/fotboll/osk/forum/2266.aspx/fotboll/osk/forum/2266.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2012-12-13 10:01
Har nu kollat och det verkar som att det ska funka att köpa årskort på ståplats också. Bra!
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-12-13 09:58
Saywee//

Idag luciatåg, 7:e april startar återtåget på Finnvedsvallen i Värnamo :).

Samtidigt lever ett hopp om ett cup-guld också :)
Minatankar
2012-12-13 09:54
Namn: Saywee
Sänt: 2012-12-13 09:48
Minatankar, 09:39,

jag läser väl vad du skriver och tolkar det på mitt sätt, men jag känner (en känsla) att du vill försvara makt och pengar i vissa sammanhang, det är ju det jag försökte förklara, att jag anser det mer beundransvärt och respektabelt, det som människor kan ge varandra när det saknas makt om pengar. Ingenting annat.
//

Förstår inte att du kan känna så efter mina förklaringar nedan. Pengar och makt som skaffas och används på ett bra sätt är bra för människor, samhället och ÖSK. Därmed har jag inte sagt att jag accepterar att människor har det svårt, orättvisor mm. Jag skrev ju dessutom att det är aktningsvärt när människor utan inflytande och pengar är generösa mot andra. Men visst, får du ändå negativa känslor så är frågan om min syn på detta och det jag skrivit är anledningen till detta. Det förvånar mig i så fall.

Måhända beror vår olika syn på detta att jag definierar makt som inflytande och det är i grunden något positivt, dvs att man kan påverka saker. Men om man med makt menar att den används negativt, så förstår jag det du skriver.
AIK Saywee
2012-12-13 09:50
Värnamo i kuppen, Värnamo i premiären ...

... det finns hopp om fotboll redan idag :)

FORZA LUCIA !!!
AIK Saywee
2012-12-13 09:48
Minatankar, 09:39,

jag läser väl vad du skriver och tolkar det på mitt sätt, men jag känner (en känsla) att du vill försvara makt och pengar i vissa sammanhang, det är ju det jag försökte förklara, att jag anser det mer beundransvärt och respektabelt, det som människor kan ge varandra när det saknas makt om pengar. Ingenting annat.

Money For Nothing !!!

... tyvärr vet jag att pengarna snackar, så dum är jag inte att jag inte begriper detta, väntar med att ta några exempel ...
2012-12-13 09:45
Kardinalen/ Kanske är så. Skulle kännas bra med ett abonnemang ändå istället för att köpa separata biljetter.
Kardinalen
2012-12-13 09:40
@Åter till ståplats. (Sekt. E):

Ingen aning, men en kvalificerad gissning är att detta inte kommer att finnas för Superettan under kommande säsong. Finns väl inte så stor mening, när så många av klubbarna kommer ha ett väldigt lite bortafölje.
Minatankar
2012-12-13 09:39
Sänt: 2012-12-13 09:28

"Jag vill bara tillägga/förtydliga att jag har mer (mycket mer) respekt för människor som gör ett helt fantastiskt jobb (i sitt vardagselände) för sin familj, vänner, släkt och medmänniskor ...

... och som dessutom saknar både makt och pengar !!!

Det kanske är där vi tänker lite olika ?"

//
Det är inte så jag menar att det jag skrivit ska tolkas.

Jag har respekt för alla människor som är generösa och gör goda insatser för de som har det svårt, för nära och kära och för människor i allmänhet. Om vi dessutom talar om personer som själv saknar pengar och makt, är det naturligtvis desto mer aktningsvärt.

Vad jag försöker uttrycka är att människor med pengar eller makt inte automatiskt ska kunna kritiseras för detta faktum. Det är, menar jag, hur man skaffar sig pengar och makt och hur man använder det, som är avgörande för hur man värderar en människa.
Kardinalen
2012-12-13 09:38
Jag har hittills bara hittat schema för premiäromgången. Antar klubbarna har fått förhållningsorder om att inte sprida detta förrän allt är spikat.

Länstidningen i Östersund:

"Den preliminära lottningen av serien är klar och kommer troligen att färdigställas under nästa vecka, då serieansvariga får klart med bland annat TV-sändningar.
Här är premiären i sin helhet: Degerfors-Landskrona, Ljungskile-Hammarby, Sundsvall-Jönköping, Varberg-Gais, Värnamo-Örebro, Ängelholm-Brage, Örgryte-Falkenberg, Östersund-Assyriska."
2012-12-13 09:37
Funderar på om det kommer att finnas årskort för ståplats till säsongen. Någon som vet?
AIK Saywee
2012-12-13 09:35
Kardinalen, var har du hittat det preliminära schemat ?
AIK Saywee
2012-12-13 09:28
@Minatankar:

Telle ville ju efter helgens tjafs att vi skulle diskutera detta, på detta diskussionsforum och det är säkert därför jag bryr mig lite extra ....

Jag vill egentligen inte tjafsa alls i dessa underbara tider, men beträffande det som du skrev ..

"Dessutom handlar det om att visa andra människor respekt, oavsett om de har makt och pengar eller inte."

Jag vill bara tillägga/förtydliga att jag har mer (mycket mer) respekt för människor som gör ett helt fantastiskt jobb (i sitt vardagselände) för sin familj, vänner, släkt och medmänniskor ...

... och som dessutom saknar både makt och pengar !!!

Det kanske är där vi tänker lite olika ?
Kardinalen
2012-12-13 09:17
Enligt mina beräkningar är det 6 av de 16 lagen i Superettan som har konstgräs.

Enligt det preliminära schemat kommer tre av lagen att ha bortamatch i frostiga aprils premiärhelg: Örebro, Assyriska och GAIS.

Men, men: ska SvFF göra allvar av sin elitlicens, så är det väl la lika bra. Tror nog Degerfors får spela sin hemmapremiär på Behrn....
Minatankar
2012-12-13 09:14
Sänt: 2012-12-13 09:05
"Det får la inte bli för präktigt och korrekt på ett diskussionsforum, utan skadar inte med lite OT, humor och spontanitet bland fotbollstjötet?"

//
Håller helt och hållet med dig. Både du, Telle och andra bidrar med humor och spontanitet. Tycker även jag själv gör det till och från :-) Om du skulle träffa mig IRL dagligen, skulle du få skratta hela tiden. hehe

Inte behöver man vara alltför präktig bara för att man inte använder överdrifter och kränkande omdömen.

Men bra att du tar upp detta så att ingen missförstår.

AIK Saywee
2012-12-13 09:11
Rallyfinnen, hehe,
instämmer på sätt och vis, men gbgdeg hjälper oss mot forumtoppen, han är inte så populär på degens egna vulkade forum utan trivs nog bäst här.

Ju mer han skriver, ju mer funderar jag över vilken hjälp han kan tänkas behöva, eller så låter vi honom bara få vara, men det är inte hederligt mot en människa som inte mår bra.

Nå´t jädra fel är det på han/hon/hen, det är jag övertygad om, eller har jag fel igen?
AIK Saywee
2012-12-13 09:05
Minatankar, 06:04,

"Jag vill inte skriva detta för att vara en "magister" eller moralist. Jag skriver det därför att vi inte ska skrämma bort forum-skribenter från SF utan tvärtom locka in fler, inte minst företrädare för klubben. Dessutom handlar det om att visa andra människor respekt, oavsett om de har makt och pengar eller inte."

Detta är faktiskt mycket tänkvärt, men ur min synvinkel kan, om "vi" har otur detta kännas lite skrämmande, dvs skrämma bort känsliga skribenter eller få "nya tilltänkta" att avstå att skriva.

Det får la inte bli för präktigt och korrekt på ett diskussionsforum, utan skadar inte med lite OT, humor och spontanitet bland fotbollstjötet?

RESPEKT är ett av mina ledord i mitt egna liv, gentemot andra människor, men det finns som vanligt undantag, om man tänker efter, några människor i världshistorien har jag absolut ingen respekt för ....

LP&R !!!
Örebro Rallyfinnen
2012-12-13 09:01
Kan någon klippa kabeln till Kronhallens fria Wifi, så gbgdeg kan fortsätta fråga efter slattar vid pantautomaten istället för att fördärva vårat fina forum?
AIK Saywee
2012-12-13 08:48
"Arvode kallas ekonomisk ersättning för tillfälligt arbete av intellektuellt slag."

Den var riktigt rolig, vad är "intellektuellt" ?

"Inte aktuellt" i ÖSK´s fall ;)
AIK Saywee
2012-12-13 08:46
Minatankar, 08,29.

det är faktiskt fyra fina punkter, det håller jag med om ...

MEN, det finns oftast ett "men" det borde väl räcka med sunt förnuft, Sverige detta underbara land och alla svenskar och ickesvenskar lever med så många "regler" och "krångligheter" att man kan bli stollig.
Minatankar
2012-12-13 08:42
Sänt: 2012-12-13 07:49
"Arvode, sicket ord ......."

//

Wikipedia:
"Arvode kallas ekonomisk ersättning för tillfälligt arbete av intellektuellt slag. Beteckningar som styrelsearvode, semesterarvode etc. förekommer och brukar avse en återkommande men tidsmässigt begränsad uppgift. Ordet honorar har samma innebörd."

Det finns nog inget bättre ord om man menar att ersättningen är tillfällig, dvs inom ramen för den period en styrelseledamot är vald av sin medlemmar.
AIK Saywee
2012-12-13 08:32
Satan i gatan vad kallt det är, hoppas att alla vinterälskare ger sig ut och trivs i snön och kylan. Talgoxen är tyst och jag längtar så mycket efter värme, vår och fotboll!

RJ
värmer upp ugnen för lite deg och hoppas att det är OK att baka pepparkaksgubbar ;)

Ser fram emot den av dig utnämnda OT-aftonen den 23 dec när vi kanske kan fira alla nya i ÖSK-truppen och griljera skinkan och slå in paketen och ta en och annan glögg och bara mysa och planera 2013 efter SE´s spelschema, kommer det i dag månntro, spelschemat alltså?

FORZA LUCIA !!!
Minatankar
2012-12-13 08:29
Sänt: 2012-12-13 07:53
//

Jag tror tyvärr inte på någon ordbok även om det är en god tanke. Jag tror på att man själv strävar efter följande;

1) Att man bara under pseudonym (anonymt) uttrycker det som man kan säga direkt till en person som man träffar.
2) Att man tänker efter på hur man själv skulle reagera om man blev utsatt för samma omdömen.
3) Att man använder konstruktiv kritik som bygger upp en person, inte ned.
4) Att när man vill provocera och polimisera lite för att ha en energifylld debatt, använder tecknen ;-) eller :-) för att visa att man har glimten i ögat.

Vad tror du om det? :-)
AIK Saywee
2012-12-13 07:53
MInatankar, 06:04,

åter en fundering ...

"Synpunkter och rättfärdig kritik ska vi alla tåla men det gäller att ha underlag för dem, speciellt om man använder starka eller nedsättande ord"

... vi kanske behöver en ordlista för starka och nedsättande ord i detta diskussionsforum och lite "moraletiska" regler?
AIK Saywee
2012-12-13 07:49
Minatankar, 06:04,

ur du uppe och lussar :)

"Annan kritik som inte är trovärdig är när man påstår att styrelseledamöter har betalt för sitt uppdrag i ÖSK. De är förtroendevalda och har inget betalt. Tvärtom bidrar flera med mycket stort ideellt arbete och dessutom i flera fall med att satsa miljoner på klubben som partners/sponsorer och/eller aktieägare (riskkapital)."

Det är bra att du klargör detta, för det är något som bl.a. jag funderat över och troligtvis ställt några frågor om.

Att ÖSK´s styrelsemedlemmar/miljonärer inte är arvoderade kan ju bero på att så många felbeslut fattats, de borde väl kanske få betala priset istället, för alla tabbar genom åren? Fast de stackars damerna och herrarna har väl några förmåner iallafall genom sitt idoga arbete ...

En del förtroendevalda politiker har dock arvoden, fast det vete tusan om de utför ett gött jobb ;)

Arvode, sicket ord .......
AIK Saywee
2012-12-13 07:41
@gbgdeg:

Ja, mgn (inom den sanna matematiken)
Degerfors gbgdeg
2012-12-13 06:54
Saywee gött att vi är eniga i något
AIK Saywee
2012-12-13 06:28
@gbgdeg:

Rätt !
Minatankar
2012-12-13 06:04
Namn: abdel seidou (signa ALLA!)
Sänt: 2012-12-13 01:26 Ändrat: 2012-12-13 01:29:59
Lekiller / Angående att Frebran som du säger "svamlat" om att alla matcher i superettan kommande säsong kommer finnas på tv som pay per view, så skulle man ju kunna invända mot din aningen nedlåtande ton genom ett enkelt konstaterande; Ganska få personer kan väl antas känna till så speciellt mycket mer om hur sändningsrättigheterna för svensk elitfotboll kommer se ut än någon som sitter i både SVFFs och SEFs styrelser, dessutom som vice ordförande i båda, och har insyn i hela processen...
//

Håller med dig om att man behöver underlag för att kritisera andra, inkl styrelseledamöter i ÖSK. Vet att Rose-Marie Frebran är mycket insatt i detta och kan knappast anklagas för att "svamla" i ärendet.

Annan kritik som inte är trovärdig är när man påstår att styrelseledamöter har betalt för sitt uppdrag i ÖSK. De är förtroendevalda och har inget betalt. Tvärtom bidrar flera med mycket stort ideellt arbete och dessutom i flera fall med att satsa miljoner på klubben som partners/sponsorer och/eller aktieägare (riskkapital).

Inom parentes tror jag dock på att klubben skulle vinna på att ha en arbetande (dvs arvoderad) ordförande på åtminstone halvtid.

Synpunkter och rättfärdig kritik ska vi alla tåla men det gäller att ha underlag för dem, speciellt om man använder starka eller nedsättande ord.

Jag vill inte skriva detta för att vara en "magister" eller moralist. Jag skriver det därför att vi inte ska skrämma bort forum-skribenter från SF utan tvärtom locka in fler, inte minst företrädare för klubben. Dessutom handlar det om att visa andra människor respekt, oavsett om de har makt och pengar eller inte.

Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2012-12-13 01:26
Lekiller / Angående att Frebran som du säger "svamlat" om att alla matcher i superettan kommande säsong kommer finnas på tv som pay per view, så skulle man ju kunna invända mot din aningen nedlåtande ton genom ett enkelt konstaterande; Ganska få personer kan väl antas känna till så speciellt mycket mer om hur sändningsrättigheterna för svensk elitfotboll kommer se ut än någon som sitter i både SVFFs och SEFs styrelser, dessutom som vice ordförande i båda, och har insyn i hela processen...
Degerfors gbgdeg
2012-12-12 23:59
Saywee: du har mycket att lära av Telle..
Annons: