/fotboll/osk/forum/2129.aspx/fotboll/osk/forum/2129.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-03-13 17:32
Pitten Hansson // Roger Andersson var den f... f..., Spelarinvests och Örebroportens styrelse.
Örebro Pitten Hansson
2013-03-13 17:25
ja ropa ja 3 gånger men det hjälpte ju inge.
Örebro Pitten Hansson
2013-03-13 17:24
förresten vem var den fule fete snubben på slutet som sa att det hade varit tillräckligt med demokrati och att man inte fick tycka nåt längre och man måste sluta mötet för att det inte skulle bli fel? stalins brorsa eller?
AIK Saywee
2013-03-13 17:23
P.H. Jag förstår dig delvis, men ... ... gjorde du din röst hörd under mötet
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-03-13 17:11
Sälj klubben ;( Attans vad tråkigt och förväntat, jag är glad att jag inte kunde närvara vid överkörningen av medlemmar. Firade istället en familjehögtid i Uppland och har som tur är, en"mördarvecka" på jobbet i Roslagen. Om en generation (30 år) är alla gubbar och kärringar borta och har ersatts av dagens ungdom som blivit gubbar och kärringar. Så blir det oftast ...
Örebro KCMarten
2013-03-13 17:11
P.H //

Att inte lösa medlemskap är fel väg att gå. Fortsätt vara medlem och kom på nästa årsstämma. Nästa år kommer nog de som vill ha ändring vara i majoritet och gubbarna får ge sig.

Var medlem. engagera dig, och anslut dig till dem som vill ha förändring, så kommer du bli garanterat bli gladare. Glöm inte heller att klubben och laget behöver ditt stöd. De är ju trots allt är huvudorsaken till vårt engagemang.
Örebro KCMarten
2013-03-13 17:05
Saywee //

Tack!
Örebro KCMarten
2013-03-13 17:01
En liten passning till Hans Melin och hans gelikar..

Barcelona är 100% medlemsstyrt och det har ju gått rätt bra för den klubben.
De har finansiärer som gärna betalar mångmiljonbelopp för att få sin reklam på Barca´s tröjor men utan resultat. Det är bara UNICEF och då BETALADE klubben för att bära märket och Qatar foundation, som är en icke-vinstdrivande organisation, som lyckats få plats på Barca´s tröjor.

Men enligt Hans Melin är det omöjligt att få kapital till ÖSK om inte finansiärerna får bestämma...

Enligt mig är det kvalificerad BS.
AIK Saywee
2013-03-13 16:57
KCMarten, Instämmer med dig i vartenda ord !!!
Örebro Pitten Hansson
2013-03-13 16:55
var på stämman igår. pinsam historia. har läst förut men aldrig reggat. inte ens när vi var på väg åt pipan för ett år sedan reggade jag. nu ska jag regga och berätta att vad jag såg igår var skitpinsamt. 40 gubbar och en eller två käringar. den yngste (nästan) var en advokat klubben hyrt in? för att smula sönder motionerna på skitsaker. var inte motionerna formelerade exakt som han ville så skulle stämman rösta nej pga det. om någon hade skrivit som han ville hade han nog sagt något annat var fel. 3 självmordssnubbar stog därframme och drog motionerna i en korseld av hat från nåra feta gubbar längst bak och så han ordföranden med parkinson och frebran och advokaten. nu är alla bort skrämda för all tid att lämna motioner. jag tänker fan inte inte bli kvaddad på det där sättet som dom blev. skit i det förresten. tänker fan inte betala medlemsavgift nästa år. det konstiga var att för två eller tre av motionerna lät det som att det var lika många ja och nej men ingen räknade röster. varför då? det var bara parkinson gubbens öra som avgjorde. varför vågade ingen ha omröstning. sista motionen var pinsammast. det va hur tydligt som helst att hans som somm snackade om den ville att stämman och inte styrelsen skulle bestämma om aktiägaravtal men gamla skitgubben längst bak bara med flit missuppfattade minst fem gånger att det skulle vara förbjudet att ha aktieägaravtal. dom jävlarna ville bara ha rätt och visa makt. de vill inte ha medlemmar men publik vill dom ha. varför ska dom ha de?
Örebro KCMarten
2013-03-13 16:39
För ett par år sedan talade jag mig varm om att avskaffa 51% regeln.
Med erfarenhet av stämman igår och hur det fungerar i andra klubbar så har jag totalt bytt fot.

51% regeln som skyddar medlemmarnas inflytande är otroligt viktig. Kapitalägare med de åsikter som Hans Melin gav uttryck för igår är direkt skadliga för klubben. Tar vi då bort regeln kommer de begrava klubben en gång för alla och de tänker jag inte bidra till.

Han menade på fullt allvar att det är omöjligt att få tillgång till kapital om man inte samtidigt har kontroll över detsamma. Det är uppenbart att han inte hängt med de senaste decennierna. En hel riskkapitalbransch har vuxit fram och där framtida vinster, tro på företag och organisationer är ledstjärnor för tillväxt snarare än gamla tiders räntekramande som Melin står för. andra klubbar som AIK har fattat detta, men inte ÖSK:s pensionerade finansiärer.

Som flera andra redan varit inne på var det en tråkig upplevelse att se den ena linitiativtagaren från uppropet gå upp och redovisa sina motioner, bara för att få se dem nerröstade på rätt usla grunder. Budskapet var som sagt klart. Ingen medlemsdemokrati här inte.

Jag tror dock att initiativtagarna till uppropet har lyckats med något som man inte får glömma bort. De har på ett tydligt sätt bevisat att den nuvarande ledningen är medlemsfientlig. De har bevisat att medlemsengagemang enligt styrelsen bara sträcker sig till att köpa sittplatsbiljett till matcherna. De har också bevisat att styrelsen, trots allt, har engagerade och kunniga medlemmar inom föreningen som inte drar sig för att lämna in motioner och föreslå förändringar, även om de inte ligger i linje med styrelsens uppfattning. Det skrämmer uppenbarligen livet ur den befintliga styrelsen med tanke på deras reaktion.

De har också dragit ut finansiärer som Hans Melin i ljuset och visat att de faktiskt är troll som spricker i dagsljus. Folke behövde dock ingen hjälp med det. Han lyckades fixa det på helt egen hand.

Jag uppmanar alla i uppropet, både initiativtagare och ni som skrivit under, att fortsätta på samma sätt. Det kommer fler årsstämmor och medlemsmöten och om vi alla hjälps åt och skapar opinion under hela året kan nästa årsstämma bli en medlemssuccé. Då kan vi medlemmar utöva den makt vi faktiskt har och rätta till situationen.

Det vore kul att se motion nr 4 på nästa årsstämma också. Utfallet kanske då kan bli annorlunda

Örebro Lekiller
2013-03-13 14:25
Bastard/ Man undrar ju hur ÖSK:s årstämma kommer se ut om en 15 -20 år när det äldre gardet lämnat in? Är för många "pösmunkar" runt ÖSK som har för mycket att säga till om. Visst, många har säkert gjort grymt mycket bra för ÖSK igenom åren. De flesta i det gamla gänget hade redan långt innan mötet igår bestämt sig för att rösta ner motionerna oavsett vad som framkom under mötet.
Örebro Bastard on Parade
2013-03-13 12:57
2011 hade Jan Karlsson följande åsikt om 51%-regeln:
"ÖSK:s vd Jan Karlsson vill se över regeln och kanske i stället ersätta
den med en slags 34-procentsvariant. Det skulle ge investerare möjlighet
att bli majoritetsägare – men inte skaffa sig den kvalificerade
röstmajoritet som krävs för att ändra bolagsordningen."

Jag tror också att Curt Gruvaeus och Hans Melins åsikter i frågan framgick med tydlighet under föreningsstämman. Vi har alltså starka krafter inom ÖSK som vill bli av med 51%-regeln.
Örebro Bastard on Parade
2013-03-13 12:52
Mycket tråkigt att så få tar sig till stämmorna. Jag har dock full förståelse för att många har hinder, men tycker ändå att det borde komma fler till en föreningsstämma. Frågan är om det ens var 15 personer närvarande som var under 40 år?

Jag tror inte att de beslut som fattades på stämman är representativa för majoriteten av supportrarnas ståndpunkter i dessa frågor. Tyvärr är det många som har åsikter om verksamheten, föreningsdemokrati, supporterkultur etc, men sedan inte engagerar sig och är med och påverkar där man kan påverka. Då får man helt enkelt leva med besluten som fattas, även om jag tycker att rösträkning borde ha skett kring ett par av motionerna. Så här i efterhand är det ju dumt att jag inte sade något, men jag blev så chockad över att mötets ordförande fastslog bifall för styrelsens förslag.

51%-frågan är en viktig fråga. ÖSK har till viss del kringgått den genom att göra en ordagrann tolkning av 51% av rösterna i bolagsstämman och istället reglerat frågan annorlunda i aktieägaravtalet mellan föreningen och Spelarinvest. Det är väldigt få beslut som fattas på stämman så det är alltså fördelningen inom styrelsen som är intressant. Där har inte föreningen majoritet! Jag är personligen mycket tveksam till om styrelsen har varit behöriga till att sluta ett avtal med sådan innebörd utan föreningsstämmans godkännande och avtalets innehåll är ju även något som de länge har försökt att mörka.

Jag tycker det är tråkigt att Frebran och övriga hela tiden pratar om medlemsinflytande som ett hot genom medlemskupper. De säger också att man inte kan lämna ut information till medlemmar som man inte kan lämna till allmänheten. Gäller detta även deras partners och större aktieägare? Knappast! När de pratar om aktieägarinflytande så är det helt plötsligt bara möjligheter. I mitt tycke så är det snarare tvärtom. Spelarinvest har rätt att utse hälften av styrelseledamöterna i ÖSK Elitfotboll AB och dessa är redan utsedda för 2013 fastän det ska vara Spelarinvests bolagsstämma som utser dem! Vidare har Spelarinvests aktieägare möjlighet att påverka andra halvan av styrelsen genom föreningsstämman.

Avslutningsvis tycker jag det är mycket tråkigt att Jan Karlsson pratar om energiläckor när det är så tydligt vad han syftar på. Vill minnas att Frebran sade något om negativism som jag tolkade likadant. Medlemmars synpunkter tas gärna emot så länge det är positiv kritik och medlemmars engagemang uppmuntras så länge man ställer upp på att vara styrelsens marionettdocka och hjälper till med praktiska saker som att posta medlemstidningar.
AIK Saywee
2013-03-13 12:32
Om det inte hjälpte med ett upprop, får vi väl prova med ett uppror.
Örebro lires
2013-03-13 11:46
pengar styr som vanligt. tragiskt men sant. jan karlsson sitter och röker cigarr på någon golfklubb i usa. vem väljer in honom i organisationen och hur långt kontrakt har han? vem avsätter honom? någon som vet hur det går till?
Örebro Vegurra
2013-03-13 11:22
Vi var ganska många som befarade att den organisationsförändring som genomfördes med bildande av bolag för etlifotbollsverksamheten inte var av godo. Medlemsinflytandet är i stort sett helt borta och det har skapats en intern kultur som knappast främjar brinnande supporterengagemang. Det går att spela elitfotboll i Sverige utan att driva verksamheten i bolag. Elfsborg, Helsingborg, Malmö FF, IFK Göteborg, Häcken är några goda exempel på det. Det måste vara möjligt att ompröva organisationen och göra en omstart för att öka engagemanget och den äkta supporterkänslan.
Tyvärr är intrycket att det finns för många prestigelåsningar som hindrar detta.
Örebro Jekl
2013-03-13 10:52
Risk för att Berisha kan intressera Djurgården nu när dom sålt Toivio? Endast norska och svenska transferfönstret som är öppet och enligt mig skulle Berisha (tyvärr) vara en bra och förhållandevis billig värvning för dom, men som sagt bara att hoppas att dom inte är intresserade :)
AIK Saywee
2013-03-13 10:37
Jag är faktisk inte förvånad :( Money, PINK FLOYD ......
Örebro fursten
2013-03-13 10:36
Jag kan ta att laget förlorar, förlänger en dålig tränare eller går back ekonomiskt. Men inte att de så uppenbart och genomtänkt ignorerar grunden i varje lag, fansen. Obesvarad kärlek.

Sköts Forward på samma sätt?
Öreskå - 66
2013-03-13 09:30
Jag håller med de föregående "talarna". Jag kände mig upprörd och överkörd efter att ha gått från medlemsmötet.
Känslan av att styrelsen och ägarintressen ser på medlemmar med åsikter som något katten har släpat in. Sitt ner, håll käft och kom inte och tro att ni är något.
Kapitalet styr. "Ingen satsar pengar om man inte får bestämma om vad som ska göras sedan."
Örebro 0REBR0
2013-03-13 08:53
Det var med en ganska dålig känsla man lämnade mötet igår. Det blev ganska uppenbart att det är kapitalet som styr och medlemmarnas möjlighet till inflytande är minst sagt begränsad och så vill man ha det...

Frebran drog ett exempel från en annan klubb i Sverige där medlemmarna hade bestämt något som hon inte tyckte de hade med att göra(det kan jag väl hålla med om då det i princip verkade handla om handla speltekniska detaljer). Detta ville man undvika genom att begränsa stämmans inflytande, för att skydda sig mot illvilliga kuppande medlemmar... Men i samma veva så begränsar man ju också välvilliga medlemmars möjlighet till påverkan...

Men det största problemet är ju att inte fler tar sig till stämman... Det kändes som att det var 85% av de som var där hade förmodligen ganska stora intressen i spelarinvest och på så sätt skyddar sina intressen där genom att gå på stämman och rösta ner förslag son kan inskränka deras frihet... Det har de ju såklart rätt till men det blir onödigt enkelt när de är i sån tydlig majoritet.
Örebro Lekiller
2013-03-13 05:59
D´Artagnan/ Stämmer. Blev lite rörigt efter en stunds diskussion.
2013-03-12 23:05
dubblett
2013-03-12 23:05
Lekiller // Några korrigerinar angående mötet. Motion 1 (Information)- Jag uppfattade det som motionsställaren och klubben var överens. Man tillsatter en arbetsgrupp och Frebran lovade att se över om även representant styrelsen kan delta, trots hög arbetsbelastning. Motion 4 (Beslut om akitiägaravtal) - Här begick mötesordförande ett fel. När han klubbade beslutet att avslå motionen sade Frebran: "Nu förstår jag vad motionställaren menar och så tycker jag också man kan skriva i stadgarna". Alltså hon stödde motionen!!! men det framkom inte på stämman. I övrigt vet vi nu att ÖSK Fotboll INTE har majoritet i styrelsen för Elitfotboll vid viktiga frågor. Majoriteten gäller tydligen bara vid Elitfotboll årsmöte. Hans Melin (Spelarinvest styrelse) sade också att han inte trodde att investerare skulle satsa om man inte också fick bestämma. Undrar hur alla icke bolagsklubbar (det är bara 6 bolagsklubbar) får sponsorer att satsa.
Örebro Lekiller
2013-03-12 22:50
Svartvitt forever/ Håller med. Blandade känslor. Ena stunden vill man ta tillvara på medlemmarnas tankar och idéer och i den andra avskärma sig ifrån dem liksom. Man får ju hoppas att de tar åt sig av de åsikter som uppropet framförde och jobbar vidare med dessa i bakhuvudet och inte bara skiter i dem nu efter att de lyckats få motionerna avslagna. Tyvärr lite den känsla som man fick. Hoppas samtliga inblandade i uppropet med allas vår Minatankar i spetsen orkar fortsätta ställa "obekväma" frågor på sakliga sätt till ÖSK. Det är viktigt.
Örebro Svartvitt forever
2013-03-12 22:32
Blandade känslor efter årsstämman, och det tar nog lite tid att få distans till alltsammans. Ett nyval till styrelsen som gläder mig mycket och inger förhoppningar. En öppenhet från styrelsen när det gäller att åtminstone delvis tillmötesgå någon av de motioner som lämnats in. - En VD som i avslutningen av sin redogörelse talar om "energiläckor", med tydlig adress till ÖSK-Uppropet. I klarspråk: "Lägg er inte i vårt arbete, det sköter vi bäst själva." - En ordförande (Frebran), som visserligen talar om "tunnelseende" efter succéåret 2010, men som inte visar några andra tecken på självrannsakan från styrelsens sida angående de felbeslut - eller brist på beslut, främst i tränarfrågan - som så många här på forumet såg och varnade för och som till slut ledde till degradering. Den kritik som framförts på detta forum mot högst ansvariga organ - styrelsen - och krav på avgångar, avfärdas: "Så låter det alltid." Man avfärdar alltså möjligheten att det kan ligga något i kritiken. De kunniga fansens engagemang blir alltså inte en tillgång utan något störande, som viftas bort. Som sagt, blandade känslor...
Örebro Lekiller
2013-03-12 22:30
Saywee/

Du hade i stort rätt angående mötet. Hehe

Uppropets motionen röstades ner samtliga, efter segdragna diskussioner.

Hade kunnat sluta annorlunda om fler av de 350 som skrev på uppropet hade valt att dyka upp på mötet.

Kändes även som ÖSK i en del motioner letat sakfel och slagit ner på dem.

Va den känsla jag fick, men ska erkänna att ja hade svårt att hänga med i alla svängar och teknikaliteter. Är väll ett av problemen vi "vanliga" medlemmar lever med.

Annars var kick offen med i stort sätt hela spelartruppen det bästa med kvällen.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-03-12 21:57
Och där satt trean. Barca gör processen kort med Milan
Örebro Brodd
2013-03-12 21:09
@Gooey Nutballpuff:

Ja, han han har ju full pott på spelarpoängen, med bara en match med A-laget i år,så nog tycker jag han borde få fler chanser.
Annons: