/fotboll/osk/forum/2453.aspx/fotboll/osk/forum/2453.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro KCMarten (P-O är årets bästa tränare i ÖSK!)
2012-09-01 13:15
@Minatankar:

Helt korrekt. Dessutom måste man ta hänsyn till ev aktieutdelning m.m.

Men om Björn säger att det egna kapitalet är ca 10 milj så hoppas jag att han har rätt. Men jag avvaktar vad du får fram eftersom jag vet att dIn siffra kommer stämma helt och hållet.
Örebro Grixx
2012-09-01 13:01
Saywee// Utvecklingen till hönan måste ha skett i ägget och inte att hönan i sitt liv förändrades till en äggläggare. Däremot var ägget som hönan kom ur inte ett hönsägg när det lades men när den kläcktes så var det det. :-P

Minatankar// Intressant att veta när mötena skedde och i vilken "atmosfär". Det kan vara så att klubben är öppnare nu för sådana framtidsdiskussioner...men det kan ju var som du säger också.

Som sagt någonstans måste man ju ändå börja. I ett "utanförskap" saknar man ofta information som ger förklaringar och som då indirekt skapar kritik. Dvs "liten verkstad" har lösningar och kritik på allt men i ett öppet informationsflöde så sorteras det mesta bort när man förstår varför. Sedan måste ÖSK som informatör var pedagogisk och inse hur dumt viss info kan tolkas om det formuleras fel från källan.

Kritik kommer alltid att komma hur bra den än är eller hur ofta den än kommer. Vi lever ju i ett informationsflöde där bara en bråkdel når oss.
Som klubb ger man info på så många skilda nivåer och målgrupper och både som faktainformation och reklam/teaser...eller kombon. Jämför man med vad som nådde oss på webben 2003/4 så har det skett en enorm ökning. Tidigare fick man söka och slukade allt medan det nu är svårt att hinna med. Samtidigt så ökar törsten efter mer och med bättre kvalite.
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2012-09-01 12:37
Minatankar/ Bra initiativ, jag är jättegärna med på ett dylikt möte om det blir ett öppet möte.
Hursomhelst så håller jag med majoriteten här, snälla du gå in i en aktiv roll i klubben! Det känns just nu som det enda sättet att få rätsida på det här.
Minatankar
2012-09-01 12:22
Grixx (Örebro)
//
Personliga möten med ÖSKs styrelse och ledning mellan två resp få personer har redan hållits flera gånger liksom skrivelser från enskilda och grupper.

Eftersom vi inte ser tillräckliga förändringar utan tvärtom, våra värsta farhågor vad gäller det sportslliga resp ekonomiska tycks besannas, jobbar vi nu på andra lösningar.

Allt planerar vi genomföra tillsammans och i en positiv och konstruktiv anda tillsammans med medlemmar, aktieägare, supporters, partners, styrelse, valberedning och övriga intressenter.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2012-09-01 12:17
Grixx, hönan var före ägget !
Örebro Grixx
2012-09-01 11:57
omega// Räkna på hur många talanger du kan ta in i laget ett år och nästa och nästa. Hur många har du i laget efter en tid. Du måste också göra dig av med lika många som du tar in. Dilemma att vilja ha och inte kunna.

Du tar in eller behåller den du tror bäst på...och som laget behöver. Du kan ju inte plocka in 5 målvakter som får spela backar osv. Den som du tror på blir inte så bra och den du släpper blir stjärna och det är något du får leva med.

I det här fallet har flera klubbar sett kapaciteten men ändå inte satsat utan istället tagit in andra talanger till deras lag. Ju senare upp i åldern talangen är desto säkrare är du på att hitta rätt....men är då dyrare.

Alla vill göra bra affärer och lyckas sportsligt. Desto större möjligheter organisationen har desto lättare att scouta och oftare få rätt....men det kostar mycket pengar också om nu inte scouterna jobbar gratis. Tex tips från supportrar men även då ska ju spelaren scoutas lite mer profesionellt av någon...och plats i laget ska det finnas...och pengar till spelaren.

Money rules....men man ju diskutera vad som kom först hönan eller ägget;-)

ÖSK skulle kunna bli bra bättre på scoutningen men då måste man plocka bort någon annan i organisationen dvs prioritera bort den funktionen. Det är väl alltid svårt att förändra för mycket i en organisation som redan är väldigt liten....om man nu inte använder några av spelarna som scouter. Hmm kanske en ide´att jobba på.
Örebro Grixx
2012-09-01 11:41
Minatankar// Jag kan tänka mig vilka punkter ca som kan finnas där. Det som skulle vara oerhört intressant är att kunna ha några diskuterande möten med punkterna som grund....och då pratar jag verkligen om positiva prestigelösa träffar av både problemlösande karaktär, framtidvisionära och verklighetsförankrade.

Jag ser svårigheten med det också då en stor grupp gör att det inte blir något bra diskussionsklimat och en liten blir kritiserad för just att den är "liten" och inte bred förankrad.
Örebro omega
2012-09-01 11:36
Ännu en stortalang som ÖSK slängde iväg med huvudet före. Nu vill Heerenveen ha han. AVGÅ
AIK Saywee
2012-09-01 11:29
@D´Artagnan (hopplös):

Fast det är lite svårt att jämföra, vi hade ju ett annat lag förra året och jag minns inte vilka matcher han fick stå och hur han jobbade?
AIK Saywee
2012-09-01 11:26
@_Adde_:

Härja på bara om tycker det är kul :)

Även jag klurar på om det inte vore läge att låta Tomer vakta målet, någon gång?
Örebro _Adde_
2012-09-01 11:17
Saywee// Ditt "tjöt" var saknat igår! Jag och några andra pessimister fick härja ostört i bedrövelsen!
Minatankar
2012-09-01 11:08
Grixx
//
Vi är en grupp som tagit fram ett upprop som vi återkommer till. Det kan alla skriva på som vill ha förändringar i några viktiga avseenden.
Örebro _Adde_
2012-09-01 11:05
Måste säga att jag verkligen tycker att Tomer förtjänar en chans nu. Inte för att han nödvändigtvis är en bättre målis än Sankan (kanske omöjligt att inta va det iofs.) utan för hur snyggt och proffsigt han skött sig på bänken. Hela tiden positiv och stöttande gentemot sina lagkamrater. Detta ska inte underskattas i detta utsatta läge!

Ge Tomer en chans nu!
Örebro Grixx
2012-09-01 10:59
KCMarten// Det ekonomiska läget är på något sätt som flera ändå trodde. Dvs inkomsterna som skulle komma kom inte i samma flöde som förut pga pubiktappet som i sin tur beror på de sportsliga icke-framgångarna.

Jag skriver "trodde" men kunde nästan lika gärna skrivit "hoppades" för en oro gnagde att man mörkade lite mer än man borde. Jag tycker ändå att det fanns en normal sundhet i att man gick ut nu och förklarade läget. Det enda jag kan gå på just nu är att uppgifterna stämmer och med andra siffror som är mer negativa så är läget något annat. Man kunde räkna med att det skulle komma något om ekonomin i tidningarna under den här veckan eller början på nästa....om inte så hade det varit ett tydligt tecken på att det var mycket dåligt ställt och hotade klubbens existens. Någon dag sent tycker jag ändå.

Var på väg att skriva ner några rader till Åqvist och Frebran men slapp att göra det....men det behövs kanske ändå författas något.
AIK Saywee
Angående själva matchen igår, kan jag bara skriva att den var ganska händelserik och domaren verkade stundtals ha en slumpgenerator inopererad någonstans.

Hade kunnat sluta hur som helt egentligen, 1X2

Heja SPORT !!!
Örebro Farsen fortsätter (igen)
Lao Tse// Kontraktsförhandlingar tar styrelsen när det är en vecka kvar. Enligt tradition.
AIK Kribba
2012-09-01 10:58
Nej, Örebroare,det här var nog den sista spiken i er allsvenska kista. Ni hade behövt minst en poäng här igår. Gör man 2 mål så ska man inte behöva förlora. Redan innan såg det väldigt mörkt ut på Örebro himlen. Extra tråkigt att ni torskade mot dom outhärdliga pyjamas babianerna. Hade ni extra bevakning på Fejzallu? Han är så pass het så det krävs nog det i nuläget. Nej, visserligen ska man kämpa till det bittra slutet,men här krävs det nog ett större under än det vi utförde i Moskva för att det ska sluta lyckligt för Örebro.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2012-09-01 10:57
Jag tror på Chipsets idé men det behövs fortfarande en "Barsom-typ" i mitten. Kraftfull, förbannad, pådrivande och med bra spelsinne(Stark kontrast till Grahn med andra ord). Ser gärna Crespo i laget också 2013 då han är urstark, snabb och hittar till chanser. Målen kommer.
Minatankar
2012-09-01 10:55
KCMarten (P-O är årets bästa tränare i ÖSK!) (Örebro)
//
Att man får en vinst innebär inte att det egna kapitalet ökar med motsvarande belopp. Inte minst måste vinsten beskattas, som du vet, innan den kan tillföras det egna kapitalet.

Enligt SvFFs hemsida var det egna kapitalet i ÖSK Elitfotboll AB 5,2 mkr 111231 exkl obeskattade reserver. Jag ska kolla upp de exakta siffrorna nästa vecka,
AIK Lao Tse
2012-09-01 10:47
Såg er match igår och ni förtjänade segern med råge.
Tycker er målis och vänsterbacken är orsaken till att ni förlorade, lamt spel av båda dessa. 2 av målen borde målisen tagit.

Nu tror jag det tyvärr är kört för er del, hade gärna haft ÖSK kvar i AS istället för Gefle, SFC, etc.

Börja redan nu med förberedelser för S1:an parallellt med slutspurten så ni är redo att ta er tillbaka snabbt. Typ kontraktsförhandlingar o.d.

Örebro deportivista
2012-09-01 10:44
Ekonomiskt sa maste gardagens publik varit ganska bra. Manga engangsbesokare (dif), och de som inte kom var nog framforallt sponsorer som inte har affarsmoten en fredagkvall (men redan betalat for biljetterna).

Fotbollsmassigt maste vi borja tanka vad som behovs nasta sasong: en blandning av rutin (gor inte om 2011-misstaget igen) och spelare pa vag upp i karriaren. Dvs behall wikstrom, anttonen, haginge, wowoah tillsammans med saeied, wiktorsson, berger, holmberg, yasin, astvald. Grahn ar for dyr, berisha o rama formodligen de enda som ar intressanta for andra klubbar, och resten far varderas efter prestation/kostnad...
AIK Saywee
2012-09-01 10:38
kenya skrev i går kväll

"DU HÅLLER VÄL FÖR FAN INTE PÅ EN STYRELSE? Det spelar ingen roll hur jävla nedpissad vår svartvita tröja kommer bli, man ska aldrig svika klubben. "

Jag tycker faktiskt att det ligger en hel del i detta och kan bara instämma.

Heja SPORT,
27 poäng att kriga om,
ge inte upp,
stöd ÖSK om du vill,
tror, kan och orkar !!!

PS har inte läst speciellt många inlägg sedan jag skrev senast, bara skummat lite .....
Örebro kenya
2012-09-01 10:36
Utdrag ur intervju med Wowoah.

Du är nästan aldrig skadad, hur gör du?
– Man känner av kramper ganska mycket, sen gäller det att bita ihop så mycket det går. Sen har jag haft turen att jag inte fått någon allvarlig skada.

Handlar det bara om tur?
– Visst är det tur, men samtidigt handlar det om hur man vårdar sin kropp och hur man tränar. Jag hoppas och tror att den träningsmängd som jag får varje år gör att jag blir starkare och pallar en hård träningsperiod mer. Känner man sig sliten så kanske man tänker att ”jag borde vila” eller ”jag orkar inte träna idag”. Då är det viktigt att man gör det ändå, för det stärker en både mentalt och fysiskt. När man väl kommer igång och värmer upp kroppen så brukar känningarna försvinna.

Visst att han gått ner sig på senare år men de märks att det är en professionell utövare av sitt yrke.
Örebro Grixx
2012-09-01 10:35
Nej jag ger inte upp och inte någon i laget heller för trots förlusten så känns finns det en förhoppning att det kanske ordnar sig ändå i år. Den är större nu än för 3 matcher sedan. Jag pratar alltså om förhoppningar och inte om tabellen som bara ser jobbigare ut. Poängbristen får inte sprida nervositet utan det gäller precis som PeO säger att ha olika delmål och koncentrera sig på dom....och det får inte tolkas som floskler utan måste inses från varje spelare.

Hade spelet sett ut som i början med PeO så hade inte den förhoppningen inte alls funnits utan hade enbart varit en matematisk möjlighet utan någon som helst spelmässig förankring. Med statistik så hade den matamatiska möjligheten också varit död.

Något chansartat men en sådan otroligt bra och positiv energi var bra att se. De 2 första målen som går emot oss ser ut att vara svåra för målvakten att ta då de är så nära. Det 3:e skulle kunnat bli placerat var som helst i målet och kan kanske även det varit svårt för vilken målvakt som helst att ta.
....men lik förbaskat så känns det otroligt nervöst ut för Sankan vid alla de här momenten och bygger på känslan att han just nu är lagets svagaste punkt. Han gör saker som inte tyder på någon osäkerhet men som ser extremt chansartade eller orutinerat ut.

PeO och Sankan har en historia och under en period då han var väldigt bra som målvakt. Något verkar ha insmugit sig mentalt eller så har den långa matchfria tiden i Norge gett honom gravrost som tar väldigt många matcher att ta bort. Tomer kanske har fått stå tillbaka för att PeO känner Sankan och vet hans historiska kapacitet. Även om Tomer har lite prylar som pekar åt Sammys håll dvs har ett oortoxt spel så kändes det inte alls lika nervöst med honom i målet. Det var den olycksaliga matchen med turmålet från Elfborg som plockade ner honom.

Problemet just nu är ju om man skulle plocka in honom och han skulle ha den förbenade oturen att släppa in något7några skitmål så är vi inne i ett extremt jobbigt läge rent psykologiskt för båda målvakterna.
2012-09-01 09:58
Äntligen talar Ordförande ur skägget gällande ekonomin.

Sex miljoner back på årets dåliga resultat. Vi har tydligen mer eget kapital än jag, och många andra trodde, så vi behöver inte oroa oss för elitlicensen inför nästa år. Men precis som Björn säger håller detta inte i längden. En motsvarande förlust nästa år och konkursen är nära. Nu måste styrelsen och ledningen presentera åtgärder som leder till kostnadsanpassning och det snarast. Just nu blöder klubben.

Att gå ut och erkänna problemet är första steget. Synd att det skall sitta så långt inne innan man erkänner det och agerar.

Det lär nog bli en hel del omförhandlade spelarkontrakt inför nästa säsong.
2012-09-01 09:52
Jag håller med dig Dártagnan.

vi måste inse att konkurrensen är hårt om åskådarna från alla möjliga former av underhållning och vi inbitna fans som går på fotboll trots att laget ständigt förlorar är få.

Det paradoxala är att jag tror att det kan komma betydligt fler om vi spelar i toppen av SE eftersom det blir en positiv aura runt laget. även om jag inte vill att vi hamnar där så måste vi ju se positivt på tillvaron.
Örebro Grixx
2012-09-01 09:50
Oj. Det går att komma in på SF utan att vänta 5 min. FANTASTISKT!!!
Hoppas det fortsätter att fungera för det är ju helt omöjligt att hålla igång någon dialog som det varit flera dagar.
Minatankar
2012-09-01 09:03
D´Artagnan (hopplös) (Örebro)8:45 // Delar till fullo dina åsikter. Bra sammanfattat!
Örebro mr olafski
2012-09-01 08:59
Jag är ju likt saywee en obotlig optimist så jag tror fortfarande vi klarar detta även om tanken om superettan börjar krypa fram nånstans i bakhuvudet. Men jag vill ge massa cred till Peo för jag Tycker att han trots tabelläget spelar bra fotboll som samtidigt är rolig att se på. Jag tycker faktiskt Peo gjort det riktigt bra sen han kom även om effekten inte blivit den önskade.
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-09-01 08:54
Tycker att Nurme (förra årets 2:a målvakt) ingav ett större förtroende och presterade bättre än nuvarande två målvakter de få matcher han fick stå.
Annons: