/fotboll/osk/forum/211.aspx/fotboll/osk/forum/211.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Nicknamn i ribban
2017-04-25 17:58
Intervju med Crespo. Hans uppväxt under inbördeskriget var ännu värre än jag kunnat föreställa mig.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Vinnartradition
2017-04-25 14:43
Imorgon är det hemmamatch mot BK Häcken. Inför matchen bjuder vi in till gemensam uppladdning på Satin där vi har subventionerade priser på såväl mat som dryck.

Vi vill passa på att pusha för vår resa till Malmö, måndagen den 1/5. Det är många som köpt resan redan nu och vi vet att fler avser att göra det i samband med lön.

Matchstart är satt till kl. 15.00. Avresa sker från Eyravallens Nordvästra hörn kl. 8.30 och hemresa vid 17-tiden (när tre Svartvita poäng är bärgade).

Resan köps på länktipset.

För er som inte har möjlighet att åka till Malmö men som ändå vill bidra till att ÖSK har ett bra stöd på plats är det möjligt att swisha valfritt bidrag till: 1231225473. Pengarna vi får in är öronmärkta för resan till Malmö och kommer att gå till att subventionera kostnaden för våra allra trognaste supportrar.

Lönen är här, lägg den på ÖSK!
Örebro Alltid Örebro
2017-04-25 14:28
@Erkan:
Idioti är väll att ta i? Spekulation javist, men inte direkt ett djärvt antagande... De har varit riktigt usla och släppt in 12 mål på 4 matcher... inget annat lag gar varit i närheten av så dåliga än så länge! I nästa omgång möter de Malmö hemma... inte mycket som talar för att statistiken ser bättre ut då. Sen är det ju, för min del, visst önsketänkande också. Har aldrigt gillat Kalmar och det känns som att det är dax att de åker ur... lite som med Gefle förra året.
Örebro LeChiffre
2017-04-25 12:19
Det vore så jävla gött o se en bänkad besara imorgon!!
Örebro Brandao
2017-04-25 12:00
Restalundsv

Håller helt med
Örebro Restalundsv
2017-04-25 11:56
Tycker att Besara ska kliva ned mer som han gjorde mot Ellos. Visst det gör att Igbo får löpa mycket själv där uppe och jag skulle personligen hellre se en till anfaller med Igbo. Men Besara är just nu oduglig i sin roll där uppe, när han klev ned lite så såg jag lite ljusglimtar åtminstone samt att han gav understöd till Nordin som annars är väldigt markerad. Lag vet att Nordin styr spelet mycket och ligger därför nära honom samt att de vet att ibland så bjuder han på bolltapp, skulle Besara kliva ned så minskar de riskerna.
AIK Saywee
2017-04-25 11:42
Även om man förlorat spelare, så är nog skillnaden inte så stor mellan AS och SE. Beror säkert lite på ekonomi hur man "satsar" för återkomst. Tror att det även är som Brunnsborrar'n skriver, därav verkar det så jämnt, vilket går att jämföra ändå.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-04-25 09:50
@Matta:

Fast före detta Allsvenskar kanske förlorat sina bästa spelare när de åkte ur. De som går upp förstärker.

Tycker inte man kan jämföra på det sättet eftersom förutsättningarna förändras så mycket. Och det kommer bli ännu större skillnad när nya TV-avtalet kickar in
AIK Saywee
2017-04-25 09:40
Jag har iallafall inte räknat ut KFF, skrev bara en önskan och att det är många omgångar kvar. KFF har dock fått en dålig start, tycker jag idiotiskt ...
Örebro pemo
2017-04-25 09:19
Erkan // Du har så rätt. Har för mig att Djurgården låg på 1 poäng i nästan 10 omgångar, men lyfte sig sedan och fixade kontraktet.
MEN, det kostar på självförtroendet. Det gäller att de rätta personerna tar ansvar och styr upp laget. Frågan är väl om KFF har någon sådan just nu?

Och det är väl den personen jag saknar just nu i ÖSK. Finns säkert, men jag kan inte peka ut någon. Dagens trupp känns ännu så länge lite anonym. Ungefär som att alla väntar in vem som ska ta kommando.

Tidigare hade vi Astrit som visade men hela kroppen. RÅP som kunde trasha sig till en ändring. DG, som alltid var farlig på kontringar , Kalle som inhoppare eller startspelare samt Crespo, som skrämmer de flesta försvar.

Där är återigen min andra käpphäst. Jag vill se att en mittback styr upp bättre. Brandan har väl viljan ( som alla amerikaner ) men är ännu inte där rent kvalitativt. Nordin borde vara den som styr, men av någon anledning känns det som att han inte har alla med sig, eller vill ta det ansvaret.

Men laget spelar mer för varandra nu och sliter verkligen som en grupp. Fortsätter de med den disciplinen så kommer det att räcka långt.

Örebro Erkan
2017-04-25 09:05
Idioti att räkna ut Kalmar redan nu! De kommer komma igen - var så säker.
AIK Saywee
2017-04-25 08:49
Tack Matta, för att jag slapp skriva, det du skrev. För jag har tänkt och tyck precis lika som du. Nu hoppas jag bara att MFF får många torskar, så att de inte "seglar iväg" och förstör publiktillströmningen till arenorna, förutom en del derby'n förstås. Kalmar, trevligt att de släpar, för mig som aldrig gillat detta småländska lag, hellre Öster i AS 2018. Vem vet eller kan tro på ett småländskt kval redan nu, kanske bara en önskan, publikt blir det nog iallafall? Nåväl, det är många omgångar kvar och mycket kan hända ... Men jämnt och spännande är det, precis så som fotboll skall vara :)
Örebro Matta
2017-04-25 08:09
Inledningen av fotbollssäsongen tycker jag visar att det inte är så stor skillnad mellan att Allsvenskan och Superettan som vi vanligtvis tänker. Före detta superettanlag i toppen av allsvenskan, före detta allsvenskar I botten av Superettan.
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Alltid Örebro
2017-04-25 01:13
@pemo:
Se där... det går ju att va positiv ;) Nej men ärligt, klart man kan va kritisk till spelet, spelarna och allt annat... men när 9 av 10 inlägg, dag ut och dag in, handlar om hur kassa vi är och vad som är dåligt med laget samtidigt som vi ligger 4a blir det något onyanserat och lite av en buzzkill att gå in här och läsa.
Örebro Restalundsv
2017-04-24 23:14
Yasin tillbaka till AIK.
Örebro pemo
2017-04-24 23:14
Alltid Örebro / Du har rätt. Men det är lättare att vara negativ när det går bra.
Men bara för att visa att jag trots allt är glad åt placeringen:

Premiär J-södra hemma. YES bra spel och härlig inställningen. Visst var straffen något hårt dömd, men sådant jämnar ut sig i längden. Hurra.
E-tuna borta. Kanonbra att kunna resa sig och i alla fall hämta hem en poäng. Krigar-inställning som till slut belönades. jodå så att..

Östersund hemma. Så ska de tas. Vad gör det om de har bollen och rullar runt. Fotboll går ut på att göra mål.Och vilka mål vi gjorde! Lite onödigt spännande på slutet, men man ska ju hålla sig vaken hela matchen.

Elfsborg borta. Hmmm, men i andra så rycker vi upp oss. Feldömd straff, som vanligt.

Och jag kan även berömma spelarna. Oscar håller oss kvar länge i sista matchen. Lorentzon uppväger snabbhet mot sin rutin och bollsäkerhet. Iron och Ike jobbar bättre och bättre ihop. Ring kalaspassar och Logi följer bra med upp.

Omoh och Ayaz har ju gjort var sitt mål. Nordin , Rogic och Mårtensson jobbar väldigt bra tillsammans. Besara tog sin egen straffretur. kanon att han var så alert. Kennedy håller alltid minst två försvarare på tårna.

Inhopparna har verkligen gjort allt för att följa instruktionerna. Finns mycket att se fram mot med Naah , fransmannen och Sköld.

Så där. Utan ironi. Jag tycker verkligen att jag kan se på detta viset också.

Därför krossar vi Häcken på onsdag med 5 -0. ( tänkte tippa 4-0 , men det gör ju alltid Minatankar ) Inte bara krossar, vi får fem nya målskyttar också. Se där. ÖSK utmärker sig som allsvenskans jämnaste lag när det gäller målgörare.
Örebro Jonas r
2017-04-24 22:09
[QUOTE=Brandao]Skillnaden är ju att Djurgården inte hamnar i knät på egen målvakt utan spelar defensivt på ett helt annat sätt..ÖSK tenderar att bli passiva när dom spelar lågt. Stor skillnad lagen i mellan hur dom spelar det spelet. [/QUOTE] Som Dif spelade med onödigt höga utgångspositioner när man leder mot Malmö straffade sig så vet inte om Dif hade en bättre defensiv än oss
Örebro Alltid Örebro
2017-04-24 21:29
@Brandao:
Ja, vi tenderade att falla lite väl lågt mot Östersund i vissa stunder, men tycker inte vi tappade kontrollen. Har inte sett matchen mot Elfsborg men resultatet talar väll sitt tydliga språk att det inte gick nå vidare där. DIF har mer kvalitet, sett till spelare, än oss och kan bättre utnyttja omställningarna. Tycker inte det är skillnat på sättet vi spelar gentemot DIF, vill däga att DIF eventuellt gör det bättre än oss... men resultaten/poängen säger ju annat då vi ligger före DIF i tabellen. Det jag vill komma till är att folk verkar gnälla på själva filosofin att vi lirar defensivt och tråkigt men hyllar andra lag som lirar likadant.

Personligen har jag svårt för att många är så extremt negativa när vi ligger 4a i tabellen. Jag gillar diskussionerna som förs här men det börjar nästan bli lite deprimerande att se all negativitet och tröttsamt att höra att alla andra lag gör det bättre trotts att vi ligger före de flesta av dem. Låt oss glädjas åt tabellplaceringen och sansa oss lite så länge vi är med i matchen. Om resultaten börjar utebli finns det gott om utrymme att klaga. Vinner vi mot Häcken kommer i alla fall jag få en bra känsla... det behöver inte alltid va "dä går alriii" ;)
Örebro Brandao
2017-04-24 20:59
@Alltid Örebro:

Skillnaden är ju att Djurgården inte hamnar i knät på egen målvakt utan spelar defensivt på ett helt annat sätt..ÖSK tenderar att bli passiva när dom spelar lågt. Stor skillnad lagen i mellan hur dom spelar det spelet.
Örebro jp (fd jpsvartvitt)
2017-04-24 20:57
Alltid Örebro: Ah det var en riktig rökare ! Kommer ihåg Bassombengs mål hemma mot Kalmar för flera år sedan !!
Örebro Grohl
2017-04-24 20:54
Om vi spelat mot Elfsborg som Djurgården gör mot Malmö nu hade jag varit stolt, ruskigt välorgansierade och krigar som fan. Halva laget har ju kramp!

Stolt är väl inte det första ordet jag hade använt för att beskriva mina känslor efter vår senaste match dock.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-24 20:53
@jp (fd jpsvartvitt):
Vilket jäkla skott!!! Malmö är i en klass för sig, de bör vinna Allsvenskan... men så behöver det ju inte bli. I övrigt ser Allsvenskan väldigt jämn ut, förutom Kalmar i botten.
Örebro jp (fd jpsvartvitt)
2017-04-24 20:46
Där vände Malmö...
Örebro Alltid Örebro
2017-04-24 20:43
@Sunnanlid (2017):
2-2 nu... när DIF spelar defensivt (Malmö äger "spelet") så är alla imponerade. När ÖSK gör det har de inge eget spel. DIF har dock bättre spelare (imponerad av Engvall) och kan straffa Malmö bättre. Blir en annan match när DIF måste styra spelet mot oss. DIF hemma har väll aldrig varit en favorit... vi har nog tagit mer poäng borta mot dem än hemma på sistånde. Men nu ska vi inte va negativa, gnälla kan vi göra vid dn eventuell förlust ;)
Örebro Sunnanlid (2017)
2017-04-24 20:29
Djurgården i ledning borta mot MFF. Blir väl hemmaförlust mot dem för sjätte året i rad eller vad det är nu igen.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-24 19:57
@Brandao:
Det är sant, men de tenderar ändå att sjunka med tiden pga olika anledningar (tunnare spelartrupper, de andra lagen slutar underskatta dem å lär sig hur de spelar samt att spelarna förlorar det där lilla extra de haft att ge i början av Allsvenskan när motgångarna börjar komma). Så länge de inte tar poäng mot ÖSK tycker jag det är bra att de plockar poäng mot andra lag då jag känner mig säker på att vi hamnar före dem i det långa loppet om vi tar en topp 6 placering. Och det där med eget spel... ett lag som har en utstuderad matchplan som går ut på att försvara sog och kontra har lika mycket eget spel som ett lag som är spelskickligt.... det handlar ju om taktik och förutsättningar samt att göra det som passar bäst för sitt lag. Att många nykomlingar valt att spela tråkigt och defensivt beror ju på att de ej haft kapacitet att spela på nått annat sätt. AFC spelar "roligt"... de kommer med stor sanolikhet åka ur. Förövrigt fick just DIF (Engvall) en straff som var minst lika billig som Igbos i första matchen.
Örebro Brandao
2017-04-24 19:46
Det som skiljer Sirus mot vanliga nykomlingar är att dom har ett eget spel. Dom är väldigt skickliga med bollen. Dessutom en av dom bästa mittfältarna i Sarfo.

Roligt med lag som Sirus, Jönköping och Östersund som har tränare med noll respekt för motståndarlaget, dom gör sin grej.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-24 19:38
Sirius går som tåget nu... Kalmar sjunker djupare. Tänker inte spekulera i Sirius då nykomlingar tenderar att kunna starta bra för att sedan falla ihop... men ur åker de inte. Kalmar har jag tippat i botten hela tiden... men att de skulle vara så här dåliga trodde jag inte. Tänker sticka ut hakan och säga att Kalmar åker ur i år... tror faktiskt de och AFC (som ändå kommer ta några tyngre skalper) kommer att bli avhängda redan till sommaren.
Örebro Restalundsv
2017-04-24 15:35
Jag bryr mig inte om hur vi spelar eller vilka som spelar så länge vi får poäng. Mot ÖFK gjorde vi en klockren insats. Men mot Ellos så borde vi inte backat hem så mycket så de fick göra det de var bäst på nämligen att anfalla. Man märkte att när vi väl vågade smälla på, spela och pressa dem högre upp i banan fick de problem. Nu brukar häcken vara starkast framåt även om de inte visat det detta år. Jag skulle vilja se ÖSK köra aggressivt, spec på hemmaplan mot Häcken.
Örebro pemo
2017-04-24 14:50
Alltid Örebro // Jag ger dig rätt till 90%. Men ett lag som bara "parkerar bussen" får knappast några nya fans. Jag ser alla ÖSK:s matcher i allsvenskan på plats eller TV. Dessutom följer jag lite andra lag via TV. Men jag väljer Östersund - Göteborg framför Bajen-GIF, då jag vill se fotboll spelas. Kanske inte IFK, men ÖFK försökte i alla fall.

Lika med valet att se Häcken - Peking istället för att åka fyra mil till E-tuna och se HBK.

Men du har helt rätt i , att jag som ÖSK:are föredrar poäng framför "klacksparkar" när det gäller mitt lag. Men jag har ibland tre platser till i bilen och försöker få med några marginalbesökare.
Det går bara om det är varmt och skönt, samt ett topplag på besök.

Utgår jag från Häckens match i går, så blir det väl till att parkera bussen.
Annons: