/fotboll/osk/forum/2182.aspx/fotboll/osk/forum/2182.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Minatankar
2013-01-31 15:17
Namn: Brus-Nilsson (Tobias Nilsson är en renhårig kille)
Sänt: 2013-01-31 15:10
"Nu börjar det likna gammal öststatscensur här!
Adm, vad var det för fel med ÖSK Fan:s inlägg 12:43????"
//

Var det inlägget där han kommenterade Saywees inlägg kl 12.16?

Detta inlägg tolkade han i så fall som satir/mobbning, men det kan ju lika väl tolkas precis som det står i inlägget, nämligen att det verkligen är bra jobbat och att det i så fall kunde vara dags att Sköldmark blir officiell sportchef.

Har ingen bestämd uppfattning i sakfrågan men kan konstatera att det är lätt att bli missförstådd här och att det gäller att man förtydligar sig om det behövs.
Örebro Brus-Nilsson (Tobias Nilsson är en renhårig kille)
2013-01-31 15:10
Nu börjar det likna gammal öststatscensur här!
Adm, vad var det för fel med ÖSK Fan:s inlägg 12:43????
AIK Saywee
2013-01-31 15:09
Godzilla, 11:50 Jag gillar även ditt inlägg och hoppas på att vi kan bli av med fler lönekostnader för lirare som inte trivs i vår fina klubb !
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-01-31 14:41
ÖSK Fans, när tror du att säsongens trupp blir klar ? Men, det är väl ingen brådska, vi har som några skrivit, gott om tid ... Puuuhhh
AIK Saywee
2013-01-31 14:36
Vi kan nog bara hoppas på att Sköldis gjort en mycket bra försäljning om Rama är såld ! Hemligt, ock icke kommunikativt som vanligast, ÖSK väntar kanske på att media skall krångla till verkligheten lite grann.
Örebro ÖSK Fans
2013-01-31 14:34
skulle gärna haft kvar Valdet...
AIK Saywee
2013-01-31 14:26
Tommy S har alltid kloka inlägg :)
Minatankar
2013-01-31 13:58
Namn: TommyS
Sänt: 2013-01-31 13:52
//
Tycker det är en klok spekulation du har. Vi får hoppas på den.
Örebro TommyS
2013-01-31 13:52
Jag är inte så övertygad att ÖSK får 0 spänn för Rama. Att han får förhandla själv beror ju på att han har ett halvår kvar på kontrakten, reglementet ger honom då rätt att prata med andra klubbar. Som kontraktet verkar vara utformat, halvår plus köpoption, verkar det väl troligt att ÖSK får ersättning om Valdet får kontrakt? Ganska logiskt, Rama har talang men efter hans 2012 vill ingen chansa. Därför ger man Valladolid rätten att ta över honom gratis förutsatt att man får betalt om köpotionen utnyttjas. Jag spekulerar bara men är det så får vi hoppas att Rama levererar i Spanien.
Örebro Karlstruum
2013-01-31 13:13
Namn: KCMarten
Sänt: 2013-01-31 12:59

Jag håller med dig, men som sagt, vi sitter ju tyvärr inte den sitsen nu och vi har själva satt oss i den. Tror inte dom har vågat chansa med att försöka låna ut spelare osv. Sen Alimi tror jag inte att det kostade (tror, vet ej) att köpa ut honom då han tydligen hade ett kontrakt som låg och väntade på honom och det var antagligen en större lönecheck i det kuvertet än det som han fick av ÖSK. Synd, för han hade kvalité men det kom inte ut till sin rätt och speciellt inte när vi började spela lite mer brunkarfotboll efter P-O tog över.

Vi tänker lika och hoppas på samma utgång, men just nu så får vi nog vänta minst ett år i framtiden innan det mest akuta har lagt sig. Och de hårda ord som började mitt inlägg var absolut inte riktat mot varken dig eller någon annan, var mest frustation tror jag. Så hoppas verkligen inte du tog åt dig av detta.

Nu får vi bara sitta och hoppas på att D.Bukarest ser något i Abdulahi som inte vi ser och att Sankan, den dryge, kan hitta en ny klubb så fort som möjligt. Sen skulle det väl inte skada med 10 miljoners bud på Yasin från Asien, men det är väl att hoppas på för mycket.
Örebro Karlstruum
2013-01-31 13:03
Namn: Minatankar
Sänt: 2013-01-31 12:33

Det är ju sådär det ska fungera ja, men nu har det ju uppenbarligen inte fungerat så. Men i framtiden så kanske det sköts på ett bättre sätt och ett sätt som gynnar både det sportsliga och det ekonomiska. För att man säljer bra spelare vidare, det kommer man inte undan för så är det för alla svenska lag, men gäller ju att få så mycket pengar så att det nuddar vid marknadsvärdet eller gärna lite högre.

I fallet Rama så fick de väl bud för ett år sen, hur stort var detta enligt ryktena? Var väl så att dom trodde Rama skulle dansa ytterligare en vår till och få lite mer miljoner än vad som var bjudet då. Rätt eller fel kan man ju bara dra i efterhand och i detta fall blev det fel, som i så många fall de senaste åren. Känns inte som att vi just nu har det i oss, försäljningskulturen. Men det är inte heller lätt att sälja när man är så sent ute med kontraktsförhandlingarna och då får sälja spelare med endast ett år eller mindre kvar på kontraktet. Då får man bara spottstyvrar trots att man säjer landslagsmän.

Vet inte varför och han kanske har blivit lite gammal och gaggig, men skulle gärna se Nordahl med ett finger i smeten i ÖSK. Han vet hur det går till runt omkring och om han inte är med fullt ut så kanske han kan vara med som stöd eller rådgivare på något sätt, en så kallas Svennisroll för honom kanske? :)
Örebro Bastard on Parade
2013-01-31 13:02
I sina bästa stunder är Valdet riktigt bra och efter 2011 så skulle jag varit missnöjd om han gått för mindre än 10 miljoner. Tiderna förändras och Rama hade en katastrofalt dålig säsong, ÖSK:s ekonomi är ännu en gång i farozonen och han har bara några månader kvar av sitt kontrakt. Som en av truppens bäst betalda spelare så måste vi bli av med honom om det inte finns en långsiktig plan för honom. Han skulle säkerligen kunna bidra en del fram till sommaren, men jag tycker det är bättre att vi släpper honom nu när vi ändå har spelare som kan spela vänsterytter.

Det är så klart skittrist om vi inte får betalt för Valdet, speciellt med tanke på vad han värderades till efter 2011, men shit happens. Optimal lösning hade varit om vi får bra betalt men det är inte realistiskt under dessa omständigheter. Denna lösning är i alla fall bättre än att behålla en omotiverad Rama på lönelistan fram till sommaren. Vi vet inte heller vad ÖSK har fått ut av detta.
Örebro KCMarten
2013-01-31 12:59
Karlstruum //

I Alimis fall kan t.ex låna ut spelaren istället för att bryta kontrakt. Då blir man också av med lönekostnaden utan att kasta bort tillgångar. I Valdets fall är det tyvärr för sent.

Som Minatankar skriver borde processen med Valdet varit igång för länge sedan d.v.s för ett år sedan. Det är väldigt valhänt att låta det gå så långt som man nu gjort.

Man får aldrig glömma bort att alla spelarkontrakt är tillgångar i balansräkningen som utarmar det egna kapitalet när de försvinner. Även om man prioriterar sänkta driftskostnader så är det inte gratis att bryta kontrakt utan ersättning som vissa verkar tro.
Örebro KCMarten
2013-01-31 12:54
MinaTankar //

Här tänker vi mycket lika. Jag håller med om varenda ord. ;-)
Örebro Bulten i Boo
2013-01-31 12:54
@Godzilla Hårddisksson:

Håller fullständigt med! Nu fick man troligtvis "någonting" istället för ingenting alls och om inte det så, som sagt en stor lönepost mindre för en spelare man inte tror på (rätt så uppenbart att han inte ingår i Ljungs vare sig korttids- eller långtidsplaner) och som dessutom inte vill vara kvar i klubben. Det mesta tyder på ett mycket väl utfört arbete av organisationen.
Minatankar
2013-01-31 12:33
sNamn: KCMarten
Sänt: 2013-01-31 11:41
//
Delar dina farhågor samtidigt som vi inte vet tillräckligt i denna affär.

Generellt är det viktigt att skriva om kontrakt senast 2 år innan de löper ut med spelare som man vill ha kvar i klubben åtminstone 3-5 år. Och då gäller det att från början krydda erbjudandet kraftigt så att spelaren skriver på. Och att ge spelaren en kort tidsfrist för att bestämma sig.

Om man inte kommer överens med spelaren bör man meddela vederbörande ca 1 år innan kontraktet går ut att söka sig till annan, gärna utländsk klubb, så att ÖSK har chansen att få hyggligt betalt. Om spelaren inte skriver nytt kontrakt med ÖSK och inte heller med annan klubb med ÖSKs medgivande, bör spelaren informeras om att han inte får spela alls de sista 6 månaderna men inte heller släpps gratis eller för fickpengar.

Eftersom det är viktigt för spelarna att få spela matcher för att ha chans till nya, lönsamma kontrakt, är det ett starkt påtryckningsmedel och enda sättet för ÖSK att någonsin tjäna några större pengar på en spelarförsäljning.

I övrigt bör man framhålla att klubben vill stötta spelarens utveckling i ÖSK eller, om spelaren så väljer, i ny klubb. Men det måste ske inom ramen för klubbens sportsliga och ekonomiska intressen också.

Hela detta resonemang går ut på att man inte kan vinna något om man inte är beredd att riskera. De största riskerna tar man om man inte gör allt för att behålla de bästa spelarna och om man inte i kontraktsskrivning och i affärsförhandlingar har en trevlig men samtidigt rak, tydlig och konsekvent inställning samtidigt som man alltid behöver vara flexibel.

Det gäller, som de flesta säkert vet, att både ha självförtroende och att vara ödmjuk i affärsförhandlingar.
Örebro Karlstruum
2013-01-31 12:26
KCMarten:

Absolut, håller med dig också till en viss del. Men än är vi inte där så att vi kan göra så. Nu måste vi bli av med spelare och Rama har ett kontrakt som antagligen täcker Nilssons lön plus en ev. försvarare?

Jag tycker också det är piss att vi inte kan få ut de miljoner som MFF, AIK och Elfsborg får. Men just nu, i nuet, så kan vi inte sätta hårt mot hårt i den utsträckning vi vill. Tänk bara vad det skulle kosta att ha Rama i truppen ytterligare ett halvår. Med sociala avgifter och allt sånt crap så lär det snudda på miljonen skulle jag tippa på (utan att veta hans lön helt och hållet) och det är väldigt stora pengar just nu för vårt kära ÖSK.

Men jag håller med dig och hade vi blivit av med Sankan, Abdulahi och andra tidigare så kanske de hade vågat att spela det spelet, men nu finns inte utrymme för de chansningarna i vår ekonomi och det är ju givetvis oerhört tråkigt men förjävla sant, tyvärr.
AIK Saywee
2013-01-31 12:16
Bra jobbat Sköldmark, färdigpraktiserat för vår tillfällige sportchef snart ?
Örebro Conjuration
2013-01-31 11:59
Skönt att Rama lämnar, även om han i sina bästa stunder tillhör allsvenskans toppsikt.

Tycker att truppen börjar se riktigt bra ut. En större svensk trupp med många lokala förmågor, ett långsiktigt bygge.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2013-01-31 11:50
Med tanke på att Valdet var klapprutten i fjol hade åtminstone inte jag väntat mig en försäljning i mångmiljonklassen...framförallt inte heller med tanke på att La Ligas klubbar blöder ekonomiskt. Man får se det positiva, en lönepost mindre och fem baklängesmål färre när säsongen väl brakar igång.
Örebro KCMarten
2013-01-31 11:41
Karlstruum //

Jo, jag lever i verkligheten och vet hur en förhandling brukar gå till. Självklart har Agenten ställt ÖSK mot väggen och sagt att man kan sänka kostnader och det är bara om Valdet går gratis som det kan bli en övergång etc..

En miljon i sammanhanget är rent ut sagt skitpengar när det gäller La Liga, så visst sjutton hade vi kunnat få pengar för Valdet och även för Alimi. Men då krävs det att Klubben sätter hårt mot hårt också. Tala om för agenten att hans adept riskerar 6 mån på bänken så kommer han bli villigare att förhandla. Tro mig.

Men så gör man inte i ÖSK.

Agenterna kör ett chicken-race med ÖSK och klubben viker ner sig varenda gång. Dyra spelare bryter kontraktet utan motkrav gång på gång och truppen devalveras för varje dag..

Det måste bli ett slut på detta. Om nu Valdet gick gratis vill säga..
Örebro KCMarten
2013-01-31 11:34
"- Det är en stor klubb och kul för Valdet att hamna där. Sedan är det en fjäder i hatten för oss att vi kan släppa i väg spelare till sådana klubbar. " Säger Sköldmark..

Det är banne mig ingen fjäder i hatten att släppa spelare gratis, oavsett var de går. Även om jag inte vet om detaljerna i avtalet, så utgår jag ifrån att Valdet gått gratis tills klubben sagt något annat.

Även om vi måste sänka kostnader, så sänder det dåliga signaler till övriga spelare och till omvärlden. Hos ÖSK kan man komma och gå hur som helst oavsett kontrakt..

Örebro Karlstruum
2013-01-31 11:31
Vad har ni för orimliga krav? Lever ni inte i verkligheten? Vi ska vara glada om vi ens fått något och sluppit betala för att bli av med honom. Det hade varit en annan sak för ett år sen, då var han glödhet, för då hade vi kunnat fått en del miljoner. Nu är jag bara glad att han är borta, för det var inget att satsa på då han ville dra och han lär haft en av de högSta lönerna i hela ÖSK. Givetvis hade jag varit överlycklig om han återfått 2011 års form och skrivit på ett nytt treårskontrakt men nu vet vi alla att så skulle inte ske och då är detta bästa lösningen. Vår betalning vi får är att vi slipper en stor lönepost och som fallet har blivit så är jag nöjd med detta.
Örebro Lekiller
2013-01-31 11:29
Minatankar/ Tror nog en hel del av dessa 900 är gamla abonnemangs innehavare som valt att slå till på det aningen billigare erbjudandet innan jul. Så att det tillslut hamnar högre än förra säsongens sålda är väll ytterst osäkert. En liten fuling av Vår kära VD. Mer intressant är hur många nya abonnemang som de lyckats sälja. Kommer nog ramla en en massa nu då sista inbetalningen är typ idag.
AIK Saywee
2013-01-31 11:27
Sanningen kommet oftast fram, förr eller senare, eller?
AIK Saywee
2013-01-31 11:25
Ni får ursäkta mitt inlägg, framförallt ni som går igång på allt som jag skriver ... ... kanske kan det vara som så att den hemliga klubben fortfarande gömmer sig bakom kulisserna och inte förstår när och hur det är dags att släppa information? Det vore ganska bra om klubben i tid informerat, de som möjligtvis är intresserade av klubbens framtid, lite grann om vad som händer eller inte händer ... GOK !!!
Örebro Eyra
2013-01-31 11:17
Ju mer jag läser Google translationen och Sköldmarks svar i NA, desto mer övetygande är jag att Valdet brytit kontraktet och gått gratis.

Det är dock en tolkning från min sida.

Tycker man inte att en La liga-klubb borde ha det så pass bra ekonomiskt att de kan hosta upp en summa? Eller handlar det mer om att det är Valdet som själv ville dit - och ända lösningen att göra det gratis...?
- Jag skulle tippa på det senare alternativet.
Örebro ernot
2013-01-31 11:12
enligt na reporter på twitter, kunde inte riktigt se avtalet på na dock
Örebro ernot
2013-01-31 11:10
ÖSK rear ut Valdet Rama till La Liga. http://t.co/ddLJe1TU
AIK Saywee
2013-01-31 10:55
KC Marten, Älgen och Farside varför tror ni att jag har köpt pyro ? 22:22 !
Annons: