/fotboll/osk/forum/2355.aspx/fotboll/osk/forum/2355.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Minatankar
2012-10-25 15:55
Grixx
//

Har jag givit intrycket att det är enkelt så har jag uttryckt mig oklart.

Har varit ansvarig både för ÖSK och Rynninge IK och tror mig veta att det krävs mycket av många för att få sportsliga och ekonomiska framgångar.

Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-10-25 15:47
"Tänkte på en grej som jag läste i gårdagens NA om
"Så tvingas ÖSK banta"

Vet som vanligt inte om allt är rätt citerat, men så här står det i iallafall ...

"Spelartruppen skall minska från 25 till 19-20 man.
Personalstyrkan skall bantas med 25 %
- Vi måste anpassa oss, säger vd:n Jan Karlsson"

Jag förutsätter bara helt enkelt att Karlsson´s lön bantas med 25%, för en Superetta-VD kan ju knappast vara värd lika mycket som en Allsvensk VD? "

Ovanstående inlägg av Saywee tycker jag är värt att hänga med ett tag till.
2012-10-25 15:37
Telle//

Värsta skräckexemplet måste ju ändå Porokara vara. En spelare då (kanske även nu) ordinarie i ett hyggligt Finländskt landslag. Honom skickar man ihop med Cabrera av alla till Israel.

Efter den misslyckade turen fick Porokara spela ut sitt kontrakt utan att någon reagerade. Då förstod jag och en del andra hur amatörmässiga ÖSK:s ledning var och är.

Gällande Astrit blev man ju mest besviken på det mångåriga värdelösa kontraktet som Sjögren skröt om i media. När man sedan hörde vilken löjligt låg lön han hade erbjudits var det ridå ner helt.
Örebro Grixx
2012-10-25 15:26
Minatankar// Tror vi tänker väldigt lika i de flesta frågor. En av de få saker som kanske skiljer är du tycker att det är lättare att få det hela att fungera.

Jag tror att många av idéerna är mycket goda och jag tror att ÖSK tycker detsamma men att det är svårare att genomföra och att få att fungera. Man gör åtgärder som påverkar annat som man inte tänkt på och trasslar till...och så är man inne i ett ekorrhjul med motåtgärder.

Det du säger om ekonomiska strategin kan mycket väl ha påverkat negativt och har väl varit ett strategiskt beslut med tidigare erfarenhet som bas. Det kan ha påverkat mycket men kan även ha varit en droppe i havet. Andra händelser eller beslut kan ha varit viktigare.

Degraderingen i år kommer att ge erfarenheter som kanske kommer att väga tyngre i framtida beslut/strategier än de som gav tvångsnedflyttningen.

Det har kan låte naivt och kontroversiellt men många har talat om att folk i organisationen måste gå pga händelserna. Kanske är det bättre att låta folk sitta längre med ytterligare erfarenheter istället för att sätta in folk som saknar styrelse/organisationskunskap på AS-nivå. Ju mer kunskap och erfarenhet styrelsen har desto bättre borde det ju bli...eller?
För den som är säker på att det bara är "dumhuven" som sitte där och likaså för den som tycker att de ansvariga ska bestraffas så låter det ju enfaldigt.

...men jag tycker att det finns en poäng med en sådan tanke. Det betyder inte att jag säger nej till att någon går om det behövs. Tanken brukar finnas till viss del då man önskar att vissa delar i org/styrelser sitter kvar för att ha en kontinuitet i vissa delar.

ps...måste dra ett tag och svarar senare om det behövs.
Örebro Telle
2012-10-25 15:24
Lex Astrit är som Retarted Jimmy nämnde ett väldigt bra exempel.

Jag kan visserligen köpa klubbens argument att man inte ville riskera för mycket i början när man tog hit honom. Man var osäker på hans kvaliteter och fysiska status, han hade en skadehistorik osv. Men redan i första inhoppet mot Elfsborg märktes hans kvaliteter tydligt, och även om man självklart inte kan dra för höga växlar av enstaka inhopp, så borde man ha erbjudit honom en rejäl förbättring av kontraktet långt innan Norrköping kom in i bilden.

Man var åter igen tvåa på bollen, men ok, man tog beslutet att man inte ville riskera sitt egna kapital när man redan hade så gott om centrala mittfältare som man hellre satsade på. Det kan jag också (om än lite motvilligt...) köpa.

Men en säsong senare har man sålt Bedoya och Nordin för underpris medan Kihlen och Nordback har lagt skorna på hyllan, så man står plötsligt där helt utan centrala mittfältare som håller någorlunda klass. Och i samtliga fyra fall var det mer eller mindre väntade spelarförluster.
Då blir det ganska tydligt att man saknar en långsiktig strategi för hur spelartruppen skall se ut och vara sammansatt.
2012-10-25 15:09
Visionen, Telle, Jimmy, Minatankar//

Mycket, mycket bra inlägg av er alla idag. Vill bara lägga till att det tydliga med att styrelsen inte förstått/brytt sig om eller känt av vart vindarna blåst i spelartrupp, hos sponsorer och många fans. Vågar påstå att en majoritet av dessa blev förvånade när Sixten fick nytt kontrakt sommaren 2010. Vi var nog många inklusive Axén själv som förväntat sig att det var han som skulle bli den nya tränaren.

Tror det var en stor orsak till den spelarflykt som följde, Mosander var ju heller ingen glädjespridare. Vad det sedan kostade att bli av med dem båda vill jag knappt veta. Men som några också påpekat är det märkligt att styrelsen och VD sitter i orubbat bo. Heder åt Melin som inte längre orkade se moraset, dock synd för ÖSK att han hoppade av styrelsen.

Kan inte fatta att de inte kan säga att de gjort fel, utan skyller på allt annat. Är det verkligen så fiiint för dessa herrar och damer att hellre göra allt för att sitta kvar i styrelsen?
Minatankar
2012-10-25 14:44
Egentligen handlar strategin om det klassiska, dvs att man i alla sammanhang behöver både gasa och bromsa för att överleva och utvecklas. Det gäller både oss som individer, i företag, i samhället och inom idrotten.

Om man bara gasar (dvs tar för stora risker) slutar det förr eller senare med att det går åt pipan, i ÖSKs fall t ex tvångsdegradering eller konkurs.

Om man å andra sidan bara bromsar så går det lika säkert också förr eller senare åt pipan, dvs degradering eller konkurs.

Det handlar med andra ord alltid om balansen mellan dessa två saker.

En del människor är mer försiktiga och det kan många gånger löna sig. Andra människor är mer beredda att ta kalkylerade risker för att kunna vinna något, och det kan också många gånger löna sig.

Jag är mycket intresserad av om man i styrelsen diskuterat dessa alternativ av strategi eller om man med de ekonomiska bekymren för 7-8 år i sedan i bagaget hela tiden varit alltför försiktig.

Man kan inte vinna något i livet som man inte är beredd eller inser att man kan förlora. Frågan är om styrelsen varit beredd att förlora en ekonomi som man i många avseenden på ett bra sätt byggt upp? Och har man förstått att risken att man verkligen förlorar en bra ekonomi kan vara mycket större om man har en omsättning på nästan 60 spelare under 3 år?
Örebro Grixx
2012-10-25 14:38
Retarded Jimmy// Håller med om det mesta. De flesta betydelsefulla orsakerna har nog varit uppe i forumet, däremot så har folk haft väldigt många åsikter om betydelsen mellan dom. En anledning som jag inte sett diskuteras som anledning överhuvudtaget men som jag tror påverkat kraftigt för vissa felbeslut är att man talade/lovade guldet som skulle komma 2014/15. Saywee har "ältat" själva löftet men av i en annan typ av diskussion.

Telle// Det är alltid några lag som klarar sig och några med knapp marginal. Det var lite det jag menade genom att det går upp och ner...och det är inte samma lag som åker ur hela tiden. ÖSK har tidigare haft väldigt svårt att ramla ur men samtidigt haft enormt svårt att ligga bland topplagen. Att våga är att vinna brukar några säga och visst är det så men det blir guppigare och man riskerar att åka ur också. Utan pengar så är det tufft för lag som oss att vilja vara med i toppen....och oerhört riskfyllt.

Åker vi ur så försvinner pengarna fort fort fort...och det kan ta lång tid att komma tillbaka...och Om/när man kommer tillbaka så ska man hänga kvar.

Marquis de Sade// Se båda svar ovan.
Minatankar
2012-10-25 14:36
Visionen
//
Du har personligt meddelande.
Örebro Visionen
2012-10-25 14:27
Grixx//
Jag håller med om att det är utsatta positioner och väldigt svajigt i fotbollsvärlden.
Men om vi då bortser från individernas tillkortakommanden och slår upp ÖSKs 'bok' så ser vi att problemet ligger i den rådande strukturen, föreningsorganisationen.
Alla dessa otydliga roller alla dessa instanser för att kunna komma till skott, all byråkrati! Problemet är att folk har glömt bort att det är ett fotbollslag vi snackar om inte ett bolag fast vi har AB med i namnet!

Fotboll är rakt på sak (på vår nivå iaf) En ansvarig för spelar köp/försäljning, en ansvarig för bokföringen, en ansvarig för scoutningen, en ansvarig för att det finns vatten i flaskan osv. Dessa kan ha underroller/vasaller men det ska alltid finnas EN med slutordet. Annars har vi denna 'riksdagsröra' med 'mycke snack och lite verksta'.

Tydliga roller den som är ansvarig för spelarköp/försäljning SPORTCHEF, stämmer träff med ansvarig tränare, vad behöver DU inför kommande säsong, vilka kriterier? Jag behöver... OK! Sportchefen stämmer med scouten, Lämnar informationen, budgeten och sätter en deadline. Scouten kommer tillbaka stämmer träff med tränare och sportchef, detta har jag hittat. De går igenom och beslutar om det ska gå vidare. Allt efter den målsättning man har satt upp för säsongen.

Pang Bom som det heter, inga utdragna processer som gör att truppen blir spikad en halvtimme innan premiären, inga klantar som på tränarens behov säger "Nä du nöj dig med det du har för att jag (som inte vet något) anser att det räcker". Vem ska tränaren överklaga till? Hur länge ska det pågå?

Raka linjer i organisationen, tydliga roller misslyckas du med din roll/yrkesutövning så har vi ej råd att behålla dig, ska det låta. Löpande utvärderingar.

Inte som nu!

Inget ont om 3tränarsystem men herregud det är kosmetiska lösningar på det verkliga problemet som i min mening är fel organisering, fel folk på fel plats, bristande respekt för de tydliga rollerna och en verklighetsuppfattning som ej stämmer överens med personerna utanför 'kontoret'.

De begränsningar vi har, är de begränsningar vi skapar för oss själva!
Minatankar
2012-10-25 14:25
Delar många synpunkter på analys. Jag och många med mig har tagit upp många faktorer, mer eller mindre påverkbara.

Grunden för att bygga upp ett sportsligt och ekonomiskt värde på planen är att hela tiden värna om de allra bästa spelarna. Samtidigt måste man se och bekräfta samtliga spelare.

Det viktigaste då är för i första hand lagkapten, tränare och sportchef att få alla att bidra till en god och fin stämning i laget/truppen där man kommunicerar med och uppmuntrar varandra.

Till detta kommer att man behöver erbjuda de allra bästa spelarna på ett tidigt stadium ordentliga höjningar av ekonomiska ersättningar om man inte vill riskera Bosmanfall.

Det finns många fler viktiga faktorer men detta är på sitt sätt de allra viktigaste och det är just vad gäller dessa två faktorer man missat mest fr o m 2010.

Att satsa de miljoner som man beräknar i överskott på att behålla de bästa spelarna i stället för att bygga upp ett eget kapital som bara förlänger överlevnad i några månader, är det allra viktigaste.

Med andra ord krävs det ekonomiska värden på fotbollsplanen för att de ska kunna byggas upp även i balansräkningen. I annat fall riskera man snabbt förlora mycket stora belopp, inte minst vid en degradering till Superettan.

Detta resonemang är strategiskt och där har åtminstone jag och flera ur styrelsen olika uppfattningar om vad som hade varit bäst de senaste åren. Detta är absolut ingen efterhandskonstruktion från min sida utan en uppfattning jag alltid haft, vilket många kan intyga.

Den strategi som man haft menar man fortfarande har varit den bästa. Det förvånar mig.
Örebro Marquis de Sade
2012-10-25 14:09
Men Grixx - det viktiga nu är väl inte att vara bättre än de som är sämre än oss utan att bli bättre än de som är bättre än oss.

Annars kommer vi ju aldrig att vinna några titlar.
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-25 14:04
Personligen tycker jag det är ganska uppenbart varför klubben både åkte ut och varför man gjorde det. Det har ältas ganska länge och både Sixten, källor, analytiker, här inne osv har lyft fram det.

För mig börjar det kännas ganska tjatigt vid det här laget att gräva orsaker. Det är inte en utan en serie orsaker som sammantaget lett till SE. Alla dessa har väl varit uppe på bordet i olika sammanhang. Inte minst härinne..

Vi måste gå vidare nu och för mig är huvudfrågorna vems ansvar detta var, vilka brister i organisationen kan ligga till grund för dessa orsaker och hur man i framtiden kan lära av det och utvecklas. Samt vilka övriga brister det finns (T ex kommunikationen) och även sträva mot förbättringar på dessa områden.

I denna "Utredning" bör kanske vissa personer som visat inkomptenes ersättas av andra mer lämpade.

I ÖSK känns det som om man helt eller åtminstone delvis har förstått detta och organisationen stakas om. Till hur och vad lär vi får se. Däremot börjar det kännas ganska tydligt att ingen särskild är beredd att ta ett större ansvar och lämna sin plats till förfogande,

För mig är två punkter springande:

- Korta beslutsvägarna
- Större mandat till sportchefen att agera inom budget tillsammans med tränare och scouter.

Detta utöver en allmän kompetenshöjning.

Att styrelsen skall hålla på och godkänna nyförvärv (utifrån ett sportsligt perspektiv) och på något sätt ha kompetens att avgöra sådana frågor är för mig främmande. Dom skall i huvudsak pyssla med strategiska frågor och hålla en övergripande syn som jag ser det och delegera mandat dit kompetens finns. Det har varit alldeles för byråkratiskt med alla möjliga instanser som ska säga sitt hitintills. Ett av de värsta misstagen tycker jag Lex Astrit var. Att erbjuda en sådan talang en sådan respektlös lön är synonymt med att be honom lämna skutan direkt. Såvitt jag förstått var det styrelsen (eller några runt den) som inte lät Sjögren bjuda en "riktig" lön.

Även Pelle Blom har lyft detta flera ggr under säsongen.

Örebro Telle
2012-10-25 13:58
Grixx //

Jag menar inte att situationen är så pass enkel att det bara är en obalanserad trupp som är problemet - självklart är det bara en faktor bland väldigt många andra. Men jag tog upp det som ett tydligt exempel på att de här frågorna faktiskt inte handlar om efterklokhet, utan brist på förutseende och inte minst en naiv syn på fotboll från ledningens sida.

Visst är det en otroligt komplex uppgift att leda en allsvensk klubb 2012, det har jag all respekt för, men det räcker inte som argument när vi bevisligen är näst sämst i Sverige på det. Då måste vi kunna konstatera att vår nuvarande ledning och vår nuvarande organisation, trots de goda förutsättningarna de själva arbetat fram under åren fram till 2010, inte håller måttet längre.

Det finns 14 klubbledningar av 15 i Sverige som har klarat den tuffa uppgiften bättre än oss, så bevisligen går det att driva en allsvensk fotbollsklubb idag på ett bättre sätt än vad ÖSK gör.
Örebro Grixx
2012-10-25 13:55
Visionen// I princip så agerar de flesta som du säger att man ska men i beslut så är man alltid begränsad.

Vid nästa felbeslut så är det någon annan som blir kallad pajas. Får du välja vem du vill som sitter i ÖSK-organisationen så kommer de personerna också med 100% säkerhet att bli kallade pajaser och odugliga.

Historiskt sett så har säkert några varit odugliga men i dagens organisation är jag tveksam till det. Jag säker på att det dyker upp tillfällen där några i dagens organisation upplevt sig otillräckliga... men jag tror inte att någon är så rumphuggen otillräcklig som forumet ibland anklagar ÖSK för att vara.

Jag kan ha fel men som sagt jag tror inte det.

Däremot kan det finnas andra kompetenta....och bättre som kan gå in...om de vill är kanske en annan sak. Det är utsatta positioner som inte vem som helst bara hoppar in i.

Som jag varit inne på tidigare så är det ena året kritik för att det är för mycket fotbollsfolk och nästa för mycket businessfolk.

Fotbollen går upp och ner hela tiden och man söker folk att hylla och man söker syndabockar.
Örebro Lekiller
2012-10-25 13:36
@Visionen Hoppas du dyker upp på söndag och framför detta på mötet. Är just sådana här frågor man vill få svar på. Det blev fel, ja ok, men VARFÖR blev det fel då? Otur kan gälla enstaka saker. Men aldrig 2 säsonger i rad. Är som poker. Spelar man skit kort så är det inte otur utan puckat. Oddsen är för dåliga.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Visionen
2012-10-25 13:24
Telle// Punkt och pricka!

Grixx//
I min värld så är en sådan formulering som (syftar inte på att det är du som säger detta utan att det är ÖSKs förklaring) "/.../alltid fatta bästa möjliga beslut efter den information man hade vid situationen" är i mitt tycke totalt oacceptabelt!
Det är ett försök till att tvåla igen ögonen på oss och frånsäga sitt egna ansvar samt ett försök att nedvärdera vår/omgivningens intelligens.

Det är väldigt enkelt så enkelt att jag blir illamående när dessa pajasar (gammalt läktaruttryck) inte lägger upp korten på bordet! Styrelsen besitter NADA kompetens för det uppgifter de har tagit sig an. Att hänvisa till att det gick bättre förr är totalt irrelevant då fotboll är en REN FÄRSKVARA! Samtidigt som det så enkelt kan lyftas fram att det som "gick bra förr" var i klar majoritet ren TUR! De fall som vi kan säga inte var gynnade för oss (spelartapp/ej tillgodotagande av lokala talanger, skador ect) har ju knappast berott på annat en oskicklighet/inkompetens och absolut inte otur i något!

Det är som att köpa gammal mjölk och sedan säga... fan mjölken är sur...fy attans vilken otur jag har! Nej min vän det är inte otur det är dumhet!

Jag kommer inte ta ifrån ledningen det den har gjort bra...att stabilisera ekonomin och att ÖSK har varit ett av få lag som har gått plus på senare tid. Men likt obalansen i truppen har vi saknat balans i ledningen, den sportliga delen.

Och jag vill även trycka på att den sportliga delen är viktigare för den sportliga delen inbringar kosing. Det gör inte den ekonomiska delen! För den ekonomiska delen spar de pengar man har, men har ytterst och då ytterst svårt att generera nya pengar.
Titta på årets säsong, vi kan ha de BÄSTA bankmännen i ledningen men vi kommer ändå gå back om den sportliga inte fungerar.

Det sportsliga innefattar i min definition, scoutning, kontraktsskrivning, träning och underhåll samt försäljning (i princip allt som har med laget att göra). Detta måste alltid vara i centrum. För det är denna 'investering' som genererar, publik, resultat och framgång. Detta har jag (flera likaså) sett att ÖSK inte kan tillgodose.

Problemet är att fortfarande och jag vill poängtera FORTFARANDE, saknas detta i ledningen. De ska komma ut med svansen mellan bena och be om ursäkt. Inte hålla på och tala om någon valberedning osv. det är då fortfarande ett EJ TAGET ANSVAR! Ordförande, VD och allt vad de nu kallar sig...

Ut ur hålan, av med hatten, be om ursäkt och ta på er det ni har åstadkommit!
Örebro Grixx
2012-10-25 12:55
Telle// Jag förstår hur du menar men texten var insatt i sammahanget till punkterna i inlägget innan. Jag menar att det inte finns ett säkert system att följa för att beslut och framgång i en serie blir bra.

Du lägger fram en analys till orsaken varför det gick som det gick men det är en analys av väldigt många. Om det skulle komma till kritan att du själv skulle få möjligheten att som utredningskonsult gå in i ÖSK och arbeta med en analys av det hela under 1 år så skulle du med 100% säkerhet komma med fler orsaker och orsakssamband.

Lägger du även in vad som varit påverkbart genom beslut och betydelsen av både enskilda som sammantagna beslut så ser man hur svårt det är att få till det.

Ju mer tid som läggs på ett sådant utredningsarbete ju mer sanning av orsakerna kommer fram. Andra analyser kan säkerligen ha ganska rätt eller delrätt men ju mer tid du lägger desto närmare sanningen kommer du.

Nu lär ju inte klubben ha en sådan möjlighet med sådant arbete utan det blir några timmars funderande och möten. Därefter måste man gå vidare, det tas beslut, någon får kanske gå och ny tillkommer. Förhoppningsvis sitter erfarenheten kvar till nästa organisation.
Örebro Nikki Sixx
2012-10-25 12:50
"Namn: D´Artagnan (hopas på snabbt avancemang)
Sänt: 2012-10-25 12:03
Förstärkning av ÖSK ekonomi från GAIS
Länktips: www.svenskafans.com/fotboll/gais/Storsat...."

Kul att Grahn avslutar tiden i Örebro med att anordna resor för GAIS supporters. Kolla Makrillarnas Anmälan.
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-25 12:40
@Saywee

Nja - Klockan är ju 16:00 sommartid när den är 15:00 vintertid menade jag. Därför skall du komma kl 16 efter gamla klockan ;)
Örebro Telle
2012-10-25 12:12
Grixx //

Självklart tycker man sig alltid fatta så bra beslut som möjligt under rådande omständigheter. Jag är övertygad om att styrelse, sportchef och fotbollskommitte har gjort det så bra de bara trott sig kunna.

Men när truppen har varit så grovt felbalanserad i två års tid håller det inte att resonera så - då är det uppenbart att klubbledningen har saknat kompetens för sina uppgifter.

När exempelvis Wikström var borta ett par matcher ifjol fick Nordback spela mittback, av det enkla skälet att vi inte hade några backar att tillgå. Däremot hade vi ett närmast löjligt överskott av mittfältare, som samtliga var antingen för omotiverade, för gamla, för oerfarna eller på väg bort från klubben. På samma sätt hade vi till exempel inga centrala anfallare tillgängliga, trots att det var en nyckelspelare i Sixtens spelmodell, men ett stort överskott på yttrar.
- I sådana frågor handlar det inte om att vara efterklok utan om att ansvariga personer har saknat grundläggande kunskaper i antingen fotboll eller fingerräkning. Då hjälper det inte att de fattat aldrig så bra beslut uitfrån det de kände till då, de har ändå inte haft kompetensen att göra ett tillräckligt bra jobb.
Örebro Mr. Milton
2012-10-25 12:03
Jag känner till Grahns lön och det du nämner Saywee räcker tyvärr inte.
Örebro D´Artagnan (hopas på snabbt avancemang)
2012-10-25 12:03
Förstärkning av ÖSK ekonomi från GAIS
Örebro Grixx
2012-10-25 11:33
Visionen// Det finns mycket som kan kännas klokt i efterhand, rent av självklart. Erfarenhetsmässigt så tycker man sig alltid fatta bästa möjliga beslut efter den information man hade vid situationen....och den ekonomiska, tidsmässiga situationen man befann sig i....men i efterhand kan man själv tycka tvärtom.

Undrar hur man analyserar Gais ekonomiska förfall...och degradering. De befann sig 2011 i ett läge som tom var bättre än det vi hade 2010.

Jämförande "analys" angående skadeproblem, tränarframgång, ekonomi, spelarförsäljning, sportchefskompetens, styrelse och vad som orsakade den misslyckade AS-säsong 2012.....man ska inte heller glömma mattan och annat som kan påverkat.
Örebro Visionen
2012-10-25 10:42
Ang. Bosman/spelare som ej förlänger

I många år (efter tvångsdegraderingen) har ÖSK ej föjlt marknadsutvecklingen när det kommer till spelarkontrakt, ersättningsnivå kontra prestation samt diverse eventuella andra lönevillkor.

Detta manifesteras i olika situationer,
1.Spelare (attraktiva) väljer att inte förlänga utgående kontrakt, lex Astrit. Peking uppgavs ha erbjudit Astrit ett 10miljonerskontrakt sträckt på flera år, ÖSKs kommentar var vi kan ej erbjuda sådant - Facit, efter 1,5år sålde Peking Astrit för 15miljoner + eventuella klausuler.

2. De kontrakt som erbjuds motsvarar ej den attraktive spelarens prestation. Lex Bedoya. Om man har klubbar som knackar på dörren som är intresserade av en spelare så kan man/bör man göra en investering. Likt Peking gjorde med Astrit.
Bedoya citat från Ekvall & Lund, "The greater the investment the greater is the outcome"! ang. hans ovilja att förlänga.
Närmast ÖSK har kommit något sådant är Nordins 5års kontrakt som kom till på Nordins initiativ...

3. Unga spelare behöver trygghet (långa kontrakt) samt en känsla av att de kan 'leva' på sin fotboll (bra villkor & ekonomisk ersättning). Det innebär att en spelare vid 20-strecket kommer inte nöja sig med 10 000kr i månaden & sovplats hos mamma. Inte när andra alternativ dyker upp.

4. Etablerade spelare kommer inte nöja sig med en lönehöjning på 10 000kr i månaden + ej förändrade villkor runt om. Nordin är ju ett specialfall då han kunde gå med på ett långt kontrakt, ingen större löneförändring men med en klausul för vidareförsäljning.

5. Man kan inte som elitfotbollsklubb gå runt och hoppas på att man år efter år luskar fram spelare som Almebäck (ratad & gratis), Bedoya (senaste utlandsresan som gick bra) och för den delen Vovven & Saeid som själva kom och knacka på ÖSKs dörr.

Så här bedrivs ett korpenlag på spelarfronten.

Anleding till detta är bristande kompetens hos kontraktskrivaren (sportchef), samt investeraren (styrelsen). Ej tränare, supportrar & fotbollsspelare.

AIK Saywee
2012-10-25 10:33
Mattias69, 07:54,

... eftersom jag inte är lligent, kan jag inte svara på din fråga, men Grahn har säkerligen en lön kring 150.000 i månaden (plus ev andra kostnader för ÖSK), men snart är han, som tur är, borta från lönelistan, kan bara undra vad sådant kostat, dvs för honom att komma överens med en ansvarslös styrelse.

Skadan som skulle kunna uppkomma är möjligtvis att styrelsen får ett "ryggskott", dvs ett skott i ryggen och det är inte alls trevligt ...
Minatankar
2012-10-25 09:35
Namn: Mattias69
Sänt: 2012-10-25 07:54
Är det någon intelligent människa här på forumet som kan tala om för mej exakt vilken skada det skulle åsamka ÖSK att offentliggöra vilken lön Tobias Grahn har? Björn Åqvist duckade ju för den frågan igår när han chattade med NA's läsare.

Sådana uppgifter går ju att få fram förr eller senare ändå.
//

Nej, sådana uppgifter går inte att få fram.

I klubbens officiella redovisning över spelaraffärer framgår inte enskilda spelaraffärer.

Att läsa en deklaration i efterhand som också är officiell ger ingen vägledning eftersom t ex spelare A kan välja att ta ut 100 % av sin totala ersättning i lön och betala skatt nu, medan spelare B kan välja att ta ut 50 % i lön nu men beskatta de övriga 50 % om många år när t ex kapital- och pensionsförsäkringar tas ut. Det innebär att man skjuter upp deklaration och beskattning.
Minatankar
2012-10-25 09:30

Läs mer om möte med ÖSKs ordföranden och vd igår på nedanstående länk och om andra möten som hållits.
AIK Saywee
2012-10-25 09:12
"Namn: Marquis de Sade
Sänt: 2012-10-25 08:59
Saywee// jag hoppas verkligen inte på någon återtågskampanj för ÖSK. det känns väldigt lexand och vi vet ju alla hur det brukar gå för dom. är dom inne på 25 nu? inget som är gratis tändvätska för motståndare tack."

Ajajajaj det var inte roligt, jag som hoppas på en tur och returresa, snabbt som attan ... 25 år, hmmm, då kan jag nog glömma badet på Stortorget :(
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-10-25 09:05
Björn Åqvist "Av ekonomiska skäl blir vi nu tvugna att spara drygt 15 miljoner kronor. Det kommer att leda till att vi måste spara och minska på alla områden. Både kontor och spelartrupp och alla andra kostnader. Det är alltid viktigt med hög fotbollskompetens. Ett exempel på det är nu vår rekrytering av Alexander Axén."

Kommentarer till Björns svar:
Det är ju inte där folk är mest oroliga över om hög fotbollskompetens finns. Det är ju hos er i styrelserna som det brister...
Annons: