/fotboll/osk/forum/2378.aspx/fotboll/osk/forum/2378.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-10-13 09:32
Gräv upp hundarna och placera dem mellan Adolfsberg och Mobacka, där finns ju faktiskt en "riktig" hundkyrkogård.

Sedan sår vi ett bra Naturgräs på BA, träningarna kan ju skötas sedan på lite olika ställen beroende på vilka lag vi skall möta och vilka underlag vi skall spela på.

Borde faktiskt fungera i odlingszon nummer tre (av åtta) i vårt avlånga vackra land, trots närheten till Nordpolen..

Tänk om man kunde ge alla svartvita spelare en "anonym enkät" att fylla i, där detta med synpunkterna på underlaget, så att "verkligheten" kunde förtydligas lite, dvs de som spelat på det senaste gräsliga gräset.

Kanske till och med kunde involvera några spelare från andra lag i den "anonyma enkäten" så att vi alla får lite klarhet i hur vi skall planera eller förändra eller låta det vara som det är ...

... i framtiden?
Örebro Bulten i Boo
2012-10-13 09:14
Svartvitt forever//
Du förefaller vara en intelligent person. Därför förstår du säkert mitt ifrågasättande av Jimmys liknelse om du bara vill. Om ÖSK planerar och genomför träningar på ett undermåligt underlag, ett som förment "sliter på muskler, ligament m.m. och därmed orsakar skador på spelare" så är det väl primärt (och på kort sikt) valet av träningsplan som är det huvudsakliga problemet? Om kloka personer med inflytande över träningsupplägget uppfattar det som att "att träna på det här underlaget är inte bra", så kräver ju detta omedelbar handlingskraft, dvs beslut om omedelbart byte av träningsplan (/-er). Eller?

Sedan är det väl upp till bevis i sakfrågan. Skapar BA:s konstgräs mer skador än andra underlag?

Observera att mina inlägg inte tar ställning till huruvida gräset på BA bör bytas ut eller ej, kanske är det på skötseln det anbelangar vilket NA skrev om i somras. Har man utvärderat de förändringar i skötseln som då planerades att genomföras?

Att skylla på underlaget på hemmaarenan som en anledning (förvisso av flera) till degraderingen uppfattar jag som ett strutsbeteende för att återuppta en gammal liknelse. ÖSK åker ur allsvenskan för att det är ett dåligt lag.
Örebro Svartvitt forever
2012-10-13 08:50
BiB//
Du förefaller vara en intelligent person. Därför förstår du säkert Jimmys liknelse om du bara vill. Det är väl ingen här som har påstått att ÖSK är sämre på att hantera underlaget vid hemmamatcher, däremot att underlaget är undermåligt och sliter på muskler, ligament m.m. och därmed orsakar skador på spelare som ska springa och tränar på det nästan varje dag året runt.

Själv anser jag det vara ett stort misslyckande i sig från klubbledningen sida att vi ska behöva hålla på och debattera och gissa i över ett års tid därför att man lagt locket på. Det har talats om större öppenhet, man kunde börja här. Det skulle vara första steget på den långa vägen att vinna tillbaka fansens förtroende.

Tänk följande: Du är brevbärare och ska få ny bil då den gamla är uttjänt. Det finns många bekväma, men du får ett nordkoreanskt märke utan fjädring och med träbänk. Snart nog får du ont i ryggen, men arbetsgivaren vägrar erkänna att det har med bilmodellen att göra. Ungefär så känns det troligen för flera av spelarna. Hur många uteblivna poäng som blivit resultatet av ett undermåligt underlag får vi aldrig veta.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-13 07:54
@Retarded Jimmy:

Förstår inte din liknelse, hur du menar att "Ska inte bra fotbollsspelare kunna hantera alla underlag, oavsett om hundar ligger begravda därunder eller ej?¨" är "Som att säga att borde inte alla soldater kunna ta en kula i huvudet". Förstår inte kopplingen. Observera att mina inlägg inte tar ställning till huruvida gräset på BA bör bytas ut eller ej. Vad jag menar är att det känns lite långsökt att skylla ÖSK:s dåliga resultat på att hemmamatcherna spelas på ett förment dåligt underlag. Om det är så att det faktum att man tränar (för mycket) på ett undermåligt underlag gör laget sämre/ ger skador, så är det en annan sak. Då handlar det om dålig planering.
Minatankar
2012-10-13 07:23
I dagens pappers-NA säger Bedoya som kommentar till ÖSKs utveckling;

"Det är egentligen galet hur det kan bli så här. Men det finns för många personer runt laget som inte kan fotboll".

En av de viktigaste sakerna för ÖSK just nu är att definiera vad fotbollskompetens är.
Tror själv det många gånger beskrivs på olika sätt av spelare, anställda, styrelseledamöter respektive supporters.

Alla torde vara överens om att fotbollskompetensen är viktig för att skapa en nystart i klubben som innebär att man kommer tillbaka till Allsvenskan och toppen av svensk fotboll och inte hamnar i lägre divisioner under lång tid.

AIK Saywee
2012-10-13 02:30
Hundar äro begravda under BA´s konstgräs :(
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-12 23:15
@Bulten i Boo:

Rätt skumt tänk från din sida. Som att säga att borde inte alla soldater kunna ta en kula i huvudet.

M.T är så rätt ute om man jämför borta- resp hemmalag att 90 minuter X 1 per säsong skiljer sig ganska mycket mot 5 x 2h per vecka. Det fanns nog en anledning till att spelarna (vad jag hört) tyckte Ekängens plast var en dröm att få träna på.

Örebro Bulten i Boo
2012-10-12 23:15
@Minatankar:

I så fall är det ju där "felet" ligger: ÖSK borde inte träna på Behrn Arena!
Örebro Bulten i Boo
2012-10-12 23:13
@Minatankar:

Visst, skarp kritik är en sak. Bara det faktum att man är kritisk mot ett underlag behöver ju inte automatiskt betyda att man ger upp (nästan) alla matcher som spelas på detsamma? Att ÖSK förlorar nio av tio matcher på Behrn Arena, beror det på 1) laget är ett sopgäng, eller 2) det är fel på underlaget?
Minatankar
2012-10-12 23:08
Bulten i Boo (Örebro) // Har inte hört att förluster förklaras med underlaget, utan det är skador som många av spelarna menar beror på underlaget. Det är ju stor skillnad för ett bortalag som bara spelar på planen 90 minuter per år och ÖSK-spelare som tränar på den året om nästan varje dag.
Postat via SvenskaFans-appen
Minatankar
2012-10-12 23:04
Bulten i Boo (Örebro) // Både ÖSK-spelare och spelare i andra lag har riktat skarp kritik mot underlaget. Kan bara konstatera detta. Om det är någon skillnad på manliga elitspelare och kvinnliga när det gäller belastningsskador kan jag bara spekulera över. Män belastar betydligt mer men är å andra sidan betydligt starkare.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-12 23:03
För att återkoppla till och tydliggöra mitt senaste inlägg: Det antyds på detta forum, titt som tätt och från tid till annan att konstgräset på Behrn Arena är en faktor (förvisso av flera) som legat bakom ÖSK:s kräftgång under framförallt 2012. Det pratas och skrivs om att det "ligger hundar begravda" under konstgräset. Återigen: Ska inte bra fotbollsspelare kunna hantera alla underlag, oavsett om hundar ligger begravda därunder eller ej? Är Åtvidaberg, Elfsborg, Kalmar, Syrianska, Häcken, Mjällby, Gefle, Djurgården och Norrköping bättre än ÖSK på att spela på underlag varunder hundar ligger begravda? Och endast Malmö FF sämre?
Örebro Grixx
2012-10-12 22:37
Saywee// I morse var det nära att det skapades bandyis(-3) men som tur var höll Pohlmans vädergudar tillbaka minusgraderna efter morgonens vinterchock. Det ska ju spelas ett antal fotbollsmatcher till och förhoppningsvis utan minusgrader och snö.

Vidare spekulationer om Fatcits glädjeyra.

1. Frebran har fått igenom att AS utökas med 2 lag. Allt har utarbetats i en hast och är för att AS-klubbarna vill stämma i bäcken angående publiktappet. Fler klubbar= mer publik.

2. Sjögren fick igenom som en sign on bonus till Örebroporten att ÖSK skulle få mattan utbytt under dec månad.

....;-)
Örebro Bulten i Boo
2012-10-12 22:25
@Minatankar:

Ursäkta, men känner att jag behöver/måste återkomma till den, som jag ofta upplever det lite underlga inblandandet av konstgräset i kritiken av ÖSK anno 2012:
Bra fotbollsspelare ska väl kunna hantera alla typer av underlag, eller?? ÖSK har spelat tretton hemmamatcher på Behrn Arena i år. NIO av dem har förlorats, EN har vunnits. Vän av ordning kan ju undra: Beror detta faktum (en vunnen, nio förlorade) på att 1) ÖSK anno 2012 är ett sopgäng, eller 2) spelarna ger uppgivet upp matcherna eftersom "de inte tror på underlaget" ??
Fundera på den.
Sedan har ju Pemo en poäng i att konstgräset synes skada män men skona kvinnor.... himla mystigt, en sorts omvänd könsmaktordning?
AIK Saywee
2012-10-12 22:22
@Grixx:

Skönt ...

... är det istid på sjön?
Örebro Grixx
2012-10-12 22:04
Saywee// Nästan...varit hemma nu i en kvart. ;-)
AIK Saywee
2012-10-12 21:21
Grixx, nu är du väl ändå inte ute och cyklar ?
Örebro Grixx
2012-10-12 20:59
Fatcit// Det är ok. Du har ju i vart fall gjort så att några av oss har fått en välbehövlig dos av förhoppningar.....vad det nu är. Nordin tillbaka eller gratis skosnören till alla spelare från Puma.
Örebro pemo
2012-10-12 20:58
Efter att genomlidit svenska landslagets match, försöker jag titta på ÖHk-Leksand , men där är det ju också ett ständigt återkommande mörker. Får hoppas att U-21 visar lite bättre kunnande. Italien borta kan vara nog så svårt.

Finns det inga krav på sportkommentatorer? Han som gapar i örebromatchen slår alla rekord. Jag slår no över tillnyheterna
Minatankar
2012-10-12 20:42
Namn: Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
Sänt: 2012-10-12 20:38
Ledsen Grixx!

Jag törs verkligen inte gå ut med mer... Ska få lite bekräftat först!
//
Säger man A får man säga B. I annat fall är det väl bättre att du håller inne med info till dess du kan berätta och inte göra oss nyfikna :-)
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-10-12 20:38
Ledsen Grixx!

Jag törs verkligen inte gå ut med mer... Ska få lite bekräftat först!
Örebro Bulten i Boo
2012-10-12 20:28
@Saywee:

Vi ska komma ihåg att Färöarna nog är världens bästa fotbollsnation sett till antalet innevånare, 48 tusen. Nästan på entalet när lika många människor som bor i Kumla, Hallsbergs och Askersunds kommuner tillsammans. Många lag har haft det väldigt tufft i matcherna mot Färöarna borta, t ex Nordirland fick bara 1-1 2010 och förra året åkte Estland på 2-0-däng och Italien vann bara med 1-0..
AIK Saywee
2012-10-12 20:21
Grixx, i onsdags morse så var de "övernattade fruntimren" bara 20 meter från min arbetsplats.

Nej, jag tar mig bara en Breznak och ett par räkor.

Det enda aktivisterna åstadkommer är förhöjda elpriser i framtiden, så är det bara.

Heja SPORT, på något sätt blev detta OT, men ändå ...

.. höstmatcherna på BA slukar väl några kilowattimmar?
Örebro Grixx
2012-10-12 20:03
Saywee// När lagets läge är som det är....och Fatcit har hört ÖSK-nyheter som gör honom glad som fan så undrar man vad det är?.....Fatcit......hallåååå!! Saywee var är du förresten? Sitter du utanför jobbet nertryckt i buschen tillsammans med någon Greenpeace-aktivist...smuttande på konjak i termos?
AIK Saywee
2012-10-12 19:52
Vilken tur att vi lyckades vinna mot Färöarna till slut, all heder till Färöarna som spelade en mycket trevlig fotboll.

Sverige kan nog tyvärr glömma nästa VM, för detta var inte bra ...
... spelmässigt finns det mycket att laborera med ...
AIK Saywee
2012-10-12 19:29
Grixx, lugn, det är istider nu, fast inte på Färöarna ;)
Örebro Grixx
2012-10-12 19:15
Fatcit.......................hallååååå!!! :-)
Örebro Conjuration
2012-10-12 19:14
Herregud, Färöarna leder med 1-0! Färöarna! Tycker de står upp jämt mot oss också. Tur att man är ÖSK supporter så man är härdad vid sportsliga motgångar om resultatet står sig.
AIK Saywee
2012-10-12 18:52
RJ, jag var nog lite överironisk mot Färöarna, men efter noll-noll i halvtid så känner jag det jag egentligen borde (och hade dessutom tänkt) förmedla(t), att Sverige är inte så himla bra som Hamrén och hans gulligullkompis Zlatan tror ...

... aha, den förbjudna sporten Hockey begränsar antalet inlägg ...

Heja ÖREBRO !!!
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-12 18:36
@Saywee:

Färöarna? Pfff - Blir ju självklart ÖHK-Leksand ikväll ;)
Annons: