/fotboll/osk/forum/2254.aspx/fotboll/osk/forum/2254.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Telle
2012-12-15 14:37
Lionel Messi tror jag. Han anländer förmodligen samma dag som Sixten och HJK vinner Champions... ;)
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-12-15 14:25
Ryktades det inte förresten om ett nyförvärv? Någon som har koll?
AIK Saywee
2012-12-15 14:23
@Godzilla Hårddisksson:

Godzilla, jag håller faktiskt med dig.

När Sixten vinner CL med HJK är det lämpligt med en skriftlig ursäkt.

Instämmer även i det du skrev om Anttonen, saknar redan hans långa inkast :(
Örebro Godzilla Hårddisksson
2012-12-15 14:12
ÖSK-Karl: När Sixten vinner Champions Leauge med HJK förväntar jag mig din skriftliga ursäkt.

I övrigt fortfarande lite bitter över Anttonen. Kommer bli märkligt att tvingas applådera honom i en Degen-dress. För applåder ska han banne mig ha när han är tillbaka på Vallen.
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2012-12-15 14:02
@colona:

Mycket tyder på att ÖSK styrs av en sluten krets som som tar in ett och annat alibi i styrelsen. Det har förekommit att man tar beslut utan att diskutera frågan. Begränsad grupp av styrelsen har varit vidtalad innan mötet.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-12-15 13:59
Conjuration//

Jag trodde Nkili var Anttonens ersättare. Det är klart, vi har ju Haginge som är högerback också, så du kanske har rätt.
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2012-12-15 13:57
@colona:

Mycket tyder på att Folke inte uppfattat sin roll på det sätt som Du skriver. Det har flera personer vidimerat. På Folkets pluskonto finns Malmbergs supporteravtal med ÖSK. På minuskontot finns agerande som styrelsemedlem i både interna och externa sammanhang. Folkes pengar i Spelarinvest har inte används på några år. Där låses också andra personers pengar, personer som skulle vilja använda dom för att stötta ÖSK.
Örebro Bastard on Parade
2012-12-15 13:55
@colona:

Självklart kommer en del investeringar inte bli lyckade, men det är bara att titta tillbaka på värvningarna sedan 2009. Hur många har blivit bra? Av de som har blivit bra har vi inte heller lyckats få ut ens i närheten av förväntat värde när spelaren gått vidare.

Jag är kritisk till hur ÖSK har skötts de senaste åren och väntar på att någon ska ta ansvar för att vi i år kommer göra en förslust på över 5 miljoner trots att vi har sålt Gerzic för ett antal miljoner. Det måste få konsekvenser i organisationen och inte bara på så sätt att styrelseledamöter flyttar ansvaret till andra som inte längre finns kvar. Styrelsen har rekryterat dessa personer och får ta på sig ansvaret för de resultat som har varit.
Örebro Leper
2012-12-15 13:50
Efter allt som hänt vore det mycket märkligt om vi har kvar samma styrelse och VD. Utan att veta vad Jan Karlsson gjort bra eller dåligt tror jag det är läge med en ny VD.
Örebro ÖSK Fans
2012-12-15 13:48
gbgdeg

du är jävligt skön! =)

undra när mittfältaren bestämmer sig? Pozniak säger tisdag,jag tror efter jul..
Örebro Telle
2012-12-15 13:35
Colona //

Jag undrade närmast vad som skulle bli följderna för styrelse och VD i ett "vanligt" företag med motsvarande resultat.

Sen förstår jag självklart att det är svårt att jämföra äpplen och päron. Fotboll på elitnivå är onekligen en rätt speciell bransch.
Örebro Conjuration
2012-12-15 13:33
@ÖSK KRILLE (GFG 2015):

Ayanda Nkili ryktas vara klar som ny vänsterback och som kommer i början av nästa år.
Örebro colona
2012-12-15 13:31
Telle//
Följderna för styrelsen visar sig på årsmötet. Följderna för VD har väl hittills visat sig i lägre lön 2013, sen vet man ju aldrig vad en eventuell ny styrelse gör i VD frågan.
Örebro Telle
2012-12-15 13:22
Annars finns det definitivt en stor poäng i att ha en styrelse med affärskompetens. Det hjälper ju inte att de kan fotboll om de styr klubben i konkurs.

I Folkes fall finns det garanterat goda skäl till att han driver ett väldigt framgångsrikt företag - han är säkert extremt kompetent på det han gör. Tyvärr har han också visat upp ett väldigt dåligt omdöme i flera frågor som direkt eller indirekt rör ÖSK och som har tagit bort fokus från allt annat.

Angående att göra misslyckade investeringar är det självklart så att alla företag tar mindre bra beslut ibland.

Men åker man som fotbollsklubb ur allsvenskan på grund av de besluten, och tvingas skära ner verksamheten med 25 procent för att inte gå i konkurs, undrar jag vad motsvarigheten i andra branscher skulle vara. Och inte minst vad följden för styrelse och VD skulle bli.
Örebro Telle
2012-12-15 13:15
Colona // "Jan Folke sitter inte i styrelsen för att bedöma enskilda spelares potential utan pga sina affärkunskaper."

Kan tänka mig att prestigen och ett stort antal sponsormiljoner också har en del med saken att göra... ;)
Örebro colona
2012-12-15 13:11
Bastard on Parade//

Det är ju styrelsen i ett bolag eller i en förening som är ansvariga för hur bolaget/föreningen drivs,
Styrelsen har anställt experter, i detta fall tränare, som lägger förslag på investeringar till styrelsen som ska vara experter på att ta fram resurser till investeringar utifrån önskemålen.
Jan Folke sitter inte i styrelsen för att bedöma enskilda spelares potential utan pga sina affärkunskaper.

Sedan är det ju så, i alla företag,att alla investeringar som görs är lyckade ,långt därifrån. Därför får man kanske räkna med några Anthony Flood m fl...
2012-12-15 12:54
Telle//

Jag letade länge på Degerfors sida och den bilden var det snyggaste jag kunde hitta :).
Örebro Telle
2012-12-15 12:46
ÖSK-Krille //

Mycket snygg bild. Var någonstans på Degerfors hemsida hittade du den...? ;)
Örebro Bastard on Parade
2012-12-15 12:46
@Retarded Jimmy:

Samtidigt så vet vi inte hur tillvägagångssättet går till. Styrelsen kanske fattar beslut enligt det beslutsunderlag och rekommendation som fotbollsrådet lägger fram. Ska styrelsen då kritiseras eller fotbollsrådet? Indirekt blir det ju båda eftersom styrelsen i sådana fall tillsatt ett fotbollsråd som inte besitter rätt kompetens om det hela tiden blir fel.

Om det skulle vara så att styrelseledamöterna röstar enligt deras magkänsla ifall spelaren är bra eller ej så är det ju helt åt h-vete fel eftersom få styrelseledamöter har någon fotbollsmässig kompetens. De andra har inte tid att lägga ned den scouting som krävs för att avgöra om spelaren är rätt för ÖSK. Vi vet i alla fall med säkerhet att beslutsunderlaget har varit uselt tidigare. Med ett bra beslutsunderlag värvas inte Anthony Flood eller Brunet Hay Pino oavsett vilken kris laget befinner sig i.
2012-12-15 12:45
Jag kan ta sportchefsjobbet. Så slipper de leta, menar jag :).
Örebro Telle
2012-12-15 12:42
Ser att RJ redan skrivit samma sak som mig angående sportchefens roll...
Örebro Telle
2012-12-15 12:41
Retarded Jimmy 11:29 // Kan bara instämma helt.

Colona 11:58 // Kan inte sportchefen få de ekonomiska ramarna från början av styrelsen istället, så slipper man blanda in dem i varje enskilt fall? Det ger betydligt snabbare beslutsvägar, dessutom är sportchefen (förhoppningsvis...) bättre lämpad att väga de sportsliga faktorerna mot de ekonomiska vid en potentiell värvning.

Bulten i Boo //

Läser i kapp gårdagens inlägg och ser att Saywee indirekt påstods utöva härskarteknik härinne. Saywee må ha ett eget sätt att skriva, vilket verkar reta en del, men att antyda att han utövar härskarteknik är väl att ta i? I min värld innebär det begreppet att man aktivt och medvetet försöker bemästra någon, och det klassar väl knappast in här. Själv har jag intrycket av att Saywee tillhör forumets vänligaste själar, och jag tror att forumet mer eller mindre skulle hamna i koma i långa perioder utan honom.

Jag tolkar snarare hans användande av "sommarpraktikant" som hans eget sätt att uttrycka sitt missnöje över klubbens organisation den senaste tiden, inte som ett försök att håna en enskild person.

Vad gäller Sköldmark är det väl förmodligen få härinne som egentligen kan uttala sig om han har gjort ett bra jobb eller inte, såvida man inte har arbetat med honom själv i någon form. Klubben har (som vanligt, höll jag på att lägga till) dessutom varit ganska otydliga med vilka arbetsuppgifter han har haft, vilket (som vanligt...) är den främsta orsaken till att spekulationerna uppstår från början.

Oavsett vad som hände i GAIS är fakta att han i ÖSK har suttit med i fotbollskommiten under 2011 som haft "uppgiften att bereda beslut om värvning eller försäljning av spelare" och dessutom utpekats som försäljningsansvarig. Detta under en period där klubben har

a) åkt ur allsvenskan på grund av en för obalanserad trupp och för dåliga sportsliga resultat

b) tappat ett stort antal nyckelspelare men egentligen bara fått nämnbar ersättning för tre av dem. Samtliga tre hade meriter från respektive landslag och ansågs tillhöra allsvenskans bästa spelare på respektive position. Almebäck och Bedoya var dessutom anmärkningsvärt unga i förhållande till sin klass. Trots det fick vi bara småpengar för Almebäck, och knappt ens det för Bedoya eftersom vi dessutom sålde till en klubb som visade sig ha ekonomiska bekymmer. Till Sköldmarks försvar kom han in i klubben i ett läge där kontraktstiden för dem båda var utgående, så förmodligen var det ingen enkel situation att hantera för honom heller, men det ändrar inte på det faktum att han ändå var försäljningsansvarig.

Nordin var några år äldre, hade ett svagt fjolår bakom i sig, det har ryktats om en klausul, och flera här inne har skrivit att de tycker att vi fick skälig ersättning för honom. Själv menar jag att han hade goda skäl till att ha ett svagare i år ifjol, och att en klubb som målar upp sig själv som en allsvensk toppklubb inte kan sälja en spelare med hans högstanivå, och ett nyskrivet femårskontrakt, för mindre än dubbla summan. Inte till en allsvensk konkurrent i varje fall, och inte om det ska kännas trovärdigt med de egna toppambitionerna. Jämför exempelvis med vad MFF gav för Ranegie, även om det var en målskytt och jämförelsen därför haltar lite, eller med vad vi fick för Niklas Skoog 2011. Det har hänt en hel del med transfersummorna på 10 år, överallt utom i Örebro, verkar det som. I Nordins fall har jag ingen aning om Sköldmark har varit inblandad, och har han det har det säkert inte varit någon lätt sits för Sköldmark, med tränare, styrelse, eventuella klausuler etc inblandade, men återigen så står han (väl) med det officiella ansvaret för spelarförsäljningar.

Själv vill jag verkligen inte se Sköldmark som ny officiell sportchef. Inte för att jag kan uttala mig om han skulle göra ett bra jobb eller inte, utan helt enkelt för att han förknippas för mycket och har haft ett för nära samarbete med Lennart Sjögren och den nuvarande styrelsen under en period som har varit den tyngsta för klubben på många, många år.

Jag vill se nytt blod i rollen, någon med erfarenhet och framför allt med ett brett kontaktnät, för att markera tydligt för alla inblandade att det är en en nystart som gäller.
Örebro Bastard on Parade
2012-12-15 12:37
@Saywee:

Många av fördelarna som fanns med att bolagisera verksamheten existerar inte längre, men om ÖSK skulle avbolagiseras så skulle vissa personer tappa väldigt mycket kontroll och det gillar dem icke. Det här med föreningsdemokrati är ju ett hemskt påhitt!
2012-12-15 12:35
Vi har ju ingen vänsterback än. För Wowoah har väl inte förlängt än?

Denna kille kanske vore nått för ÖSK?
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-15 12:35
@colona:

I de flesta andra "civila" bolag är kanske styrelsemedlemmar experter i finansiella spörsmål och investeringar som rör dess verksamhet. Här handlar det om att ta beslut att investera i spelare vilket jag iaf tycker att det skiljer från vanliga bolag. Kan Jan Folke bedöma en spelares potential? Kunde han bedöma Astrits värde som spelare (som ett exempel.)?

Jag tycker snarare, vilket t ex är mycket vanligare i USA, att sportchefen istället får de ekonomiska förutsättningar och sedan agera utifrån den budgeten så som han och hans sportsliga stab med tränare anser är mest matnyttigt.

Dessutom förloras mycket tid i en branch där man ibland måste agera snabbt. Och just denna arbetsordning (där även sponsorer ibland också ska säga sitt tydligen) är ju också kritiserad.

Så, jo jag tycker att det är ett, om inte konstigt, så iaf felaktigt arbetssätt.

Nu skall jag i ärlighetens namn säga att jag tror att jag läste någonstans att ÖSK ska se över denna tågordning och ev ge sportchefen större manöverutrymme. Vad det innebär konkret vet jag ännu inte.
2012-12-15 12:24
@gbgdeg:

Ja, jag har min hund som gillar mig, no matter what :).

Men du har också en som gillar dig. Man kan säga att han är fäst vid dig ;).

Förlåt för mitt OT, men jag kunde inte låta bli.
Örebro colona
2012-12-15 11:58
Retarded Jimmy//

Det är så det går till i de flesta bolag. Det är inget konstigt med det tycker jag. Tränarna kommer med förslag på spelare man vill värva och styrelsen bedömmer om man har de ekonomiska förutsättningarna för att genomföra värvningen.
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-15 11:29
Läser om styrelsens uppdrag på ÖSK:s hemsida:

¾-majoritet:
– Budget och avvikelser från budget
– Tillsättande och avsättande av VD, tränare och sportchef
– Köp och försäljning av spelare

Det krävs alltså 3/4 majoritet för att besluta om försäljning eller köp av spelare utöver att ett styrelsemöte måste skapas alternativt invänta ett ordinarie. Jag fattar inte ens varför direktörer och investerare ö.h.t ska ta det beslutet. Dom skall ge pengar till en sportchef som tillsammans med tränarstaben ska ta det beslutet

Det var väl alltså denna 3/4 majoritet i styrelsen som inte tyckte Astrit var något att satsa större pengar på. Det säger ju allt om fotbollskompetensen i denna grupp.

Degerfors gbgdeg
2012-12-15 10:42
Saywee ligger du där igen , tur att paketet inte fryser din fattiglus:)
AIK Saywee
2012-12-15 09:35
@gbgdeg:

men, hallå länstyrelsen har ju bara förbjudit spel på fel sida om bergen, detta har nog kommunen misstolkat, de ändrar nog snart sitt beslut, när de upptäcker fadäsen :)

Krya på dig !
Annons: