/fotboll/osk/forum/2376.aspx/fotboll/osk/forum/2376.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Marquis de Sade
2012-10-15 09:53
... men värst av allt BiB kansle är att du snarare förankrar dejmons spekulerande, med fakta: det var riktigt dåliga siffror. och plockar du bort några sthlms och gbg derbyn så är du snart nere på 2-3000.

om man inte räknar för noga.

Örebro Bulten i Boo
2012-10-15 07:31
@Dejmon:

Det värsta som finns, Dejmon när man anför något som tänkt stöd för sin argumentation, och detta "något" sedan avslöjas som fullständigt ryckt ur luften. Det här är allsvenska snittet för respektive år under 90-talet:
1990 4.608
1991 4.435
1992 4.194
1993 4.838
1994 4.859
1995 5.653
1996 4.993
1997 5.546
1998 5.647
1999 7.216
Hur stämmer det ihop med "publiksiffror på 2-3000/match i genomsnitt för alla svenska klubbar"? Om man argumenterar på så lös grund, då finns det en uppenbar risk att omgivningen uppfattar allt framöver som kommer ur ens mun (tangentbord), även det "sanna" som tilltaget med en rejäl nypa salt..
Örebro Dejmon
2012-10-14 22:48
Tränar inte ÖSK fortfarande oftast på andra planer är BA's? Vet att man gjorde det hela tiden i början när PeO kom iallafall och tog för givet att det handlade om att klubben då började lyssna mer på spelarnas synpunkter alt att dessa vågade träda fram med en ny tränare. Vore ju ganska konstigt om dom då "bytt ner" sig igen till BA's plast? Har dock inte varit nere på arenan under träning på länge så kan ju såklart vara så.

Även under Sixtens tid valde man iofs att träna på riktigt gräs från och till ute i mosås bl.a under vissa perioder.. Kommer inte ihåg om detta berodde på att man kanske höll på och lägga om eller liknande på BA eller om det kanske var för att förbereda sig för "naturgräsmatcher" men ända sen dag ett verkar ju nya plasten ändå varit skit rent ut sagt.
Örebro Karlstruum
2012-10-14 22:36
Retarded Jimmy m fl: Om det är sant det du påstår att ÖSK-spelarna var nöjda med att träna på Ekäng för att den är bättre. Om det är sant, då är det horribelt. För jag spelade en bortamatch mot ÖSK Söder där och det konstgräset var okej, men inte alls i samma klass som som dom mattorna vi lirar på annars. Så, om hela vårt lag var "sura" över att mattan var dålig när vi kom till Ekäng så kan jag bara tänka mig hur urusel BA är. Skulle ju vara som att en kock skulle komma till jobbet och får en smörkniv att skära köttet med. Hur bra du än är, så med dåliga arbetsförållande/tillhyggen kan du aldrig prestera på ett bra sätt. Om BA har samma matta till nästa år antar jag att matchbollarna byts ut också. Nästa år ska vi lira med Statoilbollar. Billigt också, man får ju en gratis efter tre tankningar. Något som VD-Jan lär gilla.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Dejmon
2012-10-14 22:17
Grixx
Då måste jag ju fråga var alla dessa barnfamiljer var innan ståplatspubliken lyfte svensk fotboll på det glada 90-talet? Med publiksiffror på 2-3000/match i genomsnitt för alla svenska klubbar samt noll känsla kring sporten i allmänhet borde ju arenorna varit fullsmockad av barnfamiljer då?

Jag förstår din poäng men håller inte riktigt med för det enda jag hör är att det antingen är för dyrt för barnfamiljer att gå på fotboll eller att det kanske är spännande att se ett par matcher om året och då mot just lag som Djurgården och AIK t.ex som paradoxalt nog har mest "hata-ramsor" och supportrar med "pubertalt beteende" som det skrevs om här nedan. Förklara hjärna detta fenomen för mig.. Kan det vara så att barnfamiljer i regel har annat för sig och endast prioriterar allsvensk fotboll då det passar dessa familjer ekonomiskt, tidsmässigt och liknande snarare än att nån skriker nått fult ord på ståplats eller att nån gubbe får raseriutbrott på domarn på sittplats? (dessa är seriösa frågor. Jag har mina aningar men vet inte säkert)

Jag tror vissa kommuner skjuter sig själva i foten nu när det byggs arenor som tar in 50.000 pers och ska jaga bort "pubertala supportrar" till förmån för barnfamiljer och liknande popcorn-publik för jag tror inte det publikunderlaget eller intresset finns här i Sverige.

Har Inte haft tid att kolla runt efter krönikan så kollar upp det imorgon om denna diskussion fortfarande är aktuell.
AIK Saywee
2012-10-14 21:12
Nej, nu hamnar vi lite snett, tillbaka till fotbollen via lite simhopp ...

Hur funkar det där samarbetet med Anna Lindberg, kostar det något, för Anna eller för klubben eller är det en win/win grej?
AIK Saywee
2012-10-14 21:03
BiB, 20:43,

den var rolig:)
Örebro Bulten i Boo
2012-10-14 20:43
@Saywee:

Saywee// En känd person, låt oss kalla denne "hen" lär ha sagt något i stil med: "Om det inte görs något åt invandringen flyttar jag utomlands"... Rätt sedelärande ;-)
AIK Saywee
2012-10-14 20:27
Jag tycker faktiskt att det stundtals kan vara lite festligt när två stora klackar "käftar" emot varandra på ett rimligt sätt, dvs utan hat och sådant trams. Det sätter lite färg på underhållningen.

Jag vill minnas ett exempel, när GAIS-klacken som vanligtvis hojtade
"vem vill bo i Örebro"

så kom ganska snabbt kuban-svaret
"ALLA VILL BO I ÖREBRO"

Allra bäst är naturligtvis att under hela matchen heja på sitt lag,
då tror jag att lirarna får det bästa stödet.

Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2012-10-14 20:17
Rasism förekommer i alla länder på denna planet, tyvärr :(
Örebro widemarsh
2012-10-14 20:01
En fotbollsläktare återspeglar väl samhället i övrigt. Eftersom det är vanligt folk som besöker matcherna så kan det yttras t ex rasistiskt skit eftersom en alldeles för stor del av Sveriges befolkning tyvärr är rasister. Eftersom majoriteten inte är troende så förekommer även svordomar och andra kraftuttryck. Det är givetvis inte rätt att det skriks vad som helst , men det är inte särskilt konstigt med tanke på det samhälle vi lever i.

Det är inte bara bland ungdomarna i klacken det skriks mycket skit, det haglar en hel del okvädesord även från gentlemännen på sittplats.
AIK Saywee
2012-10-14 19:19
En stor klack som "uppför sig" och stöder och supportar sitt lag är trevligt!
Örebro Grixx
2012-10-14 19:11
Saywee// Den som inget vågar vinner heller inget. Det går alltid att sejfa och hanka sig kvar som klubben gjort tidigare.

Supportrar krävde satsningar. På något sätt så försökte man satsa men på ett safe sätt...den planeringen sprack ordentligt.

Satsar man för att vinna så blir topparna och dalarna större och du riskerar mer...tex åka ur.
Örebro Grixx
2012-10-14 19:03
Dejmon// När hela familjen går på fotboll och hatet med alla ord/ramsor haglar säger frugan aldrig i livet jag och barnen tänker utsätta oss för det här någon mer gång. Då innebär det ett drastiskt publiktapp....och försämrad ekonomi.

Nästa gång går du ensam och kollar utan familjen...och har frugan pli på dig så får du sitta hemma vid TV:n eller lyssna på sportradion.
AIK Saywee
2012-10-14 18:47
lires, 12:45,

ja det där samarbetet med Anna Lindberg, det blev succé ;)
Örebro Dejmon
2012-10-14 17:55
Förtydligande: Den krönika jag syftar på skrevs också efter den mäktiga uppvisning i senaste derbyt med både bengaler, "hata AIK"-tifo, hängning av Djurgårdens maskot, fantastiska sånger av de båda klackarna och liknande. Om du varit där hade du nog precis som jag förstått att det är dessa supportrar samt gemenskapen i dessa grupper som drar marginalpubliken till svenska arenor i betydligt större utsträckning är spelet då detta i de flesta fall suger. Kanske inte barnfamiljer dock men den häxjakt som aftonbladet och svff fört mot ståplatspubliken i många år nu är enligt mig och många fler knappast gynnsamt för publiken i AS i längden. Jag håller med om att vissa känsloyttringar kan vara onödiga och provocerande men det handlar om väldigt starka känslor i vissa fall och då får man kanske också förstå att ord som "fitt*" o.d. kan råka komma ut om det går åt skogen för dessa personers lag. Ett sunt språkbruk hos alla är ju såklart att föredra i längden men att börja tala om bojkott är fel väg tror jag. 

Återkommer..
Örebro Dejmon
2012-10-14 17:36
BiB
Har läst den redan men ska läsa den igen så jag får lite kött på benen. Ska även passa på att leta fram en annan krönika som var ett ganska bra svar på just den du länkade men minns inte vem som skrev den just nu.. Den handlade i vilket fall om hur publiken ökade ganska dramatiskt efter de organiserade klackarnas intåg i allsvenskan och hur just dessa personer på ståplats som nu ska jagas bort påverkat publiksiffran betydligt mer positivt än vad man kan säga att spelet i allsvenskan gjort.

Återkommer...
Örebro Bulten i Boo
2012-10-14 16:58
Här är nåt för dig, Dejmon att läsa..
Örebro Dejmon
2012-10-14 16:51
BiB
Ja Gud vilken makt.. För hammarbaj och degen skulle säkert gråta blod över att 20 pers valde att strunta i kommande matcher för dom skriker "hora" på vår arena... Eller?

Problemet i det hela är också att ÖSKs absolut lojalaste supportrar (dvs inte de som hänger här under bortamatcher eller kyliga hemmamatcher eller för all del hotar om bojkott pga att nån i radiosportens bås använt ett dåligt ordval under sändning) också är de som använder vissa rätt dåligt valda ord när det går dåligt för klubben. Skulle ÖSK jaga bort dessa så gräver man sin egen grav. Håll er borta från ståplats istället är ett hett tips.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-14 13:00
"Nu får det vara nog" skrev signaturen "Elias" i gästrikiska Arbetarbladet för två år sedan, se hans inlägg i länken och jag måste säga att jag minst sagt håller med! Kanske dags för oss som vill kunna gå och se fotbollsmatcher på elitnivå, live att säga ifrån att vi vill se dessa utan att tvingas lyssna till rasistiska, homifobiska, sexistiska, etc kommentarer. Att vi en gång för alla kräver en nolltolerans. Kanske dags att starta ett upprop bland alla oss som älskar fotboll på elitnivå, men som vill bevittna dessa matcher utan sådana inslag? För varje kränkande kommentar i form av könsord, rasistisk underton, etc som vi tvingas lyssna till, ställer vi in nästa planerade besök på en match på elitnivå... t ex VID FYRA "b*g, f***a, h*ra, neger", etc som vi hör på en match SÅ STÄLLER VI IN DE FYRA NÄRMAST PLANERADE MATCHER VI TÄNKT GÅ PÅ. Tänk vilken makt! Då tvingas klubbarna agera såvida det inte är så att de i slutändan kanske VILL ha en kärnpublik bestående av "rasister" resp "könsordhojtare"?
Örebro lires
2012-10-14 12:45
till öskfotbolls hemsida.
detta händer vecka 42.
ösk åker ur allsvenskan.

bagdad-janne vid pennan.
-vi har jobbat jättebra och förstärkt alla plan, det bästa var samarbetet med simhopperskan anna lindberg från karlskoga. det har verkligen gjort succé för grabbarna på planen och utan det så hade vi redan åkt ur med buller och brak.

-så nu hoppas vi på en fortsätt god dialog med schackspelare, varpakastare och våra kända bordtennisspelare i askersund. det kommer leda oss till en ordentlig framgång i superettan.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-14 11:22
Himlans fart på detta forum!
För att tillföra något till debatten: Johan Esk skriver i DN intressant idag kring Bosse Hanssons "intelligenta" uttalande då han bjöd in sig till Mats Strandberg i kommentatorshytten vid AIK-Gefle-matchen förra helgen, bl a: ""AIK stängde alltså bara av Bosse Hansson från pressläktaren i några matcher. Om klubben skulle stänga ute alla som vräker ur sig idiotiska saker skulle det bli stora hål på Råsunda" och "Av alla förvirrade försvarstal som kommit från det gamla gubbgardet hade Arne Hegerfors det skummaste. Han menade att Bosse Hansson säger så där för att han blir så besviken på AIK. /.../ Enligt Hegerfors logik är det alltså okej att vräka ur sig vad som helst om man blir förbannad på sitt lag. Med tanke på alla b*g, f***a, h*ra som skriks förmodar jag att allsvenska klubbarna håller med"

ps. asteriskerna är mina ds.
AIK Saywee
2012-10-13 22:10
Heja SPORT !!!
Minatankar
2012-10-13 15:29
Namn: D´Artagnan (hopplös)
Sänt: 2012-10-13 15:24
//
Bra att det påminns om denna möjlighet. Hoppas att alla på denna sajt ser och tar möjligheten att anmäla sig, komma på mötet, ta del av information och vid behov ställa frågor och tycka till.
Örebro D´Artagnan (hopplös)
2012-10-13 15:24
Platsgräs debatten frodas. När uppstog problemen, varför har åtgärderna tagit så lång tid, vad händer nu?

PÅ ÖSK:S DIALOGMÖTE (i samband med matchen den 28 oktober) KAN ALLA STÄLLA DE FRÅGOR MAN VILL TILL ÖSK:S VD OCH ORDFÖRANDE.
GÖR NÅGOT KONKRET OCH ANMÄL DIG TILL MÖTET. SISTÀ ANMÄLNINGSDAGEN ÄR PÅ TORSDAG DEN 18 OKT
Örebro ÖSK KRILLE (GFG)
2012-10-13 15:15
Saywee//

Följande idrottsplatser i Örebro har konstgräsplaner:
Behrn Arena
Karlslunds Arena
Trängen
Pettersberg
Ekängen

Sedan har de en konstgräsplan i Kumla och även en i Hallsberg.
AIK Saywee
2012-10-13 12:55
Hur många konstgräsplaner finns i Örebro, vad kostar hyran av dessa och vilken kvalitet håller underlagen?
AIK Saywee
2012-10-13 12:52
BiB,

jag tvivlade inte på det du skrev, men tycker likväl att det är sjukt och förvirrat, med så många byten av naturgräs på en arena, helt crazy !!!

Hur lång tid tar det efter varje naturgräsbyte innan underlaget är "grönt" för användning???

Men om inte solen når ned till mattan, där man skall ha Melodifestival, Bandyfinal och därefter kanske fotboll, så förstår jag teknikens fåniga dilemma och kostnader.

Sicket dravel !
Örebro Bulten i Boo
2012-10-13 12:45
Saywee// Se länk
AIK Saywee
2012-10-13 12:42
BiB,

varför planerar man att byta naturgräs på nationalarenan, flera gånger per år, detta förstår jag verkligen inte, totalt förvirrat.

Gräs växer ju av sig självt, behöver bara skötas på rätt sätt. Vill man kanske variera för nöjes skull med olika spännande grässorter?

Beträffande den stora vinsten och uthyrning till träning, så finns det väl ett antal konstgräs i Örebro som kan konkurrera med BA´s gräsliga konstgräs, både beträffande ekonomi och kvalitet och risk för skador, eller?
Annons: