte ligan.

Så, vad ändrar Axén till nästa match? Han påstår ju att det är svårt att ta ut laget då alla spelare är tillgängliga. Upp till bevis då. Finns några som han kan plocka bort ut den här första-elvan.

Vinst mot E-tuna och bättre spel, så får jag kanske med mig de två andra åskådarna som åkte med, till matchen mot Östersund, men spelet i går gav inte ÖSK några nya supportrar
Annons: