/fotboll/osk/forum/2238.aspx/fotboll/osk/forum/2238.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2012-12-22 01:50
Vems var det största felet att Nordin lämnade ÖSK, när så många ville och jobbade för att han skulle vara kvar i klubben i hans eget hjärta?

Kan vi peka ut någon eller kanske några ...

Den inkompetenta sjuttiofemprocentiga styrelsen?
Ville Sjögren få slantar till nya nyförvärv?
Ville Sköldmark visa sig som en duktig försäljare?
Hade Nordin själv tröttnat på Sixten (eller Mosander)?
Ville Nordin bara ha lite ombyte eller mer slantar?

Det finns hur många frågor som helst, men det finns inga svar på dessa.
Minatankar
2012-12-22 01:36
Namn: Retarded Jimmy
Sänt: 2012-12-22 01:3
//
Jag förstår dig och du behöver inte be om ursäkt:-)
Jag har inte tagit ila upp alls utan ville bara förtydliga.
Hade ju beslutat mig för att somna när Rolling Stones på TV var slut.
Men så fortsatte ni prata Nordin och då kunde jag inte somna hehe
Men nu så...
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-22 01:36
@Saywee:

Komma till ett lag med vinnarkultur?
AIK Saywee
2012-12-22 01:31
Varför drog Nordin egentligen till Göteborgs fiffelgäng?

Vi kommer aldrig att få svaret!
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-22 01:31
@Minatankar:

Ok. Mitt ordval som inte blev riktigt rätt. Ber om ursäkt. Men jag tror du förstår (nu) vad jag menade.
AIK Saywee
2012-12-22 01:30
Nu är det väl så att det är mycket beklagansvärt att Nordin´s far gick bort, sådan berör vem som helst :(

Det är dock många andra spelare som råkat ut för svåra grejer inom familjen, tyvärr händer sådant hela tiden, hemska familjetragedier.

Det är en del av det korta liv vi lever.
Minatankar
2012-12-22 01:28
Sänt: 2012-12-22 01:24
//
Vill inte märka ord. "Att ta illa upp" är ofta att man tar något personligt och riktar det mot någon annan. Det var därför jag förklarade mig. Jag var glad för Nordins skull men ändå besviken som gammal ÖSK:are. Tror det var många som kände likadant.

När man följt och stöttat en spelare under många år så vill man ju spelarens bästa.
Samtidigt kan man ju känna saknad när man inte får se honom på matcherna.
Det är ungefär som när ens egna barn flyger ur boet och ut i världen. Det blir tudelade känslor. Tror jag delar dem med många.

Hade helst sett honom trivas i Örebro och gått vidare utomlands i så fall och då till helt andra pengar både för Nordin och ÖSK.
AIK Saywee
2012-12-22 01:24
Åter lite tillbaka till seriositeten (?)

Beträffande Nordin, så är väl han inte speciellt annorlunda än andra människor, förutom fotbollsfans möjligtvis, han går väl till en klubb som faller honom i smaken ekonomiskt och i övrigt kopplat till familj och vänner och boende och vad som kan tänkas vara intressant i en kort framtid.

Att hjärtat för en speciell klubb skulle ha någon större betydelse har jag faktiskt svårt att tro i dagens samhälle, det är möjligtvis vad man vill påskina eller så, men det är ändå inte i närheten av vad Thomas Nordahl gjorde en gång i tiden.

Kärlek till klubben finner man oftare bland de som "ger" klubben slantar till att jobba vidare med, än de som kostar klubben slantar, som troligtvis tror att pengarna snackar.

Dummare än så kan jag inte bli .....
Minatankar
Namn: Telle
Sänt: 2012-12-22 01:17
//
Helt riktigt. Det finns dessutom 3-4 ytterligare faktorer som sannolikt påverkade honom negativt under 2011.
Örebro Retarded Jimmy
@Minatankar:

Med "tog illa upp" referar jag till ett svagt minne av att du skrev att "luften gick ur dig när de sålde Nordin" (Ej exakt citerat) Det tolkade jag som att du drabbades av en stor besvikelse som fick dig att för en stund tappa lusten lite.

Skriver man så tar jag det som om att hans närvaro i ÖSK betydde mycket för dig.

Örebro Telle
2012-12-22 01:17
Hoppar in sent i Nordin-diskussionen...

Nordin hade det nog tufft privat, då hans far gick bort, vilket säkert även påverkade hans prestationer 2011. Jag tror få spelare skulle gå obemärkta av något sådant. Dessutom ska man inte glömma bort att Kihlberg var i grym form 2010, vilket gav mittfältet en helt annan balans. Nordin fick utrymme att göra det han är bra på, på ett helt annat sätt än 2011 då Kihlberg hämmades av skada (och dessutom tappat en hel del i tempo) och Nordback inte heller nådde upp till sin gamla standard. Det fungerade ändå hjälpligt så länge Bedoya var kvar, men samma sekund som han inledde landslagsuppehållet så blev mittfältet för obalanserat och raset inleddes. Tror få andra mittfältare på allsvensk nivå hade kunnat gjort det så värst mycket bättre än Nordin med de förutsättningarna.

(Sen håller jag i och för sig med om att han alltid varit lite för ojämn, och kunde försvinna i en del matcher även 2010, men ändå...)
Minatankar
2012-12-22 01:15
Sänt: 2012-12-22 01:10
//
Vet inte vad du menar med "tog illa upp".
Det är upp till Nordin och ÖSK att göra det man vill.
Jag blev glad för Nordins skull om han nu ville vidare.
Jag tyckte det var bra om ÖSK var nöjda.
Jag var besviken över att inte få se honom i ÖSK-tröjan något mer.
Och jag har hela tiden ansett att man skulle skriva kontrakt med honom ett år tidigare och att hans värde i så fall varit högre än vad man fick ut för honom.
Men visst, sådant vet man aldrig säkert. Men rätten till en uppfattning har vi alla och jag bygger den på många års erfarenhet av spelaraffärer.
AIK Saywee
2012-12-22 01:15
@Retarded Jimmy:

Tror fanimej det, dvs full i fan, som ett rövitt fan ...

RJ, nu får det väl bli pm innan vi modereras bort över helgerna ?
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-22 01:10
@Minatankar:

Så är det. Och i ditt fall vet jag att du personligen tog illa upp att han lämnade. Men det kanske beror på din historia med honom och din personliga relation? Men vad vet jag.

Örebro Retarded Jimmy
2012-12-22 01:09
Saywee// Ibland undrar jag faktiskt om han är konstant full ;))
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-22 01:07
@Saywee:

Haha - Jag vet att han hackar lite på dig. Men jag kan inte låta bli att tycka att han har en viss charm i sina inlägg ;)
Men han hackar nog på alla som tar dispyt med honom ;)
Minatankar
2012-12-22 01:03
Sänt: 2012-12-22 01:00
//
Många saker spelar in. En är naturligtvis att spelaren behöver få ett konkret bud. En annan är att klubbar går och väntar på att ett kontrakt ska löpa ut.
Ytterligare en faktor är att det kan vara socialt jobbigt för en del spelare att ge sig ut och jobba i ett annat land om man har tryggheten här hemma i Sverige.

Exakt hur det ligger till i Nordins fall kan han bara själv svara på.
AIK Saywee
2012-12-22 01:03
Han är väl inbjuden på söndag ;)

Jo, förstås, men han var visst upptagen med ett fälgkors vill jag minnas ...
... och skrev God Hjul och Gott Nytt Däck!
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-22 01:00
@Minatankar:

Då så! Tur att jag sa att jag gissade ;0) Men jag tänkte mig att Nordin, om rätt anbud hade kommit, hade ambitionen att dra. Eftersom han INTE drog så inbillade jag mig att han inte fick något anbud värt att signa.

AIK Saywee
2012-12-22 00:58
@Minatankar:

Bra jobbat, men han drog till Göteborg ...
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-22 00:57
@Saywee:

Han är väl inbjuden på söndag ;)
AIK Saywee
2012-12-22 00:56
"Blir det uppesittarkväll med skinkan i ugnen på söndag eller blir det en reka i ugnen? ;0)"

hehe, tänker på din OT-afton och visst kan det komma ett och annat inlägg som inte är så mycket mera OT än gbgdegens OT-grejer.

Undrar hur sjuk den stackaren är egentligen ?
Minatankar
2012-12-22 00:56
Vi pratade inte pengar och antal år hos mig. Men eftersom jag på olika sätt stöttat honom under många år, han har förtroende för mig, jag var med och rekryterade honom till Rynninge IK med Alecs goda hjälp och jag sedan var med och sålde honom till ÖSK, så trodde väl ÖSK att jag kunde bidra med något.

ÖSK, Nordin och hans agent har skött förhandlingarna och ÖSK rodde det själva i hamn. Jag bidrog tidvis som bollplank till Nordin och med vissa strukturella upplägg. Dock inte om den fastställda övergångssumman eller antalet år. Nog sagt om det.
AIK Saywee
2012-12-22 00:51
@Minatankar:

Å så valde han själv skattefusk- och fifflargänget av någon anledning?

Jidderkompisen kanske övertygande honom, men varför skedde förhandlingar bl.a. hemma hos dig ...

.. hem-likt kanske?
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-22 00:47
@Saywee:

Blir det uppesittarkväll med skinkan i ugnen på söndag eller blir det en reka i ugnen? ;0)
AIK Saywee
2012-12-22 00:46
Minatankar ...

"Mycket hellre 150.000 på Nordin än på Grahn :-)"

Självklart håller jag även med dig i denna jämförelse.

Nordin var nog en tillgång, medan Grahn blev en belastning?

Vilken jädra skitstyrelse vi har (fortfarande), som skall bestämma allt med 75 procents majoritet, men det skall bli ändring på detta :)

Alla till årsmötet !!!
Minatankar
2012-12-22 00:46
Nordin hade intresse från 6-7 klubbar, varav flera i utlandet.
Hur många konkreta bud han fick vet jag inte. Men det var nog ganska få.
Förhandlingar skedde bl a hemma hos mig, så jag är ganska insatt :-)
Örebro Retarded Jimmy
2012-12-22 00:43
@Minatankar:

Jag tror du vet att jag i grund och botten delar alla dina åsikter hur kontrakt skall hanteras av en klubb. Och att (vilket osynliga handen påvisat) det är billigare i förlängningen att omförhandla och sockra kontrakt med nyckelspelare än att släppa dem och jaga nya. "Elfsborgsmodellen" (som jag kallar det då de länge praktiserat att på eget initiativt omförhandlar kontrakt då en spelare öka i prestation) verkar ju också leda till uppskattning hos spelare till den grad att när de återvänder vill de tillbaka till samma klubb.

Samtidig kan man komma till en punkt att trots kontrakt vill en spelare lämna. Då hjälper det inte om 5 årskontraktet skrevs ännu tidigare. Men visst, övergångssumman kanske hade blivit högre. Där har du en poäng.

Om jag skulle gissa. Varning för ren spekulation. Så tror jag inte Nordin hade något erbjudande värt namnet och därför skrev på igen. Hade han fått ett bra erbjudande sommaren 2011 tror jag han hade varit intresserad. Därför hade ÖSK ren tur att IFK:s intresse kom ett halvår senare.

Men ovan är rena gissningar vill jag betona. Kan mycket väl vara felaktiga.

Minatankar
2012-12-22 00:43
Fasen också, nu är ni två mot en. Synd att Munken somnat för i annat fall hade vi varit två mot två hehe

Jag får trösta mig med att vi är tusentals Nordin-fan där ute.

Godnatt, nu har jag sett klart på Rolling Stones konsert i TV. :-)
AIK Saywee
2012-12-22 00:38
@Retarded Jimmy:

Helt överens och även i övrigt i dina Nordin-inlägg .......
Annons: