/fotboll/osk/forum/2395.aspx/fotboll/osk/forum/2395.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Brodd
2012-09-27 17:31
Någon som vet när ÖSK senast förlorde 5 Allsvenska hemmamatcher i rad, har väl inte hänt på åtminstone tjugo år?
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-27 16:00
@Conjuration:

Ja det var modigt påstått ;0)
Örebro Conjuration
2012-09-27 15:52
Herregud, såg nyss vårt spelschema och vi är piskade att vinna alla matcher i princip? Jag vågar påstå att det ser tufft ut. Är lite grande i förnekelsestadiet, att chansen för fortsatt allsvenskt spel finns kvar som en realistisk möjlighet. Vi behöver ett mirakel och GAIS behöver ett mirakel av bibliska proportioner, typ Moses som mittfältare.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Grixx
2012-09-27 15:27
Telle// Visst, håller i princip med allt du skriver. Pratade med Saywee igår som likt mig började misströsta ordentligt....men nämnde alla möjliga omöjligheter som hänt i sporten, det finns ju så sjukt många idioträddningar på mållinjen som skett, bragder som inte funnits på kartan, David mot Goliat , "tennisspelare som vann trots 3 matchbollar mot sig redan i 3:e set" osv osv...

Vi går ofta på matcher där vi är underdogs så det bara skriker om det.
Varför gör vi det? Vi går ju för att det innerst inne finns ju en förhoppning att vi vinner trots att all logik, statistik och tabell säger "finns ingen chans".

Det är väl det som är idrottens hjärta och själ när vi håller på ett landslag, klubblag eller någon idrottssman/kvinna.

Just nu talar ALLT emot oss förutom den lilla lilla lilla förhoppningen om ett under.
Örebro Telle
2012-09-27 15:09
Säga vad man vill om P-O, men vinnarskalle har han i varje fall...

På sitt sätt är det faktiskt rätt skönt att han visar att han är besviken efter en förlust,. Men visst, man kanske kan dölja att man är en dålig förlorare lite snyggare ibland. Under en och annan intervju på Canal Plus efter matchen har man ju undrat om man har sett samma match som han... :)
Örebro Grixx
2012-09-27 15:01
Står man utanför och bedömmer så kan man se att vissa saker inte fungerat bra. Exakt vad som orsakernas höna eller ägg i de sammanhangen är så svårt att bedömma utifrån.

En förhoppning finns att om någon i ansvarig position känner att man inte räcker till, har tid eller saknar engagemang för sitt uppdrag stiger av eller att övriga i personens omgivning har styrka att kunna att kunna säga till den personen att det inte fungerar som alla önskar. Visst är det svårt att säga något sådant till någon som man jobbar nära med men det är en styrka i en organisation om vänskapsband inte hindrar nödvändigt personbyte.

Det är utifrån mina kunskaper omöjligt att avgöra om någon ska stiga åt sidan eller inte. Skulle man gå efter vissa forumåsikter så skulle många gå, men det baseras så mycket på någons/någras personliga åsikter som i sin tur baseras på vad någon annan sagt. Väldigt tråkigt vore det om någon som gör stor nytta lämnar sitt uppdrag pga forumskriverier.

Det har talats om andra organisatoriska problem än rena personfrågor som hindrat bra beslut. Försiktighet och demokratiska beslut har varit bra men samtidigt dåliga. Säkerligen kommer en hel del att kunna förändras efter de två senaste årens erfarenheter. Lika säkert kommer några av de nya besluten att möta kritik framöver....men kan likväl vara nödvändiga att göra i denna stund.
Örebro Telle
2012-09-27 14:52
Mina tankar 13:08 //

Mycket bra liknelse.
Örebro Telle
2012-09-27 14:51
Grixx // Jag beundrar din optimism... Själv har jag svårt att se vi ska kunna slå Elfsborg, Helsingborg och Malmö när vi inte har kunnat besegra Syrianska, Norrköping eller Mjällby, som åtminstone i teorin är betydligt sämre lag än de som väntar.

Hade det varit dubbelt så många matcher kvar hade det kanske gått, men på sex matcher, med den nuvarande bristen på självförtroende som laget visar upp i båda straffområdena, tror jag inte man hinner i kapp.
Örebro Kei
2012-09-27 14:26
Dags att rusta upp inför superettan. Styrelsen måste tillfråga sig själva hur de kunde behandla klubben så illa med att sälja nyckelspelare utan en vision om hur man ska gå vidare framåt. De lever i en fantasivärld där de tror att saker och ting löser sig, även om man begår grova misstag gång på gång. Avsätt de ledande figuerna i styrelsen (då deras kompetens är värre en spelarnas prestation), och se till att värva nyckelspelare så vi tar oss ur superettan. Anfallet är katastrof, målvakten borde spela i division 5 och vi har för få kvalitetspelare som vi hade förrut.

In med folk som vill styra det här åt rätt riktning, och som har en vision om hur de ska göra det. Annars kommer ÖSK aldrig upp i allsvenskan igen.
AIK Saywee
2012-09-27 14:21
Minatankar ...

Jag vet en, som känner till, en hel del om alla dessa SSSSSS och det finns iallafall ett rötägg i styrelsen, det har även jag genomskådat.

12 mars 2013 går vi in i framtiden, mot guldet, kanske med en styrelse som klarar av ÖSK på allra bästa sätt :)

Heja SPORT !!!
Minatankar
2012-09-27 14:12
Namn: Saywee
Sänt: 2012-09-27 13:59
//
Årsmöte är preliminärt utsatt till den 12 mars 2013 kl 17-

Förstår att du och många känner frustration. Vill dock inte ställa upp på epitet som "rötägg" etc. De i styrelserna är trevliga människor som lyckats både i sina egna yrken/företag och gjort flera bra saker inom ÖSK.

Misstag gör vi alla. Att det gått riktigt snett de senaste två åren har de emellertid ett stort ansvar i. Jag förväntar mig därför att de också är beredda att rätta till det hela.
AIK Saywee
2012-09-27 13:59
Minatankar,
om inte "rötäggen/rötägget" rensar bort sig själva/själv, så får det väl ske på årsstämman? När är den?

Jag vill då i god tid, ha en mycket tydlig info, om de som "valberedningen" vill föra fram som ledamöter, som skall leda ÖSK till ett GULD, senast 2015!
Minatankar
2012-09-27 13:46
Namn: Saywee
Sänt: 2012-09-27 13:35
//
Jag har respekt både för dina och andras synpunkter. Det var när du skrev att vi skulle rensa lite bland de som styr, som jag ville förtydliga Uppropets syfte.

Vilka som ska ha medlemmarnas och aktieägarnas förtroende avgörs på årsstämma som du vet.
AIK Saywee
2012-09-27 13:35
Minatankar 07:37.

"Har skrivit det tidigare; Vi som tagit initiativet till "ÖSK-supporters för nystart i fotboll" och till Uppropet har tagit på oss uppgiften att göra vårt bästa för att bidra till att de tre punkterna i Uppropet ska genomföras, inte något annat."

Bra och tydligt beskrivet, det handlar alltså om ett samarbete med styrelsen. Jag menade naturligtvis bara att byta ut någon eller några som inte verkar vara ett dugg intresserade av att hjälpa ÖSK.

Själv är jag relativt begränsat insatt i hur styrelsen jobbat, men bakom kulisserna, har jag förstått att några ledamöter är direkt olämpliga, det var lite detta jag menade.

Vore la gött om just de hade kurage att kliva åt sidan för andra som kan tänkas bidraga med något?
Örebro Retarded Jimmy
2012-09-27 13:29
Som NA skriver idag så snittar Peo 1 poäng per match vilket skulle räckt till nytt kontrakt om det varit så från början. Sixten å sin sida snittade 0.3 poäng per match.

Minatankar
2012-09-27 13:08
Namn: Telle
Sänt: 2012-09-27 12:31 Ändrat: 2012-09-27 12:38:40
//
Många kloka synpunkter. Alla gör vi misstag, alla har vi motgångar. Det intressanta är på vilket sätt vi möter dem.

Letar vi efter förklaringar som gör oss till offer för omständigheter eller går vi till oss själva, ifrågasätter, är öppna för förslag och idéer och snabbt prövar nytt?

Ovanstående två viktiga sätt gäller oss alla i hela livet, både privat och i jobb.
Där skiljer sig många människor åt.

Ett bra sätt att undvika att försvara sig är att inte börja med förklaringar utan ställa frågan till alla som har synpunkter, idéer och kritik; Hur menar du? Vad skulle du göra? Vad kunde vi gjort annorlunda? Vilka är alternativen? När man sedan får svar på dessa frågor ställer man följdfrågor, får en diskussion och visar uppskattning för synpunkterna och stärker dem.

Därefter kan det vara dags att väga in andra parametrar som påverkat utvecklingen och som är delar av förklaringen. Både sådana man har haft svårt att råda över och andra där man har ett direkt ansvar.

Att komma hem våt och säga att det regnade, kan vem som helst uttrycka och konstatera.
Att säga att jag missade att ta med ett paraply, är att ta ansvar och lära sig något.

Att säga att vid haft många skador och otur kan vem som helst uttrycka och konstatera.
Att säga att vi skulle kunna scouta bättre, inte leva på turen och byta platsgräs, är att ta ansvar och lära sig något.
Örebro Grixx
2012-09-27 12:52
Kollat på reprisen många gånger. Hade Sankan stått upp mer och tagit ett steg framåt så hade kanske den här bollen räddats men då hade det varit så mycket lättare att spela lågt vid hans fötter...både som skott på mål och passning.

...han kan mycket väl ha räknat med att Hagge skulle ha fullfölja löpningen efter pekingspelaren och inte plötsligt sluta attackera.

...i läget där Sankan står så försöker han hinna få upp armen samtidigt höjs axeln något och huvudet dras lite åt sidan. Kanske är det det som ser konstigt ut men samtidigt måste huvudet och axeln röra sig om man ska få upp armen i luckan vid stolpen.

Kanske är det annat som andra ser och som jag missar. För de som inte inte alls tittat på reprisen och bara vill skriva av sin frustration över säsongen rekommenderas att kolla reprisen.

Jag lutar åt att samspelet Hagge och Sankan var orsaken till läget. I läget som då uppstod var det hårda skottet i nättaket inte mycket att göra åt.

Telle// Orsaken till katastrofsäsongen kommer att diskuteras ett antal sidor om någon vecka och framåt. Skulle vi vinna alla matcher som är kvar så finns det en chans men då krävs det ett under och ett lag med självförtroende.

Det lutar brant åt S1 men lite Buster, Åshöjden och Benny Guldfot sitter i skallen och ger små microförhoppningar om ett under.
Örebro Telle
2012-09-27 12:31
Ni som hävdar att det hade sett annorlunda ut om vi inte hade förlorat mot Åtvidaberg i första matchen har förmodligen rätt - spelarna såg aldrig riktigt ut att trivas på Behrn Arena efter det.

Men man måste fråga sig varför vi förlorade, och på det sätt som vi gjorde det. Vi fick ju faktiskt stryk mot Forward, division 1 mind you, samma vecka, så spelarna borde ha varit rejält på tå efter den varningsklockan att allt inte stod rätt till.

Istället fick vi se en handlingsförlamad målvakt som mest av allt liknade en paralyserad kanin på vägen som fastnat i strålkastarskenet från en analkande bil, ett virrigt försvar som inte hjälpte stackaren i mål det minsta, och ett mittfält/anfall som inte visste över huvudtaget hur man skulle försvara sig kollektivt ute på planen. Laget saknade helt struktur i defensiven, vilket Tobias Grahn (så klart...) inte var sen med att kritisera efteråt.

Att vi fick stryk mot Åtvid, trots att vi gjorde tre mål framåt mot en nykomling som vi på papperet skulle vinna mot sju dagar i veckan, var inte otur eller olyckliga omständigheter, utan frukten av klubbledningens arbete under vintern:

Man hade helt enkelt tappat för många starka namn och ersatt dem med för många billiga, svagare namn på för viktiga positioner. Truppen hade dessutom på nytt spikats alldeles för sent, särskilt med tanke på att man visste hur svårt Sixten (som man ändå hade valt att behålla) hade haft att etablera sitt spelsystem året innan hos de nya spelarna, då spelaromsättningen också varit för hög.

Sett i det ljuset var förlusten, och kräftgången de elva följande omgångarna, ganska logisk. Och det flaggade många här för redan då, efter att ha sett hur illa det såg ut förra hösten, så det är inte en efterhandskonstruktion med facit i hand.

Samma resonemang gäller de andra vanliga argumenten man ofta hör:

* "Om bara Haddad och William hade varit friska så..."
- Haddad spelade 5 matcher ifjol, William 12 (varav 4 från start), och båda kom hit med en skadehistorik som skulle ge försäkringskassan kalla kårar. Det var knappast någon överraskning för styrelsen att vi skulle få vara utan dem ett antal matcher i år också. (Men det är lugnt, vi tog ju hit en 30-åring från superettan som aldrig spelat i allsvenskan tidigare som ersättare. Vi skickade visserligen hem honom igen utan att ge honom chansen, men ändå...)

* "Om vi bara inte hade haft sådan otur med att nyförvärven blev skadade i början så..."
- Nästan samtliga nyförvärv hade skadebekymmer i början, och nästan samtliga som uttalat sig hänvisar till plastmattan. Det var precis samma sak ifjol, så det är ingen nyhet att kombinationen underlag och träningsupplägg inte varit lyckad.

* "Truppen är egentligen bättre än vad tabellen visar..."
-Är den? Vi har släppt in mest mål, har förlorat mest matcher, har mest gula kort, har sämst räddningstatistik, och ligger just nu 10 poäng ifrån att ens få kvala. Enda skälet till att vi inte ligger sist är att GAIS är nära att gå i konkurs, och därför är i en om möjligt ännu värre knipa än ÖSK.

Lägg därtill att att vi fortfarande belastas ekonomiskt av två sparkade tränare, att vi faktiskt tränas av Helsingborgs sparkade andretränare (även om jag gillar P-O skarpt ska man inte blunda för att ÖSKs styrelse hade ren tur som fick P-O efter att ha fått nobben av ett antal tillfrågade kandidater), att det sportsliga ansvaret fortfarande vilar på en sportchef som blev sparkad för tre månader sen, och att vår frälsning från superettan under transferfönstret blev en anfallare som ironiskt nog bara presterat i just superettan och en ratad spelare från AIK (även om Crespo i och för sig verkar riktigt lovande, skall jag villigt erkänna) så kan väl ingen egentligen vara förvånad att vi ligger där vi ligger i tabellen?
Örebro Bat Back
2012-09-27 12:03
Kul att ha en bollrädd målvakt.
Örebro Grixx
2012-09-27 10:48
"En anfallare på en nivå ovanför div. 3 SKA inte kunna missa såna lägen som Hasani fick idag, det SKA INTE VARA MÖJLIGT!"

En absolut sanning är att liknande texter skrivs hela tiden, här i forumet OCH i alla andra SF-forum.

Alltså är det väldigt vanligt och händer hela tiden.

Minatankar
2012-09-27 08:11
Det är alltid lätt för oss alla att sitta på läktaren och ha synpunkter. Upplever att Per-Ola Ljung gjort mycket för att få ut det bästa och mesta ur truppen och laget. Upplever också att många av spelarna i nästan alla matcher har gjort sitt bästa sedan PeO tillträde. Tyvärr räcker det ändå inte till beroende på en rad orsaker och omständigheter.
Örebro ÖSK Fans
2012-09-27 07:47
Dröm 11an i nästa års super1a

spelare ut:Grahn,Samuelsson,Sigbjörnsson,Valdet, Alimi Wikström och Haddad.

Spelare in: Alven/Oskar Johansson, Nordin och Crespo

-----------------------------------Alven-------------------------------------

------------Astvald------Berisha---Wiktorsson----Anttonen-------------

---------William--------------Nordin----Moe--------------Bamberg-----------

-----------------------------Hasani------------Crespo--------------------------------

Offensivt!!! men va fan! vi ska upp igen!!!!
Minatankar
2012-09-27 07:37
Saywee (Örebro)
2012-09-27 00:09

Nu hoppas jag bara att någon/några kliver ut ur hemligheten och erkänner sina misstag och avgår självmant.

Alltför många felbeslut 2012 sänker ÖSK till Superettan ;(

Hoppas att supporteruppropsgruppen kan rensa lite bland de som styrde oss ner till SE ...
//

Har skrivit det tidigare; Vi som tagit initiativet till "ÖSK-supporters för nystart i fotboll" och till Uppropet har tagit på oss uppgiften att göra vårt bästa för att bidra till att de tre punkterna i Uppropet ska genomföras, inte något annat.
Örebro Mattias69
2012-09-27 07:28
ÖSK har 15 förluster i år hittills. 11 av dem har slutat med uddamålsfölust. Vi har ett par förluster med 3-0 men trots det finns inte ÖSK med bland de lag som förlorat stort i år och med stort menar jag 5-0, 6-0 och 6-1 typ. Sådana matcher har spelats i år men ÖSK har inte varit på plan vid dessa tillfällen.

Känns mer och mer som det har varit stolpe ut hela säsongen, vi har en bättre trupp och vi är ett bättre lag än tabellen visar. Ändå vill det sej inte! Tänk om de 11 uddamålsförlusterna hade blivit till 11 oavgjorda istället, då hade vi haft 26 poäng och parkerat en bit över kvalet istället.
Örebro Mattias69
2012-09-27 07:21
@Saywee:

Jag tror nog att BP kan darra nu på slutet och att Halmstad smiter förbi dem.
Örebro Mattias69
2012-09-27 07:20
Jag diskuterade lite grann med polarna som jag alltid ser matcherna ihop med igår och när man blickar bakåt kan man nog säga att tåget gick redan i första matchen. Hade vi vunnit den hade säsongen kanske sett annorlunda ut.

Sen kan man spinna vidare och säga att grunden till degraderingen kanske lades redan när Sixten fick förlängt kontrakt. Nu när vi kan blicka tillbaks alltså.
Örebro widemarsh
2012-09-27 00:18
61-39 i bollinnehav, 20-7 i avslut, 7-2 i skott på mål, 8-3 i hörnor...låter som en riktigt bra genomförd hemmamatch! Om det inte vore för resultatet då. Det ska inte gå att inte vinna en sån här match, men med ÖSK 2012 verkar ingenting vara omöjligt (om det gäller negativa saker) :(

En anfallare på en nivå ovanför div. 3 SKA inte kunna missa såna lägen som Hasani fick idag, det SKA INTE VARA MÖJLIGT!

Och varför fick Norrköping till en drömträff på en av sina två måchanser i matchen, och dessutom ur omöjlig vinkel? Och varför gör sig Sandqvist så liten som möjligt vid stolpen?
AIK Saywee
2012-09-27 00:09
Nu hoppas jag bara att någon/några kliver ut ur hemligheten och erkänner sina misstag och avgår självmant.

Alltför många felbeslut 2012 sänker ÖSK till Superettan ;(

Hoppas att supporteruppropsgruppen kan rensa lite bland de som styrde oss ner till SE ...
Hammarby Nathan Balls
2012-09-26 23:39
Ses till våren
IFK Norrköping Alltid Peking!
2012-09-26 23:39
Hoppas fortfarande ni kan vända skutan och jaga ifatt Syrianska och knipa kvalplatsen. SKönt att Peking hade marginalerna med sig den här matchen men önskar ni kan få det resten av säsongen
Annons: