/fotboll/osk/forum/2209.aspx/fotboll/osk/forum/2209.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2013-01-06 19:55
Saywee//

En viss ersättning kanske är 15 miljoner för Sköldmark :).
AIK Saywee
2013-01-06 19:54
@Minatankar:

Om "klubben" hade läst lite mer på detta forum, några år, hade de kanske kunnat ana ett och annat?

Detta forum var ett frö som växte till osksupporterfotboll, genom att några var besvikna och missnöjda och ville börja jobba än tydligare för förbättringar än att bara gnälla på ett forum.
AIK Saywee
2013-01-06 19:50
@DaSa:

Sköldmark har kostat vår kära klubb en hel del slantar sedan han började som ......?
AIK Saywee
2013-01-06 19:49
@Lekiller:

Viss ersättning är inte i närheten av 15 miljoner svenska kronor!

Bättre hade det varit om klubben hade varit motsatsen till efterklok.
Örebro Telle
2013-01-06 19:39
Är det bara jag som börjar misstänka att fotbollen bara har varit en nödvändig fasad utåt de sista åren för att dölja den verkliga kärnverksamheten: Pengatvätt...?

Tänk efter själva - var skulle annars en lokal maffiapamp (låt oss för diskussionens skull kalla honom Folkeone... ;) kunna investera sina miljoner i "spelare" och sen få värdet för dem att försvinna spårlöst på nolltid...?
Minatankar
2013-01-06 19:37
När klubben presenterade aktieägaravtalet på sin hemsida var det flera som debatterade det på detta forum. Vi berättade då att vi diskuterat denna fråga under lång tid med representanter för klubben. Ett resultat av dessa diskussioner finns på länken nedan.
Örebro Lekiller
2013-01-06 19:36
Han säger inte 0 kr utan en VISS ersättning! Får ÖSK ens några pengar för Rama ska de vara glada. Rama borde med facit i hand sålts för typ ett år sedan. Men är ju lätt å va efterklok.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro DaSa
2013-01-06 19:16
Mästerförhandlaren har slagit till igen:

"- Vi hoppas givetvis kunna få viss ersättning för honom."
AIK Saywee
2013-01-06 19:15
@Grixx:

Instämmer !!!!!!
AIK Saywee
2013-01-06 19:14
@Grixx:

Grixx, ja så kan det vara, men ÖSK och många forumskribenter har en längre tid skyllt på skador, beträffande de dåliga resultaten, då kan det vara lurigt att chansa vidare på skadebenägna spelare.

Hoppas på en bättre framtid, med friska, oskadade och vältränade giganter, för det har varit lite si och så med detta tidigare.

Dessutom hoppas jag på en mycket bra laggemenskap och trivsel i klubben, som spelar allsvenskt fån och med nästa säsong intill livets ände :)

Heja SPORT !!!
Örebro Grixx
2013-01-06 19:06
William Ataskadeh har haft skador men inte samma om och om igen. Till viss del var han själv inne på att han ville spela för tidigt och drog på sig skador.
Där var det han själv som bidrog till att komma ut för tidigt...

Kanske kan nye fystränaren komma med bättre träningar för honom. Möjligen har han en liten felbalans i muskulaturen/senor/fästen mm som man tidigare förbisett som lett till en serie skador?
AIK Saywee
2013-01-06 18:56
@Leper:

Han kanske kan ändra sig, sådant händer varje dag, överallt :)
AIK Saywee
2013-01-06 18:55
@ÖSK Fans:

Intressant !

Visst tycker väl både du och jag att det är spännande med nyförvärv, så är det ju för de flesta, spännande och intressant :)

Men samtidigt måste vi inse att ÖSK bantar och måste sparka ut spelare ur truppen, pga taskig ekonomi (tror jag), sådant är inte så roligt alls, men vi har nog haft lite väl stor trupp (vilket jag ältat en tid).

Jag vill våga mig på tre som kanske bör söka sig bort från klubben innan sparken i rumpan blir ett faktum.

Jonas Sandqvist
tyvärr blev han en ganska stor del i att vi degraderades, blev aldrig någon trygghet på sista utposten, tråkigt men kanske sant?

Valdet Rama
trivs inte i klubben, är lite för egoistisk i ett lagspel, så han har nog ingen framtid i Gamla fina Örebro?

William Ataskadeh
Han är för skadad och skadebenägen enligt vad jag "gissar", men vet inte förstås, han kan ju bli mycket bra om han blir frisk en längre period?

Hoppas att detta inlägg inte är någon slags kränkande särbehandling, mot dessa svartvita eleganter, för det är verkligen inte min avsikt.

Heja SPORT, banta med förnuft :)
Örebro Leper
2013-01-06 18:51
@ÖSK Fans:

Han har tackat nej en gång redan.
Örebro Grixx
2013-01-06 18:48
Det finns många olika sätt att driva elitklubbar. En säregen blandning av likheter såväl som olikheter. Oftast går det hyggligt men ibland åt helvete och det vare sig man heter ÖSK, AIK eller MFF.

Det är som en läkargenomgång som gjordes av olika bantningssätt. Man kom fram till att alla sätt fungerade ungefär lika bra om man följde råden. Dvs det går oftast bra men inte för alla ;-)

För alla elitklubbar är pengar det enda som gäller för att det ska riktigt bra och gör man felsatsningar så behövs det pengar igen. Spelare, tränare, "ansvariga" kommer och går och ju mer pengar man har ju lättare har man att köpa kvalite i spelare, tränare, fys, ledare, organisation...ja tutti.
Örebro ÖSK Fans
2013-01-06 18:42
Valdet på provträning med st gallen och Sigbjörnsson till Island igen..
Örebro Telle
2013-01-06 17:43
Ja, kombinationen med en styrelse som agerar just "väldigt naivt, på gränsen till idiotiskt" och siktar på SM-guld 2015 med ett lag som nu spelar i superettan 2013 är inte helt enkel... :)

Vi har en annan verklighet att förhålla oss till nu, med både knappare ekonomiska och sportsliga resurser, det är inget att blunda för. Och superettan är verkligen ingen dans på rosor. Det känns som att det finns nästan lika många exempel på klubbar som rasar rakt igenom ner till division 1 som det finns klubbar som gått upp till allsvenskan direkt igen det första året.

Men samtidigt känns det trist om vi ska ställa in oss helt på spel i superettan de närmsta åren och därför nöja oss med att bara värva superettanspelare inom överskådlig framtid. Det var i princip vad vi gjorde i våras, och det bar ju just till superettan, så klart.

Ska vi ha någon chans att studsa tillbaka tror jag att det är sunt att behålla självbilden av att vi är en allsvensk klubb som är vana att vinna sina matcher, vare sig det är sant eller inte. Än så länge har vi ändå bättre resurser och en organisation med större muskler än nästan alla andra superettanklubbar (och förmodligen även ett antal allsvenska klubbar med, för den delen.)

Vi borde ha tradition och klubbkultur nog att kunna skrapa ihop tillräckligt med sponsorer för att kunna värva några bra namn också, inte i år kanske, men i varje fall på sikt. Namn som matchar våra ambitioner i ett längre perspektiv, inte bara de närmsta åren. Vi måste kort sagt satsa lite också för att kunna lyfta upp oss ur den här krisen, inte bara ställa in oss på att det är kört nu, och att det är superettan som gäller för all överskådlig framtid.

Med det sagt vill jag inte att vi ska värva för pengar vi inte har, eller tro att superettan inte innebär väldigt mycket hårt arbete, utan bara att vi ska fortsätta se på oss själva som en allsvensk klubb med allsvenska ambitioner. Vi är bättre än bonn-klubbarna i superettan, punkt. (Ah la, la la la la... *håller för öronen, blundar och överröstar alla i omgivningen som försöker bevisa motsatsen med fakta...*)
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-06 17:07
@Asbjörn#10:

Mycket kloka och realistiska tankar och du har naturligvis rätt. First things first.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2013-01-06 16:03
När det gäller Hasani så kommer han bli en stor tillgång i superettan. I superttan har han spelat 85 matcher med tre olika lag, Degerfors 28 matcher, Sirius 28 matcher och i Norrköping 29 matcher. Han har gjort totalt 29 mål, Degerfors 6 mål, Sirius 10 mål och i Norköping 13 mål.

Så i superettan håller han bra klass.

Sedan förstår jag inte riktigt när vissa säger att Samuelsson är skadebenägen? Han spelade alla superetta matcher för Degerfors 2010 och 2011, dvs 60 matcher totalt och gjorde 32 mål dessa två säsonger. I ÖSK har han inte fått riktigt det förtroende som han önskat och lånades ut till Degerfors i sommras. Där gjorde han 12 matcher och 9 mål.

Så Samuelsson kommer vara mycket viktig för målfabrikationen.

Hasani och Samuelsson är riktigt vassa anfallare som tillsammans med Atashkadeh bildar ett av superettans giftigaste anfallsuppställning. Får vi dessutom in Crespo så ser det onekligen bra ut på anfallsidan.

Sedan har vi ju fått in en assistspelare i Tobias Nilsson som kan leverera riktiga mackor fram till våra anfallare :).
AIK Saywee
2013-01-06 15:55
Karlstruum,

detta med håret kan kanske vara en kränkande särbehandling enligt Wikipedia, inte vet jag?
AIK Saywee
2013-01-06 15:53
colona, ja detta med mobbing är en tolkningsgrej, främst för den som upplever sådant och lite svårt att dra alltför skarpa gränser kring dess innebörd.

Förstår egentligen inte varför en del skribenter tidigare började älta inlägg med detta ord.

Jag hoppas också att vi kan lita på att ÖSK kan plocka bort rätt spelare, men vilka skulle du själv tycka vara lämpliga att lämna, eftersom det skall bantas? Dvs om du sett dem spela förstås.
Örebro Karlstruum
2013-01-06 15:48
Får avbryta i er allas diskussion angående sportchef, truppstorlek och annat med en rätt skön grej. (Älskar de seriösa diskussionerna med dessa frågor i huvudfokus, så fortsätt mata på alla) Men "stålis" twittra förut. Vi har en ny Tobias med nr.7 på ryggen plus att den nya sitter på exakt samma plats som den andre gjorde förra året. Således lär det väl bli kalkon igen? Icke säger jag, då den nya Tobias#7 inte har något hår att rätta till under matcherna så han kan koncentrera sig på matcherna. Tufft, och roligt, beslut av Tobias att ta samma nr och plats som den förra. Misstolka inte om håret, älskar långt hår och har det själv (längre än Grahns) och det är så man ska ha, den så kallade "fotbollsfrillen". Men därför vi aldrig blir bättre, då man måste rätta till frillen så många gånger under matchen att man missar halva matchen, exakt som Grahn. Men som sagt, skoj Tobbe att du är här i vår svartvita klubb, det lär inte gå sämre än det gjorde för din företrädare.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro colona
2013-01-06 15:36
Örebro Asbjörn#10
2013-01-06 15:31
@Telle:

Att tro att vi skulle kunna vara en allsvensk toppklubb inom de närmaste åren är ju dock väldigt naivt, på gränsen till idiotiskt. På sin höjd kommer ÖSK åter vara ett stabilt allsvenskt lag om 3 år om allt faller väl ut.

Hasani kommer som du säger vara riktigt bra nu i Superettan och jag ser också att han skulle göra otrolig nytta för ett uppflyttat lag som åter skall försöka etablera sig i högsta serien.

Visst skulle han förmodligen inte vara ordinarie i ett lag som jagar en topp 3-placering men jag kan lugna dig med att han både kommer ha hunnit lämna klubben och förmodligen lagt av innan vi på allvar skulle kunna tänka tanken att sikta på topp 3.

Det gäller att leva i nuet och inte ”fuska” genom att underskatta den resa vi har framför oss de närmaste åren för att ens lyckas etablera oss i Allsvenskan igen! Speciellt eftersom klubben i mångt och mycket har satt sig i den situationen man är i idag efter att ha ”fuskat” och underskattat allt för många moment efter succéåret 2010.
Örebro colona
2013-01-06 15:29
Tack Saywee för det vänliga svaret.
Jag tycker däremot till skillnad från dig att detta har ingenting med mobbing att göra. Mobbing = kränkande särbehandling enligt Wikipedia .
Vilka som ska bort från truppen litar jag på att våra tränare med Peo i spetsen har bäst koll på.
Örebro Telle
2013-01-06 15:18
Viss risk att jag upprör många nu, men vad gäller Lars Larsen som sportchef vet jag inte om jag tycker att det är världens bästa idé, helt ärligt.

Jag kan inte alls uttala mig om honom som person, och vet heller inget om hans kompetens (och därför borde jag väl egentligen ha vett att hålla käften i frågan, men, men... ;)

Han uträttade storverk i klubben som spelare, är lokalt förankrad och han har ett stort ÖSK-hjärta, den saken är klar. Han har också erfarenhet från affärsvärlden från bla Malmbergs.

Men, och det är ett stort men, han har suttit med i både den styrelse och den fotbollskommité som med sin värvnings- och sportsliga strategi redan har kört ner klubben i superettan med förödande ekonomiskt resultat och en helt sanslöst hög spelaromsättning.

Hans roll i styrelsen bör väl rimligtvis ha varit att bidra med fotbollskompetens, och hans roll i fotbollskommiten bör väl precis som de andra medlemmarna där ha varit att ta fram underlag och förslag för spelarköp och försäljningar.
Hur många tycker att det verkar ha gått bra?

Utan att på något sätt lasta honom personligen (eftersom jag inte har en aning om vem som har röstat vad i de olika frågorna) kan jag bara konstatera att både styrelsen och fotbollskommiten har misslyckats grovt de senaste åren.

Med det i åtanke känns det inte alls särskilt lyckat för mig att den nuvarande styrelsen lyfter fram en av sina nuvarande ledamöter som ny sportchef.
Inte utan att man kan påvisa att Larsen har röstat emot den övriga styrelsen i de många misslyckanden de har bakom sig, eller att han har försökt avråda den övriga fotbollskommiten från de många fiaskovärvningarna man har gjort.

Jag skulle också vilja höra att eventuella kopplingar till Malmbergs och Jan Folke är avklippta sedan länge, och att klubben har en bra motivering till varför man skulle anställa ännu en gammal ÖSK-spelare utan tidigare erfarenhet av tjänsten istället för att ta in nytt friskt blod i form av någon som faktiskt har arbetat som sportchef i andra klubbar och saknar relationer med den nuvarande ledningen. ÖSKs nuvarande track record med Peder Ståhl, Lennart Sjögren, Tomas Andersson, Magnus Sköldmark etc ser ju inte direkt lysande ut. Att vi (med all rätt...) hånar gbgdeg för att spela banjo blir ju fakitskt lite fånigt om vi själva har lika mycket inavel fast i klubbledningen istället.

Berätta gärna för mig att jag har fel, ni som är bättre insatta, och övertyga mig gärna varför Larsen skulle bli lika bra som sportchef som han var på mittfältet på den tiden han var kung där. (För kung var han... :)
AIK Saywee
2013-01-06 15:05
@colona:

Tja, då skall du få ett vänligt svar från mig.

Jag vet inte om jag varit så envis som många andra med detta ord, men flera andra skribenter "envisades" med att det var mobbing när några önskades bort från klubben, så jag tänkte att även jag kunde använda detta laddade ord lite grann.

För de som skall bort från klubben, inte är önskvärda längre, duger inte i framtiden, får inte vara med i spelet längre - det påminner ju lite om mobbing tycker jag.

Så var det med det.

Vilka tycker du skall bort från ÖSK?
Örebro Telle
2013-01-06 14:43
Tror också Hasani kommer vara riktigt bra i år. I superettan bör han hålla riktigt hög klass.

Jag är däremot mer tveksam till hur bra han är i allsvenskan när vi går upp igen.
- Visst håller han som allsvensk spelare, särskilt i ett lag i nedre delen av tabellen, men han skulle knappast vara ordinarie i ett topplag. Med den typen av anfallare i startelvan kommer vi aldrig i närheten av något allsvenskt guld.

Där är vi ju inte just nu ändå, snällt uttryckt, så jag tycker definitivt att Hasani är en tillgång. Men inom några år behöver vi ha bättre anfallare än så om vi menar allvar med ambitionerna att bli en allsvensk toppklubb igen.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-01-06 14:23
@Asbjörn#10:

Jag är benägen att hålla med i stora delar. En forward som alltid gör sitt jobb. Sällan skadad och livsfarlig att underskatta. Ingen skyttekung men en pålitlig målskytt. Får han vara hel skulle jag tro att han kommer kunna göra 10+ mål i SE. Kanske upp mot 12-13 om anfallsspelet i övrigt fungerar. Och det är bra många år sedan vi hade en spelare som gjorde 10+ mål.

En annan sak jag gillar med Hasani är att han är bra på att möta boll och gör det enkelt och effektiv med ett tillslag. Sedan kommer han säkert missa hårresande emellanåt som gör att man börjar gråta ;) Men om han gör så många mål jag hoppas kan jag, i efterhand, leva med det.

Även Peo verkar ha stort förtroende för Hasani och gav honom många superlativer i matcher även när han inte gjorde mål.

Förra sejouren i SE hade laget inte en enda renodlad forward utan gick med omskolade mittfältare på topp. Jon kom in i slutet av säsong 1 och Halilovici slutet på säsong 2. I båda fallen fick laget in forwards som levererade och skillnaden märktes direkt. Halilovic bidrog på ett avgörande sätt att laget kunde gå upp. Jag tror inte klubben hade gjort det utan honom.

Så Hasani lär bli given startspelare. Sedan får den som för tillfället inte är skadad av William och Peter ta den andra platsen. Men laget skulle behöva en fjärde, lite yngre lovande forward.

Allra helst skulle jag vilja se Hasani-Crespo. Måste ju vara livsfarligt för vilket SE försvar som helst.
Örebro colona
2013-01-06 14:03
Saywee//
Med risk för att bli kallade stalker vill jag bara ställa en vänlig fråga till dig.
Varför envisas du med att skriva "mobbas bort " när det gäller vilka som kommer att lämna truppen? Mobbing är väl något helt annat.
Annons: