/fotboll/osk/forum/2419.aspx/fotboll/osk/forum/2419.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Minatankar (för sm-guld)
2013-05-15 15:19
Nordin vill jag att vi hyr in i sommar. Han kommer att bli lönsam. Almebäck vill jag se som Wikströms ersättare i AS nästa år. Med fortsatt tajt trupp, slimmad organisation och utnyttjande av ideella krafter, kommer klubben ha råd med det.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Leper
2013-05-15 15:10
Minatankar// Men som situationen ser ut just nu, idag, där ÖSK har en mycket tajt ekonomi med stora sparkrav samt att vi faktiskt spelar i Superettan så har jag mycket svårt att se att vi kan locka hit Almebäck och/eller Bedoya just nu. Om vi går upp i AS och ekonomin "kommer på fötter" kan det ju gå.
Minatankar (för sm-guld)
2013-05-15 14:48
Pemo:
"Almebäck kan du glömma. Om han går tillbaka till Sverige så blir det en Stockholmsklubb. Tänk på att det ÖSK han lämnade inte finns kvar, så vad skulle locka honom till oss då?"
//
Om du inte tror på att vi ska kunna behålla de bästa spelarna, ta tillbaka en och annan av de som lämnat oss eller attrahera andra bra spelare, kan du också helt glömma bort att få se ett ÖSK som tillhör toppen av AS igen.

Finns det inte tränare, ledning, styrelse, sponsorer eller supportrar som tror på att det går att bygga upp ett attraktivt och starkt ÖSK på och utanför planen, så ser jag min ambition att fortsätta propagera för det, som än viktigare.

Om vi nu ser till att behålla de bästa spelarna, lockar tillbaka Nordin och/eller Bedoya och/eller Almebäck, så kommer lagets och klubbens attraktivitet att snabbt öka.

Får vi sedan klubben att behålla sina tränare, förbättra kommunikationen och stärka organisationen utanför planen, så kommer framgångarna som ett brev på posten. Det blir bara en tidsfråga.

AIK Saywee
2013-05-15 13:42
Var kom Zlatan ifrån ...
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-15 13:36
@widemarsh:
De flesta elitspelare kommer från mindre klubbar, exempel med lokal anknytning Pelle Blom, Mathias Jonsson, T Nordahl, ..... Dom som gå andra vägen är betydligt färre.
Örebro widemarsh
2013-05-15 12:22
@Karlstruum:

Funkade ju bra för Malmö ;)
Örebro Karlstruum
2013-05-15 11:38
Ni snackar om SM-guld men pratar om värvningar från Forward. Får inte ihop den ekvationen riktigt.
Örebro pemo
2013-05-15 11:37
Minatankar// Jo, man skolar om typ Astvald till back. Gick ju faktiskt bra med Anttonen. Och han hade många likheter med Astvald i unga år.

Björnkvist har jag läst att fler talat sig varm för, men det måstge ha varit något som fattades, eftersom han inte har gått vidare till någon annan klubb i eliten. För det är inte bara ÖSK som tittar på talanger. Han kanske var som Leonidsson. Stor talang, men som Anders Svensson sa om en annan talang, -Det räcker inte med att bara vara snabb. Fast han gjorde ett mål på oss i Varbergsmatchen. ;)

Men sen måste jag hålla med ÖSK-Karl ( otroligt ) att Nordin nog har sett sitt bästa i allsvenskan.Om du nu inte sitter på någon annan kunskap , så ser jag Nordin bara som en tillbakablick på det som varit.
Han har ju inte precis rosat marknaden de sista tre åren.

Almebäck kan du glömma. Om han går tillbaka till Sverige så blir det en Stockholmsklubb. Tänk på att det ÖSK han lämnade inte finns kvar, så vad skulle locka honom till oss då?

Nä, ge den här truppen chansen och satsa på de yngre. Kan MFF , HBK och Göteborg, så kan väl vi.
Sen får vi väl göra halvårsbokslut i augusti och se hur laget ligger till. Tyvärr finns väl risken att Berisha , Yasin och Oskar får bra erbjudanden då. Och att AIK coh Göteborg kallar hem sina lån. Fast det är nog mindre troligt.

Men först kör vi över Assyriska.
HEJA ÖSK
Minatankar (för sm-guld)
2013-05-15 10:39
Namn: pemo
Sänt: 2013-05-15 10:10
Minatankar// Ja, det är väl det fundamentala i fotbollen. Att snabba tekniska yttrar lätt lurar sina backar. :)
//
Jo, så är det ju. Och vad är medicinen mot det? Vilken typ av back bör man då anstränga sig att rekrytera?

Självklart är det viktigt med en rad olika kvaliteter men med tanke på snabba yttrar och på att ytterbackar är viktiga i offensiven, är s n a b b h e t en avgörande faktor enligt mig. Och då handlar det mycket om explosivitet. Förstår inte att man kunde låta Daniel Björnquist lämna klubben för några år sedan. Han hade denna förmåga och var utvecklingsbar. Varför inte se om han kan bli aktuell igen?

Upplevde inte att varken Sammy eller Moe stannade upp spelet allt för mycket. Visst hände det till och från men båda var också aktiva i offensiven.

I övrigt vill jag se att man tar in Nordin i sommar på lån om han själv vill och naturligtvis ÖSK och IFK kommer överens, och har en option på fortsatt lån eller köp. Vidare att man tar in Almebäck som ersättare för Wikström inför nästa år.

Menar att dessa två satsningar kan användas i en nyemission och i nykomponerade sponsorpaket som är projektinriktade.

Nkili är en utmärkt ersättare och kanske ordinarie spelare både i backlinjen och på mittfältet.

Örebro pemo
2013-05-15 10:10
Minatankar// Ja, det är väl det fundamentala i fotbollen. Att snabba tekniska yttrar lätt lurar sina backar. :)

Men annars tycker jag att Sammy var farligare än Lund. Sen att han stoppar upp, ja det är väl tränarens order. Lika väl som att Moe i de flesta fall också spelar hemmåt.

ÖSK:s spel mot Degen var väl en tränares dröm, men vi som vill se offensiv fotboll uppskattar kanske inte lika mycket detta. Men taktiskt var det väl rätt att rulla bollen i backlinjen och vänta ut motståndarna.

Jag upprepar åter att jag är väldigt glad att vi fått en riktig målvakt. Försvarsmässigt fungerar vi bra.¨Däremot blir jag inte riktigt klok på Crespos storhet. Snabb och stark. Javisst, men hur är det med spelförståelsen? Kan det bero på den, att AIK lånade ut honom?

När det gäller Lund, så har han ett utgående kontrakt med IFK, så han är nog i Örebro för att spela till sig ett kontrakt med oss och räknar inte med att få mer speltid i Götet.

Nu när alla är friska så skall det bli spännande att se hur PEO hanterar truppen. Att William skall spela är självklart. Men på vems bekostnad? Jag tror tyvärr på Peters, mest pga av hans ålder, men samtidigt så är ju Crespo inte vår spelare.

Mitten så handlar det om Nilsson , Moe , Berger och kanske Nkili.
Boris är nog sista alternativ och Nkili kanske är mer tänkt till backlinjen.

Astvald och Holmberg slås om samma. Yashin är ordinarie. Josef inte ens påtänkt. Backlinjen er jag som klar till 3/4. Mittlåset rubbar man inte i år. Hagge blandar och ger i passningsspelet, men har andra kvaliteer som avgör.
Kvar är alltså Wiktorsson, Lund och Sammy.

Skönt att jag inte skall ta ut laget i alla fall. Men med lite avstängningar och nya skador så känns truppen väldigt bra.

Matchen mot Assyriska på söndag blir väldigt intressant. Förhoppningsvis möter vi ett lag som vill gå framåt och anfalla. Då får vi se hur bra dagens ÖSK verkligen är.
AIK Saywee
2013-05-15 09:23
PZ, 08:28, TODAY, TOMORROW, ÖSK !
Minatankar (för sm-guld)
2013-05-15 08:50
Det är bara att konstatera att alla våra ytterbackar har kvaliteter men att samtliga är lätta att passera för en teknisk och snabb ytter.
Örebro Pete Zahut
2013-05-15 08:28
@Saywee:
Vi kan aldrig bli nöjda eftersom det perfekta inte finns. Kaizen, du vet. Min kärnfilosofi inom lärande och prestation
Örebro Pete Zahut
2013-05-15 08:25
@Guldtass:

Ja, jag satt precis vid kanten ovanför ÖSK:s hörnflagga. Hagge hade stora problem med Bertilsson. Förvisso kom det in farliga inspel från andra kanten också men då spelade Wiktorsson där
Örebro Guldtass
2013-05-15 08:03
@Bonaventure Maruti:

Kan inte hålla med att det var på Wovvens kant Degen kom förbi. Sista 10 hade Haginge stora problem, släppte igenom farligheter nästa hela tiden.
I mina ögon skötte sig Wovven riktigt bra, han är lugn med bollen och stressar inte iväg passningar. Nepp, han får klart godkänt av mig.
Örebro Erik Wärlegård
2013-05-15 00:56
Vilka åker till Södertälje? Hands up!
AIK Saywee
2013-05-15 00:43
Nu slutar vi mobba svartvita spelare, de gör då gott de kan, förmodar jag. Vem är annars kung och felfri som vänsterback i match efter match ?
Örebro Bonaventure Maruti
2013-05-15 00:18
Wowoah bra igår? Missa ni hur många passningar han slog bort? Hur många anfall han stannade upp? Hur många gånger han passa bakåt istället för framåt när det fanns alternativ? Hur dåliga hörnor och frisparkar han slog?(JAG VET ATT HAN SLOG HÖRNAN TILL BERISHA) Missa ni att dom gånger Degen kom förbi var det oftast på hans kant? Nej, han har sett sitt bäst före datum.

Tack för mig, godnatt!
AIK Saywee
2013-05-14 23:41
jappel, 23:19, det som ger mig goda vibbar inför framtiden är den fina tränartrion, kanske den bästa tänkbara genom tiderna (räknat från 1908). Tror att de kan göra "underverk". Beträffande övriga aktörer är jag lite mer tveksam ur egen synvinkel och när jag läser andras synvinklar förstärks detta ganska ofta ... ... typ, hur bra är vi supportrar spelarna kanslisterna styrelsemedlemmarna andra aktörer ... ... är vi nöjda eller kan det bli bättre? Kan det bli GULD ?
Örebro jappel
2013-05-14 23:19
Virtuell peptalk.
Hoppas läget i tabellen och känslan i laget leder till:
Spelglädje, trygghet, självsäkerhet
Vilja och förmåga att vinna. Bara att gemensamt kämpa ner allt motstånd. Tro på sig själva och lagets förmåga att vinna varje match.
Full fart framåt Örebro, håll tätt bakåt Örebro.
AIK Saywee
2013-05-14 22:59
TeodorWreeby, 22:10, i detta forum "visar" vi väl inte ut några svartvita lirare ...
Örebro Pete Zahut
2013-05-14 22:47
Sitter och tittar på målet igen. Satt långt ifrån på NA familjeläktare och hade svårt att se detaljer. Men nu när jag ser det (Mycket vacker träff) men borde inte målisen tagit den? Han står ju fastfrusen och så långt ifrån honom går inte bollen? Tycker inte direkt han är skymd heller. Edit: Menar 1-0 målet då givetvis
Benny Böckling
2013-05-14 22:40
Wowoah var iaf bättre än Hagge igår, fast det säger väl inte så mycket...
Örebro pemo
2013-05-14 22:38
Aspen// Nä, det var väl det som Peter S också sa. Att han var beroende av bra medspelare medans de som är dribblers alltid kan göra egna saker i U-21.
Om det var så du menade. Eller är det en för dålig serie?
Eller ingen ordning i spelet?
Örebro Pete Zahut
2013-05-14 22:38
@Leper:

Ja han var bra igår. Som någon skrev, så länge han inte måste utsättas för en oljad blixt till ytter klarar han sig bra på den här nivån. Inte för att jag vill dissa Erik Lund men det är en viss skillnad i bollbehandlingen mellan Sammy och Erik.
Örebro TeodorWreeby
2013-05-14 22:12
KUL FÖR WILLIAM
Örebro TeodorWreeby
2013-05-14 22:10
@leper Skämtar du ! Ut med wowoha
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-05-14 21:22
@Leper:

Man måste få spela för att visa att man är ett alternativ. Tyvärr fungerar det inte med årets U21-serie/lag.
Örebro Leper
2013-05-14 21:14

Tycker det var skönt att se Sammy tillbaks på vänsterbacken. Hans vänsterfot och offensiva kvaliteter uppväger vissa andra brister. Tycker inte Lund är ett alternativ och Wiktorsson har en del kvar att visa innan han är ett alternativ.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (#tillsammanstillbaka)
2013-05-14 18:56
@Aspen

Såg det sen... FAN VAD KUL MED WILLE! Tror ni han är på bänken mot assyriska?
Annons: