/fotboll/osk/forum/2197.aspx/fotboll/osk/forum/2197.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Brus-Nilsson (Tobias Nilsson är en renhårig kille)
2013-01-24 15:54
@Benny Böckling:

Håller med, det kommer betyda uppflyttning till 2014 med den måltjuven i laget.
Benny Böckling
2013-01-24 15:36
Man får hålla koll på hemsidan vid 17 snåret med andra ord!
Benny Böckling
2013-01-24 15:28
Hoppas hoppas hoppas!!!
Örebro NicklasNyselius
2013-01-24 15:19
Expressen skriver att Kamara ska komma tillbaka hit! och att det ska bli klart under dagen
Örebro Bastard on Parade
2013-01-24 13:55
@widemarsh:

Jag känner samma sak. Jag tycker det är jättepositiva rekryteringar som ÖSK har gjort till ledarstaben. Jimmy, Alec och Axel känns helt rätt, MEN det är en organisation för Allsvenskan. Satsar ÖSK allt på ett kort? Har vi ett tillräckligt bra material för att avancera? Ponera att vi har ett tillräckligt bra material om alla är friska, har vi alternativ om det skulle skita sig med skador/avstängningar/försäljningar?

Där blir det väldigt tunnt med en 19-manna trupp. Wiktorsson kan konkurrera med Wowoah som vänsterback, men vad gör vi om vi saknar en mittback och en vänsterback? Vi har 3 renodlade anfallare och där kan vi hitta nödlösningar till enstaka matcher, men vad gör vi om William blir långtidsskadad och om Samuelsson får problem igen? Samuelsson har ju inte direkt varit skadedrabbad tidigare, men vi såg ju hur det blev med trasmattan som underlag förra året.

ÖSK spelar ett högt spel med en så liten trupp, speciellt med tanke på hur det har sett ut de senaste säsongerna. Jag är rädd att ÖSK gör nedskärningar på fel område om vi vill ha en kortsiktig sejour i Superettan. Samtidigt så är det ju möjligt att det blivit billiga lösningar med Alex, Axel, Jimmy och Thomas och det förändrar ju saken en del. Både Jimmy och Thomas är deltidsanställda som jag har förstått det.
Örebro widemarsh
2013-01-24 12:14
Vore oerhört märkligt om ÖSK inte försökte knyta till sig Crespo, efter vad man såg honom tillföra laget under hösten. Som jag ser det har vi tre anfallare i truppen i dagsläget, varav en var skadad under stora delar av fjolåret och en annan delvis också var skadad. Shpetim, Peter och William är tre riktigt bra anfallare efter superettan-mått, men visst bör man ha minst 4 anfallare i en trupp när man spelar 4-4-2?

Är livrädd att den här bantningen av truppen kommer bli vårt fall i år, fortsätter det usla konstgräset att skörda sina offer under våren så kommer vi få fylla på med u21-spelare varje match, efter bara 2-3 skador eller avstängningar. Känns faktiskt inte jättetryggt.

Och att man slänger iväg Anttonen på det här sättet utan att ha en fullgod ersättare klar är ju skandalöst. Blir fortfarande förbannad bara jag tänker på det.
Örebro Jonte R
2013-01-24 10:52
Saxat från Twitter angående Crespo
Daniel Kristoffersson (journalist Expressen) @DKristoffersson
Crespo har dock åkt hem från Sundsvall. Där finns det en rad klubbar som är intresserade. Så han är en bit från Giffarna...
Örebro bison
2013-01-24 09:52
Förtydligande angående Yasin.
Om det skulle komma ett riktigt bra bud på killen så tycker jag att man ska sälja, men att aktivt jobba för att bli av med honom till vilket pris som helst anser jag vara felaktigt då jag som jag skrev tidigare inte tycker att han har straffat ut sig i ÖSK. Detsamma gäller för övrigt Ibrahim som många vill bli av med, om han mognat och blivit bättre på att värdera situationerna tror jag han kan vara en tillgång i SE.
AIK Saywee
2013-01-24 08:26
Sov gott Totten, du gav mig många fina minnen.

Synd att du inte fick uppleva ett guld med ÖSK genom tiderna ...

... vi är några äldre som dock fortfarande hoppas att firandet inte dröjer alltför länge.

Tears in heaven, EC
AIK Saywee
2013-01-24 07:54
Conjuration, 00:54,

nej det är inte bara du som har svårt att förstå detta, vi är iallafall två som inte vill eller kan förstå ...
Örebro Conjuration
2013-01-24 00:54
Bara jag som fortfarande har svårt att förstå att Patrik Anttonen spelar i Degerfors kommande säsong och inte i ÖSK?
Örebro Chipset
2013-01-23 22:40
Jag är sällan inne och läser eller kommenterar här längre. Men när jag läste om Tottens bortgång kände jag att jag åtminstone vill säga farväl på något sätt. Träffade Totten för 7 år sedan i ett skrymsle under idrottshuset. Där verkade han fortfarande outtröttligt som massör. Han var positiv trots den turbulens som då rådde runt klubben (någon månad efter applikationsnämndens dom). Det sista han sa till mig var att jag inte skulle deppa allt för mycket och att "om fem år är vid med i toppen igen". Du var en klok man Totten och en lojal medspelare både på planen och utanför. Vila i frid.
Örebro Grixx
2013-01-23 21:57
Vila i frid Totten
Örebro Leper
2013-01-23 21:17
Flaggning på halv stång idag.

R.I.P. Totten!
AIK Saywee
2013-01-23 20:44
Erkan, jaadu, snart börjar återtåget :)

Fast vi har fortfarande lite för stor trupp,
avlönar ett par tre spelare i onödan?
Örebro Erkan
2013-01-23 20:04
Snart börjar kampen mot Allsvenskan!! :-)
Örebro "ÖSK-Karl (NEJ TILL ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN)
2013-01-23 19:03
R:I:P Totten, en av de största ÖSK:arna genom tiderna.
Örebro MrCrowly
2013-01-23 17:32
Haha, en äkta ösk:re... :-D
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Minatankar
2013-01-23 16:39
Mina tankar går till Totten och hans Gertie.
Totten, du var en stor ÖSK:are!
Örebro Leper
2013-01-23 15:32
Peder Ståhl & Albert Bunjaki är uppsagda. Och Arvi Taaler och Sjögren förstås.

Nya på sporten är väl i alla fall 4 pers: Axen, Kjäll, Fyskillen från Degen plus en som jag glömt namnet på som ska jobba som lagledare.
Sen visar det sig om vi får in en nya sportchef utifrån (Lars Larsen?) eller om Sköldmark fortsätter.

Kansliet minskat en pers tror jag, föräldraleding.
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2013-01-23 15:32
En trotjänare har lämnat oss.

R.I.P Olle "Totten" Gustafsson.
Minatankar
2013-01-23 13:32
Namn: Sogen Postat via SvenskaFans-appen
Sänt: 2013-01-23 13:20
//
Är inte säker. Tror att 1-2 på kansliet gått på barnledighet och att man inte tillsatt någon efter dem. Det finns också andra anställda runt A- och U-trupp som blivit uppsagda. Dessa är åtminstone 2 personer.
Örebro Sogen
2013-01-23 13:20
hur mycket personal har fått gå ifrån kansliet? på tränar sidan har man ju bara ökat så vart är nedskärningarna på personal sidan?
Postat via SvenskaFans-appen
Minatankar
2013-01-23 12:27
amn: Leper
Sänt: 2013-01-23 11:22 Ändrat: 2013-01-23 11:24:45
//
Pengar har man haft tidigare och har även nu i Spelarinvest. Enligt min uppfattning har man tidigare varit för försiktig i att med pengar söka behålla de bästa spelarna på ett tidigt stadie. Pengarna som inte används går snabbt åt i situationer som denna. Därför är det angeläget att snarast ändra strategi och slå in på den jag skrivit om tidigare.

Det är ett stor skillnad på att å ena sidan vara uppe i det blå och toksatsa och å den andra sidan att vara alltför försiktig. Jag tror på att man ska lägga sig däremellan om man med begränsade medel har ambitionen att avancera.

Den strategi som klubben använt de senaste åren kan passa i en bransch med lägre risker och där man kan jobba mer försiktigt och sakta och säkert bygga upp ett eget kapital. I en bransch med stora risker krävs det emellertid att man tar kalkylerade och offensiva risker om man ska vara med i leken.

Jag kan göra jämförelsen med att sätta in sina pengar på banken med en relativt säker, men låg förräntning. Om man hade satsat mer i aktier hade man riskerat mer, men också haft chansen till betydligt större avkastning. Man behöver i fotbollsbranschen komma upp i en viss nivå sportsligt och organisatoriskt, innan man sakta kan börja bygga ett eget kapital. ÖSK var en bra bit från denna nivå på det sportsliga och organisatoriska planet.

När det bara finns ett begränsat antal platser i AS och de flesta lagen satsar stort oavsett om de har resurser eller inte, kommer det alltid finnas tillräckligt många som går vinnande ur den striden. Det är garanterat inte de som varit för försiktiga.

Det är så oerhörda stora skillnader mellan att spela i AS med många personer både på planen och utanför planen jämfört med att få stora underskott och hamna i SE. I ÖSKs fall handlar det om ca 30 mkr i skillnad i ekonomisk kraft mellan 2011 och 2013. Då krävs det satsningar på det som skapar framgång och det är inte minst befintliga, duktiga spelare, talanger i närområdet, kompetenta tränare mfl, god kommunikation med alla intressenter, spännande marknadsföring mm.

Jag tycker man är på god väg i flera avseenden. Det jag inte har insyn i är det aktuella ekonomisk läget, hur publik- och sponsorintäkter utvecklar sig och hur man resonerar vad gäller satsningar på befintliga och nya spelare kopplade till ekonomiska villkor. Egentligen är detta vi inte känner till det viktigaste i dagsläget.
Örebro Leper
2013-01-23 11:22
Jag förstår vad du menar. Jag menar dock inte att det jag skrev var en strategi för att gå upp AS.

Jag menar att ÖSK ska hålla sig inom den budget som gäller just nu, idag. Har vi X antal miljoner att lägga på spelartruppen så tyckar jag vi ska hålla oss till det. Vi kan ju inte gärna gå till banken och låna pengar.

Jag tycker inte vi ska satsa och spekulera med pengar som inte finns idag och hoppas att det löser sig i framtiden genom eventuella framgångar/publikökningar/sponsorökningar/spelarförsäljningar osv osv.

Den strategin har vi haft förr och vet vad den kan orsaka.

Minatankar
2013-01-23 11:05
Namn: Leper
Sänt: 2013-01-23 10:48
//
För att förklara mig lite mer;

I ett läge där man sitter på mycket stort eget kapital efter att ha sålt spelare för stora pengar (jmf de bästa lagen i AS) så kan man kosta på sig en trupp på över 25 spelare, större resurser på kansliet och att man har begränsade, ideella insatser.

Innan man kommer dit är det bättre att ha en mindre trupp, se till att göra allt för att talanger och de bästa spelarna stannar kvar i klubben, ha en slimmad organisation och ta hjälp av många ideella krafter. På något sätt behöver man ändå få fram resurser för god kommunikation och för att driva utvecklingsfrågor.
Minatankar
2013-01-23 10:57
Namn: Leper
Sänt: 2013-01-23 10:48
//

Delar inte din uppfattning om man vill komma tillbaka till AS och inte riskera att ramla ur även SE.

Den strategi jag skrivit om nedan är än viktigare för ett lag som har begränsad ekonomi men ändå sportsliga ambitioner. Risken är annars uppenbar att man förlorar matcher och därmed publik och sponsorer.

Håller dock med att Yasin bör säljas nu med tanke på den uppmärksamhet han fått i sitt landslag och att det intresset torde vara mer värt än en eventuell karriär i ÖSK. Men då gäller det att aktuell klubb är beredd att betala tillräckligt många miljoner.
Örebro Leper
2013-01-23 10:48
Minatankar:

Jag håller med om att en vision eller ett drömscenario vore att man kunde behålla alla talanger och de bästa spelarna.

Till det krävs dock en helt annan ekonomisk styrka. Verkligheten är att ÖSK inte har det idag. Tvärtom är ekonomin väldigt ansträngd. Vi ska enligt styrelsens direktiv minska truppen till 19 man. Då måste vi välja ut vilka vi vill ha kvar och tyvärr "göra oss av med" de andra.

Om vi då eventuellt har möjligheten att sälja en spelare, som inte har varit ordinarie, då tycker jag det är väldigt dumt att missa den.

Visst, 10 milj kanske är en dröm, men å andra sidan ska väl vi också någon gång lyckas göra en riktigt bra affär! Vi får väl annars nöja oss med 8 milj.;-)

Örebro Kom hem Kuba
2013-01-23 10:16
Tjusigt.
Minatankar
2013-01-23 09:56
amn: Leper
Sänt: 2013-01-23 09:09 Ändrat: 2013-01-23 09:25:34
//

Min grundinställning är att man ska göra allt för att behålla talanger och de bästa spelarna och sakta men säkert bygga upp kompetensen på planen, i stället för att ha en hög omsättning av spelare som under de senaste åren.

Har också uppfattningen att duktiga spelare under flerårskontrakt ofta är "värda" betydligt mer för ÖSK än vad eventuella spekulanter erbjuder.

När det gäller Yasin så torde han vara het just nu efter sina insatser i sitt landslag.
Även om kanske inte 10 mkr är särskilt realistiskt, så är Yasin en spelare man bör göra aktiva insatser för, i syfte att kunna sälja inom kort om han själv vill. Antar att sådana ansträngningar sker.
Annons: