/fotboll/osk/forum/2260.aspx/fotboll/osk/forum/2260.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Nikki Sixx
2012-12-13 12:43
@Bulten i Boo:

Den är väl inte klar då? Det blir på Söderstadion och den är ju förvisso annorlunda än Finnvedsvallen den också :)
Örebro Bulten i Boo
2012-12-13 12:36
Andra bortaarenan för året blir ju då lite annorlunda än Finnvedsvallen.. ;-)
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-12-13 12:24
Hemmapremiären blir mot GIF Sundsvall och omgången efter så möter vi Hammarby borta.
Örebro Telle
2012-12-13 12:22
Varning för ett låångt, tråkigt inlägg om etik och moral. Scrolla ni som vill...

Angående vad och hur man får (eller bör) skriva här inne finns det en hel del att säga. Det viktiga är nog inte vad man kommer fram till, för vi kommer förmodligen aldrig hålla med varandra helt. Det viktiga är att diskussionen förs, för så länge den gör det är alla medvetna om frågan i varje fall.

Kärnfrågan: Är det ok att kritisera enskilda offentliga personer här inne, och i så fall i vilken grad och på vilket sätt? Hur långt får man gå?

Minatankar har haft flera väldigt kloka och genomtänkta inlägg i frågan. Exempelvis är principerna om att bara säga sådant OM personer som man också kan säga TILL dem, och att alltid försöka kritisera sak istället för person, goda och sunda livsregler, och något som jag själv (mer eller mindre framgångsrikt visserligen...) försöker tillämpa varje dag, både privat och på jobbet. Och att uppbyggande kritik alltid är bättre än nedbrytande ser jag också som en självklarhet.

Själv tror jag dock att det är svårt att tillämpa samma tankegångar här på forumet i alla situationer, just därför att det är ett supporterforum.

Att inte kritisera enskilda spelare alls här inne, till exempel, skulle bli lite märkligt, det tror jag alla är överrens om:

Person A) "Vad tyckte ni om matchen och spelarnas insater ikväll då, nu när vi fick stryk igen för fjärde matchen i rad och ligger kvar på jumboplatsen?"

Person B) "Det säger jag inte..."

Person C ) "Inte jag heller..."

Att försöka kritisera konstruktivt och uppbyggande då? Ja, det är ett måste när man kritiserar IRL (in real life, som kidsen "on the street" säger nu för tiden... :), och på läktaren är det självklart också alltid bättre att försöka uppmuntra och stötta istället för att bua och skrika taskiga saker. En spelare presterar ju knappast bättre efter ett misstag om han får höra av 10.000 arga personer att han är en värdelös sopa. (OK, Tobias Grahn gör det, i och för sig, men han har ju inte riktigt alla hästar hemma heller...;)

Men på ett forum? Ja, för det första skulle det bli rätt menlös läsning:

Person A) "Nej, vår målvakt "Palle Kula" tappade in ett billigt mål igen!!! Typiskt. Sån otur han har haft i så många matcher i rad nu. Nåja, snart vänder det nog för honom. Heja Palle!"

Person B) "Sjuttsingen också! Synd, Palle! Kom igen! Nya friska tag nu! Böj mer på knäna nästa gång, så går det säkert bättre!"

Person C) "Oj, nej, vänta, kolla på reprisen, det var offside egentligen! Domaren gjorde ett misstag, det borde ha varit avvinkat! Det skulle aldrig ha blivit godkänt! Järnspikar också. Oj, vad svårt det är att vara domare. Han kan inte ha ett lätt jobb, stackaren. Heja domaren! Bättre lycka nästa gång!"

Person B igen) "Va, vad säger du? Var det offside egentligen? Men, snälla nån? Det är ju fruktansvärt! Tänk vad mycket kritik domaren kommer få efteråt för att han missade det. Och han som bara gjorde så gott han kunde. Heja domaren! Bry dig inte om journalisterna på presskonferensen sen, de menar inget illa egentligen, de är bara avundsjuka!"

Person A igen) "Jaja, killar, det är ny match nästa vecka, då blir vi säkert bättre bedömda. Heja domaren! Heja Palle!"

För det andra vänder sig väl vi som skriver här oss inte till spelarna eller klubbledningen i första hand, utan till varandra? När jag kritiserar en spelare här inne gör jag det för att vädra mina åsikter med likasinnade supportrar. Jag skriver kritiken OM spelaren, men riktar den TILL er andra på forumet, därför ser jag ingen större poäng med att skriva kritiken i uppbyggande form, eftersom jag räknar med att målet för kritiken inte läser det.
- När jag exempelvis skriver att Haginge har dålig bollbehandling skriver jag därför inte samtidigt hur han skulle kunna förbättra tekniken genom vissa övningar, eller hur han skulle kunna förbättra sitt spelsinne. Och jag vill inte alltid behöva lägga till att jag också tycker att han är en fantastisk kämpe som visar grym inställning på planen, är extremt nyttig för laget i närkampsspelet och dessutom alltid agerar rakryggat och modigt, bara uitfall att Patrik själv skulle läsa det och ta illa upp om jag bara tog upp den negativa delen den här gången.
- Det här är trots allt ett forum för fans att sinsemellan diskutera ÖSK och ämnen kring klubben, inte en direkt kommunikationskanal mellan oss fans och klubbledning/spelare. Eller...?

Som Minatankar har varit inne på är det ändå en väldigt lovvärd tanke att supportrar, spelare och klubbledning samtliga ska kunna rymmas här inne. Jag stöttar absolut idén, och välkomnar både spelare och representanter från klubbledningen och kansliet hjärtligt. Men att helt anpassa språkbruk och innehåll efter det skulle strida lite mot forumets syfte, enligt mitt sätt att se på det, och är inte aktuellt för mig i varje fall. Även om exempelvis Jan Karlsson har sagt att man från deras sida inte läser här just för att språknivån är för låg och påhoppsnivån är för hög, så föredrar jag på sitt sätt nästan det om alternativet är att "censurera" språk och åsikter för mycket för att göra forumet rumsrent nog att locka hit spelare och klubbrepresentanter.

Vill klubben ha ett forum där alla bara stryker medhårs eller uttrycker sig välfriserat och konstruktivt får man väl starta ett eget i egen regi. Annars kan man ju i förlängningen fundera på vad vi ska skriva om här till slut, om man ska spetsa till det lite.

Nu har jag hårddragit argumenten en hel del, och jag vill påpeka en extra gång att jag tycker Minatankars idéer i frågan är väldigt bra. Dett här inlägget ska alltså inte tolkas som att han enligt mig är för att begränsa någons sätt att uttrycka sig, tvärtom. Jag tolkar det som att han bara menar att alla kan tänka sig lite för ibland, vilket ju faktiskt är väldigt bra.

Om jag nu ska svara på ursprungsfrågan anser jag att man måste kunna kritisera både allmänna företeelser och enskilda offentliga personer och deras prestationer här inne, så länge man gör det sakligt (vilket alltså inte nödvändigtvis behöver vara konstruktivt alla gånger) eller med glimten i ögat.

Och det måste vara en självklarhet att man håller sig till forumreglerna, att man visar varandra härinne respekt, att man inte medvetet ska kränka någon, att man ska visa normal hyfs och framför allt (som Saywee redan nämnt) att man ska ha sunt förnuft.

Att exempelvis skriva att Jan Folke verkar vara en stor, fet idiot känns varken sakligt eller lämpligt, och skapar bara en väldigt otrevlig ton.

Att skriva att Godzilla ringde och ville ha tillbaka sin Powerpoint-presentation, däremot... ;)
2012-12-13 11:56
Bulten i Boo//

Han är född och uppvuxen i Örebro, så han är ÖSK:are :).
Örebro Bulten i Boo
2012-12-13 11:47
Här ska Krille vråla " - Vem faan vill bo i Värnamoo" och " - En gris, en ko, en Värnamobo" om hen så ska va ensam på bortastå! Eller på vilken sida står din brorsa förresten?
Minatankar
2012-12-13 11:45
Namn: Leper
Sänt: 2012-12-13 11:39
//
Uppfattar att du tolkar mina argument om att sträva efter att använda konstruktiv kritik, som att varje ord granskas och att man inte kan publicera en rolig satir.

Synd att du tolkar mig så, det har inte alls varit meningen.
Örebro Leper
2012-12-13 11:39
Å andra sidan kan man riskera att mista skribenter om man känner att man inte får kritisera eller känner krav att den i så fall måste vara "konstruktiv" eller känner att varje skrivet ord granskas och synas...

Tycker det är mycket synd att Telle kände att han borde ta bort sitt satir-inlägg.
AIK Saywee
2012-12-13 11:23
"Jag menar att man riskerar att mista skribenter här, inkl mig själv, och att inte nå nya, om man bara kan skriva "vad man tycker"."

ääähh, va, förstår inte alls?

Hota inte med att försvinna, för det gjorde jag några få gånger och attans vad skit jag fick :(
Minatankar
2012-12-13 11:19
Namn: Saywee
Sänt: 2012-12-13 11:07
//

Visst kan man se humor i detta som i det mesta annat.

Att jag engagerar mig i detta beror på att det är relativt många som använder ord som i en rättegång skulle kunna betraktas som förtal, dvs att man sprider information som kan ge missaktning för en annan människa. Om man då dessutom gör det anonymt på en sajt som denna, så gör det saken nästan omöjlig för den drabbade att förklara och försvara sig eftersom ingen kan följa allt som sägs och sprids på webben.

Mina inlägg i denna och liknande frågor bygger precis på det du skriver; forumregler och sunt förnuft.

Jag menar att man riskerar att mista skribenter här, inkl mig själv, och att inte nå nya, om man bara kan skriva "vad man tycker".

Det finns många lagar som inskränker den möjligheten oavsett om det sker muntligt eller skriftligt. Dessa lagar har framför allt kommit till för att skydda den enskilde människans integritet.

Om du värnar om att vi ska kunna vara spontana, visa känslor och också ha kul här på detta forum så delar jag din ambition. Vill dock göra reservation för det jag skrivit ovan, dvs detta får inte ske till vilket pris som helst.

Nu var Lekillers ordval ändå av det mer "oskyldiga" exemplen och inte illa menat.
Bra att han förtydligat detta.
AIK Saywee
2012-12-13 11:07
Lekiller, jag skriver in order "svamla" i min ordlista för riskabla ord i detta forum ;)

Snälla alla, skriv vad ni tycker,
låt eder icke begränsas i edra åsikter,
följ bara forumreglerna och lite sunt förnuft ...

Enkelt ?
Minatankar
2012-12-13 10:56
Namn: Lekiller Postat via SvenskaFans-appen
Sänt: 2012-12-13 10:49
//

Bra att du förklarar!

Det var inte meningen att märka ord från min sida. Men när man använder ord som i synonymboken innebär att " dilla, jamsa, tramsa och yra" om vår ordförande i ÖSK, så måste du förstå att man kan reagera, speciellt som det är en fråga som hon är synnerligen insatt i.

Jag menar att man kan vara kritisk både mot styrelseledamöter, tränare, spelare och mot supporters här på detta forum. Men du får ju ändå ta ansvar för de ord du väljer och att de kan skapa reaktioner :-)
Örebro Lekiller
2012-12-13 10:49
Abdel/ Minatankar/ Ojoj man får passa sig väldigt noga i vilka val av ord som man väljer tydligen. Med mitt val av ordet "svamla" så menade jag absolut inget negativt. Jag hade lika gärna kunnat skriva pratade eller talade Frebran om på mötet. Är det inte bättre att sluta märka ord och se till det som min fråga handlar om? Fick ett bra svar av vår musketör namne och det tackar jag för.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2012-12-13 10:33
Telle, fin musik i din länk ...

... och Sverige och tekniken funkar inte så fort det kommer lite snö och blir några minusgrader :(

Som vanligast !!!

Talgoxen vill nog kvittra (twittra?) igång vårens matcher :)
2012-12-13 10:32
Telle//

Hehe, den är underbar. Riktigt kul :).
Örebro Telle
2012-12-13 10:26
Apropå återtåg...

Länken är både OT och gammal, och ÖSK KRILLE, du som alltid är snabb med nyheterna, länkade den säkert här redan i våras.

Men den är fortfarande rätt bra... :)
Örebro Einar B
2012-12-13 10:18
gbgdeg:
Nu hittade jag ett fel till. Jag är inte från Närke.
Sen får du ett halvt rätt för gubbe också.

Det måste ju vara hopplöst för dig att fortsätta "vässa" här inne.
Det är ju ingen som tar dig på allvar.
Fast du verkar ju vara en riktigt tokfrans.....
AIK Saywee
2012-12-13 10:14
"Måhända beror vår olika syn på detta att jag definierar makt som inflytande och det är i grunden något positivt, dvs att man kan påverka saker. Men om man med makt menar att den används negativt, så förstår jag det du skriver."

Minatankar, 10:06, relativt bra tillägg av Edit, vi börjar nog sakta förstå varandras känslor lite bättre, men vi får nog diskutera bredvid detta forum, andra skribenter kan skrämmas bort av vårt Luciatjafs. Makt används på så olika sätt och ofta brukar det tyvärr missbrukas, men det finns undantag som tur är på denna fantastiska planet vi bebor, med de är ganska få :)

L, P & R !!!
Kardinalen
2012-12-13 10:13
@Åter till ståplats. (Sekt. E):

Jaha, jag som trodde du menar "supporter-ståplats-kortet" som gav inträde till alla b-o-r-t-a-matcher under säsongen.
2012-12-13 10:09
Simon Leonidsson letar ny klubb.
Minatankar
2012-12-13 10:06
Sänt: 2012-12-13 10:04
//
Se tillägg till mitt publicerande 09.54

Inte vill jag att du ska ändra dina känslor. Jag kommenterar bara det du skriver om att du kopplar dina känslor till det jag skrivit. Och när jag då känner att jag inte uttryckt mig tillräckligt tydligt för att uppfattas så som jag önskar, så förtydligar jag mig.

Jag har respekt både för dina synpunkter och dina känslor. Vi lever i ett fritt samhälle! :-)
AIK Saywee
2012-12-13 10:05
ALLA TILL FINNVEDSVALLEN !!!
AIK Saywee
2012-12-13 10:04
Minatankar, jag tycker att du (och många, många andra!) gör ett fantastiskt jobb för att ÖSK skall bli bättre, men på vissa punkter har jag fått en känsla av att vi har olikheter i värderingar och dessutom är känslor svåra att ändra på, det gör man bara inte helt enkelt via ett diskussionsforum.

Så är det bara, jag är ledsen men så är det ......
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2012-12-13 10:01
Har nu kollat och det verkar som att det ska funka att köpa årskort på ståplats också. Bra!
2012-12-13 09:58
Saywee//

Idag luciatåg, 7:e april startar återtåget på Finnvedsvallen i Värnamo :).

Samtidigt lever ett hopp om ett cup-guld också :)
Minatankar
2012-12-13 09:54
Sänt: 2012-12-13 09:48
Minatankar, 09:39,

jag läser väl vad du skriver och tolkar det på mitt sätt, men jag känner (en känsla) att du vill försvara makt och pengar i vissa sammanhang, det är ju det jag försökte förklara, att jag anser det mer beundransvärt och respektabelt, det som människor kan ge varandra när det saknas makt om pengar. Ingenting annat.
//

Förstår inte att du kan känna så efter mina förklaringar nedan. Pengar och makt som skaffas och används på ett bra sätt är bra för människor, samhället och ÖSK. Därmed har jag inte sagt att jag accepterar att människor har det svårt, orättvisor mm. Jag skrev ju dessutom att det är aktningsvärt när människor utan inflytande och pengar är generösa mot andra. Men visst, får du ändå negativa känslor så är frågan om min syn på detta och det jag skrivit är anledningen till detta. Det förvånar mig i så fall.

Måhända beror vår olika syn på detta att jag definierar makt som inflytande och det är i grunden något positivt, dvs att man kan påverka saker. Men om man med makt menar att den används negativt, så förstår jag det du skriver.
AIK Saywee
2012-12-13 09:50
Värnamo i kuppen, Värnamo i premiären ...

... det finns hopp om fotboll redan idag :)

FORZA LUCIA !!!
AIK Saywee
2012-12-13 09:48
Minatankar, 09:39,

jag läser väl vad du skriver och tolkar det på mitt sätt, men jag känner (en känsla) att du vill försvara makt och pengar i vissa sammanhang, det är ju det jag försökte förklara, att jag anser det mer beundransvärt och respektabelt, det som människor kan ge varandra när det saknas makt om pengar. Ingenting annat.

Money For Nothing !!!

... tyvärr vet jag att pengarna snackar, så dum är jag inte att jag inte begriper detta, väntar med att ta några exempel ...
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2012-12-13 09:45
Kardinalen/ Kanske är så. Skulle kännas bra med ett abonnemang ändå istället för att köpa separata biljetter.
Kardinalen
2012-12-13 09:40
@Åter till ståplats. (Sekt. E):

Ingen aning, men en kvalificerad gissning är att detta inte kommer att finnas för Superettan under kommande säsong. Finns väl inte så stor mening, när så många av klubbarna kommer ha ett väldigt lite bortafölje.
Annons: