/fotboll/osk/forum/2143.aspx/fotboll/osk/forum/2143.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Trivseltorsten
2013-03-05 22:35
Är taskigt insatt i hur det funkar, förstår väl huvudprincipen med riskkapital för att köpa spelare. Men pengarna i SI, kan dom användas till free transferspelare och då till sign ons, lön osv?
Minatankar
2013-03-05 22:24
Namn: Trivseltorsten
Sänt: 2013-03-05 22:19
//
Jag är kritisk till att denna fråga drivs i snigelfart och med alldeles för stort hänsynstagande till en enda aktieägare. Snart mobiliserar vi alla de mindre aktieägarna som tillsammans har över 50 % av aktierna och tar de beslut som krävs för klubbens bästa, om inget sker inom kort.
Örebro Trivseltorsten
2013-03-05 22:19
Känns småsegt att Spelarinvest har ett kapital på 12,5 mille som inte kan används...undrar hur det går med den tvisten mot skatteverket.
Örebro Bastard on Parade
2013-03-05 21:29
DaSa// Vi sålde en viss Nordin Gerzic i februari. Pengarna som det ryktades om har i vart fall inte hamnat hos ÖSK. Tommy Wirtanen såldes väl i somras? Vi borde dessutom ha fått ersättning för utlåningarna av Samuelsson, Ibrahim och Abdulahi.
Örebro Leper
2013-03-05 21:07
@DaSa:

Intressant, jag har för mig att styrelsen har noll i ersättning. Det måste betyda att VD-Jan har en sjukt hög lön.
Örebro DaSa
2013-03-05 20:42
Kan rekommendera er att läsa bokslutet för förra året, finns en del intressant. Med risk att jag tolkat ngt fel så:
- verkar det som vi hade 8.8 miljoner på banken vid nyår. Sen borde det ha trillat in en mindre slant när Rama lämnade.
- Vi sålde spelare för 2.4 miljoner förra året. Tomer och vem mer?!
- Lånet av Crespo kostade 114 000 kr förra året.
- VD och styrelse kostade oss ca 80 000 kr/mån inkl. arbetsgivaravgifter.
- Vi betalade 432 000 kr i övergångssummor medan vi betalde 577 000 kr till agenter. Sjukt...
Örebro Leper
2013-03-05 19:38
"Kommer det finnas varm varmkorv nästa match?!
Det är den stora frågan.. "

Och blir det i så fall vanlig varmkorv eller den nya hästkorven?
Örebro gesson
2013-03-05 18:25
Den stora frågan är ju vad som hände med korven i lördags?! Hur ska man kunna få som tradition att dra en korv eller två innan match, när man inte ens vet ifall att den finns att få i varmt format.

Kommer det finnas varm varmkorv nästa match?!
Det är den stora frågan..
AIK Saywee
2013-03-05 17:36
Kampari, 17:24,

"Med bra spel och lite tur kan vi lika gärna vinna alla 5. Hammarby har vi vunnit mot tidigare, sundsvall likaså. Så 15 poäng är inte helt omöjligt enligt mig."

... full pott första fem är naturligtvis min önskan och verkligen inte omöjligt :)
Örebro Kampari
2013-03-05 17:24
@Saywee:

Med bra spel och lite tur kan vi lika gärna vinna alla 5. Hammarby har vi vunnit mot tidigare, sundsvall likaså. Så 15 poäng är inte helt omöjligt enligt mig.
Minatankar
2013-03-05 16:44
Namn: josud
Sänt: 2013-03-05 15:39
//

Tack för intressant svar!
AIK Saywee
2013-03-05 16:40
josud, intressant detta du skriver, framförallt om känslor och påhopp ... ... jag tror dessutom att du "kan tillräckligt" om fotboll, för att skriva lite mer frekvent :)
Örebro Leper
2013-03-05 16:19
josud//

Mycket bra förslag med olika trådar.
Örebro josud
2013-03-05 15:39
@Minatankar:

Tja, jag är väl en av dessa "ubåtar" antar jag. Reggad sen kanske 10 år tillbaka, men knappt några inlägg. Hur blir det så? För min egen del är det väl främst att jag inte tycker jag har så mycket att bidraga med (just det motivet hindrar visserligen inte andra att skriva...). ;-)

Dessutom, även om jag hinner med att scanna av det mesta som skrivs här på Svartvitt så finns inte riktigt tiden att faktiskt delta i en diskussion som kanske "kräver" svar och tyckande fram och tillbaka. Jag går på Vallen och gläds/lider, lever mig in och blir förbannad som alla andra. Mitt fotbollsintresse ligger dock på den känslomässiga sidan - jag kan helt enkelt för lite fotboll för att kunna säga nåt begåvat om Hagges löpningar,Wikens positionsspel eller Crespos djupledslöpningar. Jag kan tycka att spelare gör bra eller dåliga insatser, men har sällan någon bra analys på varför det blir som det blir, och att skriva "Wiken var bra igår" tycker jag är slöseri både med min och andras tid. :-)

En annan, icke avgörande men ändå, faktor är den tidvis rätt osakliga "debatt" som pågår här inne. Ibland blir det bara för mycket påhopp och härskartekniker. Jag har inget behov av att sitta bakom mitt tangentbord och bli uppretad och påhoppad, hellre låter jag bli att ge mig i forumet överhuvudtaget. Jag hade också hoppats att Svenskafans bytt forumplattform för många år sen till en version där man kan välja trådar också, istället för att bara se allt på en lång rad. Nu är det ju snudd på hopplöst att svara på ett inlägg om man inte hinner bevaka det inom några timmar, för det blir ju rätt rörigt här emellanåt när flera olika nick för diskussioner om olika ämnen samtidigt. En trådstruktur skulle, tror jag, ge mycket vassare diskussioner samtidigt som jag skulle slippa en massa diskussioner som inte intresserar mig.

Sådär ungefär. För att hålla mitt inläggssnitt så får jag väl vänta till 2015 med nästa. =)

AIK Saywee
2013-03-05 10:34
Snart startar serien och jag har snabbt kikat på våra fem första motståndare.

Att inleda bra är ju en viktig förutsättning för att hålla till i toppen och slippa kriga och jaga tabellklättringar en längre tid, nej det är lämpligt att parkera direkt i övre delen.

Vi vinner naturligtvis inte 30 matcher på raken, men det blir säkert inte så många torskar, med den fina 22-mannatrupp som vi har till förfogande.

De fem första då, vi hamnar nog på 11 p av 15 möjliga?

Har kollat in våra motståndare (försäsongsresultat) på den eminenta sidan eyravallen.se och gissar som följer ...

Vinster mot Värnamo, Varberg och Falkenberg
Oavgjort mot Sundsvall och Hammarby

.... det verkar väl rimligt, eller hoppas jag för mycket nu igen?

Heja SPORT !!!
AIK Saywee
2013-03-05 09:16
Minatankar,

"Det skapar också en rädsla, slutenhet, aggresivitet eller likgiltighet hos berörda offentliga personer, vilket också hämmar dem själva och verksamheten."

Detta som du skrev gäller nog även icke offentliga personer, t.ex de som inte vågar skriva här p.g.a. olika anledningar.

Jag har ofta hävdat att skribenter skall skriva det de önskar skriva på detta forum, inom reglerna förstås, men de kan bli skrämda av att kanske råka ut för hetsjakt eller andra anmärkningar ...

... inte vet jag, men kanske?
AIK Saywee
2013-03-05 09:11
Kardinalen och Minatankar,

tycker som er, det är egentligen tråkigt att det skall behöva vara så i media, allt i från statsledare, politiker, fotbollsspelare med flera verkar få tåla sådant.

Vi lever delvis i en elak värld :(

Vi får dock ta vara på ljusglimtarna :)
Minatankar
2013-03-05 08:45
Namn: Kardinalen
Sänt: 2013-03-05 08:15
//

Håller helt med dig. Rena kränkningar och förtal under t ex anonymitetens tecken får till följd att många kompetenta människor inte vill engagera sig i t ex politik eller i ÖSK.

Det skapar också en rädsla, slutenhet, aggresivitet eller likgiltighet hos berörda offentliga personer, vilket också hämmar dem själva och verksamheten.
Minatankar
2013-03-05 08:41

Jonte R
//
Du har personligt meddelande.
Kardinalen
2013-03-05 08:15
@Saywee:

Jo, det är tråkigt med människor som menar att människor som är offentliga personer "får tåla mycket".
Örebro bison
2013-03-05 08:11
Jag tillhör de som är inne och läser dagligen men inte skriver så ofta, för egen del kan jag säga att diskussionerna på forumet allt som oftast inte håller någon hög nivå. Så att tolka att många är inne på svartvitt varje dag innebär att det är för att forumet är så bra skriver jag inte under på.
Handlar snarare om att man är dum nog att tro att det plötsligt ska ha blivit bättre...

Väldigt trött på att det i silly-tider har blivit en vana att när någon släpper ett rykte så ropas det på källa, men samma person som skrek efter källa kan senare släppa ett annat rykte om värvning, stämningen i truppen eller vilka kalsonger Jan Karlsson har på sig och då kan man inte ange källa eftersom det är känsligt.
Silly season är just Silly - låt ryktena flöda och sen kan var och en bilda sig en egen uppfattning.
Örebro Conjuration
2013-03-05 01:41
För övrigt, ska inte svartvitts moderator ta bort fliken "Bastfilosofen"? finns bara 4 st inlägg från Wirtanen och som lämnat klubben för ett bra tag sen.

Kan ju ersätta den med Alvbåges blogg ;)
Örebro Conjuration
2013-03-05 01:40
Jag har stöttat Hagge i vårt & torrt! Även när han spelade i Djurgården och jag gick fram till honom på Bosön och frågade ifall han skulle kunna tänka sig att gå tillbaka till ÖSK, varav han svarar genuint & öppet att "jag kan alltid tänka mig att gå tillbaka till ÖSK".

Ungefär där fick jag en ensidig bromance och berättat den historien på detta forum flera gånger.

Hagge är kung :)
AIK Saywee
2013-03-05 00:02
pemo,

ja det är märkligt vad flera får utstå som offentliga personer, Haginge som nu verkar komma i toppform är också ett exempel som varit utsatt av flera skribenter ...

... du skall förresten få ett pm av mig snart.
Örebro pemo
2013-03-04 23:53
Saywee // Jo, att spelarna fick sitt vet jag. men de kunde jag i alla fall bedöma av vad jag sett. Sen om de ragglade hem från Frimis ( eller vad nattklubben heter ) på nätterna var jag inte så intresserad av.

Men jag har följt ÖSK rätt länge, så jag kommer ihåg publikreaktioner på Inge Lennartsson , Och det var inte så barntillåtna saker som sades om hans bollkänsla. För att ta ett exempel från dåtid.
För de som tror att Frerik Samuelsson var värst utsatt.
AIK Saywee
2013-03-04 23:38
pemo,

sorry jag jagar inte något rekord i många inlägg ...

... men glömde skriva att jag vill inte ha bara en målskytt, en skyttekung, det blir så himla sårbart om en sådan hamnar utanför startelvan av olyckliga anledningar.

Jag vill ha flera skyttekungar i ÖSK, minst 3 !!!
AIK Saywee
2013-03-04 23:35
pemo, det var även många okvädesord mot spelare i den svartvita truppen och framför allt under match, hemska saker kunde man läsa :(

Keep On Writing, SDG :)
Örebro pemo
2013-03-04 23:24
Jag läser nog varje dag, men skriver inte så regelbundet. Blev väldigt frustrerad förra året, när det mest haglade okvädesord över styrelse, tränare och sportchef. Eftersom jag inte finns i Örebro, så känner jag heller inte till allt skvaller osv. När sedan laget spelade som krattor, blev jag så less att jag lovade mig själv att aldrig mer skriva här.

Men tyvärr älskar jag ÖSK alldeles för mycket för att hålla mitt ord.Så efter att desperat försöka analysera vad som gick snett 2012, så känner jag nu hopp inför 2013. Min analys för ÖSK ( och inte bara 2012 ) är att vi har varit i stor avsaknad av en målskytt. Alltså, en som gör 12 - 17 mål/säsong. Och det har vi inte haft på länge.

Dessutom kan jag inte skylla allt på Sankan. Visst var han en katastrof mot ÅFF, men att en förlust i premiären skulle förstöra en hel säsong tror jag inte på. Jämför hans misstag med alla "öppna lägen" som våra målsumpare hade på hösten, så finns det betydligt större "skurkar" än Sankan till att vi åkte ur.

Sen kan man ju fundera hur de scoutade (stavning?) målvakterna inför 2012.

Men nu är det som sagt ny säsong och jag är som vanligt väldigt troende på mitt ÖSK. Serieseger. Minst. Fast jag kommer att vara hård mot de som inte ger allt på planen. Och inga gråtattacker i NA för att den och den inte får spela. Eller att någon av "sveriges största talanger" inte får chansen ( enligt hans agent )

Något mer? Ja. Jag lovar att inte klaga på domaren i år.
AIK Saywee
2013-03-04 23:19
@Leper:

Han får väl sitta på bänken tills kontraktet är slut, men bevare mig för om om inträffar ...
AIK Saywee
2013-03-04 23:17
Namn: Erik Wärlegård
Sänt: 2013-03-04 17:38

Bra Erik, att du och ÖSK jobbar på att vi bör bli flera i kommande cupmatch! Mycket bra, för 1000 är alldeles för klent, nu när "nya cup´en" äntligen skall ge lite framtidstro om publik och fest i gamla fina Örebro och i vårt vackra land där våren är nära :)

Mycket bra jobbat, mera sånt ....
Annons: