/fotboll/osk/forum/230.aspx/fotboll/osk/forum/230.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Restalundsv
2017-04-13 12:58
Undra hur många som ropar efter Axéns avgång om vi fortsätter plocka poäng?
Örebro Vinter
2017-04-13 12:48
@Hertig_Karl:

Ja, suck. Låt oss slippa den häxjakt Sixten utsattes för!!
Örebro Hertig_Karl
2017-04-13 12:15
Omöjligt att ta domedagsprofeten ÖSK-karl på allvar efter allt skit han kommit med under åren. Tycker debatten om framtida tränare/riktning är bra och viktig. Många bra inlägg! Men om man stör sig på Axéns eventuella dryghet är man totalt humorbefriad och tar sig själv på alldeles för stort allvar anser jag. Om det sportsliga sedan når upp till en godkänd nivå får denna säsongen visa.
Örebro Darum müssen wir reden
2017-04-13 11:48
Vi är fler än Borås/Elfsborg, vi är fler än Kalmar/KFF, vi är fler än Helsingborg/HeIF, vi är fler än Östersund/ÖFK, vi är fler än Sundsvall/GIFfarna, vi är fler än Norrköping/IFK, vi är fler än Jönköping/J-södra, vi är fler än Eskilstuna/AFC. Det skall ta mig tusan synas i tabellen också, från nu och framåt!
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-13 11:45
@Mandrake:

Kan du utveckla detta lite mer, jag vet att Axén fick "fly" från er med svansen mellan benen, men er historia med honom vid rodret har passerat många fans till ÖSK obemärkt märkligt nog. Skulle vara befriande om sanningen kom upp på bordet, vill ju inte att vår klubb skall gå samma öde till mötes som er.

Hoppas ni repar er och lycka till i framtiden !!
2017-04-13 11:44
Jag gillar verkligen den där reklamskylten för ÖSK ute vid flygplatsen: 146 631 (eller exakt vad nu siffran var).

Jag blir lite stolt både som Örebroare och ÖSK:are när jag ser hur många vi är. Det är f-n inget att leka med!!

Det är VI, och ÖSK, som är Örebro!!!!
2017-04-13 11:34
En annan sak som är intressant framöver är hur aktieemissionen tas mot av medlemmar och gemene man. Det är ju av vikt för att bygga eget kapital och ge möjlighet både att ha en buffert när dåliga tider kommer och att kanske kunna ta in några snäppet dyrare spelare än vi gjort hittills. Det som kittlar mig lite är att det också blir någon form av mätare på hur ÖSK ses utanför den allra innersta kretsen av "närmast sörjande". Tidigare har ju bara aktieägare i Spelarinvest kunnat delta. Det kan man väl på något sätt se som en inre krets. Nu blir det möjligt dels för medlemmar dels även för allmänheten att bidra till ÖSK:s framtid. Vad tror ni, kommer ÖSK att få något intresse för denna emission. Kan vi få in tre miljoner tror ni? Slälv funderar jag på att lägga in några tusen. Minsta posten kostar väl 5000 Kr men man kan ju gå ihop några stycken om man inte vågar gå hela vägen själv. Det här forumet skulle ju dessutom kunna vara ett sätt skapa ett konsortium för att kunna vara delägare i ÖSK och skapa lite större röststyrka än vad en enskild medlem har råd att "köpa sig".
Örebro Örebro-Hjärta
2017-04-13 11:21
Namn: TommyS
Sänt: 2017-04-13 10:21
"Forumvänner! Vi har inte fått igång spelet än. Alla kan se att det finns mer att få ut av detta truppbygge än vad vi sett i inledningsmatcherna. Om man vill kan man skylla på tränaren i sådana lägen. Ibland kan det vara korrekt. Men betänk följande:
1. Vi har fyra poäng på två matcher (hur överkomligt motståndet var vet vi inte än, tabellen är ung). Man kan diskutera om vi "förtjänat" det, men det är poängen som räknas."

Vi måste ju själva inse att med tanke på hur spelet sett ut så är det ju rena rånet att vi fått fyra poäng på det. Det som oroar är ju att det så lika illa ut hela höstsäsongen också.

Visst, det går att skylla på en massa saker, men med en duktig tränare tror inte jag att spelet skulle befinna sig i fritt fall.

Jag tror inte Axén är mannen att vända en lång negativ trend, det behövs en ny röst i omklädningsrummet. Att vi diskuterar det på vårt forum ser jag som ett friskhetstecken, skulle vara värre om det var tvärtom. Hoppas klubben redan nu börjar leta tränare till nästa säsong. Då behöver de inte hamna i ett desperat läge om/när det visar sig att det återigen blir en dålig placering.

Det sätter även en blåslampa på Axén, tror han behöver förbättra sitt CV betydligt om han vill fortsätta träna ett AS-lag.

Vare sig publiken eller sponsorerna kommer att acceptera hur det sett ut på planen under lång tid, vissa har redan tröttnat.
AIK Saywee
2017-04-13 10:31
TommyS, trevligt inlägg! Vi har mött Jönköping och AFC och det är förväntat och dessutom bra jobbat med 4 poäng. Snart möter vi, på det så kallade papperet, bättre lag å Jag tror banne mig att det triggar igång flera spelare. Hoppas bara att Axén låter lirarna visa vad de kan, alltså lite flexibilitet och egen initiativförmåga. Domedagen är i höst, men det är sällan fel att vara förberedd, eller?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Minatankar
2017-04-13 10:26
Namn: TommyS
Sänt: 2017-04-13 10:21
//

Tack för ett, som vanligt, initierat, balanserat, energifyllt och optimistiskt inlägg.
Örebro TommyS
2017-04-13 10:21
Forumvänner! Vi har inte fått igång spelet än. Alla kan se att det finns mer att få ut av detta truppbygge än vad vi sett i inledningsmatcherna. Om man vill kan man skylla på tränaren i sådana lägen. Ibland kan det vara korrekt. Men betänk följande:
1. Vi har fyra poäng på två matcher (hur överkomligt motståndet var vet vi inte än, tabellen är ung). Man kan diskutera om vi "förtjänat" det, men det är poängen som räknas.
2. Vi ligger trea, ett mål från serieledning.
3. Vi har gjort nästflest mål i allsvenskan, och målen har gjorts av spelare vi vill ha i målprotokollet.
4. Försvarsspelet fungerar i grunden bättre än förra året, de målchanser vi fått emot oss handlar mycket om individuella misstag och missförstånd. Känns lättare att rätta till än strukturfel.
5. Att vi inte har flyt i spelet och att missförstånd uppstår är vanligt vid tidiga byten. Vi har fått två tidiga byten på två matcher, plus en sen förändring i startelvan.
6. Sådana oväntade händelser får typiskt sett större negativ verkan i en trupp som inte är helt samspelt. Mot Sundsvall hade utespelarna följande antal allsvenska starter för ÖSK i bagaget: Lorenz 8, Hines-Ike 6, Plessis 0, Logi 29 (varav 22 från 2015), Omoh 4, Gerzic massor, Mårtensson 1, Rogic 1, Besara 12, Iggy 1. I startelvan fanns bara tre spelare som var med förra våren, då en var bänkad, en var skadad för det mesta. Bara Nordin finns kvar från förra våren.
7. Vad jag sett är stämningen i truppen och mellan spelare och tränare och ledning väldigt god. Och jag har trots allt bott på hotell med truppen och varit med på matchgenomgångar.

Vi går alltså in i omgång 3 med ett bra utgångsläge i tabellen, med en bred trupp med god stämning men med en hel del oförlöst potential och den bästa kontraktssituationen på länge. Vi kommer att bli mer samspelta för varje match.

Lite svårt att fatta Armageddonstämningen som sprids av många här. Vi lever i märkliga, farliga tider. Men Örebro SK mår bra. Så tvivlare där ute, deppa imorgon, måla ägg på lördag så fixar vi mål på söndag.

AIK Saywee
2017-04-13 10:19
Vinter Kanske inte någon anledning egentligen, bara en obehaglig känsla. För sådant förekommer mer än man kan tro inom organisationer och företag:( Men förhoppningsvis inte inom ÖSK.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-04-13 10:13
alltså vissa inlägg.....suck
Örebro Vinter
2017-04-13 10:05
@Saywee:

Hur tänker du där? Finns det enligt dig någon anledning till att befara något sådant?
2017-04-13 09:56
@Alltid Örebro:
Det är ett sätt att se det, ett annat kan vara att efter 70% av kontraktstiden börja fundera på vilka steg som tagits och vad man vill skall vara åstadkommet efter 100% av tiden, och då i förhållande till visionen. 5:e, 6:e, 7:e-plats kanske är OK som en slutplacering men en tredje 9:e-plats i rad kanske inte är det. Där har många av oss nog olika åsikter och kanske inom styrelsen också?
Örebro Hitta avslut!!
2017-04-13 09:39
Ingen, absolut ingen har krävt någon avgång efter två omgångar. Förbannade proffsuppviglare! Bangura vs Bangoura 1-0
AIK Saywee
2017-04-13 08:37
Om Axén blir rätt man att leda ÖSK mot visionen, återstår att se. Men det verkar som att det krävs förändringar om jag förstått det jag sett, läst och hört. Jag tillhör de som inte kräver någon omedelbar avgång efter endast två allsvenska matcher och kan inte se att någon annan heller har gjort detta. Att han skulle vara en tilldragande magnet, är jag inte hundra på, men han sticker ändå ut lite i snacket, trots att hans CV kanske inte är tipptopp. Dessutom bör han dryga av sig lite, även om många tycker det är kaxigt och tufft. Jag menar dock mot egna supportrar och duktiga forumister som kan mycket om fotboll. Vi får se hur det blir, men jag tror att många önskar se resultat snart. Dessutom hoppas jag att företaget ÖSK inte faller in i någon slags orättvis kompisanda, liknande nepotism. Det vore bara så roligt om visionen kunde bli uppfylld. Axén kämpa, kämpa för ÖSK!
Örebro Alltid Örebro
2017-04-13 07:43
@Darum müssen wir reden:
Om frågan är om Axens kontrakt ska förlängas eller ej efter säsongen så bör ju egentligen inga slutsatser dras förens den här säsongen är sumerad... eller åtminstånde till hälften avklarad.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-13 07:32
K@Loppan i Axens skägg:
Ja, Kennedy är (om Bangoura har skade problem) ett bättre allternativ. Men det ändrar ju inte grundfrågan, alltså huruvida vilken/vilka anfallare ÖSK egentligen ville ha och misslyckades värva? För även om Igbo var någon Axen ville ha, så vart han ju inte aktuell förens det sprack med den Grekiska klubben. Han bör således inte ha varit huvudspåret utan snarare en flytvärvning som blev tillgänglig och räddade ÖSK från ett stort misslyckande. Jag utgår ifrån att ÖSK jobbar med flera spår... därför jag frågade om nån hade någon insikt i vilka andra anfallare än Bangoura vi gått bet på innan värvningen av Igbo blev möjlig och räddade ansiktet på ÖSK?
Örebro Minatankar
2017-04-13 07:20
@Mandrake:

Förstår att det kan finnas olika uppfattningar om det bland supportrar, oavsett vilken klubb vi talar om, I Norrköping ville många supportrar ha bort både tränare och styrelse två år innnan man vann SM...
GAIS Mandrake
2017-04-13 06:29
Mina tankar!
Din beskrivning av Axens misslyckande i GAIS har inget med sanningen att göra.
2017-04-13 00:59
Tog inte åt mig heller. Klart styrelsen har börjat tänka på detta men även här i forumet bör man kunna diskutera detta om det görs på ett debatterande och någorlunda kontrollerat sätt.

Det finns massor med annat man bör kunna diskutera också utan att hamna i personfejder.
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2017-04-13 00:45
Dock ej från dig vill jag vara tydlig med.
2017-04-13 00:43
Jo klart att frågan ska lyftas. Av Simon och hans gäng. Det gör de såklart. Det jag tycker är trist är när forumet går över till någon form av pubertalt missnöje.
2017-04-13 00:32
@Åter till ståplats. (Sekt. E):
Ja, jag tycker de senaste 62 matcherna visat att det brister försvarsmässigt. Jag tycker däremot tränarna skall få året på sig (de har ju faktiskt kontrakt) att förbättra både försvar och position i tabellen (i förhållande till de två senaste årens 9:e-placeringar) men tycker ändå att det är tid att lyfta detta med tränarfrågan nu så det inte kommer som en överraskning i höst.
2017-04-13 00:23
Din ståndpunkt är inte speciellt tydlig i klartext. Även om dina ord är många och mellan raderna vill du byta. Menar du att han är dålig på den defensiva delen och därför ej ska vara kvar för att nå målet? Vad det angår den ökande omsättningen vet vi inte så mycket såklart.
2017-04-12 23:43
För att förklara min ståndpunkt igen. Vi har en vision som säger att vi återkommande skall spela i Europa. Dit skall vi nå på lång sikt. Dock bör man vilja se en rörelse i den riktning visionen pekar. Under Axéns två första av sina senaste tre år med klubben har han levererat två 9:e-platser. Det gäller, enligt mig, att visa bättring på det nu, i år, om det skall till en förlängning.

Sedan han sist förlängde har klubben nu spelat 62 allsvenska matcher, 28 är kvar inom kontraktstiden. Alltså har klubben spelat 69% av de matcher på vilken tränarkonstellationen skall utvärderas. Det syns mig att det kan vara dags att titta på hur det gått redan nu alltså.

Det är inte troligt att klubbens ekonomi kommer att förbättras avsevärt under året eller de närmsta åren. Det gäller alltså att den person som skall lotsa oss mot visionen kan göra mycket skillnad med en lite budget. Hittills har inte Axén visat det, tycker jag.

Framförallt anser jag att hans intresse för att stärka försvaret brister. Han tycker enligt min mening att det är kuligare att koncentrera sig på mittfältet och anfallet än på försvaret. Vi har också uppnått ett bra målsnitt framåt vilket är till hans förtjänst. Däremot släpper vi alltför mycket mål för att vi på ett avgörande sätt skall kunna komma mycket högre upp i tabellen än prick i mitten.

Är han en tränare som kan ta oss dit vi vill med den budget vi har eller kan någon annan göra ett bättre jobb med den begränsade budget vi har? Det är detta styrelsen skall ta ställning till i höst.

Man (styrelse, VD & klubb) är skyldig att försöka uppfylla visionen men man är inte skyldig att skriva nytt kontrakt med en tränare som man inte tror kan ta oss vidare, hur trevlig och rar han än är. Har man tappat tron på visionen, eller är för veka för att genomdriva det som behövs för att närma sig visionen, så skall visionen rivas upp och styrelsen ställa sina platser till förfogande. Det är de som satt upp visionen.
2017-04-12 23:31
Jodå, har läst allt idag faktiskt. Och skrivit precis om det du skriver. Se inte så långt nedan. Sen finns det, tycker jag, en på gränsen till komisk kvartalsmentalitet här hos en del. Men för den står ej du. Hur som så vore det bättre om jag fick bestämma allt.
2017-04-12 23:13
@Åter till ståplats. (Sekt. E):

Har du läst? Frågan har varit om Axén skall förlängas för en ny period, inte sparkas. Han har väl ett 3-årskontrakt nu, så det är väl dags att fundera på framtiden? Däremot tas väl inga beslut förrän i höst?
2017-04-12 23:11
Appropå min tidigare kommentar om Lagardere. Om jag minns rätt har ÖSK kontrakt minst 18 månader till (den första punkt då kontraktet kan brytas). Undras just vad dagens nya information innebär för vår klubb?
Annons: