/fotboll/osk/forum/2373.aspx/fotboll/osk/forum/2373.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-10-16 17:07
RJ, en svenne petad ...

... hade Bosse Hansson varit kapten hade han nog hittat en svarting i garderoben?
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-16 16:51
@Saywee:

Svensson petad! Gah!! Får bli veckans brott med GW ikväll ;0)
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-16 16:51
Fredrik Nordback, invärvad som 16-årig talang från Finland, blev en av de meste ÖSK;arna. Nästan Mr ÖSK.

AIK Saywee
2012-10-16 16:46
I kväll möter Sverige det svartvita laget i Europa, Tyskland.

Vi hade problem mot Färöarna, vilket var bedrövligt, vi vann, tack och väl, men det satt hårt inne, trots att vi förfogar över kung Hamrén och prins Zlatan.

I kväll kan jag fortsättningsvis bara hoppas på en seger mot Tyskland, det är så jag fungerar, men tänker samtidigt lite på ÖSK som är ett annat svartvitt lag.

ÖSK har ofta förmågan att lira på samma nivå som motståndarna, är det något jag drömt, eller gissar, jag vet inte?

Men möter vi topplag så kämpar vi och kan till och med vinna (MFF), med uddamålet, och när vi möter lag som vi borde klara av, verkar vi sänka oss till deras nivå och torska med uddamålet.

Undrar om Sverige funkar likadant ???

Heja BLÅGULT (och SPORT) !!!
AIK Saywee
2012-10-16 16:25
"Namn: pemo
Sänt: 2012-10-16 15:54
Återigen denna talangdebatt."

Faktiskt mycket intressant, instämmer även med Minatankar, om att det är ett klokt inlägg, om man tänker efter ...

... fast jag tänker speciellt på det du skriver om Emra.

The Super-Natural, John Mayall (med Peter Green)
Örebro pemo
2012-10-16 16:20
Äsch, säkert bara abstinens efter allsvenskan. Jag läste någon som klagade på talangerna i ÖSK-U och att de väljer andra klubbar. jag var väl slarvig.
Men, det brukar dyka upp sådana resonemang då och då, så det gör inget att jag är ute i god tid.
:)
Minatankar
2012-10-16 15:59
Namn: pemo
Sänt: 2012-10-16 15:54
//
Upplever att nästan alla har relevanta och kloka inlägg. Förstår inte i vilka avseenden ditt senaste inlägg skiljer sig från övrigas?
Örebro pemo
2012-10-16 15:54
Återigen denna talangdebatt. Jag blir lika fascinerad varje gång det påtalas om alla talanger som försvinner. Mig veterligen är det väl bara Hamad och Durmaz som lyckats. Det efter två år i U-laget i MFF.
I ÖSK har vi Astvald, Yashin, Boris , Kalle , Said (?) Josef och Leonindsson som spelat allsvenskt i år. Det är alltså sju killar från sta´n som fått visa upp sig.
Någon som vet hur det ser ut i andra klubbar. IFK G t.ex.

De talanger som "försvunnit" på senaste åren så har Florén skickats från Elfsborg till GAIS där han nästan platsar. Frempong platsade inte i Gefle och har svårt med speltid i Norrköping. Någon Gustavsson valde HBK för fler år sedan, men är nu tillbaka i div 1 och Forward.

Så, det verkar inte som om vi missat några"otroliga talanger" utan de som vandrat vidare till andra klubbar har väl varit marginalspelare.

Sen kan man i alla fall klanka på ÖSK:s talangutveckling, men det finns säkert någon bra statistik som säger hur många talanger som sedan tar steget upp i A-laget. Att man blir bästa back i div 2 betyder inte att man klarar av allsvenskan.

Slutligen har vi väl typfallet för "försummad talang" Emra. Hur han lyckades få ett proffskontrakt, och HBK en massa pengar, är helt otroligt. Men han var väl som många andra unga svenskar. Otroligt skicklig, men inte tillräckligt motiverad för att ge det där extra lilla som gör att man slår igenom ordentligt.

Men nästa år ( i SE ) får vi väl förlita oss på att alla talanger blommar ut.
Utan att sucka över dem som inte vill vara kvar.
Minatankar
2012-10-16 15:28
När man utvecklar bilmodeller så skärskådar man varje detalj i konkurrentbilarna samt tar del av forskning och prövar nytt inom alla områden som berör bilar och bilkörning.

Det skulle vara intressant att få höra hur pass ambitiöst och konsekvent ÖSK ägnar sig åt motsvarande verksamhet vad gäller sin talangutveckling. Vilka korrelationer (samband) har man forskat fram vad gäller gener, mental inställning, fysisk och mental träning, kost, matchning etc. Går allt på lösa boliner eller tar man till sig den senaste forskningen och samarbetar med annan idrott?

Hörde Hamrén berätta att det finns landslagsspelare som missköter kosten t ex.
I så fall undrar man ju hur det är på klubbnivå vad gäller kost, sömn, vila och egen träning.
Minatankar
2012-10-16 15:16
Telle (Örebro)
//
Jo, det var allt en hel del jobb som låg bakom att Nordin fick chansen i ÖSK. Delar din beskrivning av och syn på ÖSKs talangutveckling.

Skulle vilja veta vilka slutsatser man dragit av att studera talangutvecklingen i Brommapojkarna, Halmstad och Ajax.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro D´Artagnan (hopplös, jobbar inte på kansliet)
2012-10-16 13:56
Telle / Det är bra med goda exempel. Man förstår att det goda ställer krav på klubbens kompetens och att det inte är någon självspelande piano.
Svensk Fotboll FotbollXtra
2012-10-16 13:44
Webb-TV med Astrit Ajdarevic: "Jag lyckades genom mina nära och kära. Inte bara genom Norrköping där jag var i 1,5 år. Utan även i Örebro som hjälpte till och gav mig chansen."
Örebro Telle
2012-10-16 12:41
D'Artagnan 11:19 //

Du har rätt i att det inte är helt lätt att trivas för nyförvärv som kommer utifrån. Bedoya är ju ett utmärkt exempel på det (minns fortfarande Aftonbladets intervju med honom där han satt och spelade Fifa i en tom lägenhet med ett kylskåp som var lika tomt så när som på sockerprodukterna...) och det finns många andra, inte minst Rama och Kushtrim nu senast.

Däremot är det intressant att jämföra med Örebro Hockey hur de hanterar sina värvningar utifrån. De har i flera år haft Mozart som ansvarig för att ta hand om de nya spelarna utanför isen. Trots att de har haft många långväga spelare både från Nordamerika och från flera av norrlandslagen har man aldrig hört eller läst ett ont ord om klubben eller stan ifrån någon av dem. Tvärtom har de nästan bara gott att säga om hur väl omhändertagna de har blivit, och hur bra de har trivts.

Om det nu beror på Mozart, klubbens allmänna sociala klimat eller på att man scoutar spelarnas sociala anpassningsförmåga bättre än ÖSK ska jag låta vara osagt, men det är ännu en punkt där hockeyn känns professionellare och har kommit betydligt längre än fotbollen i stan.
2012-10-16 11:19
Ska vi extremicera den afrikanska lösningen kan vi glömma AS utan får hoppas på Degerfors och eller Forward.
2012-10-16 11:12
Grixx // Jag bryr mej inte i procentsatsen varken för lokala talanger eller för externa spelare. Erfarenheten är dock att lokala förmågor har en bättre utveckling.
För mej handlar det om klubbkänsla, identitet, stolthet, förebilder, publik, sponsorer, massmedia, ekonomi mm och att prestera på planen.

Det är ytterst få externa talanger som utvecklas och blir bra i ÖSK. Jag vill ha extrerna spelare som Arnor Gudjohnsen som bidrag med att locka publik och som förbilder för ungdommar.

Läs våra utlänska spelares twitter så ser du att det svårt att trivas i ensamheten här.

Örebro Grixx
2012-10-16 11:01
Hur stor procentsats -cirka- med spelare från närområdet tror du fungerar för ÖSK i allsvenskan? Ett div 3, div 2 eller div 1 lag har givetvis fler spelare från området än ett AS-lag. Likväl är det lättare för ett AS- lag som vill harva i mitttegionen av tabellen att ha fler i jämförelse med ett lag som siktar på guldet.
2012-10-16 10:33
Den "mindre lyckade omstruktureringen av ÖSKs talangverksamhet som genomfördes i vintras". Citat från Mittåts Eyravallen.com innebar ett dränage av talanger från ÖSK U. T ex Pontus J spelar i Degerfors. ÖSK satsade på Sigurbjörnsson från Island för samma position som inte går att låna ut till S1 på grund av ..... Så har vi Kevin L....

Trenden med lokala talanger är inte bra. P-O har tagit tag i talangfrågan på så sätt att han har sänt budskapet att det är viktigt att spela och presterta i U21. Inte så konstigt för utan U21 hade inte bänkspelarna fått en enda match i år.

MEN vilka signaler har omstruktureringen i vintras, hanteringen under våren och ledningen nuvarande agerande sänt till talanger i närområdet?

Jag vill säga att ÖSK saknar en tydlig strategi i sitt agerande. Jag vill att ÖSK ska vara en attraktiv klubb för talanger från regionen och för enstaka toppspelare från fjärran.

I sommras vann Neirike distrikslagscuppen för pojkar, fantastiskt. Varför inte utveckla dessa ungdommar här. Förra gången detta hände hamnade flera spelare från distriktslaget i Malmö FF, repris undanbedes.

Jag kritiserade inte Sixten och Sjögren som personer utan för det dom gjorte/inte gjorde. Jag ser att vi fortfarande har problem med klubbens strategi och kommunikation med omvärlden.
Örebro Mattias69
2012-10-16 10:19
Stod en intressant artikel i dagens NA om Forward och att Trängen inte håller måttet på långa vägar i Superettan.

Gjorde just en annan liten kul reflektion och det är om man går in här på Svenska fans och kollar Div. 1 klubbarnas sidor. I Div. 1 norra är det bara Akropolis, Sirius och Eskilstuna City som har fans-sidor här. Även den biten bör väl Forward ta tag i om de nu går upp :D
Minatankar
2012-10-16 09:27
Vilka spelare man har handlar inte "bara" om resultat och serietillhörighet.

Det handlar om klubbkänsla, identitet, stolthet, förebilder, publik, sponsorer, massmedia, ekonomi mm. Väger man in alla dessa faktorer så är det för mig angeläget att man ger många lokala talanger chansen och inte i första hand oprövade, utländska.

Uppskattar naturligtvis även utländska spelare. Alla människor är lika mycket värda och det är en fråga om underhållning.

Men just denna fråga är strategisk och långsiktig och äger som sagt betydelse i en rad viktiga avseenden och då måste man välja och ta ställning till vilken huvudprincip man ska ha. Och det är en fråga som styrelsen bestämmer efter det att den förankrat det bland medlemmar och aktieägare.

Sedan har vd, sportchefer och tränare att följa denna huvudprincip tills den dag man ändrar den, gärna på de senares förslag.
Örebro Grixx
2012-10-16 09:12
RT//Instämmer. Låter "lite"som om Minatankar och PeO har olika åsikter...men klart att Styret/sportchef sätter ut riktningen och tränaren måste bestämma en hel del vilken spelare/spelartyp som han behöver. Ska vi extremicera den regionala andelen så kommer laget aldrig att spela allsvenskt.
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-16 08:34
Skönt att det som står i NA idag att Peo säger att om det någonsin har värvats spelare till denna klubb utan tränarens medverkan så är det from nu slut med det. Måste säga att jag gillar skarpt att han styr upp saker! Det sänder ju starka signaler till styrelsen också. Dagens provspelare är scoutad av Peo personligen.

Angående lokala talanger så håller jag med många föregående talare men det måste ju också finnas bra talanger i de ålderspam man söker att ta av. Medelmåttorna växer på träd och det gäller att skilja vete här. Sedan tycker jag inte det uteslutet att värva in en del talang heller och vidarfördädla dem. Och dagens provspelare är ju redan boende i Sverige (Den som hade tackat nej till Bangura kan ju kasta första bollen). Angående "Medelmåttor" så visst kan flera av dem vara late flowers (blomma ut i en senare fas) men det är svårt att förutse det utan dessa kan man naturligtvis återkomma till då.

Det viktiga är att man inte hamnar i den sjukt höga omsättning av spelare man tidigare haft och jobbar långsiktigt samt ha bättre scouting (Lex Sigurbjörnsson) än förut. När det gäller utländska seniorspelare tycker jag också de, om sådan värvas, ska vara en spelare som bedöms gå rakt in och förstärka.

Kontinuitet, långsiktighet, tålamod och kompetens!
2012-10-16 08:16
Grixx // Det är inte tränaren som själv sätter klubbens strategi. Det är ledningen. Tränaren bestämmer inte allt i klubben.

Under förra vintern tappade vi flera av de bästa talangerna från U21, t ex Pontus J och Kevin L.. Vi kom inte till A-slutspelet för U21. Årets U21 säsong måste anses vara ett misslyckande beroende på "mindre lyckade omstruktureringen av ÖSKs talangverksamhet som genomfördes i vintras".

Pontus J spelar nu i Degerfors, i fjol utsedd till bäst i div 2 med ÖSK U21. Kevin L. som gjordt bra ifrån sig i landslagssammanhang och provspelat i Belgien spelar nu i Forward.

Vilken strategi har ÖSK när det gäller att producera talanger? Vilken känsla för klubben skapar denna typ av rekryteringar.
Långväga externa rekryteringar bör vara inriktade på färdiga stjärnor som kan dra publik och lokala talanger till klubben. Grabben från Ghana gör inget av dessa, troligen stärker han Degen och Forward.
Minatankar
2012-10-16 08:13
Namn: Grixx Postat via SvenskaFans-appen
Sänt: 2012-10-16 08:03
//
Är för både lokala förmågor och invandrare. Av fler skäl anser jag dock att den lokala förankringen vara viktigast för ÖSK. Där har man varit duktig att på matcher släppa fram flera spelare som kommer från närområdet.

Om man betänker att ca 55 spelare passerad klubben under ett par år så är det emellertid alldeles för många från andra länder som fått chansen jämfört med talanger från närområdet och regionen. Detta har ÖSK anledning att se över.
Örebro Grixx
2012-10-16 08:03
D'artagnan// Jäpp, det är fel på alla allsvenska tränare. I dagsläget är klubben väldigt välförsedd med regionala talanger...och är spelaren en pusselbit som passar perfekt är det möjligen något att nappa på eller hålla ögonen på. Det är bara en provspelning och öppningen för detta kom troligen genom senaste kontakten med AIK. Troligen ingen spec sökning av ÖSK.
2012-10-16 07:38
Visst är det trevligt med spelare som vill representera ÖSK. MEN för några veckor sedan gick P-O ut i en intervju och sa att nu ska ÖSK satsa på talanger från närområdet.
Vad händer - man hittar en 18 årig talang från Ghana. Vilka signaler skickar till talanger i närområdet?
Har man bytt inriktning igen? Glöm lutveckling av talanger med lokal anknytning? Nu kör vi afrika importer. Finns det inga lokala talanger som vill spela med ÖSK? Är det sant att de duktigaste i U21 vill byta klubb?
Har ÖSK någon strategi eller är man som en smörklick i en stekpanna?
Örebro Mattias69
2012-10-16 07:18
Trevligt med en anfallare som provtränar. Men varför börja med anfallet? Vi är i skriande behov av nya ytterbackar och behöver även förstärka mittfältet med en skicklig defensiv mittfältare och så behöver laget en skicklig spelfördelare.

Anfallet är väl den del som känns hyfsat stabil inför superettan.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-16 07:15
@Saywee:

Saywee// Jag måste också, om än motvilligt erkänna att jag har upplevt ett sorts "skimmer" runt AIK precis som Blåvitt hade under 80-talet med UEFA-cup-gulden och allt (men givetvis har ÖSK alltid funnits typ på plats 1-99 på min lista). Fotbollslaget alltså. När det gäller publiken är det en annan sak även om jag förstås inser att den stora majoriteten består av "vanliga hyggliga människor". Men, så finns den där minoriteten.... Normalt när man går på Råsunda och ser AIK-ÖSK så står man ju så långt ifrån hemmapubliken, så man hör ju inte alla okvädningsord och allt annat. Men, för mig blev AIK-ÖSK i vänskapsmatchen (observera ordet "vänskap") på Skytteholm inför förra säsongen, kan det varit i februari, då när Turina släppte in den löjliga bakåtpassningen en lärdom i det avseendet. Könsorden haglade och när någon ÖSK:are, typ Bedoya gick hårt men sjysst in i en närkamp så förvandlades stora delar av publiken på läktaren till som vore de deltagare på typ ett nazistmöte i Nürnberg 1939. Mitt minne och min upplevelse från den matchen, alltså. Skrämmande
AIK Saywee
2012-10-16 00:24
Dejmon, vi är ibland inte överens, men ikväll är vi lite överens om den sortens verksamhet . ..

"men jag tycker precis som du att den verksamheten kan hållas långt borta från arenorna"

... instämmer till 100 %, minst !!!

Tyvärr har "verksamheten" med fotboll att göra :(
Örebro Dejmon
2012-10-15 23:59
Saywee
Ja jag är nog ganska insatt i den verksamheten eftersom olika sub-kulturer alltid intresserat mig och jag känner folk i alla dessa fyra firmor som jag nu skrev om. Nej jag avskyr dem inte, det är människor precis som vi fast med en hobby och en sorts fanatism som är väldigt svår för en utomstående att förstå, men jag tycker precis som du att den verksamheten kan hållas långt borta från arenorna (vet att du inte gillar våld men så skrev du faktiskt ;)) och jag tycker också det är förjävligt när oskyldiga eller utomstående blir inblandade.

Men tycker fortfarande inte detta har särskilt mycket med fotboll att göra. Skrev bara det inlägget för att diskussionen kom upp och nu måste jag sova :) Godnatt.
AIK Saywee
2012-10-15 23:50
God natt Dejmon, sov gott :)
Annons: