/fotboll/osk/forum/2245.aspx/fotboll/osk/forum/2245.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2012-12-18 15:25
Kardinalen // Eftersom delar av akitieägaravtalet fortfarande, t ex när det ingicks, är hemligt så vet vi inte hur länge man kört olagligt. Att det kommit till allmän kännedom beror på att det ställts frågor om detta till flera berörda parter.

Det går bra att ställa frågor om detta på årsmötet.
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2012-12-18 15:20
Det bästa sättet att få ett öppnare och bättre skött ÖSK är att engagera sig. T ex att gå på möten och ställa frågor om allt man funderar över. Får man oklara svar då finns det all anledning att ställa följdfrågor.
Vi ser under de tre månader som uppropet har varit aktivt att klubben öppnat sig. De framställanden som finns till årsmötet kommer säkert att öppna upp ytterligare.
Kardinalen
2012-12-18 15:20
@Butterix:

Jaha, så du menar att ÖSK kört olaglighetens väg de senaste 7-8 åren?

Förresten. Vilka är "vi"?

(Om man med olaglighet menar att bryta mot Riksidrottförbúndets stadgar)
Örebro Butterix
2012-12-18 15:08
@Kardinalen:

Tror du att jag ger mig bara för att du vägrar läsa och istället traskar runt kärnfrågan? Svara och erkänn nu i stället att det är som vi nu insett att det ligger till i stället:

1. Investorernas och särskilt Jan "Powerpointen" Folkes pengar är viktigare än medlemmarnas rättigheter
2. För att Folke skall vilja satsa måste man upphäva medlemsinflytandet (särskilt medlemmarnas självklara 51%-iga rätt till att besluta i viktiga frågor) och flytta godkännandemakten till honom och hans nickedockor
3. Genom att konstruera ett hemligt avtal som ingen får se (som nu i delar publicerats 7-8 år i efterskott) ges investorerna vetorätt över medlemmarnas majoritetsrätt.
4. Eftersom medlemmarna naturligtvis inte skulle gå med på detta om de fick det förelagt sig på en stämma så måste det lösas på annat sätt, t ex genom att styrelsen eller ordföranden själv ingår detta avtal med Spelarinvest utan medlemmarnas vetskap.

Är detta lagligt? Hoppas någon pro-bono-jurist tar upp denna fråga och kör den in i kaklet.

Själv är jag förbannat trött att behandlas som röstboskap och myglas bort av maktfullkomliga människor som gör det hela till en personlig fråga i stället för att se det de flesta ser: Rädda ÖSK genom att avgå och lämna över till någon som vill klubben väl och som inte har som huvudmål att vältra sig sin egen förträfflighet.

En sista fråga: Hur nyttigt har det varit för ÖSK att föreningens ordförande också suttit i styrelsen i Jan Folkes bolag och hur fritt kan hon agera för att ta vara på medlemmarnas intressen gentemot "kapitalets"?
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2012-12-18 15:04
Man undrar ju vem denne mystiske mittfältare är? Han har varit här, men ingen verkar ha sätt honom :).

Örebro Zappa F
2012-12-18 14:57
Adam Eriksson Karslund, vad är det för lirare?

Fick byta nick för att komma in här. Varför vet i f-n.
Kan Admin ge mig en ledtråd?
Benny Böckling
2012-12-18 14:47
Inga dåliga spelare som GAIS är påväg att värva... Hög tid att Sportklubben gör detsamma!
Kardinalen
2012-12-18 14:45
@Butterix:

ÖSK FK är majoritetsägare i ÖSK Elitfotboll AB. Spelarinvest är minoritetsägare. Vad är problemet?
Örebro Butterix
2012-12-18 14:34
@Kardinalen:

Spela inte dum: 75%-iga röstregeln i viktiga frågor och begränsandet av föreningens makt i bolaget.
Kardinalen
2012-12-18 14:34
@Saywee:

Fast, "optimist som du ju är", varför tror du då inte bättre om ÖSK:s ledning än att de först i januari panikartat börjar fundera på saker och ting? Det låter snarare pessimistiskt från din sida att tro något sådant....
Kardinalen
2012-12-18 14:31
@Butterix:

Vadå? Vi vet ju hur ÖSK:s upplägg är. Och jag jämför med RF:s regelverk. Vad är det jag ska förklara? Du får själv lusläsa 51-procentsregeln. Finns på nätet. Jag kan inte sammanfatta det åt dig....
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2012-12-18 14:29
Personligen både tror och hoppas jag att man för ganska länge sedan funderat på vilka som ska ut och in. Så att det inte blir panikartat. Att vi kanske inte får exakt de vill verkligen vill kommer nog däremot att ställa till det med en del andra- och tredjehandsval.

Heja Sport, även i ettan!
Örebro Butterix
2012-12-18 14:29
@Butterix:

Nähä, inga förklaringar där. Om du har en förklaring till detta måste du sitta inne med info som bara de som konstruerat det hela kan ha. Kanske läge att byta nick till "ordföranden", "VD:n" eller varför inte "Landshövding över Örebro och Värmlands län"? ;-)

Hursomhelst och oavsett vilket kanske det är dags för den berömda öppenheten och en liten redovisning av hur ni tänkte när ni konstruerade detta avtal? ;-)
Örebro Butterix
2012-12-18 14:26
[
Kardinalen
2012-12-18 14:22
3 ska IN, 5 ska UT. Personligen tror jag det blir 4 IN (Wowoah inkluderas) och 6 UT.

Just nu är det 21 spelare i truppen. Nkili, en målvakt och en mittfältare ska in. Dessutom tror jag ändå att Wowoah också kommer ges plats. Alltså i själva verket 4 IN.

UT: min gissning är dessa 6: Rama, Sandqvist, Sigurbjörnsson, Ibrahim, Abdulahi + en till.
AIK Saywee
2012-12-18 14:14
@Trivseltorsten:

VD skrev med sin penna att det blir ledigt på fredag - fram till 7 januari.

Jag tror inte att något händer förrän man i mitten av januari panikartat börjar fundera på vilka nio som skall bort och vilka tre som skall in.

Opmtimist som jag är, för i februari är det ju lite väl sent?
AIK Saywee
2012-12-18 14:10
@Butterix:

Kärlek handlar inte om pengar :)
Örebro Butterix
2012-12-18 14:09
@Kardinalen:

Hur vet du det? Det får du allt förklara.
Kardinalen
2012-12-18 14:06
Butterix: ÖSK frångår inga regelverk. Hur svårt ska det vara att förstå?
Örebro Trivseltorsten
2012-12-18 14:06
Vågar man anta att eventuella nyförvärv är klara innan den 21 dec? Vill fan inte ha in nyförvärv i mars månad.

Något nytt om mittfältarna det ryktades om?

Värva/inte värva och spela ihop laget efter förutsättningarna!
Örebro Butterix
2012-12-18 14:05
Hur är det i curling (eller kanske hurling). Rent spel där?
Örebro Butterix
2012-12-18 14:03
@Saywee:

Men vad skall man då med kärlek till en klubb för? Då är det ju bara bedrägeri alltihop och en lekstuga för Powerpoint-kapitalister.
Örebro Butterix
2012-12-18 14:02
@Kardinalen:

Har du svårt att förstå? Inte ens med 5 röster mot 3 skulle föreningen (4 föreningsröster + 1 övrig) få sin vilja igenom i viktiga frågor om 3 av spelarinvests 4 ledamöter (som dessutom har en minoritet aktier i SI bakom sig) har en annan åsikt.
.
AIK Saywee
2012-12-18 13:58
Kardinalen, 13:54,

... menar du "vårt kära ÖSK" eller?
AIK Saywee
2012-12-18 13:56
Det är de som har mest pengar som har mest makt,
så är det bara, oavsett juridik och andra regler ...

... det är pengarna som fattar besluten, man kan köpa allt för pengar,
även under bordet.

Det är dags att förstå detta faktum, så är det över hela vår planet.
Kardinalen
2012-12-18 13:54
@Saywee:

Nu använder du det där uttrycket på nytt. Sluta med det.
Kardinalen
2012-12-18 13:50
/// 1. Är det en sådan förening vi vill ha, som åsidosätter idrottens regler när det enligt dessa skall vara majoriteten (51%) hos föreningen och dessa 51% skall bestämma. ///

ÖSK FK har aktiemajoritet. Och röstmajoritet (52,6 procent).

Det är fortfarande ÖSK FK som har beslutandemakten. Spelarinvest kan ALDRIG få igenom ett beslut utan att två av ÖSK:s ledamöter följer deras beslut.
AIK Saywee
2012-12-18 13:38
Kardinalen, för mig hör ÖSK hemma i Allsvenskan !!!
AIK Saywee
2012-12-18 13:37
Kardinalen, det är inte mobbing, det är bara så irriterande att han anställdes som sommarpraktikant enligt den info jag fick och efter det jag hört från mina GAIS kompisar som bara garvade, Klubben kanske hade bristande förmåga till information reedan när det begav sig?

Kan du berätta för mig vad han gjort för vårt kära ÖSK som varit så bra eller vet du om han tar över sportchefsrollen efter nyår.

Mobbing eller stalking (modernt ord för förföljelse) är något som du verkar vara intresserad av att pyssla med, eller?
Örebro Butterix
2012-12-18 13:37
@Kardinalen:

1. Är det en sådan förening vi vill ha, som åsidosätter idrottens regler när det enligt dessa skall vara majoriteten (51%) hos föreningen och dessa 51% skall bestämma.

2. Fick medlemmarna var med och rösta om att ge bort sitt absoluta makt? Har föreningens styrelse befogenhet att ta dessa beslut utan att höra en extrainkallad stämma?

3. Är det förenligt med lagar (aktiebolagslagen) och tävlingsbestämmelserna att göra så här?

4. Vill vi att Folke och hans Powerpoint-miljoner skall Powerpointa bort föreningen från dess Power över verksamheten?

5. Ju längre det pågått desto värre. Svårligen har det väl hållit på längre än 2005?

6. Vad jag förstått från diverse inlägg så har dessutom Spelarinvests styrelse inte ens majoritet bland Spelarinvests aktieägare. Det innebär dubbelt minoritetsstyre i Elitfotboll AB: en minoritet i Spelarinvest har skaffat sig hela styrelsereprestationen från SI in i Elitfotbolls styrelse där de kan blockera majoritetsägarens vilja. Jag tror jag går på muggen, lägger en pizza och begår kollektiv fotbollssupporterförnekelse.
Annons: