/fotboll/osk/forum/2379.aspx/fotboll/osk/forum/2379.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro pemo
2012-10-11 21:57
ÖSK-Karl // Jag tycker att hockey är en otroligt löjlig sport numera. Dels för att regelverket inte har samma betydelse i början av matchen som i sista perioden, Då skall ju alltid ribban ihöjas. Dessutom är alla hockeyspelare numera väldigt fega. Inga riktiga tacklingar, utan det skall upp med handskar i ansikte och klubbor överallt. Sen om de får en tackling skall det helt plötsligt vevas med armar. Om man vill ägna sig åt boxning, så finns det ju andra lokaler.

Arbogas förfall är bara toppen på ett isberg. ( hmmm, humor där,va? )

Men det är ju enklare att titta på en hockeymatch. Fotboll kräver ibland lite mer av åskådaren. Fråga Lagerbäck. Han såg ju väldigt annorlunda på Sveriges matcher än alla andra.

Minatankar // Kalle har väl gällande kontrakt? William har sin skadehistoria, men satt jag i IFK Göteborg skulle jag nog försöka värva honom ändå. Berisha måste nog visa mer stabilitet i spelet, för att vara aktuell.

Örebro widemarsh
2012-10-11 21:56
Ahmeds första riktiga avtryck i matchen i 60 minuten. Först en fin framspelning som nästan ledde till mål, momentet senare ett fint skott med vänster från strax utanför straffområdet, som tyvärr träffade burgaveln. Inte mycket boll för Ahmed tyvärr, liksom för hela laget :) 4-0 till Brasilien.

Ahmed utbytt strax efter det.
Örebro Valderinho
2012-10-11 20:32
Ahmed Yasin spelar från start mot Brasilien. Börjar nu.
Örebro widemarsh
2012-10-11 19:07
Tror det är alldeles för tidigt att sia om hur lång sejouren i SE kommer att bli. En hel del av de S som ÖSK-Karl velat ha bort är ju på väg från klubben, eller har redan lämnat. Lyckas ÖSK (med hjälp av oss supportrars råd och idéer) få in bra folk på viktiga platser, samtidigt som man tidigt får ihop den spelartrupp PeO vill ha. Då kan mycket väl sejouren bli ettårig. Vi måste dock bli av med Grahn, och några till som kostar betydligt mer än dom smakar. Jag hoppas Sandqvist har någon klausul och vill lämna klubben så vi får utrymme att ta in en stabil förstamålvakt. Sen bygga vidare på de "ungdomar" vi har idag som bevisat att de håller något sånär på allsvensk nivå och borde klara sig fint i superettan. Holmberg, Berisha, Atashkadeh, Saeid, Astvald, Yasin, Wiktorsson, Berger, Boris...

Vi behöver ha in minst en målvakt av god allsvensk klass, vänsterback samt en pådrivare till centrala mittfältet (en Nobbe/Kihlberg).

Något liknande denna uppställning tror jag skulle klara sig riktigt bra i SE:

*Ny*
Anttonen/Haginge - Berisha - Wiktorsson - *Ny*
Bamberg - Berger/*Ny* - Holmberg/Saeid - Yasin/Holmberg
Samuelsson/Haddad - Atashkadeh

Men ska vi kunna ställa upp med den elvan måste ju först och främst underlaget bytas ut! Tror det värdelösa konstgräset har kostat oss många poäng i år.
Örebro Karlstruum
2012-10-11 18:48
Skönt att ÖSK-Karl vet hur det blir 10 år framöver. Så då behöver vi inte gå in på detta forum, besöka matcherna eller ens bry oss om Allsvenskan/Superettan. Skönt, slipper vi bekymmra oss.
Postat via SvenskaFans-appen
Minatankar
2012-10-11 17:56
Namn: jocke.
Sänt: 2012-10-11 17:49
//
+ 6 mkr 2011 och - 6 mkr 2012 = - 12 mkr.
Superettan = ca 15 mkr i minskade intäker + några miljoner i kontrakt man sitter fast i.
Det gör ca 30 mkr...
Då krävs det att många på kansliet får sluta och att truppen bantas väsentligt.
Även andra kostnader får bantas. Detta är ett riktigt stålbad.
Örebro jocke.
2012-10-11 17:49
Nu är det här visserligen siffror från årsredovisningen 2011, då jag inte kunde hitta budget eller utfall för 2012, men det står ändå klart att det blir väldigt svårt att banta dessa siffror med 20 miljoner. Jag skulle tro att kostnaderna för 2011 och 2012 är ganska liknande varandra, skillnaden i år är att intäkterna minskat kraftigt.

Rörelsens kostnader (tkr)
Matchkostnader -7063
Marknadskostnader -7063
Personalkostnader -32293
Övriga externa kostnader -14339 (spelarförvärv, agentkostnader, hyra av spelare, ?)
Summa -57951

I övriga externa kostnader förklaras endast vad 1,5mkr är, det andra finns inte med som någon not i årsredovisningen. Hur som helst, det känns som att för att man ska kunna banta med 20 mkr och kunna göra ett positivt resultat (vilket krävs då vi bara har 3-5 miljoner kvar i eget kapital), så måste man nästan göra en spelarförsäljning på 5-10 mkr under slutet av detta år/nästa år.

Vad tror ni? Hur mycket kommer man kunna spara in på varje post, och hur många av spelarna har klausuler om lönesänkningar i superettan? Truppen behöver bantas ned/göras billigare hur som helst.
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-10-11 17:13
pemo 16:53//

Förutom Ishockeyn hoppas jag du får rätt. Har du blivit sådan motståndare till dem du kallar käppakrigare efter Arbogas förfall i den sporten?!

Dock tror jag fortfarande att Örebro får sitt första guld i Ishockey mot Fotboll.
Minatankar
2012-10-11 17:09
Namn: pemo
Sänt: 2012-10-11 16:53
//

De bästa yngre spelarna som Kalle, William och Ilir är det stor risk att andra klubbar är/blir intresserade av. Kul för spelarna men vad jag menar med risk är att de bästa försvinner precis som för 1-2 år sedan och att styrelsen säljer dem till alldeles för låga priser.

För att kunna få bra betalt måste man lära sig att säga nej till för låga summor.
Men om man tror att varje miljon är en tillgång för ÖSK samtidigt som man utarmar kompetensen på planen, så bär det tyvärr rakt utför.

Det finns möjligheter att vinna Superettan men risken är tyvärr stor att den negativa trenden fortsätter om man inte bryter mönster och skaffar sig en annan strategi. Jag vill höra styrelsen och ledningen uttrycka denna nya strategi.

Örebro pemo
2012-10-11 16:53
ÖSK-Karl// Då sätter jag emot. Det blir raka spåret tillbaka. Det tror jag bara för att vi har ett hyffsat lag som aldrig får storstryk ( än så länge i alla fall ) och att den internationella krisen göra att spelartransfers inte är lika lukrativa nu som förr. Dvs. det är inte så lätt att få ett nytt kontrakt. För kan man inte prestera i dagens ÖSK, varför skall man då vara intressant för andra klubbar? Alltså får vi behålla stora delar av dagens trupp.

Sen din kärlek till "käppakrigarna". Ja, hur gick det förra året vid slutspelet?
Att leda serien efter 10 av 50 omgångar gör ingen julafton. Nädu, traditionens makt är stor och fotbollen kommer alltid att vara nr 1 i Örebro. På samma sätt som att Västerås aldrig kommer att bli ett allsvenskt lag i fotboll. Där regerar bandy och innebandy. Samt (just nu i alla fall) ishockeyn.

Sen antar jag att du vet mer om styrelsen, då jag är helt lost där. Har visserligen suttit i styrelser på annan nivå, men jag vill inte göra någon jämförelse.

Men trots deras uruselhet, så är det till sist pengarna som styr. Oavsett vad spelarna säger utåt. Och det förklarade redan Dala på sin tid när Johnsson gick till Hellsingborg. Mern det är klart, med en otroligt stak man ( kvinna ) i organisationen, med känningar på rätt ställen, så borde ÖSK kunna ha en bättre sponsormarknad. Tror jag i alla fall.

Så, rättning i leden. Nu startar vi marschen mot det stora återtåget i november 2013 och med glada tillrop skall vi stötta laget från läktaren.

Annars får jag väl gå över till Häcken och hålla på dem.
Någon skall ju gör det också.l
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-10-11 15:55
Pemo 15:02//

Där har du helt fel, jag myntade SSSS, det står i tur och ordning för Styrelsen, Sixten, Sjögren och Sköldmark. Styrelsen har som du vet det yttersta ansvaret. Så huvuddelen av skulden har utan tvekan styrelsen.

Nu skall du få en ny profetia av mig. Det kommer denna gång att ta minst 10 år igen innan vi får se (om vi lever) ÖSK spela i AS igen. Denna gång har man inte näringslivet och förmögna privatpersoner i ryggen, som efter tvångsnedflyttningen. En annan lagsport håller på att ta över Örebro. Där är det säkerligen lapp på luckan imorgon och många fler matcher denna och kommande säsonger. Även det började jag varna för 2010.
AIK Saywee
2012-10-11 15:50
pemo, delar inte det du skriver i ditt inlägg 15:02..

ÖSK-Karl har haft förmågan att tidigt se vad som är fel i ÖSK,

Skulden har han i första hand lagt på Styrelsen, eftersom han är/var insatt och känner vilken kompetens eller ickekompetens de har, och det är styrelsen som tillsätter eller avsätter tränare och/eller sportchef.

Sentomsider har detta hänt, det är alltså styrelsen som skall skall svara för agerandet, inte ÖSK-Karl, varför avsattes Sixten och Sjögren !!!

Kan styrelsen svara på sådant???

Jag orkar bara inte med dumma bortförklaringar ...

... skit i SIXTEN nu, han är borta från klubben och har äntligen ett nytt jobb:

HEJA SPORT, ge järnet in i det sista !!!!!
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-10-11 15:42
Saywee // KOM på Dialog/höstmötet och förklara för ordförande, VD och Lars Larsen hur du vill ha det.

Till VD kan du ge synpunkter på sportchefen.

Kontakta valberedningen och förklara hur dom ska rekrytera bra styrelseledamöter och ge förslag.

Full fart till mötena och föreningdemokratin
Örebro pemo
2012-10-11 15:02
Saywee // Nja, ÖSK-Karl har rätt i att vi åker ur, men han la nästan hela skulden på tränarna och sportchefen. Men sanningen är ju att spelarna har varit för dåliga.
Eller för skadade. Eller vad du vill. Men vi har ju även i år gått runt på nästan alla spelare i truppen och det funkar inte om de inte är i Messi-klass.
Dessutom har vi ju bytt tränare mitt i säsongen, och han har ju inte lyckats så där mycket bättre. eller tycker du det?

Värvningarna kan mani nte anklaga tränaren för. Han talar ( kanske ) om för styrelsen vad han vill ha för typ och hoppas sedan på de(t) bästa.

Att sedan ÖSK har svårt att värva finns det väl en historisk bakgrund till. Spelarna står ju inte direkt i kö för att få komma till Närkessteppen. Så antingen får man bossman eller spelare från lägre divisioner eller "video-juggar"

Men så någon gång vart sjunde år får man för sig att satsa dyra pengar på en spelare. I bland går det bra ( Arnor och Dala ) och i bland går det åt skogen ( Grahn coh PFO ) , men i stort är det oftast dussinlirare som kommer.
Och till i år slår vi väl rekord i förhoppningar på gamla "kända " namn som gjort sitt bästa eller okända storheter som vill få speltid.

Tror inte att Sixten var så nöjd med målvaktsförvärven.
Men, som vi är överens om, den slutna tysta klubben är ju inte så villig att basunera ut hur de tänker vid värvningar eller annat, så det är bara att lida sig igenom hösten och hoppas på en bra start med svenska-cupen och sedan att vi kan bli ett topplag i superettan.
AIK Saywee
2012-10-11 14:20
Karlstruum, kan vi inte ge bort Grahn till Mjällby ?

... men innan det blir sillytider och ÖSK-Fans vaknar upp,
så måste vi nog åtminstone ha en sportchef, inte två som tidigare.

Attans, det är illa att det är så många "viktiga personer" som måste bytas samtidigt, tränare, sportchef(er), styrelseledamöter, spelare och vetefan, allt på en gång, trots varningar, från främst den "bespottade" ÖSK-Karl, som tidigt anade varthän det barkade ... kontinuiteten är hotad och långsiktigheten, det blev ett himla röj på många håll ...

... nej jag loggar ur
AIK Saywee
2012-10-11 13:54
@D´Artagnan (hopplös):

Helt rätt tänkt av dig om man vill ha förändring, men beslut fattas väl först på årsmötet i mars 2013?

Det är ganska sent, för då är det snart dags för Allsvensk/Supperetta-premiär.

Dessutom undrar jag hur den nuvarande styrelsen hanterar tillsättningen av ny sportchef och jag vill skriva att blir det Sköldmark, ja då tror jag att jag avgår för all framtid, fast vet inte helt säkert som vanligast ... man kan ju alltid ändra lite på sig?

Det är dock jädrigt bråttom att få ordning på framtidens ÖSK-organisation som siktar på guld 2015 !!!

KOMMUNICERA LITE, det är ju fortfarande alltför hemligt!

Det enda vi vet är att SIxten har ett nytt jobb som tränare och att Sjögren har ett nytt jobb att se fram emot, men i övrigt har vi ingen som helst aning om vad som kommer att ske i ÖSK .....
AIK Saywee
2012-10-11 13:45
Sen lunch idag ...

Visionen, tack för info, det är kanske inte så svårt att googla, men har man ont om tid och en slö kustdator (det är danskarnas fel), så brukar det alltid vara någon forumskribent som har lite koll och kan beskriva.

Men det där om polisnotorna var ju som du skriver, ganska otydligt, vagt helt enkelt och riktigt slumpartat.

Vad är "nära arenan" och dessutom under vilka tidsperioder gäller polisens fakturor?

Om det sker ett brott på Max exempelvis, med misshandel när Allsvenskan har uppehåll, är det då tillräckligt nära arenan för att polisen skall ta betalt av ÖSK?

Då kanske polisen skall strunta i skatteslantarna och börja ta betalt av de som sabbar och strular i stället, eller de som kan tänkas vara ansvariga för sådant?

Au,? sicket ryslitt elände!
Örebro Karlstruum
2012-10-11 13:32
Jag vet att serien inte är slut men jag har redan gått framåt. Vi är i Superettan och det är bara att inse. Så jävlar i mig vad jag längtar till Silly Season nu.

Såg en krönika hos Mjällby, de hade väldigt gärna tagit tillbaka Grahn. Då lär han få vara skadefri iaf, det är ju skönt för honom. För han slipper det förbannade konstgräset. Förresten, vi kan låta alla spelare dra så slipper dom konstgräset, kanske dom kan vara skadefria.

Bortom det sista svamlet så längtar jag faktiskt till Sillytiderna. Hoppas att den blir bättre i år än förra året bara.
2012-10-11 12:47
FD har verkligen provocerande rubriksättning
2012-10-11 12:43
Saywee // Min uppfattning är det är medlemmarna som måste få ordning på klubben. Uppropet är bara en katalysator för att få fart på klubbledning och styrelse.

Därför MÅSTE alla gå på Dialogmötet och årsmötet.
2012-10-11 12:38
Retarded Jimmy // Klart man bolagiserade för att få in kapital i ÖSK. Spelarinvest köpte ju spelartruppen av ÖSK. På så sätt fick man in kapitalet. Sedan har bolagiseringen andra fördelar också t ex momsavdrag.

Därefter har ju statsmakterna ändrat på förutsättningarna genom hur SI kan göra förlustavdrag och detta att debitera bolag poliskostnader.

I dagsläget tror jag man inte hade bolagiserat. Jämför Helsingborg som fått in kapital på ett annat sätt. Spearinvest är nog idag mer ett problem än en styrka.
Örebro Marquis de Sade
2012-10-11 09:29
angående polisnotorna så kommer det rätt snart visa sig vara kontraproduktivt. någon som tror att aik kommer att hålla sig lugna för att hålla nere kostnaderna för djurgården vid derbyn t.ex.

well - beslutsfattare har aldrig lyssnat på någon itk hittils. varför börja nu?
Örebro Visionen
2012-10-11 09:24
Ang. Poliskostnaderna,

Att det kan vara så svårt att googla,

http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Pressmeddelanden/Stockholms-lan/Betalning-for-polis-mot-idrottsbrak/

Det står tydligt att polisen tar betalt 920kr/tim p.p, för insatser "nära" arenan vilket är otydligt i den mån om vad anses som nära. I Örebro ligger väl allt nära allt!

AIK Saywee
2012-10-10 22:46
Men den här grejen då ...

".... sedan undrar jag som vanligt, vad är "hela poliskostnaden", för det kan ju knappas omfatta vad som händer utanför arenan och utanför "matchtid".

Endast polisinsatser under match på arenaområdet, eller?"

För annars måste ju t.ex. även krögarna ansvara och betala för vad som händer utanför krogområdet även innan, men främst efter öppethållning, bara som ett exempel alltså.
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-10 22:16
@Saywee:

Jag är dålig på bolag och sånt. Men var det inte så att man bolagiserade för att det nya bolaget kunde "köpa" alla spelarna och på så sätt kunde ÖSK få in kapital att balansera upp med vilket man hoppades att det i första hand skulle klara klubben från konkurs men också rädda licensen. Sedan fattades det 500 000 sek ändå för att rädda licensen. Dessa 500 000 stred ÖSK och licensnämnden om då man såg på det på olika sätt. ÖSK överklagade väl 2-3 ggr el något sånt.

Så bolagisering är till för att skapa förutsättningar att få in riskkapital till klubben.

Har jag fel får ni gärna rätta upp mig. Tror ÖSK-Kalle och Mina Tankar kan detta på sina fingrar
Örebro Grixx
2012-10-10 22:07
DaSa// "Vi vet att ÖSK inte kan få till bra kontrakt"... jag tror inte att du räknar med att alla kontrakten är dåliga.

Hur många % av alla kontrakten tror du är dåliga? Svara nu inte "tillräckligt många";-)

Det har ju varit en hel del skriverier om några kontrakt som inte har varit klockrena. Även att klubben i någon form av överoptimistiska tankar verkar ha gett Grahns en väldigt hög lön samtidigt som andra haft väldigt lite betalt istället.

Jag har själv inga siffror idag hur kontrakten ligger. Någon har för något år sedan lagt ut ÖSK-lönerna men nu är det så väldigt många nya spelare.
AIK Saywee
2012-10-10 21:58
DaSa, det där har även jag klurat över utan att finna svar, men det är ganska bråttom med att hitta en perfekt organisation som kan jobba framöver och troligtvis och tyvärr bör inrikta sig på SE-spel 2013.

Jag förmodar dock att Ljung tränar ÖSK 2013, men sedan?
Vem blir Sportchef och när?
Hur kommer styrelsen att "formeras", nästa år är det dags att välja?
Organisationsförändringar?
Spelarflykt?
Gräset?

Det är många frågor och det verkar som att det fortfarande är lite förvirrat och trögt, ingen verkar veta vad som är på gång, som vanligt ...

Jag kan bara hoppas att "Uppropsgänget" kan få lite ordning på klubben, för jag vet att där finns det mycket kompetens, känsla och erfarenhet !
Örebro Lekiller
2012-10-10 21:49
Vi får väll hoppas på att de har något om framtiden tills 28 och det öppna mötet i alla fall.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro DaSa
2012-10-10 21:39
Grixx/ Så länge som inte ÖSK går ut med hur många spelare eller hur mycket lönekostnaden kommer att sänkas totalt med de nya kontrakten så utgår jag från att det är småpengar. Vi vet att ÖSK inte kan få till bra kontrakt.

Sen så börjar jag undra när nya organisationen bli klar. Nu när SE är ett faktum så måste vi börja bygga för nästa säsong och då skulle de ju vara bra om vi hade en ny sportchef på plats.
AIK Saywee
2012-10-10 21:21
D´Artagnan, du har kanske rätt angående avveckling.

Varför bolagiserade man egentligen från början, vad ville man åstadkomma?

.... sedan undrar jag som vanligt, vad är "hela poliskostnaden", för det kan ju knappas omfatta vad som händer utanför arenan och utanför "matchtid".

Endast polisinsatser under match på arenaområdet, eller?

tjat-Saywee
Annons: