/fotboll/osk/forum/2457.aspx/fotboll/osk/forum/2457.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Boba fett78
2012-08-29 19:20
Aftonbladet har fått tag på Sjögren och frågat om Grahn, Sjögren tror inte att han är kvar nästa år om det blir superettan. http://mobil.aftonbladet.se/a/www/15328458
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro DaSa
2012-08-29 18:57
Många intressant inlägg idag, känner att jag måste skriva av mig lite:) Ngn eftersökte en satsning i år, vad innebär en satsning? Enligt min definition så är det när man gör upp en budget och planerar att gå med förlust. Med min definition så tycker jag även så här i efterhand att vi inte skulle satsa. Sen så kan man ju alltid skruva upp prognosen för förväntat publiksnitt och sponsorintäkter men då är man ute på hal is.

Skall man vara efterklok så tycker jag att årets satsning var lagom men vi satsade på fel(scoutade) kort och en obalanserad trupp. T.ex. att vi bara hade två mittbackar av allsvenskklass och den ena av dem var oprövad (Berisha).

Sawyee och övriga som fortfarande tror på allsvenskt spel, fortsätt tro och hoppas på det men styrelsen skall direkt dra i handbromsen och sänka kostnader och spara pengar till återtåget. En första åtgärd måste vara att göra sig av med Grahn, han tillför inget på planen och kostar säkert klubben 200 000 kr/mån (för er som är kassa på matte så blir det 2.4 mille/år). Det ryktades om att han skall lämna, är bara att hålla tummarna. En annan åtgärd som kostar lika mycket är att låna ut Berger till Degen, kan bli en win-win situation. Berger hjälper Degen kvar i SE och vi får två riktigt roliga matcher att se framemot och slipper ngr hundratusen i lönekostnader. På tal om roliga matcher så får vi även hålla tummarna för att Forward går upp i SE, ett riktigt derby!! Om sedan HBK och Hammarby blir kvar i SE så tycker jag att inte att det kommer bli lika deprimerande att åka ned.
Stolt ösk-are
2012-08-29 18:57
Har hört flertal av spelarnas missnöje med mattan. Sägs att den är stenhård att man får ont i fötter hälsenor rygg och ljumskar. Tycker det är bra med spelare som vågar ge styrelsen lite kritik på rätt grunder,och det här med mattan är ett stort problem. Om ni läser detta styrelsen ta åt er och ge våra spelare en hälsosammare arbetsplats
Örebro "ÖSK-Karl (I full fart mot SE o div.1)
2012-08-29 18:52
Saywee//

Låt säga att ÖSK klarar en kvalplats mot all förmodan. Då är ju kruxet att tredjeplacerade laget i SE blir mycket svårt att besegra i kval.

Den tuffaste matchen lär klubben än en gång få gå mot licensnämden, det är illa ställt med ekonomin, mycket illa.
Örebro "ÖSK-Karl (I full fart mot SE o div.1)
2012-08-29 18:49
@Godzilla Hårddisksson:

Tveksamt :)
AIK Saywee
2012-08-29 17:06
BoP,

det vore verkligen på tiden med ett byte, så som jag tjatat om denna förbaskade "hundkyrkogård" en längre tid.

Hoppas också att Örebroporten öppnar sina portar och berättar lite ...

...det är ingen nyhet precis, men det är bra att Haddad vågar "säga" det som citerats.

Men är mattan den enda anledningen till att just han varit skadad så länge?
Örebro Bastard on Parade
2012-08-29 16:53
Haddad är inte särskilt nöjd med konstgräset:
"Den här konstgräsmattan förstör spelare, så är det. Om ÖSK bryr sig om sin personal ska den bytas ut här i årsskiftet. Jag som spelare kommer kräva att den byts. Den förstör, och är så jäkla hård och dålig."
AIK Saywee
2012-08-29 16:09
pemo, jag vägrar att släppa min tro och min förhoppning, även om det känns hopplöst och ganska svårt!

Fattar inte alla som redan har siktat in sig på SE, det är helt enkelt för tidigt!

Vi tar säkert inte alla 30 p som är kvar, det räcker med att ta tillräckligt med poäng för att i första hand nå kvalplatsen och det är banne mig inte alls omöjligt :)
AIK Saywee
2012-08-29 16:03
Godzilla, JR, med flera ...

... vad brukar en "normal kvalpoäng" ligga på i en Allsvensk 16-lagsserie genom tiderna. På ett ungefär alltså?

Dessutom har ju klubben nyligen fått en målsättning, även om det bara var för de närmaste matcherna.

Men om alla spelare kämpar och om bollrackarn studsar stolpe in i stället för stolpe ut, så kan det väl inte vara så himlans omöjligt,

Jag har upplev större under :)
Örebro Lekiller
2012-08-29 15:57
pemo/ minus fysik och defensiva styrkor dårrå!
Örebro pemo
2012-08-29 15:54
Finns det ingen liten redogörelse för U-21?
Med tanke på vissa platser i A-laget skulle det vara kul med en lite utförligare rapport från matchen. Jag begär inte att någon skall åka med till Götet, men varför kan inte någon av alla ledare som följer med skriva ihop en liten artikel?

Eller är deras matcher ointressanta? Till exempel så spelade ju Eidur högerback ( tror jag i alla fall ) Klarade han det?

Inför superettan nästa år, så är det väldigt viktigt att rätt spelare stannar kvar.
Hoppas verkligen att PEO tänker strategiskt nu.
Visst, som några påpekar, det återstår tio matcher. men det tror nog inte ens Saywee på längre. Att det räcker alltså.
Innerst inne. ( Nationalteatern eller? )

Och så ett tips från mig angående 2013. Skola om Astvald till högerback. Han har nästan allt som skulle passa ( jmfr Lustig ) . lång, snabb , bollsäker
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-08-29 15:53
10 raka segrar och vi klarar oss. Det är ju åtminstone större sannolikhet än att en asteroid utplånar allt mänskligt liv (hoppas jag!).
AIK Saywee
2012-08-29 15:21
RJ, 13:05,

under våren 1991 jobbade jag i Bagdad, men det är väl att ta i ...
AIK Saywee
2012-08-29 15:15
@Marquis de Sade:

Tackar, för detta, GAIS kan vi ju vara snabbt förbi och Gefle om de kommer in i 3-4 matchers svacka så kan vi med lite stolpar in vara förbi ....?

Sedan kan ju något lag ryka så småningom för oegentligheter, skattefusk, knallskott, supportrar på plan, eller taskig ekonomi, samt annat trams :)

Heja SPORT, kämpa hela hösten, ge inte upp, aldrig någonsin !!!
Örebro Marquis de Sade
2012-08-29 15:07
ni som ännu inte gett upp - DET är fighting spirit!

ni som pratar om att vi måste ha 30 poäng osv... vi behöver ta oss förbi gävle och gais, och vi vet inte hur många poäng som krävs.
AIK Saywee
2012-08-29 15:06
RJ, behövs det totalt minst 31 p för att nå en kvalplats?

Jag är är inte så säker på detta ...
AIK Saywee
2012-08-29 14:59
Jag ger iallafall inte upp ännu, så är det bara !!!

... men jag håller med om att det ser tufft ut, det gör det förstås, men det hindrar inte min tro och min förhoppning i nuläget :)
Örebro bison-Karl
2012-08-29 13:56
@Retarded Jimmy

Håller med dig i ditt resonemang men det återstår bara 30 poäng att spela om. Då möter vi Elfsborg, Malmö och Helsingborg borta.
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-08-29 13:38
Det ser ut som U21-lagets matcher tar slut 11 sept i och med laget troligen inte lyckas kvalificera sig för slutspelet.
Det innebär att det blir klent med matcher för de i A-truppen som inte spelar i AS och spelare i U21-truppen.under hösten. Riktigt dåligt !!1
Örebro Retarded Jimmy
2012-08-29 13:16
Vi kan endast inrikta oss på teori. I praktiken är det kört. Man kan peka på olika punkter under resan när man ansåg att det var kört, givet att inga drastiska åtgärder sattes in. Vissa anser det var efter Syrianska hemma. Jag tyckte larmklockorna ringde högt efter Kalmar hemma.

Men i höst anser jag det var efter dubbelförlusterna mot Häcken. Där skulle ÖSK behövt helst 4 poäng. Minst tre. Då förstod jag att det förmodligen var över i praktiken. Gefle var bara en spik till.

Det är 33 poäng kvar att spela om (10 matcher kvar väl?). ÖSK behöver minst 20. Alltså ett snitt på två poäng per match. Och då har ÖSK flera svåra matcher kvar. Jag vet inte ens om ÖSK snittade två poäng per match 2010.

Man skulle ju kunna drömma om det. Men man måste ju också se på hur ÖSK har spelat. Och man har spelat som ett jumbolag. Man är där man förtjänar. Och hur det laget plötsligt skulle kunna bli så mycket bättre spelmässigt sista 10 matcherna övergår mitt förstånd.

//Pessimisten

Örebro Retarded Jimmy
2012-08-29 13:05
@Saywee:

Får börja kalla dig för Bagdad-Saywee ;o)
Mjällby mr mjällby= lundamaifaren
2012-08-29 12:22
Ingen spärr här iaf!
AIK Saywee
2012-08-29 11:39
Tidigt mål idag, lunchmål alltså ...

... många mycket bra inlägg efter soluppgången, fast jag märker att några börjar rikta in sig på Superettan, det är inte min grej ännu på långa vägar.

Den dagen detta förbjudna skulle ske, ja då först, är det bara att acceptera och ladda för besök på nya arenor, men med 10 matcher kvar, nej icke min grej :)

Heja SPORT, kämpa hela hösten !!!
Örebro Retarded Jimmy
2012-08-29 10:42
@Stål-Dan:

Tack för dina ord och de värmer. Jag har emellanåt på slutet också haft samma tankar att det är roligare att vara ett topplag (nåja, ett topp 4 lag åtminstone) i SE än denna situation. Givet att ekonomin är i hyfsad balans och med en bättre organisation.

Kan ÖSK behålla stommen i laget få ordning på slantarna så finns det mycket som talar för en trevlig säsong i SE

Någonting detta också lett till är ett riktigt slag på truten på dem som anser att man inte ska "satsa" eftersom man då riskerar så mycket. Man ska visst satsa, men satsa rätt. Elfsborg har satsat hela tiden. Tror de har en rätt så trygg ekonomisk och sportslig plattform eller?

Enkelt att säga men svårt att genomföra? Nejdå, inte. Hade man tagit till sig ekonomiska analyser kopplat till den sportsliga delen hade man redan 2009 sett vad som krävdes. Det handlar om omvärldsbevakning, intresse och proaktivitet och att utnyttja eller köpa tjänster från rätt människor som förstår sig på sådana saker. M.a.o, det kräver professionalitet
Örebro Retarded Jimmy
2012-08-29 10:32
Dubbel
Halmstads BK Stål-Dan
2012-08-29 09:58
Frustrerade ösk-fans. Hav förtröstan.
Det värsta man för ett år sen kunde föreställa sig var en superettandegradering. Mitt HBK hade gjort en spansk dunderfelsatsning. Man hade en usel ekonomi (inte så mycketbättre nu iofs). Man hade spelare som mer spelade för sig själva än för laget. Osv, osv.
Nu i superettan med spelare som är stolta att få spela i klubben, med en tränare från närområdet som kan "miljön", med rätt spelarmix av erfarenhet och ungdom, har vi fått ett lag för framtiden som man pånytt känner stolthet av att få följa. Det är ingen katastrof om vi inte direkt kommer upp i finrummet igen, men en stor bonus.
Och, konstigt nog, det är roligare med framgångar i SE än totalfiasko i AS.

Som sagt, hav förtröstan. Gör om - gör rätt!

Lycka till
Örebro Grohl
2012-08-29 09:02
En sak som konstant har stört mig med ÖSK's ledning: Om jag ber min chef om något som jag tror kan underlätta min arbetssituation - mobil, dator, stol etc. - så får jag det. Spelarna i ÖSK jobbar på fotbollsplanen, när man konsulterar spelarna och frågar vilken plan dom vill ha kör man över dom TOTALT. Det är så jävla dumsnålt och oproffsigt att jag tycker att de som tog det beslutet bara kunde lägga ner hela sin yrkeskarriär.
Minatankar
2012-08-29 08:31
Den känsla man får av det agerande som ledning och styrelse visar är;
"Låt oss sköta det här. Det är vi utsedda till och det tar vi ansvar för. Var du tyst och gå i stället på matcherna i stället för att sitta hemma. Och går du redan på matcherna kan du vara tyst i alla fall".

Ingen säger så, kanske inte ens menar det, men man agerar på ett sätt som innebär att vi är massor av supporters som känner precis så. Jag har ett mycket stort kontaktnät, människor tar kontakt med mig och uttrycker detta spontant!
Minatankar
2012-08-29 07:51
Palermo
//
Håller med dig att det är mycket att tänka på och att det finns risker. Riskerna, i en klubb och förening där medlemmarna enligt stadgarna har det avgörande inflytandet, är emellertid många gånger större om man inte är öppen och ärlig.

Det finns otaliga exempel på när andra får ta över och reda upp elände och i värsta fall konkursbon. Det har jag själv gjort flera gånger både inom fotbollsklubbar, andra idrottsklubbar och inom näringslivet, så jag vet vad jag pratar om.

Vad finns att dölja? Alla på denna jord kan se att vi ligger sist i allsvenskan samtidigt som klubben för 4 månader sedan berättar att ÖSK har en stark ekonomi. Vi får inte svar på frågor men vi får naturligtvis förr eller senare ändå information om hur det står till.

Tror man att spelare, tränare, ledare, anställda och förtroendevalda kommer hålla allt hemligt? Inser man inte att det bland dessa människor finns de som förstår att vi behöver få veta, att man ska tillfråga oss vad man kan göra och att man behöver be om vår hjälp. Inte med att "bara" säga till oss att gå på matcherna. Det gör vi redan. Om man sedan går ut och ber sponsorer om hjälp är det oerhört viktigt hur detta sker. Annars får det helt motsatt effekt.

Visst kan tidningar vända till det, framför allt med sina rubriker. Detta sker dock nästan alltid när det visar sig att man inte fått information om det man skriver om utan känner sig lika maktlösa som vi övriga. Det finns massor av människor och företag som ÖSK betyder mycket för, både vad gäller livskvalitet, för deras arbeten och för deras verksamheter. Inte minst sportjournalister vill naturligtvis att det ska gå bra för ÖSK.

Vi har skrivit att vi vill se kontinuerlig information från klubbens ordförande/n på ÖSK:s hemsida. Vi vill att man själv lyfter frågor som vi medlemmar och aktieägare är intresserade av. Vi vill att man uppmuntrar debatt när vi själva tar upp frågorna och inte för dem åt sidorna med någon artig, kort kommentar.

Vi vill att man svarar på mejl och skrivelser. Vi vill att man hör av sig själv till medlemmar, aktieägare och supporters som visar engagemang, tackar dem och uppmuntrar dem att fortsätta. Vi vill inte att man ska se frågor, förslag och idéer som kritik som man ska försvara sig mot, utan som möjligheter till förbättringar där vi tillsammans verkar. Vi vill inte att viktiga frågor och bra idéer ifrågasätts genom att man inte tror att vi är flera som står bakom det. Det räcker väl med att en enda person har en bra fråga eller idé, så är den viktig för ÖSK. Det jag själv varit med om att presentera står väldigt många medlemmar, aktieägare, sponsorer och supporters bakom. Det ifrågasätts.

Vi vill inte att våra grunder tilll engagemang ifrågasätts genom kommentarer att vi vill synas, att vi vill ha makt, att vi är bittra, att vi är arbetslösa och unga och inte är värda att lyssna till. Vi vill att man möter supporters där de befinner sig på 2000-talet, dvs på webben och sportbarer, inte på dammiga årsmöten.

Vill du ha fler förslag?

Vi är många som givit massor av konkreta förslag på vad man kan göra. Naturligtvis finns det olika förslag och synpunkter, och bra är ju det! Men om de förslag du själv står för leder till mycket stora sportsliga och ekonomiska problem och även med förtroendet för ledning och styrelse, undrar jag vad dina egna synpunkter och alternativ är? Ska vi lyssna på det som bevisligen inte håller, eller ska man pröva sådant som har mycket hög sannolikhet att ge positiva effekter?

Den tystnad som nu finns och den uteblivna debatten mellan alla viktiga aktörer i ÖSK, är som att stänga Sveriges Riksdag och låta allt idéutbyte ske i regeringskansliet med regeringsledamöter som aldrig är ute och reser i Sverige och träffar människor där de befinner sig.

Jag skräder inte orden. Jag är oerhört kritisk till den uteblivna kommunikationen och respekten för medlemmar och aktieägare. Jag är också ledsen och upprörd. Det senare kanske märks när man läser det jag skriver...

Örebro Palermo
2012-08-29 07:37
Med andra ord så skulle ett medlemsmöte i kvartalet kunna underlätta!?

Jag är kluven... Självklart så vill jag ha en öppenhet mot medlemmar och aktieägare, men å andra sidan finns media som gärna skriver om det mesta, bara de kan sälja mer tidningar/annonser m.m. Detta kan skada klubben...

Därutöver så finns problemet med att vi medlemmar och och aktieägare inte alltid tycker lika ( ;-) ). Detta kan också medföra problem för klubben. Ex om vi alla är överens om målet, men kanske inte alltid vägen att nå dit...

Klurigt...

Hur skulle den ökade öppenhet se ut? Förslag önskas!!!!
Annons: