/fotboll/osk/forum/2347.aspx/fotboll/osk/forum/2347.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro DaSa
2012-10-30 20:31
Kanske Dijan kan vara intresserad av ÖSK, han vill ju gärna ta steget via SE. En fördel med att spela i SE:)
Örebro DaSa
2012-10-30 20:25
_Adde_/ Hade gärna sett Nordin, kanske ett lån på ett år med en klasul om att kunna köpa loss honom om vi går upp:)

Har inte läst ngt om Wovven men det jag har sett av honom i år och hur PeO har tagit ut laget så tror jag han kommer att försvinna. Sen så är det ett perfekt läge att spela in en ny spelare när vi spelar i SE, om vi nu t.ex. skulle förlänga med Wiken och Wovven så skulle båda dessa behöva bytas ut 2014 om vi går upp i allsvenskan igen. Vilket inte skulle vara så bra ur ett kontinuitetsperspektiv.
Örebro _Adde_
2012-10-30 20:13
Dasa// Wovven lämnar med 99% säkerhet? Är det spekulation eller har du hört nåt? Tror han skulle göra nytta i SE.

Annars tycker jag det ser troligt ut, kanske att det kommer dyka upp någon skräll! Nordin tillbaka kanske? Kom ihåg vars ni läste det först! ;)
Minatankar
2012-10-30 20:07
Namn: DaSa
Sänt: 2012-10-30 19:53
//
Bra och ambitiös redovisning!
Örebro DaSa
2012-10-30 19:53
Måste även gissa på hur truppen kommer att se ut nästa år med förutsättningen att vi kommer att ha 19 spelare och antagligen inte så mycket pengar att spendera för:

Ut - med 99% säkerhet:
Valdet
Wovven
Boris
Alimi
Grahn (100%)

Ut - med 50% säkerhet
Eidur - måste ju acceptera att han inte kommer få spela.
Dennis - när går hans kontrakt ut?!?!
Wiken - Ngn gång måste han bort, tycker i alla fall att vi skall testa Wiktorsson och Berisha som mittbackspar sista matcherna. Jag tror de håller i AS.
Samuelsson - Tyvärr så får han nog lämna, men om han säljs till Degen så måste en klasul om att han inte får spela mot ÖSK in:)
Astvald - sälj honom om möjligt, ser hellre Bamberg som högerytter.

Om vi spelar 4-4-2 så borde fördelningen i truppen melllan lagdelarna bli följande:

Målvakter - 2 st
1.Tomer/Sankan - en av dem måste bort, antagligen lättast att bli av med Tomer.
2. Ny målis - Oscar J, Rinne eller vem som helst förutom de två ovan:)

Backar - 6 st
3. Berisha - snälla ÖSK, övertala honom att stanna.
4. Wiktorsson - som mittback och reserv på vänstern
5. Anttonen - som högerback och reserv på mittbacken
6. Ny utvecklingsbar vänsterback - gärna omskolad vänsterytter
7. Hagge - reserv på alla backpositioner
8. Westerlund - talang som måste få speltid

Mittfält - 7 st:
9. Holmberg - "fri roll" till höger eller vänster
10. Saied - tror på honom, han skall ha en av de centrala mittfältsplatserna
11. Berger - förhoppningvis så kommer han tillbaka i gammal god form men ser nog honom som avbytare.
12. Bamberg - som högerytter
13. Yasin eller Ibrahim - den andra får lämna klubben
14. Ny central mittfältare - Bertilsson från Kalmar?!
15. ?

Anfallare - 4 st
16. Hasani - värvades i somras så tror han blir kvar
17. William - grym när han är frisk
18. Haddad - SE bästa anfallare om han får hålla sig frisk
19. Crespo - om vi kan få loss honom till ett rimligt pris

Som en kommentar till William och Haddad så kan det ju bli så att de kommer att hålla sig friskare om vi byter gräset och då kommer vi kanske ha sveriges bästa anfall (inkluderat allsvenskan).

Sen så kanske det ser tunt ut med enbart 6 backar, men skall vi ha en trupp på 19 spelare så ser jag inte hur man skall kunna ha en annan fördelning.

Jag tycker att truppen ovan både är realistisk och rätt så trolig förutom att antagligen Wiken kommer att få förlängt. Men jag tycker det är fel då vi måste börja spela in en ny backlinje och Wiktorsson har bevisat att han är en av SE bästa backar och Berisha vet vi håller allsvensk klass.

Tror också att truppen ovan är en relativt billig trupp, vill ÖSK spara ännu mera så kan man ju försöka göra sig av med Hagge som lyfter en rätt så saftig lön (i alla fall med SE mått). Även Haddad skulle jag gärna se lämna men det tror jag blir svårt utan att behöva köpa loss honom och då är det lika bra att behålla honom.
Örebro widemarsh
2012-10-30 19:30
DaSa// Glöm inte bort Eidur! Tror han kommer slå igenom med dunder och brak nästa säsong!

;)
Örebro DaSa
2012-10-30 19:21
Ni om sett den nya mittbacken Westerlund från Elfsborg, hur ser han ut? Är han en WIken eller en Berisha? Undrar om man skulle kunna köra Wiktorsson och Berisha som mittbackspar nästa år med Westerlund som första reserv? Sen har vi ju även Anttonen, Haddad och Hagge som kan spela mittbackar, om vi nu förlänger med Anttonen vilket jag tror och hoppas. Kul att PeO direkt såg att Hagge inte är så bra som mittback, förhoppningsvis så slipper vi honom där i fortsättningen.
Örebro DaSa
2012-10-30 19:16
Minatankar/ Håller med om att satsa på att förlänga med de bästa spelarna som kan inbringa en rejäl försäljningsumma. Dvs Holmberg, jag tror det går att övertyga honom. Se bara på Linus Hallenius som såldes till Italien än han spelade i SE, Holmberg tror jag skulle kunna blomma ut ordentligt i SE. Annars så ser jag ingen som är värd att satsa ngr större pengar på att förlänga med. Willliam är ju en supertalang men med hans skadehistorik så vill jag inte lägga ngr större pengar på honom plus att han har två år kvar på kontraktet. Sen kan man ju vara beredd att förlänga med Berger, Saeid, Yasin, Ibrahim om de skulle blomma ut.
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-30 19:01
@lundamaifaren mr mjällby

Känns väl tveksamt om han kommer att få spela. Det är inte Sixten som tränar ÖSK längre
Mjällby lundamaifaren mr mjällby
2012-10-30 18:08
Hoppas ni vinner mot MFF!!!!!Grahns sista bortamatch. Kanske sänker han MFF!!! Hoppas det iaf!
Örebro pemo
2012-10-30 16:43
Jag var på matchen. En ganska trevlig tillställning i "träningsmatchkaraktär". Blev mest överraskad av att ÖSK vann. Sorgligt att inte det inte var fler där som såg Alven och Nordin. Men det var ju ganska kallt förstås.

Tomer stod i alla fall för matchens behållning, när han handflippade bollen över motståndaren och greppade de senare. Klart sevärt. Visst, han står långt ut, men jag föredrar nog Tomer i alla fall. Orädd och en bra pådrivare.

Göteboreg var en besvikelse. Stiller hade ganska höga armbågar och vissa saker som IFK gjorde borde randerat varningar. Lex Grahn.

I ÖSK gladdes jag mest åt Anttonens mittbacksspel. Han är alltid så härlig att se. Bollbehnadlingen känns alltid så säker, och så är han ganska snabb. Sammy spelade mest hemmåt, som vanligt.

Att Moe blev matchens lirare tycker jag var fel. Han slår bort för många passningar. Är för vänsterfotad, vilket blir till en del problem. Missade "öppet" mål då han sköt med fel fot, istället för att placera in den med högern.

Hasani gjorde visserligen målet, men har mycket mer att bevisa. Yasin , Berger och Holmberg hoppas jag stannar ett år till. Kan bli ruskigt bra i SE.

Så, nu är det bara GAIS kvar, men jag skall försöka se den också. Får ju vila från Örebro i ett halvår sedan.
Minatankar
2012-10-30 16:16
När det gäller kontrakt i Superettan anser jag att principen ska vara densamma som när man spelar i Allsvenskan, dvs att man har tre alternativ i alla kontrakt som man skriver/skriver om; ett vid vinst och spel i Allsvenskan 2014, ett vid fortsatt spel i Superettan och ett vid spel i division 1 2014.

När det gäller budget bör man åtminstone ha två alternativ; ett med ganska försiktigt utfall av publik, sponsorer mm och ett mycket försiktigt i reserv om det tidigt visar sig att den första inte håller. Erfarenheten säger att det sällan är bra att i en budget vara alltför optimistisk.

Vissa saker bör man göra allt för att satsa ordentligt på även vid försiktiga budgetar och det är att göra allt man kan för att de bästa spelarna blir kvar i truppen i långtidskontrakt. Får man ett överskott jämfört med budget gäller det i första hand att behålla de bästa spelarna innan man bygger upp ett eget kapital.

Men naturligtvis gäller det att i alla andra sammanhang, förutom budgeten, vara optimist. Hälften av framgångarna är vunna med en positiv inställning i alla led.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-10-30 15:48
Sixten Boström har gjort en meriterad värvning till HJK Helsingfors. Mikael Forssell har skrivit på för klubben.
AIK Saywee
2012-10-30 14:00
Heder till Retarded Jimmy och även alla andra, som på något sätt följde ÖSK live eller via media :)
Minatankar
2012-10-30 13:48
Fatcit
//
Du har personligt meddelande.
Örebro Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
2012-10-30 13:06
@Minatankar Det är ju bra om detta blir klarare i framtiden. Det jag är rädd för är dock att strategin stannar kvar. Du och jag har ju tidigare pratat om MERvärdet med att behålla vissa spelare och även vinster i större sammanhang. Det är här jag anser att störst pengar finns att tjäna...
Men som i andra organisationer så krävs det då en bredare syn. Något som blir allt svårare i dagens "effektiva" organisationsstrukturer!
Örebro Retarded Jimmy
2012-10-30 12:54
@Saywee
Sänt: 2012-10-30 09:47

All heder till ALLA som var där mot IFK senast (inkl mig själv) ;0)

Vet inte varför Kubaner ska ha mer heder än mig ? ;)

Örebro Bastard on Parade
2012-10-30 12:36
Bulten i Boo//

Jag håller med. De sportsliga resultaten kommer avgöra vart snittet hamnar och sedan får vi se om Degerfors är kvar i Superettan. Jag är dock oerhört kritisk om de budgeterar med en så hög publiksiffra. Det är inte förenligt med försiktighetsprincipen.
Örebro Bulten i Boo
2012-10-30 12:18
BoP// 4.000 - 4.500 verkar nog rätt realistiskt. Men hela saken är ju helt avhängig var i tabellen man hamnar. Vid en tät och jämn toppstrid kan det väl mycket väl bli uppåt 5-6 tusen i snitt, men hamnar man i "Landskrona-läge" så kan det väl snarare bli ned mot 3 tusen...
Örebro Bastard on Parade
2012-10-30 11:45
"ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)//

Instämmer med dig angående publiksiffrorna. Om de ska jämföra med senaste sejouren i Superettan så får de ju även jämföra publiksnittet i Allsvenskan året innan.

2004 hade vi ett snitt på 7 012 i Allsvenskan och i Superettan året efter var det 5034. Vi tappade ca 28% av publiken. I år har vi ett snitt på 5740 och om vi tappar lika mycket publik procentuellt sett så hamnar snittet kring 4133 personer nästa år.

Sedan var som sagt omständigheterna HELT annorlunda när vi tvångsdegraderades. ÖSK har redan nu tappat oerhört stor del av publiken. Det är naivt att tro att de bara kommer komma tillbaka.
Örebro Lekiller
2012-10-30 11:45
Jimmyc (Malmö FF)/ Skulle tro man kör på med i stort sätt samma lag som mot Göteborg. Är väll om Crespo kommer in i stället för Calle men förmodligen kör man med samma lag. Berisha är förmodligen tillbaka som mittback på Wiktorssons bekostnad dock.
Postat via SvenskaFans-appen
Minatankar
2012-10-30 11:26
Namn: Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!)
Sänt: 2012-10-30 11:21
//
Håller med dig att ansvaret för både bra och mindre bra saker behöver vara tydligare.

Det viktigaste är ändå att man vidtar åtgärder för att göra saker bättre.

Nu har man sagt att man ska delegera ut det s k operativa ansvaret för beslut i fotbollsfrågor på ett annat sätt än tidigare och göra beslutsprocess, fotbollsråd mm tydligare och därmed snabba upp processerna.
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2012-10-30 11:25
Fatcit (Börja kommunicera ÖSK!!!) // Tror att ÖSKs ledning ser det som att Sjögren + Sixten är dom ansvriga. Den otydliga organisationen gör det svårt/omöjligt att peka ut en ansvarig.
2012-10-30 11:21
@alla

Jag anser fortfarande att någon måste kliva fram och ta ansvar för den värvningsstrategi som klubben antagit. Den har inneburit utspelade kontrakt av de bästa spelarna för att hålla lönerna nere, för att sedan (naivt) tro att det är bara att värva nya spelare som håller samma kvalité.
2012-10-30 11:18
@Minatankar tack för informationen!
Jimmyc
2012-10-30 10:57
Tjena!

Hur ser det ut spelmässigt i Örebro just nu? jag menar hur tänker/gör PeO angående laguppställningen?

Grahn och Rama har ju ganska tydligt deklarerat att de inte kommer stanna, eftersom ni inte har något att spela för mer än hedern så borde inte det innebära att det enbart är spelare som faktiskt vill spela i föreningen som spelar?

Börja bygga "nya" Örebro.

Ni tvålade ju till IFK G senast så det blir annars en spännande drabbning på Torsdag.
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-10-30 10:47
Minatankar//

"Föreningsstyrelsen består av 10 ledamöter varav hälften väljs varje år på en mandattid om 2 år, förutom ordföranden som alltid väljs på 1 år.
Det är med andra ord 5 av 10 som ska väljas på stämman i vår. "

Det var en glad överraskning :)
Örebro go_osk (Spela Haginge som högerback)
2012-10-30 10:46
Saywee//

Förhoppningsvis så blir det ett litet uppsving på söndag. Vi kör säsongens sista samling på Stallyktan från kl. 12:00. Kommer du och ni andra förbi?
Minatankar
2012-10-30 10:44
Namn: "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
Sänt: 2012-10-30 10:19
//
Föreningsstyrelsen består av 10 ledamöter varav hälften väljs varje år på en mandattid om 2 år, förutom ordföranden som alltid väljs på 1 år.
Det är med andra ord 5 av 10 som ska väljas på stämman i vår.
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2012-10-30 10:40
Nedan saxat från dialogmötet:

"Under året har ÖSK:s partners stått för 56% av omsättningen. Det är viktigt för ÖSK att få med dessa på resan till Superettan och arbetet med partners har redan påbörjats. Budget för nästa år spikas i december, men preliminärt räknar ÖSK med en omsättning på ca 40 miljoner kr jämfört med årets 55 miljoner kr. I dagsläget har ÖSK budgeterat för en publiksiffra omkring 5000 åskådare och detta har gjorts efter bland annat en jämförelse med senaste sejouren i Superettan."

Enligt mig en på tok för optimistisk budget. De kan inte titta på hur det såg ut förra gången i SE. Då mobiliserade hela Närke, sponsorer och fans, för att ta revanch på SvFF. Nu är läget annorlunda. Många är med rätta oerhört besvikna på styrelsen, en styrelse som saknar sjukdomsinsikt och skyller på de som de anställt, Sixten, Sjögren och Mosander.

Jag skulle bli oerhört överraskad om man ens når 50% i sponsorintäkter. Publiksnittet skulle jag lägga på 4.000. Frågan är om det finns reservkapital när (om) budgeten spricker rejält?
Annons: