/fotboll/osk/forum/2431.aspx/fotboll/osk/forum/2431.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kung Kobra
2012-09-17 08:48
Ikväll vill jag inte se Wowoah i laguppställningen. Han är ständigt fel i positionsspelet och är dessutom alldeles för långsam. Allt fler motståndare har upptäckt denna svaghet. På samma sätt som lejonen väljer ut det svagaste djuret i flocken som byte, valde Djurgården senast att nästan uteslutande attackera på Wowoahs kant. Alla tre målen kom till därifrån. Att täppa till den luckan i försvaret känns bra mycket viktigare än ett eventuellt målvaktsbyte.
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-09-17 08:38
Fundering:
Är det en variant på Karl XII likfärd vi nu får beskåda resten av säsongen eller kommer ÖSK resa sig som fågeln Fenix ur sin död?
Vänligen svara den som vet.
AIK Saywee
2012-09-17 08:37
Kardinalen, ytterligare ett svar på ditt avslutande trams ...

"Du har ju lyckats rätt bra får man ändå säga. Jag förstår att du är nöjd nu..... ""

Jag har inte lyckats byta ut något S, det har ju ett annat S lyckats med.
(Det är Styrelsen som bytt ut Sixten och byter ut Sjjögren)!

Hur fan skulle jag kunna vara nöjd när alla dessa S, försöker sänka mitt ÖSK till SE?
AIK Saywee
2012-09-17 08:31
Har snabbt läst igenom och kan ha missat en hel del, men ändå, på detta vill jag ändå svara, trots att jag inte fått något tydligt svar på vilka SSSS som Kardinalen åsyftar i några tidigare inlägg...

"Namn: Kardinalen
Sänt: 2012-09-15 17:18
Saywee/
Jo, du får gärna besvara mitt inlägg om de där fyra "SSSS" du ville bli av med inom ÖSK. Jag väntar. Du har ju lyckats rätt bra får man ändå säga. Jag förstår att du är nöjd nu..... "

Vet fortfarande inte riktigt vilka 4 S du syftar på men skriver så här.

Jag har varit mycket försiktigt och är faktiskt osäker på om jag överhuvuttaget använt ordet "avgång" i samband med dessa S, deremot vet jag att jag skojat med att tåget avgår etc etc,

S som i Sixten

Han sänkte klubben sakta men säkert och jag kände lite tidigare än styrelsen att det vore lämpligt att byta ut honom, liksom många andra, men de envisa skribenterna och styrelsen vilel bara fortsätta med honom och ge honom chans efter chans efter chans, trots att vi sjönk efter så otroligt många matcher utan vinst.

Till sist tröttnade även ett annat S, S som i styrelsen och bytte ut honom, kanske under lite underliga former, men sentomsider så bestämde sig även S som i styrelsen att detta var det lämpligaste.

S som i Sköldmark

Beträffande detta S handlar det för min del mest om att jag inte vet vad han har gjort för ÖSK utan snarare vad han gjorde i Sydamerika när han avlönades av GAIS. Har faktiskt noll koll på hur duktig han är på än det ena och än det andra.

S som i Sjögren

Här har jag svårt att ha synpunkter eftersom jag inte riktigt vet hur beslutsvägarna har fungerat med den inköpsansvarige och vilka som tar beslutet om sådant och vem/vilka som bestämmer hur avtalen skall formuleras. Här är det typ röriga klubben som gör att det snurrar i min skalle.

S som i Styrelsen.

Här har det varit rörigt och tyst, men jag har lite förhoppningar om att de kan skärpa sig och att man kan förbättra sig och att det kommer in lite färskt kompetent blod.

Avslutningsvis så har alltså S som i Styrelsen, bytt ut S som i Sixten och planerar att byta ut S som i Sjögren och funderar över om S som i Sköldmark skall ta över, samtidigt som S som i Styrelsen även klurar över ett samarbete med S som i Supporteruppropet.

Så var det med detta ....

Heja ÖSK !!!

AIK Saywee
2012-09-17 08:03
@peter_tjärnqvist:

Vem var snubben som som tyckte att ni hade dålig klack?

För jag är beredd att instämma och undrar om du har en svans därbak?
AIK Saywee
2012-09-17 07:54
@Inspektör Smack:

Troligtvis, men inte helt säkert. Har ni redan bestämt er för SE?
AIK Saywee
2012-09-17 07:53
Kul att Bulten, Grixx och Dejmon åter skriver här, välkomna oavsett vad ni pysslat med under era uppehåll. Det blir liksom lite mer diskussioner när ni är med och alla tycker inte så himla likadant ... välkomna åter!

... själv har jag haft ett helguppehåll i SOLNA, det var ganska trevligt eftersom solen ofta stiger upp över Råsunda och vädret var perfekt :)
Örebro Dejmon
2012-09-16 22:44
Minatankar
Nej att hänvisa till sportchefen ger ju lite fel signaler i ett sånt läge :D personliga skäl är bra men verkar bara få finnas ett (max två) sånna fall per säsong i ÖSK konstigt nog.. Kanske blir överanvänt annars eller så är det så att vi i ÖSK har legat på en väldigt, nästan lite suspekt, konstant nivå i klubben? Tänker då på Kim Olsen, Paulinho (både ett och två vill jag minnas) och i våras Grahn. De har helt enkelt använt "personliga" redan denna säsong? *konspirationsteori*

Tillägg: ja och så Nordin ett år däremellan också men då hände ju nått som man nästan alltid tolkar "personliga skäl" som liksom du påpekar..

Tack förresten för du hjälpte en av mina absoluta favoriter i AS när han hade det lite tungt i ungdomsåren! :)

Nu är det dags att ta kväll för en annan! Godnatt!
Minatankar
2012-09-16 22:27
Dejmon
//
Kom på att man ibland kan svara att en spelare inte är disponibel av personliga skäl. Då ljuger man inte och de flesta tror att det gäller något inom familjen eller släkten och visar stor respekt för det.

Ser man samtidigt lite sorgsen ut när man säger det, tror alla att spelaren är på begravning hehe - men det ska man ju inte skratta åt.
Minatankar
2012-09-16 22:23
En tränare kan ju inte hänvisa till sportchefen om en spelare inte är med på träning eller till match. Det skulle ju låta ännu konstigare.

Har inte haft rollen som tränare någon gång så jag har aldrig behövt svara på en direkt fråga om någon spelare på det sätt som en tränare hela tiden får göra. Det var många år sedan jag var formellt engagerad i allsvensk fotboll och på lägre nivå är man inte så exponerad av varken massmedia eller supporters.

Men jag har hittills klarat mig genom att svara på ett sätt så att jag inte ljuger men heller inte lämnar ut en spelare. Man får finna orden vid de tillfällen behovet uppstår hehe
Örebro Dejmon
2012-09-16 22:17
Minatankar
Nej att helt enkelt hänvisa till nån annan verkar helt klart lämpligast, tycker han gör helt rätt, finns ingen anledning för Peo att snurra in sig i ev transfertjabbel.

Däremot vet jag nu att jag träffat dig tidigare vid ett par tillfällen. Så du som suttit på den post du tidigare (?) satt på borde ju kanske ha ett par vita att dela med dig av i liknande situationer? :D

Ber om ursäkt om detta är pm-matrial, eller på något sätt för utlämnande men bör det väl inte vara(?) tar bort direkt isf!

Edit: med post menar jag fotbollsmässigt då och norrut :)
Minatankar
2012-09-16 22:03
Har inte läst det och har största förtroende för vår tränare.

Inte desto mindre är han också i samma situation som alla andra tränare
med jämna mellanrum. Har du något tips till honom vad han kan säga då? :-)
Örebro Dejmon
2012-09-16 21:58
BoP
Tack.

Minatankar
Har du läst Peo's svar ang Valdet i BoP's länk? Han verkar vara en hyfsat ärlig man som även har svårt för eventuella vita lögner isåfall :)
Benny Böckling
2012-09-16 21:48
Hoppas Tomer får chansen imorn, Skåningen har slösat bort tillräckligt med poäng för oss nu.
Minatankar
2012-09-16 21:42
Som de flesta känner till så pågår det nästan hela tiden under större delen av året kontakter och förhandlingar kring spelare.

Ibland får man höra talas om dem men man håller informationen för sig själv. Dels kan det skapa oro i truppen och dels kan det skada spelaren och/eller klubben. Vet inget om Valdet men kan bara säga att sådana lägen finns det nästan hela tiden. Tänk bara på att över 50 spelare passerat klubben under 3 år...

Man ska inte fara med osanning. Men det finns ju s k vita lögner och jag vet inte vad klubben ska säga i sådana fall när spelaren t ex besöker en annan stad eller annat land, annat än att spelaren är skadad eller liknande.

Jag skriver inte detta för att berätta att jag ibland kan vara välinformerad, utan för att vi alla bör tänka på det när vi får inside information.
Örebro Bastard on Parade
2012-09-16 21:35
@Dejmon:

Han verkar vara skadad, men vet inte vad det är för skada.
Örebro Dejmon
2012-09-16 21:23
Sticker emellan med ett inlägg om fotboll (spelet på plan :)

Jättekul att william är tillbaka! Håller alla tummar för att han ska få hålla nu!

Undrar även om anledningen till att valdet rama lämnas hemma om någon vet?
Örebro Dejmon
2012-09-16 21:15
@Bastard on Parade:

Ja och jag tycker även detta är fel. Jag anser att en idrottsförening bör vara en förening i grunden och inte drivas som ett aktiebolag. Spelarinvest har ju i princip spelat ut sin roll IOM domen som gör formen ohållbar och det kommer bara bli dyrare och dyrare med polisbevakning vad jag förstått så egentligen förstår jag inte ens varför vi behöver två styrelser längre, mer än att det kanske finns endel kapital bundet i aktier e.d men om jag slapp ta hänsyn till det...
Örebro Dejmon
2012-09-16 21:05
Grixx
Skönt att veta att jag inte var ensam om att tveka då. Får försöka läsa på lite mer.

D'artanian
Jag har missat, alt glömmt, uppmaningen från uppropet om att fler bör lösa medlemskap men nu när du skriver det ter det sig rätt givet att det bör va så. Sant då att min misstanke om "baktanke" kring det hela då verkar rätt orimlig..

Mina tankar
Har editerat mitt tidigare svar till dig.
Örebro Bastard on Parade
2012-09-16 20:57
@Dejmon:

Så som det ser ut nu kan man köpa sig makt i ÖSK genom Spelarinvest AB eftersom de utser hälften av styrelseledamöterna i ÖSK Fotboll AB enligt ett aktieägaravtal (som för övrigt inte är offentligt).

Det kommer alltid finnas en risk för "kupper" så länge medlemmarna inte engagerar sig och går på föreningsstämman.
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-16 20:51
William Atashkadeh med i truppen mot Kalmar.

Å andra sidan Andreas Haddad, Patrik Anttonen och Valdet Rama samt Marcus Astvald följer inte med
Örebro Dejmon
2012-09-16 20:42
Minatankar. Givetvis missade jag massa, tar det högst upp för enkelhetens skull:

"Men jag har ändå en principiell invändning mot det du skriver om att samla 30 nya medlemmar. Menar du att nya medlemmars röst inte skulle vara lika mycket värda som gamla medlemmars? Eller menar du att man med pengar ska kunna köpa sig makten i klubben? Eller menar du att det bara är dina egna synpunkter som har rätt att framföras?"
Jag skrev inget om NYA medlemmar, jag menade att om medlemmars röster helt plötsligt ska väga mer (om jag förstått saken rätt med mer inflytande) än den sittande styrelsens t.ex. Vilket gör att helt fel personer, i mina ögon, enkelt kan skaffa sig nyckelpositioner inom klubben genom att helt enkelt dra med sig sitt kompisgäng till ett årsmöte (detta skrivet utan att veta hur röster och dylikt räknas) och "kuppa" in sig själva. Angående resterande av dina frågor här ovan så är det inget jag varken skrivit eller uttryckt så det lämnar jag därhän.

Minatankar
Tack för snabbt svar. Sitter inte vid dator så kommer tyvärr inte kunna gå igenom ditt svar på det sätt jag skulle vilja, med risk för att vesäntliga saker kommer glömmas bort under tiden jag skriver detta meddelande..

Jag är såklart medveten om att jag inte delar samma åsikter som samtliga i valfri grupp, har heller inte påstått det nånstans även om jag förstår att det är ett enkelt sätt att försvara sig mot det jag egentligen skrev.
Jag skrev att jag motsätter mig de former av nedsättande tilltalsnamn (t.ex Bagdad/floskel-sjögren/Janne, den envise, finnen osv) som en, eller flera, av INITIATIVtagarna (vad jag förstått i efterhand) använder sig av kontinuerligt för att, i princip, trycka ned/nedvärdera flera personer i vår styrelse och tidigare ledning. Observera ordet initiativtagare.

Detta gör mig även misstänksam om syftet kring det hela då det nu verkar pågå nån form av "vad-var-det-jag-sa-vendetta" runt klubben.

Jag är inte alls insatt i hur det fungerat kring tillsättande av styrelser och givetvis menar jag inte att några medlemmars röster bör vara starkare än andras. Jag läste nånstans att ni vill stärka medlemmarnas inflytande och jag tycker det är bra, så länge det står klart att det inte kan utnyttjas av maktgalningar.

Hade jag varit säker på att mitt namn inte skulle bli med på listan (utan bekräftelse) hade jag givetvis inte tagit upp detta? Nu verkar det dock ligga så mycket prestige kring detta hos vissa att jag inte alls kände mig säker på att så var fallet, därför jag frågar. Faktum är att jag inte ena var medveten om att man var tvungen att bekräfta förrän jag läste ett inlägg från dig på detta forum om saken så den informationen gick uppenbarligen inte fram till mig (och kanske flera andra) från början så mina funderingar kring detta känns/kändes befogade.

Jag talar för mig själv och inte för några 3-400 på en lista. Allt är mina egna tankar och åsikter.
2012-09-16 20:36
@Grixx:

Uppropet text kan INTE ändras. Då måste man göra ett annat upprop.

På medlemsmöten är det individerna som röstar. På aktiemöterna är det antal aktier som avgör rösten värde.
Örebro Grixx
2012-09-16 20:34
För övrigt tycker jag att det var extremt tunnsått med kommentarer angående Na-intervjun med Sixten igår. Väldigt innehållsrik med bra frågor och som jag tolkade raka intressanta svar.
2012-09-16 20:30
Dejmon // Ju flera medlemmar klubben har, ju fler som går på årsmöten,
JU BÄTTRE ÄR MEDLEMSDEMOKRATIN.

Uppropet uppmanar till att bli medlem. Är övertygad att ÖSK är glad över detta.

Uppropet är så långt man kan komma från kupp på medlemsmötet. Tvärt om minskar risken för kupp om man genererat fler medlemmar.

Medlemmarna röstar som individer på årsmötet, t ex för styrelsledamöter och för ansvarsfrihet för styrelsen. Medlemmarna har den yttersta makten i föreningen.
Örebro Grixx
2012-09-16 20:22
Dejmon// Jag kan helt klart förstå dina argument och balanserade själv där du står. Jag tippade över till att bekräfta mitt namn på listan. Allt baserat på att Minatankar säger att inget annat än texten i uppropet gäller.

Skulle det bli förändringar av detta så gäller givetvis varken mitt eller någon annans namn i uppropet.
Minatankar
2012-09-16 20:11
Dejmon
//
Självklart publiceras inte ditt namn om du inte bekräftat det.

Det har ingen betydelse om det är 1 person, 100 eller 1.000 som har en bra fråga, idé eller synpunkt. Att vi ordnat ett upprop är för att fånga upp engagemang och bidra till en nystart.

Ber dig studera de inlägg jag haft tidigare idag som berör mycket av det du skriver om.

Vad enskilda personer gör själva eller i andra grupperingar är inget som uppropet har att göra med.

Om du inte kan vara med på en lista där någon av 350 personer inte har åsikter som du delar, kan du ju inte heller gå på ett föreningsmöte där du inte känner alla eller där det finns personer som inte har samma åsikt som du.

Om du väljer att skriva på uppropet så är det för de tre punkter som står där och för en nystart, inget annat.

Att inte engagera sig och vara aktiv medlem, aktieägare, partner och övrig supporter på olika sätt i nuläget, tycker vi inte är ansvarsfullt i det prekära läge klubben och laget befinner sig i.

Uppropet är ingen reform som du skriver. Och det handlar verkligen inte om att göra en kupp.

Men jag har ändå en principiell invändning mot det du skriver om att samla 30 nya medlemmar. Menar du att nya medlemmars röst inte skulle vara lika mycket värda som gamla medlemmars? Eller menar du att man med pengar ska kunna köpa sig makten i klubben? Eller menar du att det bara är dina egna synpunkter som har rätt att framföras?

Slutligen förstår jag inte ditt problem. Om du vägrar var en del av uppropet, inte ställer dig bakom olika fasoner du upplever vid sidan av uppropet och tror att uppropet ska genomföra en kupp, tycker jag inte du ska verifiera din underskrift. Då har du ju inget problem. Tror dock att många av de 350 som redan verifierat sina namnunderskrifter upplever att deras ställningstagande inte respekteras med dina synpunkter.

Örebro Dejmon
2012-09-16 19:55
Om jag skrivit på uppropet men ej bekräftat via mail kommer mitt namn tas med i slutändan ändå för att öka på "volymen av protesten"?

Om det nu kommer bli så vem kan jag då vända mig till för att få bort mitt namn från den listan?

Jag skrev på i affekt utan att gå igenom vad det hela kan få för egentliga konsekvenser i slutändan.

Jag vägrar vara del av ett upprop som startats delvis av en person som återkommande använder sig av öknamn för flera av personerna i den nuvarande styrelsen.

Jag ställer mig heller inte bakom självgodhet och översittarfasoner genom kontinueligt användande av nedlåtande termer för att beskriva personer i vår styrelse. Jag förstår väl att man kan använda sig av dåligt valda ord i affekt (jag gör det själv ibland) men att göra detta återkommande är bara pinsamt, osakligt och precis den form av "vuxenmobbing" som det gråtits om på detta forum flera gånger under de senaste åren.

"vad var det jag sa" skriver vissa nu medan de slår sig för bröstet och tycker de är lite fiiinare (för att låna ett vanligt använt utryck på detta forum) samt visste liiite mer än andra redan för "jätte-jätte-jätte-längesen", när det faktiskt är så att i princip alla tyckte Sjögren/styrelsen gjorde fel i astrit/porokara/Olsen-fallen och även att försäljningar/förnyelse av kontrakt varit riktigt dåligt hanterat under många år (t.ex Anttonen har tagits upp som exempel massa gånger).

Jag undrar också över detta med att förstärka medlemmars makt på årsmötet.. Det låter jättebra i teorin. Men även här, med tanke på att vissa här verkar vara närmast hatiska mot delar av styrelsen samt mycket äre/maktgiriga, så vägrar jag vara del i något som i framtiden kan göra det enklare att "kuppa" ut befintlig styrelse med hjälp av att samla ihop 30 polare på ett årsmöte. Är detta en risk med denna nya reform?

Om någon känner för att ta åt sig personligt av detta så varsågod. Jag återger bara vad som skrivits på detta forum, nämner inga nick samt går inte till angrepp mot någon person i övrigt. Tydligare information var det ja!
Örebro jocke.
2012-09-16 19:53
Varför tog vi inte in någon anfallare tidigare istället för att ta in Crespo som inte ens blev spelklar på en gång, och dessutom missar matcher nu pga landslagsuppehåll?
Örebro Bulten i Boo
2012-09-16 19:26
@"ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN):

Absolut! :-)
Annons: