/fotboll/osk/forum/2354.aspx/fotboll/osk/forum/2354.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-10-26 17:51
Bra _Adde_, vi bör vara vaksamma och flexibla och ha förmågan att scouta "rätt" spelare, inte bli för fokuserade på något som verkar vara rätt för tillfället. Lurigt, det är vad det är. Finns det inte tillräckligt bra lovande lokala talanger, får vi kanske rota blad Afrikas artister ...

...inte någon slags lokal kvotering, jag gillar nämligen inte kvoteringar.

Svartvitt är svart och vitt :)
AIK Saywee
2012-10-26 17:45
Vem eller vilka ansvarar för, eller jobbar med scouting i ÖSK?

Sådant är och har iofs alltid varit viktigt, men speciellt viktigt i nuläget, eller?

För man kan ju inte fortsätta att chansa, på videogrejer, hörsägner och liknande ...
Örebro _Adde_
2012-10-26 17:42
Måste ge mig in i debatten om lokala talanger...

Klart man ska satsa på lokala talanger, men det får inte betyda att man inte spetsar truppen med kvalitet utifrån i min mening. Ty det finns inte topp nog lokalt för närvarande. Vill folk att ÖSK ska bli som Athletic Bilbao?

Det finns ekonomi i afrikanska talanger och min förhoppning är att man ska hitta en Anthony Annan, Mohammed Bangura, John Obi Mikel eller liknande. Vad skulle vi idag kunna ställa upp med för anfallare om vi bara körde lokalt? Peter Samuelsson och Kevin Larsson? Skulle inte räcka så långt i allsvenskan...

Jag tycker att man ska försöka finna en balans mellan lokala talanger och spets utifrån. Med spets utifrån menar jag inte spelare som Grahn, Sandqvist, Alimi, Rama, Lushtaku, eller Chencinski!
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-26 17:19
@D´Artagnan

Jag tycker inte det ena måste utesluta det andra. ÖSK skall satsa på talangutveckling men att inte ta chansen på utsockes talanger om vi kan ta hit dem är direkt tjänstefel. Det kommer alltid finnas luckor i de egna leden på olika platser och om de kan fyllas av andra talanger som finslipats av ÖSK är väl jättebra?

Ta Fredrik Nordback t ex som kom hit som 16-åring o mer el mindre blev Mr ÖSK till slst. ÖSK "tog över" utvecklingen och vidaretränade honom och anpassade han till ÖSK.

Alla stora lag jobbar så även om storlag ute i Europa har en helt annan klass på sina talanger,

Det viktiga för mig är först och främst att ÖSK kan ha ett underlag av yngre spelare som på sikt kan bli en tillgång i ÖSK. Att man jobbar metodiskt och långsiktigt. Självklart skall man jobba hårt med det material som kommer upp från knatteåldrarna i de egna leden och spelare i från disktriket. Men jag anser att man kan göra både och för att få en så stark ungdomstrupp som möjligt. Inte ens Nordin Gerzic har sina rötter långt nere i ÖSK U men startade där i Örebro.

Sedan vet jag inte om Peo ser de testspelare som är i Örebro nu som A-truppsaspiranter eller U21-spelare. Men ÖSK har tappat många spelare i de yngre leden pga vanskötsel och kanske måste vissa luckor fyllas upp av bättre kvalitet

AIK Saywee
2012-10-26 17:01
4
Minatankar
2012-10-26 15:48
Namn: D´Artagnan (hopas på snabbt avancemang)
Sänt: 2012-10-26 15:41
//
1. Det kan man hävda att man redan har. Frågan i NA borde i stället handlat om talangutveckling i närområdet.
2. Det har man påbörjat med Peo och Alec.
3. Vem vet, de kanske jobbar på det.
4. Se 3.
5. Man har redan en lösning som bygger på att uppgiften delas av flera.
6. På gång, förhoppningsvis i mars.
Örebro D´Artagnan (hopas på snabbt avancemang)
2012-10-26 15:41
Retarded Jimmy // Jag tycker att de signaler som ÖSK sänder till lokala talanger med att dels SÄGA att vi ska satsa på lokala talanger och dels TA HIT afrikanska talanger inte är bra.
Flera med aktivt intresse för talanger har samma åsikt, t ex Eyravallen.com.
2700 personer med allmänt ÖSK intresse tycker:
1. Bygga en stomme av lokala spelare 32 % (860)
2. Klubbledningen behöver mer kompetens 26 % (699)
3. Värva en ny förstamålvakt 16 % (427)
4. Ta hem Nordin Gerzic 9 % (241)
5. Satsa på en beprövad sportchef 9 % (229)
6. Byt konstgräset 8 % (215)

Vad är det som gäller? Kan det vara så att ÖSK inte kan locka lokala talanger efter förra vinterns omorganisation och efter SSS härjningar?
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-26 15:33
Tyvärr skall jag själv jobba på söndag och kommer inte att gå på dialogmötet. Läste att det var fullbokat så intresset verkar stort.. De av er som skall gå får hemskt gärna dela med er en resume om vad som sades. Skulle uppskatta det stort.

Örebro Retarded Jimmy
2012-10-26 15:16
Namn: Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
Sänt: 2012-10-26 11:35

Forumfenomenet! Upprepas en sak tillräckligt ofta blir det en sanning. Finns andra spelare det ropats efter också historisk men när man kommer till kritan är det få som sett denna spela alls eller då väldigt länge sedan.

Jag är väl en kålsupare också och är inte bättre, Har nog ropat efter någon som jag också TROR är bättre genom åren ;)
Som ett exempel kan jag själv ta Daniel Björnkvist som då spelade i ÖSK U som jag "Krävde" ÖSK skulle plocka upp. Men egentligen hade jag aldrig sett honom spela utan byggde all min knowledge på vad andra sett/sagt ;) Men Ok, vi fick rätt bra rapporter om honom från Eyravallen.se och Mittår brukar inte överdriva utan ha en sansad och bra syn. Får väl bli min ursäkt.

Numera är jag mer försiktig om spelare jag inte sett spela

Minatankar
2012-10-26 15:14
Endera är man musikalisk eller inte. Endera har man bollsinne eller inte. Endera har man passion eller inte. Endera är man engagerad eller inte. Endera kan man engagera andra eller inte...

Jag skrev det därför att jag upplever att det behövs fler människor med passion och ny energi inom ÖSKs organisation. PeO och Alec är en mycket bra början.

Örebro Grixx
2012-10-26 14:54
När jag nämner detta med bra scoutning så kan det ju vara så att ÖSK gjort en på Oscar J.

Det är hyggligt viktigt att även inläggen i forumet scoutats bra så att det inte blir för mycket " hitte på" som folk ödslar tid på eller blir upprörda över.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-26 14:45
Den första Afrikanen som kom för test är Peo:s spelare. Det är Peo själv som ville ha hit honom för att titta på honom närmare.

Den andra vet jag inte.

Sedan tycker jag det väl alltid är intressant att klubben tittar på unga och förhoppningsvis lovande spelare. Även om de är utländska så är det ju inte så att ÖSK plockat hit dem från deras hemländer utan det är spelare som redan befinner sig i Sverige. Helt ok i min bok. Man skall alltid se om sin "Akademi".

Sedan ser vi spelare med olika ögon. Unga spelare vi tycker borde få chansen kanske inte ledarstaben tycker är tillräckliga av olika skäl.

Örebro den närkingska älgen
2012-10-26 14:40
Lekiller

Irländska ligan är rankad som Europas 36:e bästa av 53, strax efter Moldavien men snäppet bättre än Litauen. Allsvenskan rankas på 23:e plats. Om Oscar svajat en del i den ligan skall han nog prövas både en och två gånger i matchsituationer innan han erbjuds kontrakt av ÖSK.
Örebro Brus-Nilsson (Grahn sålde Porschen på Blocket)
2012-10-26 14:32
5
2012-10-26 13:49
4, men man kan ta referenser hos GAIS för att få reda vad han har presterat. Det har funnits inlägg om hans tid hos GAIS här på sv fans avd GAIS.
2012-10-26 13:43
Roswall // Vad ska man tror? Det är två olika inriktningar som beskrivs!!??

Den sydafrikanska mittbacken från Hässeleholm spelade i div 3. ÖSK record på att hantera spekare från andra kulturer är direkt dåligt.

Varför inte prata med Pontus J, förra årets bästa i div 2 numera i Degerfors och S1, han ville ju vara kvar i ÖSK men fick inte för SS. Om man nu vill ha lokala förmågor med klubbkänsla och som inte försvinner som Bosman så fort som möjligt.

Och dessutom är duktiga och lätta att scouta.
AIK Saywee
2012-10-26 13:33
4
Örebro Lekiller
2012-10-26 13:32
Självklart så är det svårt att veta vilken kvalitet som Oscar håller.

Mitt inlägg var mer hur man funderar angående de andra 2 som man idag har.

Att ÖSK ändå har kollat med Oscar måste ju innebära att man söker en ny målvakt i alla fall.

Klass på ligan som Shamrock spelar i???
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-10-26 13:21
4
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-10-26 13:21
@Roswall @Saywee @D´Artagnan

Det intressanta i denna diskussionen tycker jag snarare är... Vad bidrar Sköldmark med?

Röstning vad ni tror:
1. Han har en gedigen Säljstrategisk utbildning
2. Han har ett stort kontaktnät runt om i fotbollsvärlden
3. Han besitter en underbar personlighet som verkligen kan sälja in ÖSK
4. Hemligt
Örebro Roswall
2012-10-26 13:13
D´Artagnan
"GISSAR att alla dessa unga afrikanska talanger är hans påhitt. P-O och Axsen jobbar ju för lokala talanger."

Rätt säker på att jag läste att åtminstone en av dem är här för att PeO ville. Tror du verkligen att det råder en sådan splittring mellan tränarna och Sköldmark? Vore märkligt och mycket besvärligt.
AIK Saywee
2012-10-26 13:03
D`Artagnan, BoP, Elliot, Grixx med flera, instämmer!

Hur bra är egentligen Oscar och är det Sköldmark som scoutat, så är det väl som det brukar vara ...?

Typiskt ÖSK att bara slarva på och chansa, skärpning!
Minatankar
2012-10-26 11:58
Namn: Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
Sänt: 2012-10-26 11:35
//
Håller med dig. Tror att de flest av oss kan fungera på det sättet till och från.

Är man missnöjd med något eller någon är det lätt att hoppas och drömma om andra lösningar som blir bättre.

Men det är ju inte trovärdigt att kritisera ledningen och styrelsen för att inte driva tillräcklig research, om man inte själv gör det i de färdiga lösningar man anser sig ha. Däremot kan man ju komma med förslag som klubben sedan kan studera djupare.
2012-10-26 11:55
Grixx // Den scouting ÖSK gjort på Oscar är att han tränat med klubben under de senaste sommarna. Knappast har man sett matcher.

Det är ett typiskt Sköldmark beteende att chansa och ringa runt. Väl känt från hans tid i GAIS. GISSAR att alla dessa unga afrikanska talanger är hans påhitt. P-O och Axsen jobbar ju för lokala talanger.
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2012-10-26 11:35
Ännu en gång så är Oscar Jansson på tal här på forumet som en sorts frälsare i målet.
Min fråga är hur många som egentligen sett honom spela. Jag såg honom ett flertal gånger när han var i femtonårsåldern då min ena son spelade tillsammans med honom i distriktslaget, och då var han ju väldigt bra i sin åldersklass, men sen dess så har han ju varit utomlands.
Jag tror också han är en habil svensk målvakt, men jag är bara så förvånad över vissa skribenters övertygelse om att han skulle vara bättre än de vi har. Det är mycket möjligt att han är det, men jag tror inte så många här inne verkligen vet det.
Örebro Bastard on Parade
2012-10-26 11:34
Grixx//

Instämmer. Jag har inte sett Oscar spela på väldigt många år så jag har ingen koll på vad har han för kvaliteter som målvakt. Det lilla jag läst om hans sejour i Shamrock är inte så imponerande heller. Han verkar ha fått en del kritik för svajjiga insatser.

Vi behöver en ny målvakt, men det får inte vara någon som ÖSK tar in pga kritiken. Hellre att målvakten kommer in sent och är välscoutad än att de tar in någon tidigt för att tysta kritiken.
Örebro Grixx
2012-10-26 10:59
Nu verkar alla vara på när det gäller Oscar. ....men vart tog den noggranna och seriösa scoutningen vägen. Har han scoutats ordentligt eller blir det lite som Sankan, dvs han är bra honom tar vi...eller i det här fallet...supportrarna säger att han är schysst och han kommer från Örebro. Det kan säkert bli jättebra men gör det bra från grunden med scoutning och läkarkontroll.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Lekiller
2012-10-26 10:32
Undrar hur ÖSK:s tankegångar går i målvakts frågan.

Att de är intresserade av Oscar Jansson är väll uppenbart.

Men hur gör de med de 2 som de redan har?

Rent spontant så skulle ja välja att ha kvar Tomer eftersom ja tycker han ändå visat mer kvalitet än Sandquist och verkar vara en skön kille som ger allt för sitt lag. Men Sandquist har längre kvar på sitt kontrakt (hur tänkte de där egentligen?).

Frågan man får ställa sig är kanske vem som kan komma att acceptera att sitta på bänken om Oscar kommer hem. Tomer har suttit mycket på bänken denna säsong och kanske inte är så sugen på att göra det ännu en säsong. Sandquist känns inte heller som en som skulle vara nöjd med att vara uttalad 2:a målvakt.

Mest säljbar känns Tomer som. Säkert någon klubb i typ Finland som skulle kunna vara sugna. Sandquist lär väll vara tämligen svårsåld. Skulle väll vara om Landskrona skulle vilja få hem sin förlorade son eller om han accepterar en roll som andra målvakt i någon annan allsvensk klubb.

Oscar Jansson känns dock riktigt spännande. Han verkar ju utefter artikeln i NA inte vara helt främmande för att komma hem och spela för ÖSK.
AIK Saywee
2012-10-26 08:25
Tänk om Oscar kunde bli kung i målet, då blir han ju Oscar III i Sverige :)
AIK Saywee
2012-10-26 08:23
Visionen,

det du skrev 22:24 är mycket, mycket bra !!!
Annons: