/fotboll/osk/forum/2276.aspx/fotboll/osk/forum/2276.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Telle
2012-12-09 15:14
Mintankar 12:58 // "Jag hoppas verkligen du fortsätter även om jag och andra kan ha synpunkter. De kan ju dessutom diskuteras."

Ja, diskussion är ju precis det vi har ett forum till... :) Mer om det längre ner.

Saywee 12:26 // "Jag tror jag bakar vidare, degen skall in i ugnen, finns inte så mycket fotboll att tjöta om, i dagens istid!"

Passa dig för surdegar bara... ;)

Svartvitt forever 12:36 // Ja, det vore kanske ett bättre forum, pun intended... :)

Conjuration 13:01 // Tack, tack...

Vad gäller Sandqvist-debatten som plötsligt uppstod tror jag att det är lätt att överskatta det här forumets genomslagskraft lite. Det är bevisligen många som läser här, inklusive en del från ÖSK:s ledning (därför att det här är det största öppna nät-forumet för ÖSK-supportrar, och därför är det en del av ledningens jobb att hålla sig åtminstone lite ajour med hur tongångarna går) men jag har väldigt svårt att se att särskilt många spelare skulle hålla till här regelbundet.

Som jag skrev innan är det inget spelarvänligt klimat här inne en sådan säsong som i år, och som allsvensk fotbollsspelare med några år på nacken tror jag att man har lärt sig sen länge att koncentrera sig på sitt och strunta i andras åsikter. Hur skulle man annars kunna prestera när 10.000 personer sitter och skriker åt en att man är en sopa så fort man gör ett enskilt misstag på planen, eller när man knappt har läst en postiv ÖSK-artikel i NA på ett och ett halvt år?

Forum som det här, liksom reportage och artiklar i NA och andra tidningar och andra nyhetsformat i tv , radio och på nätet, är i första hand till för supportrar och fans, dvs den stora massa som betalar den mångmiljonindustri som dagens fotboll utgör - inte för spelarna själva. Därav namnet Svenska Fans.

Sandqvist, om vi nu ändå tar honom som exempel, är i sina bästa år, är vältränad, ser bra ut, betraktas som en stjärna i staden där han bor eftersom hans lag har så hög status lokalt, han tjänar bättre än de flesta vanliga människor i Sverige, han beskrivs som "en bra kille" av alla, har ett jobb som många bara drömmer om eftersom han lever på det han tycker är roligast men har ändå betydligt fler timmar över per dygn efter jobbet än de flesta andra, har fått komma ut och bo på andra platser i världen tack vare sitt jobb, och även om han har haft svårt att prestera de senaste åren på den nivå han har valt att spela på, så både tror och hoppas jag att han är för upptagen med att leva ett bra och framgångsrikt liv för att bry sig särskilt mycket om ännu ett inlägg på ännu ett anonymt forum, vare sig från mig eller någon annan.

Jag tycker ändå att det är bra att det blir ett samtal om det här bland oss som skriver och läser här, eftersom det är just oss det berör. Vill man inte ha den typen av inlägg jag skrev nu ska det självklart tas upp till diskussion, det är ju vi själva som bestämmer vad vi vill skriva och läsa, och inte minst vilket klimat vi vill ha i debatten.
Anser tillräckligt många här att det går över gränsen till att vara kränkande får jag och alla andra anpassa oss efter det, och skriva inlägg därefter i fortsättningen. Det räcker ju med att en person känner sig kränkt, så är det en person för mycket egentligen (även om olika människor självklart kan vara olika känsliga förstås.)

Grundtanken måste ju ända vara att ha ett samtalsklimat där medlemmarna här ska kunna läsa inlägg utan att bli illa berörda, så jag hade uppenbarligen en för hård ton senast. Själv ska jag ha det i bakhuvudet nästa gång, och hoppas att jag inte trampar lika många på tårna då.

Jonas själv får gärna pm:a mig om han läste inlägget och tog illa upp, så ska jag be honom uppriktigt om ursäkt i så fall. Fram tills dess tänker jag dock utgå från att han inte bryr sig det minsta om den här diskussionen utan har varit fullt upptagen med att ha en bra helg ute i det vackra vintervädret med nära och kära. Och kanske missat en och annan snöbolll... ;)
Minatankar
2012-12-09 14:00
Saywee (Örebro)
//
Bäste, Saywee, jag tycker inte vi som menar att det kan, i vissa sammanhang, vara tveksamt att använda satir om enskilda människor, inkl ÖSK:are, behöver vara moralister. Däremot har det med moral och etik att göra och även den behöver väl hållas levande på detta forum?
Örebro Conjuration
2012-12-09 13:01
Gillar inte alls att Telles inlägg blev borttagna. Det var det bästa som någonsin skrivits på forumet. Ska väl tilläggas att jag förstår varför de blev borttagna men jag gillar det fortfarande inte.
Minatankar
2012-12-09 12:58
Namn: Telle
Sänt: 2012-12-09 11:53
//

Bäste Telle, jag tillhör de som både idag och tidigare givit dig uppskattning för din fantastiska humor och dina satirer. Har dessutom uppmuntrat dig att fortsätta.

Håller helt med dig om att många andra inlägg är mycket mer diskutabla än om någon hamnar i en satirisk beskrivning.

Samtidigt har Sankan varit utsatt för väldigt många negativa kommentarer med mycket hårda ord under flera månader, och då kan en satir i det sammanhanget bli en ytterligare förstärkning på att man aldrig slutar att kommentera honom negativt.

Jag tänker som så att alla gör sitt bästa, att vi alla kan kommentera bra och dåliga insatser men att det finns gränser med hur starkt vi kommenterar dem och hur länge vi gör det. Dessutom har ju inte han eller andra spelare tvingats sig till ÖSK utan det är ju ÖSK som rekryterat och anställt spelarna med deras för- och nackdelar.

I vissa fall kan det, som en del signaturer här, inkl mig själv i vissa sammanhang, vara bra att inte ge upp synpunkter och konstruktiv kritik, om den är viktig för klubben och kräver att man påverkar många.

Jag hoppas verkligen du fortsätter även om jag och andra kan ha synpunkter. De kan ju dessutom diskuteras.
Örebro Svartvitt forever
2012-12-09 12:36
Själv tror jag inte att Jonas varken läser här eftersom klubben signalerat att han är på väg bort eller att han tar illa vid sig av en ironisk, men framför allt fruktansvärt rolig, text.

Däremot tror jag att han tog illa vid sig då han offentligt sågades av NA och kallades "sämst målvakt". Då reagerade jag.

Jag hoppas att du lägger ut inlägget på ett visst "annat" forum, där det inte kan såra någon. Det är helt enkelt för bra för att grävas ner.
AIK Saywee
2012-12-09 12:26
Typiskt träligt, Telle tar bort inlägg ...

... men forummoralisterna är väl nöjda :(

Jag tror jag bakar vidare, degen skall in i ugnen, finns inte så mycket fotboll att tjöta om, i dagens istid!
Örebro Telle
2012-12-09 11:53
Är man allsvensk spelare i en normalstor stad som Örebro räknas man definitivt som en offentlig person, eftersom det finns få saker i stan som engagerar lika många människor och åsikter.

Det är en del av att spela fotboll på elitnivå idag att man kan få kritik (både bra och dålig) på ett sätt och i nya sorters media som få andra yrkesgrupper. Att hantera den kritiken är också en del av deras jobb, och ett av skälen till att de har löner som vi vanliga yrkesutövare inte är i närheten av.

Själv har jag väldigt svårt att se att Jonas själv i det här fallet, eller hans anhöriga, skulle läsa här på svenskafans-forumet, eftersom det för det första vänder sig just mot fans, och för det andra så blir Jonas och många andra ÖSK-spelare mer eller mindre dagligen här utsatt för kommentarer eller formuleringar som är betydligt värre .

Själv skulle jag hellre se att någon skrev uppenbart överdrivna och tillspetsade syrligheter om mig, där alla tydligt kan se att det är ironi, än kommentarer som "fy, fan vad dålig han är", "vi har ju fan världens sämsta målvakt" eller "Avgå Sandqvist!" som många andra har gjort under året.

Om jag hade varit ÖSK-spelare den här säsongen hade jag tagit så illa vid mig av att läsa ens en tiondel av alla kommentarerna mot spelarna här under en vanlig match-kväll att jag hade slutat läsa här redan i början av maj. För att inte tala om kritiken som Sixten fick leva med under lång tid, eller kommentarerna och glåp-orden många skriker från läktarna under en hemmamatch.
- I ett sådant här forum har man i varje fall möjligheten att själv välja om man vill läsa, vilket också är skälet till jag alltid säger till innan jag börjar ironisera, om jag tror att någon kan ta illa upp.

Men, men, jag kan ju själv argumentera hur mycket jag vill, men det ändrar ju inte på faktumet att vissa verkar ta illa upp för min text, och det är naturligtvis inte bra i så fall. Jag avsåg inte att kränka någon, och om någon trots det skulle känna sig kränkt av inlägget ber jag om ursäkt.

Det spelar mindre roll om Sandqvist i det här fallet är en lagkamrat eller inte, tar han eller någon annan illa upp av texten har jag misslyckats med mitt syfte, dvs att skriva ett ironiskt inlägg och en text som skulle vara underhållande att läsa, inte mobba eller kritisera en person som blir kränkt av innehållet.

Därför tar jag bort inläggen den här gången, och ser om jag kan hitta en mindre stötande plats för dem, så kan den fortsatta diskussionen idag förhoppningsvis handla om fotboll istället.
AIK Saywee
2012-12-09 11:45
Jag märker att en del moralister antyder att Telle bör begränsa sin frimodighet i sina texter. Det köper inte jag!

... samtidigt verkar man inte bry sig vad andra skrivit om Jonas det senaste dygnet, eller förresten under hela säsongen och främst under pågående match ....

... märkligt, nej knappast !
Kardinalen
2012-12-09 11:32
"Självdistans".

Även om Jonas S har den bästa självdistansen i hela världen, så skulle jag ta det för troligt att han skulle ta illa vid sig av en sådan text.
AIK Saywee
2012-12-09 11:22
Förresten, självklart gör oftast alla sitt bästa, när de är friska, men ibland räcker det inte och i Allsvenskan måste man vara riktigt bra, nästan bättre än bäst, ialla fall om det skall bli topplacering.
AIK Saywee
2012-12-09 11:19
BiB, 11:14,

Jaja, klubben anser dock att han inte skall vara en lagkamrat till andra lagkamrater 2013, eller?

Klaga på ÖSK om du vill att din lagkamrat skall stanna ...

... beträffande laguttagningar så var det som jag skrev (10:44), ett envist fenomen.
Örebro Bulten i Boo
2012-12-09 11:14
@Saywee:

Ser Sandqvist som en lagkamrat, vi är ju klubbkompisar vettja :-)
Det är alltid en balansgång det där. Att hålla gränsen, rågången tydlig mellan objektiv kritik och det som tenderar mot att bli till ren förföljelse. Även om jag är den förste att hålla med om att Sandqvist inte har gjort någon bra säsong så får jag väl ändå tro att han gjort sitt bästa, så gott han kunnat!? Han har (väl?) inte själv tagit ut laget inkl målvakt för dagen, utan det har andra (väl?) gjort.. :-)
AIK Saywee
2012-12-09 10:58
BiB, 10:32,

aha, gällde frågan huruvida man peppar en lagkamrat, ja det förstod jag inte helt.

Under den tid lagkamraten spelar i ÖSK, så kan man peppa honom, både vid dåliga insatser och vid fina insatser och faktiskt allt däremellan Det har inte alla forumskribenter lyckats med på detta forum, men å andra sidan är det ju lättare att peppa spelare på plats eller som jag ibland kan få för mig, när jag möter någon av dessa på stan, peppa alltså, typ "bra jobbat" eller "kom igen"

När Telle skrev det han skrev, är dock Jonas på väg bort från ÖSK, som väl har förklarat för honom att man vill bygga nytt och säkrare bakåt?

... om man har haft förmågan att tydligt kommunicera förstås?
Benny Böckling
2012-12-09 10:56
Sankans låt!
Benny Böckling
2012-12-09 10:55
Fantastiskt inlägg Telle! Top notch vore ju nu om någon vänlig själ skulle orka klippa ihop en video på alla Sandqvists insläppta mål i år. Varför inte till låten "You had a bad day"... Haha, ser det redan framför mig, skulle bli en fantastisk video!!
AIK Saywee
2012-12-09 10:44
En miss (?!?!),
snälla, vi åkte ur AS, läckte som ett såll, med envisa uttagningar inledningsvis ...

... lagkamrat (?), ÖSK har väl "förklarat" att han inte är önskvärd i truppen 2013, eller har jag missförstått allt?

Till slut var det iallafall en som förstod att det kanske vore lämpligt att prova Tomer, som så många forumskribentar tjatat om, och se det blev inte sämre.

Fan-Tomer växer inte på trä´n, de slänger sig i lianer.

Heja SPORT, fixa en bra och säker trupp !!!
Örebro Bulten i Boo
2012-12-09 10:32
Saywee// Offentlig eller ej, frågan är hur man bäst peppar en lagkamrat som gjort en miss, genom att som Kim Källström skälla ut Tobias Sana (som nästan är debutant) när han missat öppet mål eller genom att som Zlatan klappa om och säga ”kör på, kör på”?
AIK Saywee
2012-12-09 10:15
Telle. lysande inlägg (som vanligt), dessutom mitt i mörka decembernatten :)

Eftersom det blev några synpunkter på innehållet, så tycker jag som följande: Sådan text får man stå ut med om man är offentlig person, det är mycket värre när o-offentliga personer blir påhoppade, nedgjorda och till och med hotade ...

Fantastiskt bra forumläsning i dötider och annars också för den delen !!!
Minatankar
2012-12-09 09:22
Namn: Bulten i Boo
Sänt: 2012-12-09 08:51
//
Jag hoppas verkligen att Telle och andra vill bidra med humor och satir. Det är både mycket roande och pedagogiskt.

Samtidigt som användandet av humor ofta är effektivt, är den en balansgång när det handlar om att enskilda människor är inblandade. Och gränsen mellan satir och kränkning är hårfin.

Man riskerar ju dessutom att skrämma andra som kan vara intresserade av att t ex bli fotbollsspelare på elitnivå, tränare, vd eller styrelseledamöter att engagera sig i ÖSK, precis som man kan hålla framtida arbetsgivare borta från berörda personer.

Vill dock tro att Telle har förmågan att hantera detta med sina kunskaper, sin goda förmåga att uttrycka sig, sin integritet och enorma kreativitet och humor.
Örebro Bulten i Boo
2012-12-09 09:08
@Telle:

Vän av (Åtvidabergs-) ordning skulle ju t ex kunna kontra med "Och hur många titlar har Örebro SK vunnit vilka gjort er 'kända utanför sockengränsen'?" eller "Hur många gånger har ÖSK slagit ut lag som Chelsea ur Cupvinnarcupen eller genom 1-3 borta och 3-1 hemma pressat Bayern München till straffavgörande i Mästarcupen?" eller "Hur många gånger har ni spelat kvartsfinal i Mästarcupen mot Barca på Nou Camp?".. "Är det 0-3, 0-1 mot Ajax som ni har att kontra tillbaka med? Eller 1-1 och 0-0 mot ett 'storlag' från Luxemburg" :-)
Örebro Svartvit sen barnsben !
2012-12-09 09:01
@Telle

Otroligt underhållande inlägg... Gillar din humor!
Örebro Bulten i Boo
2012-12-09 08:51
@Minatankar:

Kan känna lite likadant som du. Är det ok att göra narr av spelare i det lag vi håller på? Vet inte, visst måste man väl t ex få kalla nån för "träben", etc, men var går gränsen? Tar man jobbet som politiker och företagsledare så ingår det i paketet sas att bli driven med i satirsammanhang. Men, om man är fotbollsspelare på allsvensk nivå, gäller detsamma? Desutom, andra lags spelare kan man väl driva med litegrann (så länge man håller sig på en värdig nivå), men vad vinner man på att "psyka" det egna lagets spelare??
Minatankar
2012-12-09 08:34
Telle (Örebro)
//
Dina inlägg i natt och även tidigare tyder på att du redan är en stor komiker och krönikör med en lysande karriär. Eller så har du en sådan framför dig. Du får mig, och säkerligen många andra, att både le och skratta.

Kan dock ibland tycka lite synd om de som blir dina offer även om du varnar dem från att läsa det du skriver. Man får hoppas att de mår så bra att de klarar av att skratta åt sig själva och har självdistans. Som offentlig person anses det ju av många att man får tåla en del. :-)
Örebro Bulten i Boo
2012-12-09 07:52
@Bulten i Boo:

I början av sjuttiotalet gonomfördes sedan en stor publikundersökning av SvFF. Publikbortfallet hade varit konstant sedan toppåren kring hemma-fotbolls VM -58 och nu ville man veta när publiken helst ville gå på fotboll. Svaret blev, inte så förvånande "när väderleken är behaglig". Tokigt då att ha ett 7-8 veckors uppehåll när vädret är som allra bäst i vårt land! Fr o m slutet av sjuttiotalet var sommaruppehållet nästan helt borta..
Örebro Svartvitt forever
2012-12-09 07:32
Nae, inga frågor på det, Telle. Finns bara ett ord: Suveränt! Mera sånt!
Örebro Bulten i Boo
2012-12-09 07:26
@ Ösk-groda:

Jo, precis. Det var ett två månaders speluppehåll i allsvenskan mellan mitten av juni och mitten av augusti, ungefär som skolornas sommarlov. Då klämdes ett antal tipscupmatcher in. Allt för att inblandade länders tipsbolag skulle kunna fylla kupongerna med matcher. Allt seriespel här i landet hade uppehåll i dessa två månader tror jag. Undantag norra norrland kanske?
Örebro Telle
2012-12-09 03:50
Borttaget...
Örebro Telle
2012-12-09 03:40
Borttaget...
AIK Saywee
2012-12-08 23:36
Heja SPORT !!!
Örebro chilie
2012-12-08 23:00
Ännu en storspelare lämnar ÖSK utan att vi får ett öre.. Vi borde väll minst få 10 miljoner för sankan
Annons: