/fotboll/osk/forum/2286.aspx/fotboll/osk/forum/2286.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Minatankar
2012-11-25 16:39
Grixx
//
Om och hur man satsar är väl inte schabloner? Håller med dig om att man behöver vara snabb i beslut och handling och dessutom ha god framförhållning.

ÖSK Fans
//
Vet ej. Tror det blir försiktigt.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-11-25 16:18
Det är väl rätt uttalat att ÖSK ska satsa långsiktigt på lokala talanger? Tror det är helt rätt väg att gå. Hellre några år i Superettan med ekonomin intakt än toksatsning alá Norrköping för ett antal år sedan. Tålamod!
AIK Saywee
2012-11-25 16:15
Vad den nuvarande styrelsen hittar på, beror delvis på om den lärt sig läxan, för det är väl i stort sett samma styrelse som vi haft under de felaktiga åren?

Men i mars 2013, har många som vill, kan och orkar, samt bryr sig, möjlighet att påverka styrelsens sammansättning, ialla fall till viss del.
Örebro ÖSK Fans
2012-11-25 16:06
minatankar..

Håller helt med dig! Har du fått några indikaioner på vilken sorts satsning det blir?
Örebro Grixx
2012-11-25 16:01
Minatankar// Schabloner om hur man gjort tidigare och hur man ska göra framledes blir lika fyrkantiga i jämförelse. Mycket kloka personer i en proffsig organisation som agerar proffsigt i alla skiftande frågor är alltid det viktigaste. Omvärlden förändras så mycket hela tiden att många bra idéer snabbt blir värdelösa.
Minatankar
2012-11-25 15:44
DaSa o Grixx
//
Örebro Spelarinvest AB har många miljoner som nu inte används p g a skattedom som innebär att vinster beskattas men förluster inte får dras av. Därför behöver Spelarinvest läggas ned så att vi blir aktieägare direkt i ÖSK Elitfotboll AB.

Att välja en försiktig väg är också en chanstagning. Det har man gjort de senaste åren med känt resultat. Jag föredrar 75 % kalkylerat och offensivt risktagande framför 75% försiktighet.
Örebro Nstein
2012-11-25 15:30
Om nuvarande styrelse är kvar kommer den etablerade mittfältare som vi alla skriker efter förmodligen bli ....
Grahn igen, då man nu pratat ut om det och man efter en ännu större sign-on bonus och ännu bättre kontrakt kommit överens om att Tobbe bara får skrika på domaren om det blir ett domslut mot honom på offensiv planhalva.
Örebro Grixx
2012-11-25 14:59
Minsta lilla felsatsning kommer att ge en smäll i bakhuvudet. Ekonomin nu blir riktigt tight och går vi inte upp omgående men satsar så kommer det att tära riiktigt ordentligt och hindrar ytterligare satsning.
Örebro DaSa
2012-11-25 14:26
Minatankar/ Har vi råd att ta in tre allsvenska spelare? Vill de komma till klubben nu när vi skall spela i SE? Jag tycker vi skall värva SE-klass, typ Brandeborn, Nkilli och Rinne i år. Eventuellt krydda med Crespo om spelarInvest tar den ekonomiska risken. Sen om vi går upp så förstärker vi med tre allsvenska toppnamn.
Postat via SvenskaFans-appen
Minatankar
2012-11-25 13:15
Det finns, som alla vet, flera olika strategier klubben kan välja på när det gäller det sportsliga. Här några alternativ;

1) Satsa på 2-3 nyförvärv av högsta allsvenska klass för att redan nu bygga upp ett lag som 2014 och 2015 hamnar i topp av AS. I ett sådant alternativ kan man t ex jobba för att hyra Nordin Gerzic med köpoption.

2) Satsa på nuvarande unga talangar, varav de flesta från närområdet, och komplettera med 2-3 spelare av hygglig/god klass.

3) Något av ovanstående alternativ kombinerat med en långsiktig satsning på att bygga upp talangverksamheten i närområdet/regionen.

Det senare kräver emellertid en mycket större satsning än vad tränartrion kan förmå att prestera, hur duktiga de än är. De behöver i så fall hjälp av många goda strateger och talangtränare, som t ex Benny Lennartsson, Urban Hammar och Thomas Bengtsson. Om de ska organiseras genom ÖLFF, ÖSK eller andra klubbar, kan jag inte bedöma. Vet bara att det måste till ett långsiktigt och målmedvetet arbete där många hjälper till.

Om t ex BP, HBK och MFF på olika sätt lyckats med punkt 3, finns det inget som säger att inte ÖSK kan göra det. Duktiga spelare och tränare finns redan i regionen och ÖSK har redan nu många unga spelare från närområdet i truppen. Nu handlar det om organisering, målmedvetenhet och uthållighet så att man kan fylla på truppen med 2-3 lokala spelare varje år.

Själv förordar jag alternativ 1 tillsammans med alternativ 3. Risken finns annars att man inte vinner SE eller att premiäråret i AS blir för tungt och dyrt. Erfarenheten säger att man ska satsa som mest när det är motgång, oavsett vilken bransch det är. Det är sällan man enbart kan spara sig ur kriser, eftersom konkurrensen är knivskarp och det bara är de som satsar som går vinnande ur den. Satsningen på tränartrion är en mycket god start. Nu gäller det att tänka till när det gäller nyförvärv.
Örebro DaSa
2012-11-25 08:53
Sen så tror inte jag att vi kommer att leka hem serien. Jag ser hellre att vi spelar ihop ett talangfullt lag där alla spelare sitter på långa kontrakt. Sen så tycker jag även att vi skall bli först i Sverige att spela 3-5-2, gyllende läge att spela in taktiken i SE. Men det får max ta två säsonger innan vi går upp, annars så lägger jag ned mina idéer och vi får värva tillbaka Nobbe o grisar oss tillbaka.
Örebro DaSa
2012-11-25 08:47
telle/ Det var rejäla svar, tack!:) Förstår vad du menar o håller delvis med om resultaten de sista matcherna. Ang. talang/rutinerad debatten så tror jag fortfarande att Brandeborn räcker till på mittfältet. Rent teoretiskt så borde han ju göra minst lika många poäng nästa säsong då han spelar i samma serie men med en bättre omgivning. Att t.ex värva både honom och Ayarna känns som orimligt, speciellt ekonomiskt. Men även truppmässigt då det känns som en 2011-års värvning lex Tomer/Sankan, dvs ingen uttalad förstamålis.
Örebro Telle
2012-11-25 00:02
Oj, det där blev ganska långa inlägg, insåg jag...

Ja ja, vi har kanske lite olika syn på hur man ska prioritera, men jag tror vi är ganska överens om att vi kommer krossa nästa år i varje fall... :)
Örebro Telle
2012-11-25 00:00
15:18 //

Jag håller med dig, jag tror också att Saied, Berger och co kommer att stå sig riktigt bra i superettan. Det jag menade med min "bli uppäten"-formulering är att det krävs kompletterande tyngd till 2014 (då jag iskallt räknar med att vi ska spela i allsvenskan igen...), och det grundar jag på hur det såg ut i år sett över hela säsongen.

- Visst stod vi upp bra mot MFF och HIF de sista matcherna, och jag vill verkligen inte ta ifrån spelarna deras grymma kämpainsats vid båda tillfällena. Men vi ska väl ändå vara ärliga och säga att vi trots att vi kämpade väl var spelmässigt underlägsna både mot MFF och HIF egentligen, och hemmavinsterna mot Gais och IFK var mot lag som var avhängda och mest ville att den (var och en på sitt sätt) misslyckade säsongen skulle ta slut så fort som möjligt.

Som sagt, jag tycker som alla andra att ÖSK gjorde en imponerande fin säsongsavslutning, det invänder jag inte emot, men jag tror att man ska vara lite försiktig innan man drar för höga växlar av det när man bedömer kvaliteten och det sportsliga värdet på vårt spelarmaterial. Även om vi gick bra de sista fem omgångarna gick vi riktigt uselt typ de tjugofem första. Vi kom näst sist av en anledning, helt enkelt, så i mina ögon är det lite riskabelt att förvänta sig att vårt nuvarande mittfält kommer att hålla i allsvenskan per automatik, bara man kryddar med lite talang.

Talang har vi. Det vi har saknat är stadga och stabilitet. Sen tar jag gärna in ännu mer talang, absolut, men frågan är vem som står för stabiliteten då, om vi inte kompletterar ytterligare. Varken Bamberg eller Alimi har övertygat centralt, och varken Berger eller Saied har varit tillräckligt jämna över hela säsongen tyvärr (även om Saied har varit väldigt duiktig bitvis.)
Örebro Telle
2012-11-24 23:50
DaSa 15:08 //

Det är stor skillnad på en rutinerad spelare och en mätt spelare. Det finns många spelare som har varit med länge nog för att visa att de håller på den nivån de spelar, men som fortfarande tycker det är roligt att spela fotboll och utvecklas, för att inte tala om att göra ett bra jobb.

Ta Magnus Kihlberg som exempel. Han var långt ifrån purung när han kom hit, men var ändå bäst i laget i flera år innan skadorna tog ut sin rätt. Samma sak med Abgar Barsom, även om han tyvärr inte stannade lika länge som Magnus.
Backar man några år ytterligare är Lars Larsen och Arnor Gudjohnsen andra exempel på centrala mittfältare som har dominerat när de kom hit trots, eller tack vare, att de har varit lite äldre. (Även om Arnor egentligen var alldeles för bra för att komma till en klubb som ÖSK, men det är en annan sak...)

Hade för övrigt också hellre sett Skulason än Grahn i ÖSK i år. (Hade i och för sig också hellre sett Birger Lundström, 83, eller någon av knattarna som håller spelarna i handen vid ingångslåten, än Grahn, men det är en annan sak... :) Skulason hade före sina tre år i superettan med Giffarna också ett par säsonger i allsvenskan, så jag räknar nog honom som åtminstone halvetablerad i sammanhanget.
AIK Saywee
2012-11-24 21:47
ÖSK Fans

Vad var det för något som var drygt i mitt förra inlägg, ville ju bara försöka förklara lite kring Brandeborns´s möjliga bänkningar, vilket man kan gissa sig lite till i Krille´s inlägg?

Av 26 matcher har han väl startat 23
Han har väl varit avstängd 2 matcher
Han verkar ha suttit på bänken delvis i 9 matcher
2 matcher har jag ingen aning om

... jag gillar dig oxå.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-11-24 20:45
Det gäller att de har list när fönstret öppnar och så det inte blåser snålt och det är bra om ÖSK spikar tuppen tidigt, så tvivlarna slipper skruva sig i stolarna och börja muttra.

Mitt hjärta bultar för ÖSK!

Nä, nu blir det en nubbe :).
Örebro Retarded Jimmy
2012-11-24 19:42
@gbgdeg:

Vad som är förvånande är att han kör den övertalningen först nu. Borde den inte skett i våras...typ? Nästan lite ÖSK över er styrelse.. ;)
Örebro ÖSK Fans
2012-11-24 18:55
saywee

du är dryg som vanligt=) men jag gillar dig....

jo jag såg inlägget men jag bara undrade...jag tror Ayarna är en bättre spelare i super1an
AIK Saywee
2012-11-24 17:11
ÖSK Fans,

har du skrållat förbi Krille´s inlägg från igår?

"Namn: ÖSK KRILLE (GFG 2015)
Sänt: 2012-11-23 13:41
Trivseltorsten//

Brandeborns statistik i superettan 2012:
26 matcher
2077 minuter speltid
inbytt 3 ggr
utbytt 6 ggr
10 mål
5 assist
5 varningar "

Ser ut som att han delvis varit bänkad, men när han har varit på plan, har han presterat rätt skapligt i Superettans bottenlag ...

Han har spelat i 26 av 28 matcher, för han har väl varit avstängd i två, eller hur det blir ?
Degerfors gbgdeg
2012-11-24 16:39
Brandeborn har inte haft 100% förtroende från tränatrojkan men dom gånger han har hoppat in har han varit grym , speciellt nu i slutet10 sista ,kan kanske få det tufft i allsvenskan dessvärre men sespelare absolut ,dessvärre för Er så vill han upp i seriesystemet alt utomlands ,tror tränarn kör övertalning denna helgen:)',,,
Örebro ÖSK Fans
2012-11-24 15:52
Brandeborn vet jag inget om. Men med små reurser tycker jag man ska satsa på säkra kort..Reuben Ayarna är en grym spelare som Axen har bra koll på...Han var dock värdelös när gais spelade mot oss förra matchen... crespo, Nkili,Rinne och Ayarna vore fint. Men om Brandeborn är så bra som många säger så kanske det är hugget som stucket med Ayarna... Har inte Brandeborn suttit på bänken några matcher för degen i år ?
Örebro DaSa
2012-11-24 15:18
Telle/ Sista matcherna denna säsong så fick ju både Berger och Saied mycket speltid. Resultatmässigt så plockade vi en hel del poäng bl.a. mot MFF, HeIF och utklassningen av vår framtida SE-konkurrent GAIS. Jag tycker att man kan tolka det som att vi håller hyfsad AS-klass med spelarna som spelade på slutet, att då SE-klubbar skulle äta upp ett mittfält med t.ex. Bamberg-Saied-Berger-Holmberg har jag svårt att tro. Det som kanske talar emot min teori ovan är att vi tappar Crespo som låg bakom många av poängen.

Eftersom vi antagligen kommer att vara spelförande nästa säsong så hade jag gärna sett en 3-5-3 uppställning. Då kan vi ha tre spelare centralt vilket kanske kan kompensera vår "småväxta" mittfältare. Tror även att Nkili skulle passa bra på en av kanterna om han har konditionen för det.
Örebro DaSa
2012-11-24 15:08
Förra året så köpte vi allsvenskans kanske mest meriterade spelare för dyra pengar och vi vet ju alla hur det slutade. Lätt att vara efterklok men tänk om vi hade köpt Skulason som det ryktades om. Då hade vi haft en "säljbar" spelare idag och vi hade säkert inte heller åkt ur då han antagligen kunde bli ledaren som vi saknar/saknat. Min poäng är i alla fall att köpa ngt rutinerat är inte alls så säkert som man tror. Då spelaren antagligen är mest intresserad av att casha in, en ungs spelare har ju drivkraften att spela till sig ett kontrakt i en bättra liga. Så jag tycker fortfarande att en spelare som Brandeborn är en bättre värvning. Han håller ju bevisligen SE-klass och med ett års inspelning hos oss så tror jag även att han håller AS-klass 2014.
Örebro Valderinho
2012-11-24 14:11
Någon som vet om ÖSK lagt ett kontraktsförslag till Brandeborn!!?. Hoppas han tackar "ja" i så fall.
Örebro Telle
2012-11-24 13:51
ÖSK Krille //

Sant... :)

Fördelen med en etablerad spelare är att man vet vad man får.
Så även med Grahn. Hade de värvningsansvariga i ÖSK i vintras bara gjort sin hemläxa något sånär hade de, precis som vilken normalt fotbollsintressad och läskunnig svensk som helst, vetat att man fick en i grunden väldigt duktig fotbollsspelare, men som kommer med ett bagage. (Glas-ego, snitt på tre avstängningar per år, frispråkighet i media om övriga laget och tränaren etc.)

Ingen hade väl räknat med att han skulle vara så pass mycket skadad, i och för sig, men alla andra problem som uppstod under året kunde man vara förberedd på eftersom man har sett det förut. Att man ändå inte verkar ha varit det säger en del om ÖSK:s organisation 2012.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-11-24 11:12
Jag tackar inte nej till en mer etablerad mittfältare, så länge det inte blir som med Grahn.
AIK Saywee
2012-11-24 10:27
Telle, 10:04,

instämmer helt (?) i ditt inlägg, men hoppas att Polen inte delas ytterligare en gång, Kuba bor ju där ....
AIK Saywee
2012-11-24 10:25
Sentomsider har man ändrat "SPORTSLIG MÅLSÄTTNING" på officiella hemsidan, Det är numera inte lika säkert att guldet skall tas just exakt 2015 ...

Edit "länkar"

"Med stor respekt för utmaningen är målet att återfå Allsvensk status inför 2014 och att därefter stabiliseras som Allsvenskt lag."
Minatankar
2012-11-24 10:19
Namn: Telle
Sänt: 2012-11-24 09:55 Ändrat: 2012-11-24 09:56:29
//
Delar din analys av mittfältsspelet, som är grunden för framgång.
Annons: