/fotboll/osk/forum/2141.aspx/fotboll/osk/forum/2141.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-03-02 20:26
Följande gäller för placering i gruppspelet:

Placering i gruppspelet avgörs genom antalet vunna poäng. Vid lika poängställning avgörs placering genom målskillnad, d.v.s. skillnaden mellan antalet gjorda mål och insläppta mål. Är målskillnaden lika stor, placeras det lag främst som gjort flest mål. Har lagen gjort lika många mål, är lagens inbördes resultat avgörande. Är inte det inbördes resultatet mellan lagen heller inte avgörande erhåller det högst rankade laget gruppsegern.
Örebro Puman '74
2013-03-02 19:48
Målen från dagens match. Om någon har missat. Se länk.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bulten i Boo
2013-03-02 19:28
skillnaden mellan Norge och Sverige...
Örebro Sogen
2013-03-02 19:08
Jag menar att jag tycker det känns som att lagen tar det på allvar en skräll betyder inget. Sen att det knappt är reklam om det är en annan 5a. men nästa omgång ska ju sändas av SVT och i morgon så har SVT ett fotbollsmagasin om cupen. sen drar ju serien alltid mer folk, var väl nästan så att europamatchen 2011 drog mindre än allsvenskt spel mot Kalmar.
Örebro Bulten i Boo
2013-03-02 18:54
@Sogen:
En cup-seger garanterar Europaspel och det borde rimligtvis vara en sporre för alla lag. "Produkten" är matcherna på vägen dit. Hur väl man lyckas att sälja produkten till live-publik och TV-kanaler, ja det är väl upp till förbund och klubbar. Men, håller med om att cupen varit konstigt hanterad i många decennier nu. Under många år var den dessutom helt nedlagd (1954-1966). I Norge t ex har de lyckats att göra cupen till en folkfest, ungefär som SM-finalen i bandy hos oss. PR-människorna på SvFF kanske har lite att lära från såväl bandyförbundet som från Norge därvidlag?
Minatankar
2013-03-02 18:52
Namn: Sogen Postat via SvenskaFans-appen
Sänt: 2013-03-02 18:38
//
Upplever att McMarten kl 16:43 tar upp flera olika aspekter på Svenska Cupen som är mer eller mindre relevanta. Att kalla det idiotiskt, är väl ändå att gå för långt?
Örebro Sogen
2013-03-02 18:38
att ifrågasätta sv cupen pga att Falkenberg slår Häcken är idiotiskt. Det Skrället alltid i FA cupen i England och det är en titel som verkligen räknas. Vid gör en solid insats idag, ingen glänser men vid vinner klart. Det ser bra ut.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-03-02 18:33
@Valderinho:

Ok. Tack för info.
Örebro Bulten i Boo
2013-03-02 18:19
@KCMarten:
Varför existerar vi? Eller gör vi det? Och i så fall; varför? Varför har olika nationer sina egna ligor? Varför har de sina cuper?
Benny Böckling
2013-03-02 17:33
Hyfsad match från Sportklubben idag. Nkili bäst medans Holmberg och Crespo spelade helt åt helvete... Men men, som många nämnt så har vi ju nu ett kanonläge att ta oss vidare till kvartsfinal!
AIK Saywee
2013-03-02 17:32
KCMarten, 16:43,

det är en befogad fråga, drygt 1000 pers i vår första tävlingsmatch för säsongen är klent.

Kubanerna gjorde dock ett bra jobb :)

Mitt tips slog in 2-0, men Crespo var lite för krånglig den tid han spelade, så det var andra som fixade resultatet,
AIK Saywee
2013-03-02 17:28
Valerinho, 16:34,

ganska bra sammanfattning av de spelare du beskriver, men jag tycker nog inte att det var en speciellt bra match, men ett bra resultat det blev det :)

Haginge var bäst !
Örebro Artwork
2013-03-02 17:20
Bildrapport från matchen :)
AIK Saywee
2013-03-02 17:17
Mot guldet !!!
Örebro Miroslav kuba
2013-03-02 17:07
HÄRLIGT!! 2-0 vinst och torsk för Häcken nu har vi kanonläge i cupen !!
Örebro KCMarten
2013-03-02 16:46
Dubbel..
Örebro Valderinho
2013-03-02 16:44
@Gooey Nutballpuff:

Att Ilir Berisha ställdes åt sidan idag var bara en försiktighetsåtgärd för att inte förvärra något i onödan. Han kommer vara tillbaka snart. Han löptränade lätt igår.
Örebro KCMarten
2013-03-02 16:43
Varför finns Svenska cupen?

OK, det är bra att spelarna får komma igång med "Riktiga" matcher efter ett långt uppehåll. Det är kul för de största supportrarna att få se sitt lag spela för något och det kan vara kul för lagen i de lägre divisionerna att få spela mot elitmotstånd.

Det sista argumentet försvinner tyvärr nog rätt mycket med det nya gruppspelet.

Så varför finns då Svenska Cupen?

Riksmedia skriver inte en rad om det trots att det varit full omgång i gruppspelet. Knappt att fotboll-siterna på nätet nämner den.

Klubbarna tar det inte på allvar, trots att man säger att man gör det.Man är nog mest rädd för att få skador på nyckelspelare inför starten av Allsvenskan.
Finns det någon som på fullt allvar t.ex tror att Häcken skulle torska mot Falkenberg om man verkligen tagit det på allvar?

SvFF själva, som ansvarar för cupen, skriver inte ett skvatt om resultaten på sin hemsida, vilket man alltid är snabb att göra om det gäller Allsvenskan eller S1. Svenska Cupen får inte ens en egen rubrik på SvFF´s hemsida.

Inte konstigt att publiken ger blanka 17 i Cupen.

Så SvFF struntar i den, Riksmedia struntar i den. Klubbarna rycker i axlarna åt den. Publiken struntar i den.

Så varför finns Svenska Cupen?

Örebro DaSa
2013-03-02 16:40
Tolkade meningen nedan som att du tyckte han var en av de viktigare:
"Hans betydelse i form av kontinuitet har varit varit stor vilket inte minst blev uppenbart när han lämnade."

Varför var det uppenbart att det p.g.a. att han lämnade som det gick dåligt? Min poäng var att det inte påverkades mycket av att han lämnade, det var de andra spelarna som lämnade som gjorde att vi gick så dåligt.

Håller med om att kontinuitet är viktigt, men det är av startspelarna. Tycker vi skall sträva efter att ha en omsättning på ca två nya spelare i startelvan varje år. Inte att vi behåller medelmåttiga spelare i tio år. Men för att ha en omsättning på två spelare per år så kräver det att vi skriver minst fyraårskontrakt eller lyckas med att förlänga startspelarnas kontrakt vilket har varit en av orsakerna till av vi nu spelat i SE.
Örebro Valderinho
2013-03-02 16:34
Jag tycker framförallt att Nkili gör en bra debut sätt till att han bara kom in för någon tid sen och inte spelat någon match. Trygg med boll och satte inte en pass fel. Haginge löper mycket upp och ner, men jag vill se bättre inlägg från hans sida innan jag kan vara helt nöjd. Saeid löper väldigt mycket och stänger ytor väldigt bra och bryter boll. Minus till Nilsson som ser lite stabbig ut och krånglar till det för mycket.

Jag vet inte vad jag ska säga om "Crespo" och hans inhopp mer än att han var bedrövlig. Skärpning! Ska man spela på den här nivån kan man inte spela fel som jag räknade det till 6/7 och missade mål i friläge och det är inte första gången.

Hasani gör det väldigt bra och stressar motståndarna och går in 100% i varje närkamp även om det brister i passningsspelet några gånger. Kliniskt avslut!

Yasin bra med boll och utmanar väldigt bra 1 mot 1 när han får chansen. Snygg assist ;)
Holmberg tycker jag gör det stundtals bra men brister när det kommer till dom avgörande momenten idag, tyvärr!

Samuelsson är rätt osynlig, men dyker det upp ett läge är han där och hugger. Tyvärr är det samma där, att det brister i dom avgörande lägena.

Mittbackarna ställs inte på så mycket när Cederqvist går offside hela tiden. Men det är nog tack vara backlinjen. Att dom ställer offside så bra också!

O.Jansson får stå sysslolös många stunder. Men till skillnad från tidigare målvakter (Chenciski) så kommer Oscar ut väldigt bra och kan rensa undan bollen till EGNA spelare. Väldigt många utsparkar som är väldigt bra och precisa. Lugn och trygg och gör inte mer än han behöver. Gör det han ska helt enkelt!

Överlag en bra match, men någonstans efter 70 minuter slarvas det något fruktansvärt i passningar och kommunikation. Man vill helt enkelt sätta dom avgörande passningarna för tidigt och det kunde ha straffat sig. Men mot bättre motstånd hade det slutat betydligt sämre. I denna period är det framförallt Saeid som börjar slarva med en crosspass och där börjar raset. Sen är det "Crespo" flera gånger om för att sen komma tillbaka i ett säkrare och bättre spel.
Här vill jag helst se att någon tar tag i spelet med en gång och ryter till, så att man skärper till sig.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (#tillsammanstillbaka)
2013-03-02 16:33
Vinner ÖSK mot Falkenberg och krigar till sig en poäng mot BK Häcken så är vi vidare!

Så ja Svartvitt!
Örebro Bulten i Boo
2013-03-02 16:29
@Minatankar:
Men, jag skrev ju just att "Vill absolut inte hänga ut någon här som 'syndare' i det sammanhanget, allra minst dig", observera det. Ville bara kommentera det komiska i att några av de spelare du hyllar var det klappjakt på här på forumet då när det begav sig. The times they are a changing... :-)
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-03-02 16:24
Har jag missat något runt Berisha eller? Är han skadad eller var det bara spelarrotation som gjorde att han inte spelade idag?
Örebro Bulten i Boo
2013-03-02 16:18
@DaSa:

Vet inte om jag förstår vad du menar. Kan inte riktigt se att jag skrivit att "Nobbe (skulle) vara viktigare än Anttonen eller Wiken för kontinuiteten". Under 2010 var Nordback skadad under större delen av säsongen. Kontinuitet innebär för mig längre tid än något enskilt år eller halvår. Nordback spelade för oss i elva säsonger. Wikström nämnde jag ju själv i mitt inlägg, så i det fallet förstår jag inget alls. Anttonen? Det var med sorg i hjärtat många av oss konstaterade att en epok var över, däribland jag. Om man ska rangordna spelare i betydelse så hamnar nog ändå Anttonen efter såväl Nobbe som Wiken om man ser till de senaste åren, typ 2007 och framåt...
Minatankar
2013-03-02 16:18
Namn: Bulten i Boo
Sänt: 2013-03-02 13:14
//
Det var inte min mening med mina exempel att lyfta bara en del av spelarna från 2010 års lag, utan jag ville bara ge exempel på spelartyper ett lag alltid har nytta av. Självklart fanns det många fler duktiga det året, bl a de du nämner.

Och inte kan du hänga ut mig för några kommentarer om det laget på SvartVitt. Gick med här för ett år sedan :-)
Örebro DaSa
2013-03-02 14:53
BiB/ Varför skulle Nobbe vara viktigare än Anttonen eller Wiken för kontinuiteten?! Jag tror inte att en "bänkspelare" var stor del av framgången 2010...

Angående matchen idag så tycker jag att det är kul att min "hackkyckling" Hagge har varit en av de bästa.:) Även Saied visar sin storhet och tycker att HAsani är mycket bättre än förra matchen. Besvikelsen igen är Nilsson, är nog dags att Peo ger honom ngr nya direktiv eller bänkat honom för Bamberg/Berger.
Örebro Haxel
2013-03-02 14:01
@Valderinho:

Falkenberg vann över Häcken :)
Örebro Valderinho
2013-03-02 13:32
Falkenberg leder med 1-2 mot Häcken..
Örebro Valderinho
2013-03-02 13:24
@Sogen:

Fel, det här är startelvan!

Oscar Jansson
– – – – – – – – – – – – – –
Patrik Haginge
Ayanda Nkili
Magnus Wikström
Samuel Wowoah
Kalle Holmberg
Tobias Nilsson
Mohammed Saeid
Ahmed Yasin
Peter Samuelsson
Shpetim Hasani

Avbytare:
Alhassan Kamara
Daniel Bamberg
Marcus Astvald
Emil Berger
Boris Lumbana
Jonathan Thuresson
Anton Westerlund
Örebro Bulten i Boo
2013-03-02 13:14
@Minatankar:
Intressant det du skriver och jag håller nog med dig i allt. Kring de namn du nämner vill jag också tillägga Nordback. Hans betydelse i form av kontinuitet har varit varit stor vilket inte minst blev uppenbart när han lämnade. Ett lustigt faktum är att av de fem spelare du nämner, Porokara, Wowoah, Kihlberg, Gerzic och Bedoya och om man sedan lägger till "min nyckelspelare" Nordback, dvs totalt sex så minns jag att fyra av dem i olika omgångar blev rätt hårt kritiserade på detta forum under 2010. Kihlen, Nordback, Wowoah och Porokara hudflängdes titt som tätt här även under vårt mest framgångsrika år sedan 1994. Vill absolut inte hänga ut någon här som "syndare" i det sammanhanget, allra minst dig, utan vill enbart ge ett litet historiens vingslag till ditt inlägg.
Sedan ska vi inte heller glömma bort ytterligare tre mycket viktiga namn från 2010 års lag varav en finns kvar idag: Alvbåge, Almebäck och Wikström.
Annons: