/fotboll/osk/forum/2385.aspx/fotboll/osk/forum/2385.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro N:o 6-10
2012-10-05 09:15
@Bulten i Boo:

Nu kanske vi inte ska jämföra oss med nationalarenan, som ju ska användas till så mycket mer. Jag tror nog att en naturgräsarenena skulle tåla det antal matcher som spelas idag (ÖSK, KIF dam serie + cup + en och annan DM-match) alla tidiga försäsongsmatcher som spelats på BA tidigare år kommer säkert att hamna i hallen eller på någon av de andra konstgräsplanerna. Jag tror mer att man ska titta på hur Kalmar, Växjö, Söderstadion osv klarar att ha bra underlag på sina natugräsarenor. Det som naturligtvis måste minska är antalet träningar som genomförs på planen, men det är väl ganska unikt att man som elitlag kontinuerligt tränar på sin matcharena.
Örebro Mattias69
2012-10-05 07:45
Vinst mot Sundsvall är ett måste även om allsvenskan är körd. Enligt min mening så har återtåget redan börjat och då gäller det att alla tar i allt vad de orkar. Därför ingår seger på söndag som en del av återtåget till allsvenskan.

Min förhoppning är att ÖSK blir nästa års Halmstad och att Trelleborgsvarianten blir vikt för GAIS.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-05 06:46
@Retarded Jimmy:

Nu tror jag att ÖSK, kors i taket vinner på söndag och det dessutom för första gången i år med mer än uddamålet, vilket skulle innebära att avståndet mellan lagen är åtta poäng när det återstår fyra omgångar. Vid seger i omgång 27 (HeIF borta, huh) kan vi isf på egen hand hålla liv i det enda lilla kvarstående halmstrået tills dess att tre omgångar återstår, sedan ligger vårt öde inte enbart i våra egna händer, men om Giffarna förlorar fyra raka och vi vinner fyra raka från nu så är vi om inför sista omgången ;-D
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-04 22:31
"Sundsvall ligger för närvarande på kvalplats och vid seger på söndag har de skaffat sig ett ointagligt försprång på ÖSK."

Örebro lires
2012-10-04 19:24
vilket är nästa lag vi kommer förlora emot.

och har inte bagdad-janne slut på sina pennor eller att någon kan gömma dem så man slipper läsa dravlet på hemsidan.
Örebro Brus-Nilsson (Nordin tog tåget)
2012-10-04 19:08
@N:o 6-10:

Jadu, det kanske skulle kunna bli verklighet, vem vet vad om framtiden? Värmeslingor finns ju redan under plasten, det kanske skulle räcka med att ta bort plasten och lägga ett lager sandblandad matjord och sedan färdig-gräs från Frösvidal? Enl. de som kan detta med uppvärmda planer, så krävs att värmen inte slås av helt apropå under en köldperiod, då tvärdör nämligen gräset. Alternativet är att låta naturen ha sin gång och låta gräset invintra av sig självt och sedan slå på värme lite succesivt under,,,låt oss säga början av mars månad? Man skulle naturligtvis också kunna förlänga sommaren också så att allsvenskan hinner bli färdigspelad, för visst spelar vi där igen 2014? :-D
Örebro _Adde_
2012-10-04 17:45
N:o 6-10// Amen!!
AIK Saywee
2012-10-04 17:31
Jaadu Bulten, det är konstigt det där med gräset. Röker man naturgräs blir man konstig och vetetusan om man inte blir naturlig om man röker konstgräs.

Nej, men en bra planerad och mycket väl anlagd plan, som sköts perfekt, skulle nog kunna vara ganska hyfsad i Närke´s pärla under den tid man spelar tävlingsmatcher, eller?
Örebro Bulten i Boo
2012-10-04 16:15
@Saywee:

Svårt det med gräset och bytet av det. Hörde att vad gäller Nationalarenan så kan det mycket väl bli så att man byter gräs flera (t o m många) gånger per år. "Rajgräs", hmmm... låter lite rastafari över det tycker jag.. Men, med tak över BA och med en temperatur som inte sjunker under säg +10 så kanske det hade varit nåt för oss också?
Örebro N:o 6-10
2012-10-04 15:22
Intressanta funderingar det där med gräset. När BA blev BA och fick gräs av plast var det den enda plastmattan i hela Örebro. Alla klubbar ville ha träningstider på BA och plasten till trots kände sig spelarna som kossor vid ett kosläpp efter en lång vinter i ladugården när man kom ut på den gröna mattan och slapp isiga och stenhårda grusplaner. Tänk sedan vad bra det höll massor av lag kunde träna och ända var mattan fin till match, detta måste vara framtiden. Nu har framtiden kommit ikapp oss konstgräsplaner finns på flera platser i Örebro och fler är på gång, vi ska ju t.o.m. få en fullstor hall där man kan hålla till när det är som kallast och snöigast.
Då kanske det är dags att tänka om, vi kanske ska kosta på stadens finaste arena riktigt gräs, med värme och plantäckning, vara lite rädda om den när vädret är som jävligast för att kunna njuta av riktig fotboll på det underlag riktig fotboll ska spelas på - RIKTIGT GRÄS
AIK Saywee
2012-10-04 14:20
Mattias69, BLACK RAT,

som jag skrev tidigare börjar jag bli lite kluven, eller vi kan kalla det flexibel, tänker inte låsa fast min skalle, för att något alltid kommer att vara bäst, klimatförändringarna innebär ju att vi värmer upp vår planet.

Jag vet inte vad som är bäst, för spelare, för boll, eller för andra fenomen, konstgräs eller naturgräs, i olika väder, värme, vatten och vind?

Ulleviarna i Blöteborg brukar ofta vara risiga, men de behöver ju då inte spruta en massa dricksvatten över gräset så att bollen kan trivas.

Vi kan alltid hitta mediala grejer eller länkar som försvarar våra olika tankar, det är bara att välja och vraka ...

Jag vetefan vad som är bäst, egentligen ...

Gräsligt !!!
Örebro Mattias69
2012-10-04 13:35
@BLACK RAT:

Säga vad man vill om konstgräset. Men läs länken så hamnar diskussionen kanske lite grann i ett annat fokus.
AIK Saywee
2012-10-04 12:50
En grej till, fast det är ju historia, efter 25 omgångar av AS 2012.

Vi har vunnit 3 matcher (med Peo), 6 oavgjorda och 16 torskar.

Det är torskarna jag irriterar mig mest över, för det har blivit 12 uddamålsförluster och fyra med lite sämre målskillnadsresultat, en hemma och tre borta ...

ÖSK-EIF 0-2
GIF S-ÖSK 3-1
IFK N-ÖSK 3-0
AIK-ÖSK 3-0

Hade fru fortuna lirat i svartvitt, hade vi kanske lirat i mitten av tabellen ???
AIK Saywee
2012-10-04 12:24
Dags för ett lunchinlägg ...

... jag fortsätter att klura på detta med "hundkyrkågården" och BA´s olika mattor genom tiderna.

Tänker lite på Bultens tankar om att det blir dyrt att byta konstgräs var och vartannat år och att vi trots närheten till Nordpolen, ändock kan "odla" växter i landets odlingszon nr 3 av 8. Det ligger också en hel del i BLACK RAT´s tankar.

Jag känner inte till alla detaljer och förarbetet, dvs värmeslingor och liknande, men tycker ändå inte, att man i all framtid skall utesluta möjligheten till vanligt naturgräs, som börjar växa när det är 6.8 plusgrader Celsius i marken.

Väl skött är trots allt ett naturgräs ganska trevligt och vill vi spela/träna under offseason, så finns det ju gott om konstgräs i gamla fina Örebro.

Jag vet inte alls vad som är bäst, är helt enkelt lite kluven i den ständigt gräsliga frågan.
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-04 08:34
@Bulten i Boo:

Kul för honom!
AIK BLACK RAT
2012-10-04 06:43

Hej vill delge er mina tankar om plastgräs.
Tror plastgräs skrämmer bort både inhemska och utländska spelare som är riktigt bra. Finns det någon spelare som enbart spelat i "plastgräslag" som sedan gjort succe' i någon stor klubb i europa. Jag kan inte komma på nån i alla fall.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-04 06:25
Tomer Chencinski målis i DN-elvan omgång 25. Roligt! Vår förstemålvakt 2013!
AIK Saywee
2012-10-03 23:06
Örebro ligger bra till i Allsvenskan ;)
AIK Saywee
2012-10-03 23:03
Kan det ha varit Lagrell som rände omkring på Påskbergsvallen ?
Örebro Grixx
2012-10-03 22:38
Saywee// Det lustiga i sammanhanget måste ju vara att åklagaren inte lyckades få varken lagen eller domarteamet att stödja honom som vittnen.

Kanske var det en WO-match utan lag, domare och åskådare....jo uppenbart en åskådare som blev så besviken/glad över WO resultatet att han streakade.
AIK Saywee
2012-10-03 22:38
22:22, blev mitt förra inlägg klockat, tänk om vi kunde få något att glädjas mycket över i vinter, så att jag åter kan dra iväg lite pyro, under ordnade former förstås, när tjälen gått ned i marken och snöslasket gör att omgivningen inte kan brinna upp.

Undrar om det inte var Bamberg jag firade en mörk kväll vid Svartån?

Jag vill minnas att även svartvittforever och några till, drog iväg lite pyro den kvällen/natten, klockan 22:22 förstås, vi var synkade.

Tänk om vi kunde få något trevligt att fira ordentligt nu under årets mörka tid !

Heja SPORT, nu ser vi framåt, uppåt, mot ljusare tider :)
AIK Saywee
2012-10-03 22:22
OK, Grixx, vi hejar ju på SPORT ...

... ett till ur mitt arkiv (2011)

"En märklig historia ur Hallands Nyheter ...

"En tjugofemåring åtalas efter att ha sprungit naken över planen vid en fotbollsmatch på Påskbergsvallen i maj i år. Mannen åtalas misstänkt för förargelseväckande beteende.
Enligt åtalet sprang han över planen under en pågående div ett-match i fotboll. Mannen nekar till brott, men åklagaren har ett vittne som kan styrka uppgifterna i åtalet."

Jag undrar bara, om de inte borde ha funnits flera vittnen ;)"

Detta vill jag bara förmedla så vi vet vad vi kan förvänta oss nästa år i Varberg, men det var inte jag !!!
Örebro Grixx
2012-10-03 22:05
Saywee//Angående lag med oturen att fastna där nere i seriesystemet så måste också nämnas Västerås...hualigen.

Några som det just nu går bra för istället är ju Norrköping. En pekingbo jag känner lider med mig och säger att de har haft sitt lidande så att det räcker för ett tag. De föll ur ordentligt och när de kom upp så var det retur S1 och har nu lyckats lite som vi gjorde efter vår senaste uppgång....men det som går upp måste alltid komma ner...i vart fall i allsvenskan.

...-jag har absolut inte gett upp än...men jag är också realist och inser vad som är mest troligt.
AIK Saywee
2012-10-03 21:55
Grixx, jag hittade ett gammalt fånigt OT-inlägg från mig, troligtvis 2009 (?) när jag kollade i "arkivet"

"Det är lite lustigt med avslutningen på olika efternamn, vi kan ta vår egen der Bomber som exempel:

Kim Olsen (dansk)
Kim Olsson (svensk)
Kim Olsonen (finsk)
Kim van Olsen (holländsk)
Kim Olsini (italiensk)
Kim Olsinovic ( f.d. jugoslav)
Kim Olsov (rysk)
Kim McOlsen (skotsk)
Kim bin Olsen (talibansk)
Kim Ol Sin (japansk)"

Vilka dumheter man höll på med som forumskribent i "unga" år :)

AIK Saywee
2012-10-03 21:32
Jag talade (skrev) väl inte om att springa hem serien, för jag vet hur svårt sådant kan vara och det gäller även för kommande år.

Men det blev bara två år, sedan var vi åter, tack Nedim Halilovic (? stavning) och sir Patrick Walker, bra jobbat :)

Första året började vi klent, men höll på att gå upp.
Andra året tyckte alla att vi var klara, men höll på att få stanna ytterligare ett år.

Men det blev bara två år, titta på TFF, Landskrona, Bajen, Örgryte och Degerfors, vad pysslar de med?

Bra lag skall ha lite tur, även om linan kan vara slak ....
Örebro Grixx
2012-10-03 21:24
Det talades om att springa hem serien spec eftersom försäsongen såg väldigt lovande ut....sedan kom chocken.

..men visst tog det sig under andra året men trots en massiv ledning där vi redan spelade i AS...trodde vi supportrar och hela sveriges mediakår men det höll på att gå åt fanders för det blev ett drastiskt poängtapp mot slutet vilket så när höll på att kosta oss AS-platsen.

...och i princip ett ynka mål räddade oss i allsvenskan från att ramla tillbaka omgående.

Ingen dans på rosor utan mer en balans på slak lina där vi med minsta möjliga marginal höll oss på rätt sida av strecken.
AIK Saywee
2012-10-03 21:04
Grixx, jag vill förtydliga lite, för det var din avslutning jag hakade upp mig på lite ..

"Vårt AS-spel fungerade inte alls i S1."

Första årets inledning var inte bra, men spurten blev spännande och vi slutade la på femte?

Andra året blev perfekt :)

Så visst fungerade det väl ändå rätt skapligt?
AIK Saywee
2012-10-03 20:59
Grixx, nja, första året var ju ingen höjdarstart precis, men Walker lärde sig snabbt och efter en fruktansvärt dålig start blev det väl ändå en femteplacering och inte helt omöjligt med återtåg i spurten, man jag kan minnas fel. Ganska dålig trupp dessutom ... så inledningen var inte bra (instämmer med dig), men snabbt lärde man sig och tåget skulle bara så småningom in i det "allsvenska målet".

Men i år har vi jobbat ganska mållöst och då går det som det går :(

Nu till andra året, och jag skrev så här ..

"Joo, det gjorde det, spelet fungerade iallafall andra året om syftet är att vinna och tåga åter .."

Tänker på andra lag som inte klarat av detta på två år, (återtåg alltså) Landskrona, Trelleborg (?), Hammarby, Örgryte, Norrköping (?), Degerfors etc etc.

Bra jobbat Walker !!!
Örebro Grixx
2012-10-03 20:44
Saywee// Menar du att vårt spel fungerade bra första året i S1....neee det kan du väl inte mena?
Örebro mr olafski
2012-10-03 20:31
Jag har bott en vecka i Södertälje och det räckte kan jag säga :)
Postat via SvenskaFans-appen
Annons: