/fotboll/osk/forum/2079.aspx/fotboll/osk/forum/2079.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2013-04-16 15:58
GN// Ja just det så var det. Det hade jag glömt, antagligen eftersom jag själv var knattespelare och därigenom slapp göra så :)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-04-16 15:57
@abdel seidou (signa ALLA!):

NEJ, jag försöker inte retas. Jag fick inte ihop din argumentering med Uppropets förslag.
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-16 15:53

Man fick också gå in gratis om vuxen medföljde. "Får jag gå med farbror in?" lät det från olika barn utanför Eyaravallen som frågade vuxna på väg mot korset
2013-04-16 15:53
D'Art// Då antar jag att du missförstår mig med flit för att retas :) Men jag ska försöka förklara hur jag menar ändå. Jag uppfattade det som att man väldigt tydligt var ute efter att implementera vissa konkreta åtgärder och bara var intresserad av att utreda hur detta praktiskt skulle gå till. Åtgärder som det på inget sätt är till närmelsevis klargjort att dom leder till det som de ideologiska värderingarna bakom förslagen vill komma åt. Jag uppfattar helt enkelt en inbyggd brist på ödmjukhet i förslagen vilken visades genom att man inte föreslog en grupp som arbetar med att undersöka vad den ideologiska idén medlemsdemokrati innebär/bör innebära under våra rådande förutsättningar och hur det kan översättas i praktiska förbättringar/förändringar i klubben och eventuella förändringar i organisationen. Istället konkretiserades förslag (till exempel att man inte ska få ha två olika ordföranden i de två helt skilda juridiska personerna fotboll och ab) utifrån någon sorts outredda och insinuerat obestridbara premisser om att det säger sig självt att dessa konkreta förslag är bra förslag vilka man vet effekterna av. Men förslaget om att utreda bolag kontra ideellt driven elitverksamhet fanns det poänger bakom. Där var det mer förutsättningslös undersökande nyfikenhet bakom som jag förstod det, snarare än en idé om att prompt skrota bolagiseringen. (Även om jag tror att man exemplifierande utredandet med att ta upp poliskostnaderna. Vilka ju såklart goes whitout say och vars exemplifierande omnämnande därför kan antyda nån sorts korn av förutfattad mening bakom förslaget.)
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-04-16 15:06
Förslagen från uppropet var till största delen förslag till att utreda diverse liggande idéer. Inte konkreta försla att genomföra. Undantaget var det om information där det fanns konkreta förslag som exemplifierade och den tycke ÖSK var bra och vill starta upp utredning. Jag har svårt att hänga med i din argumentation.
Örebro Uppstuds
2013-04-16 15:02
@TommyS:

Ajaj, År 2006-varning på den... Då trodde nästan en del att det var klart efter omgång nio med åtta segrar och en oavgjord. Det är långt kvar i serien..
2013-04-16 13:31
Smguld// Jag kommer inte ihåg exakt ordagrannt ur minnet hur den formulering jag reagerade på och som fick mig att emotsätta mig just den motionen såg ut. Men arbetsgruppen föreslogs ju på ett sådant sätt att det antyddes att den skulle resultera i implementeringen av på förhand givna konkreta åtgärder. Jag lovar att återkomma om saken när jag är hemma och har tid att kika på det igen. Du som bemöter folk så respektfullt och sakligt förtjänar såklart ett bra svar.
Örebro smguld
2013-04-16 13:15
abdel seidou (signa ALLA!) (Örebro) 12:56 // Kan du ge exempel så att jag förstår vad du menar?
2013-04-16 13:08
Vill tillägga att jag också ser och uppskattar det uppenbart positiva i ÖSK-Karls påpekande om fritt inträde för barn och ungdomar. På min tid i ÖSK Ungdom fungerade det så för oss som var medlemmar ute på ekäng. Och glömde man sitt medlemskort räckte det att berätta för entrevärden vad pojklagstränaren hette så blev man insläppt ändå. Det kallar jag långsiktigt relationsbyggande.
Örebro TommyS
2013-04-16 12:59
Hur som helst gott folk, den viktigaste ingrediensen för att locka åskådare är ÖSK:s prestation och den uttrycker Aftonbladets superettanblogg (länk) så här i avsnittet omgångens prestation: "Örebros första halvlek mot Sundsvall. Nåt bättre har Bloggen inte sett i serien hittills denna säsong och tipset är att ÖSK – med offensiv power som inget annat lag är i närheten av – knallar hem det här lätt som en plätt och är klart för allsvenskt spel i… ska vi säga omgång 23-24." Jag förstår betydelsen av "kringarrangemang" men tycker att ÖSK ska jobba för att få öreborarna att gå på fotboll för att de älskar ÖSK och att något annat än att gå på matchen inte finns, inte på grund av pausunderhållning och exklusivt korvsortiment (finns inte Dejles kvar?). Därför tycker jag som några här föreslagit att den bästa åtgärden är att sänka biljettpriset (kanske till och med till 0 kr) för barn upp till viss ålder. Det är så de eviga kärleksbanden uppstår. Och marginalåskådarna kommer med 3-poängare, propagandafotboll och solsken. Och kanske öl.
2013-04-16 12:56
Smguld// Det fanns med som delar av förslag ja, men också där alldeles för konkret formulerat i termer om vad resultatet av deras arbete skulle bli. Jag är också besviken på att inte bra förslag kom från ledningen själva. Men jag tycker knappast att några "bra förslag" kom från uppropet. Däremot hyllar jag som sagt de dåliga förslagens bakomliggande "bra idéer" och ideologiska utgångspunkter och skulle vilja besluta dessa i form av en formell åsiktsförklaring på nästa årsmöte och en i övrigt (alltså förutom åsiktsförklaringen) förutsättningslöst arbetande arbetsgrupp.
Örebro Mattias69
2013-04-16 12:51
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT):

Jag har för mej att ÖSK hade det upplägget för en 10 år sedan eller nåt. Och jag håller med dej att det är viktigt att tänka på framtiden. Gratis entré upp till gymnasieåldern kanske och så ta in några kronor på korv och dricka istället. Det skulle inte konsta någonting att ha det upplägget, tvärtom. Högre publiksiffror bör generera mer sponsorintäkter. Mer sponsorintäkter genererar bättre spelare som i sin tur genererar plats i högsta ligan. Enkel logik, men jag kanske är ute och cyklar?
2013-04-16 12:50
Vidare har jag inte sagt att det "bara" är publikens ansvar att kravlöst ställa upp även om det kanske lät så när jag skrev i affekt igår. Det jag menar är att krav såklart får och bör ställas, men att kravnivån är fullkomligt orimlig om man inte kan ta till sig det som har hänt sen i somras som ett bra avstamp och första steg mot en ljus framtid och stötta utifrån det så att utvecklingen uppmuntras och kan fortsätta och till och med snabbas på genom ett skyndsamt återtåg till vårt riktiga sportsliga hemmahörande. Hur ska en ideell styrelse med ofta mer än heltidssysselsättning vid sidan av ÖSK kunna hantera fortsatt ekonomisk hårdbantning och omstyrning av organisationen på grund av denna och samtidigt hålla fullt fokus på att kunna bereda plats för alla värden vi supportrar efterfrågar i verksamheten. Wärlegård är redan besviken på att bolaget helt enkelt inte har råd att låna ut hans arbetstid till den ideella föreningens arbete med att stärka relationerna och öppenheten gentemot medlemmarna.
Örebro smguld
2013-04-16 12:49
abdel seidou (signa ALLA!) (Örebro) // I motionerna fanns förslagen med om att bilda gemensamma arbetsgrupper. Styrelsen hade fått motionerna under förra året och erbjudits att själva ta initiativ och/eller diskutera gemensamma lösningar innan årsmötet. Av skäl man bara kan spekulera över så valde man att avstå. Oavsett dessa skäl valde styrelsen konfrontation före samförstånd och medlemsdemokrati.
2013-04-16 12:36
Telle// Du vet lika väl som jag att årsmöten tar formella beslut och att om förslag läggs fram i väldigt konkretiserad form så är det i princip omöjligt att formellt besluta om dem i termer om "till vissa delar" eller bakomliggande avsikter utan att det blir oklart vad man kommit överens om och beslutat. Formella beslut på årsmötet är "tvingande" och måste därför vara jättetydliga. Jag tycker som sagt att avsikterna och ambitionerna bakom uppropet framgick tydligt och var i allra största allmänhet vettiga, balanserade och bra. Men motionen borde kommit i form av förslag om en formell åsiktsförklaring, på ideologisk nivå, gällande medlemsdemokrati och av inrättandet av en medlemsledd arbetsgrupp i syfte att tillsammans med klubben undersöka de praktiska möjligheterna att reformistiskt jobba för att främja ambitionerna och värderingarna i åsiktsförklaringen. Sedan kunde arbetsgruppen jobba fram faktiskt fungerande konkreta förslag så snabbt som det är möjligt utan att det blir fel så att man kunnat lobba och förankra dessa bland medlemmar inför nästa årsmöte. Inga konstigheter. Om uppropsfolket är villiga att formulera en mer abstrakt ideologiskt inriktad idéförklaring kring medlemsdemokrati och öppenhet har jag inga problem med att rösta för att en sådan ska antas. Skulle absolut till och med kunnat tänka mig att själv vara både motionär i en sån fråga och deltagare i en sådan implementeringsgrupp om jag hade ansett mig besitta nödvändig kompetens inom fältet. Jag hoppas precis som du att klubben internt redan tagit åt sig av värdena och ambitionerna bakom uppropet och jobbar för främjandet av dessa på kort och lång sikt.
Örebro Telle
2013-04-16 11:56
Saywee 06:50 // Tack, tack... :)

smguld 07:19 // Mycket bra skrivet.

Abdel // Tycker nog att uppropet var rätt tydliga med en avsiktsförklaring redan i samband med att de gick ut med sitt ursprungliga budskap om punkterna de ville förbättra.

Vad gäller motionerna kan det knappast bara vara de enskilda supportrarnas ansvar att behöva formulera motioner så korrekt och precist, så att ledningen anser dem 100 % genomförbara direkt för att ta till sig andemeningen i dem? Om grundtanken i motionerna var värda att ta till sig och reflektera över, är det ju också upp till klubbledningen att faktiskt göra det.

Varför inte gemensamt komma fram till en utformning som man bedömer genomförbar istället, eller åtminstone plocka ut russinen ur motions-kakan och ta det med sig till diskussion på nästa styrelsemöte? (Det kanske redan är gjort i och för sig, men det är inget som har framgått, vad jag vet.)

På samma sätt kan det ALDRIG vara enbart publikens ansvar och skyldighet att gå ner och betala för att ÖSK ska hålla sitt budgeterade snitt. Det är just den inställningen från klubben som har bidragit till dagens publiksituation, då man under lång tid snarast har varit alldeles för bortskämda med att vi i kärnpubliken har kommit oavsett hur spelet, truppen eller matcharrangemangen har sett ut.

För egen del ser jag bortamatcherna på tv med delar av kompisgänget, men har haft årsabonnemang och sett hemmamatcherna på plats sen 1995. Under de 18 åren har det hänt en hel del med det konkurrerande sportutbudet: Champions league, Premier league, La Liga, serie A, allsvenska matcher flera dagar i veckan, Elitserien och NHL, Zlatan, Canal plus/Cmore, Viasat och viaplay, streamingtjänster, 24/7-bevakning på nätet på en rad olika fotsbolls-sajter, O’Learys, Pitchers, storbilds-tv hemma i vardagsrummet hos de allra flesta - allt detta har fullständigt förändrat utbudet och sättet som många tar till sig och konsumerar sport.

Vad har hänt med ÖSKs matcharrangemang under samma tid? Inte särskilt mycket, om man ska var krass. Med undantag för de på Fjärde våningen är det fortfarande kaffe i termos och varm korv efter långt köande på som står för pausunderhållningen för de allra flesta. Själv tycker jag att det tillhör en del av charmen, och det bidrar till den lite sköna ”ideell förening”-känslan också, men jag klandrar verkligen inte marginalpubliken som lockas mer av helhetsshowen man erbjuds av Örebro Hockey eller Viasat istället.

Vad gäller parkeringar är det en intressant jämförelse. Det finns som du säger gott om platser i city i parkeringshusen. Ändå tappar cityhandeln allt mer mark, därför att allt fler föredrar att istället åka till Marieberg där man står gratis och kan parkera betydligt lättare. Trots att det finns en produkt (parkering i anslutning till handeln, i det här fallet) väljer man istället en annan liknande produkt som man anser vara bättre och mer prisvärd.

Kort sagt, erbjud en bättre och attraktivare produkt istället. Se till att det blir mer värt att gå och se matcherna på plats än framför TVn. Erbjud live-publiken ett mervärde, helt enkelt. Först när marginalpubliken känner att de missar något om de väljer att titta på TV4 Sport istället för att se matchen på Behrn Arena kommer vi att landa där vi vill.

Bra spel igår kväll, tre poäng, och bra tryck från kubanerna under hela matchen var en väldigt bra början i varje fall… :)
Örebro Svartvitt forever
2013-04-16 11:55
Måste säga att det känns oerhört tryggt med kung Oscar i målet, en helt annan trygghet i försvaret än förra året, faktiskt även under Alvbåges tid, eftersom Oscar ropar, dirigerar och står i och är delaktig hela tiden. Dessutom bra och snabba utkast.
Som lag tror jag faktiskt att vi är en klass bättre i år än ifjol då vi var allsvenska, nu då Ljungs spelidé börjar sätta sig.
Tycker också att Nilsson gjorde sin bästa match hittills, i alla fall i första halvlek, i andra halvlek föll hela laget tillbaka och endast Oscar briljerade. Bra inhopp av Astvald också. Haginge också grymt bra i första halvlek, och en hårsmån från årets mål.
Som Aftonbladetbloggaren skrev så har vi en grym bänk. Vilket annat Superettanlag skulle ha råd att vila William nu då han är i full träning?
Ändå känns det som att vi inte riktigt har ett mittfältsspel, utan det mesta går via kanterna, då Samuel och Haginge går upp och innermittfältarna ofta befinner sig bakom dem. Men varför klaga så länge vi vinner...
Örebro Uppstuds
2013-04-16 11:49

Jo, risken finns väl att han försvinner i sommar? Detsamma vad gäller Ahmed Yasin kan tänkas om han fortsätter att ånga på som igår. Nu känns det som att vi har ett spel som passar honom bättre. Hans bollbehandling i fart är av mycket hög klass! Imponerande!
2013-04-16 09:54
En fotbollsfundering föresten... AIK gör inga mål än i allsvenskan, medan Crespo gör mål "hela tiden" i superettan. Hoppas att planeringen redan är långt gången för hur man hanterar situationen i sommar om Crespo kallas tillbaka och William går skadad. Om man nu har fått tillbaka publiken och har råd att kontraktera eller låna nått by then.
Örebro Leper
2013-04-16 09:37
Två raka segrar och 5-0 i målskillnad, fasen vilken skön start!

3500 i publik är riktigt dåligt. Trist. Men samtidigt tycker jag inte att man kan skylla på de som inte kommer.

De som kollar på ÖSK på plats (på riktigt) för att "ställa upp" eller för att "stödja" tror jag är ganska få. Det är de som är extra engagerade som kanske tänker så, de som skriver här inne.

De flesta jag pratat med som har slutat gå på matcherna säger väl ungefär "nä, det är inget roligt längre att gå ner, jag bryr mig inte längre".

De går på matcherna för att det är kul, inte för att stötta. Just nu är det inte det draget kring fotbollen i stan. Förhoppningsvis kommer det tillbaka.

2013-04-16 09:27
Pemo// Det här du tar upp om parkeringar har ju varit uppe före, både vad gäller fotbollen och cityhandeln, men nu har det varit väldigt tyst kring det ganska länge. Så, bra påpekande. Har för mig att kommunen "lovade" att återställa antalet parkeringar genom att tillse att fastighetsägarna lät bygga parkeringsdäck i bottenplanet på nybyggnationerna på eyrafältet. Verkar inte som det blev nått med det. När det gäller cityhandeln kan man ju däremot konstatera att det finns långt mycket mer än "tillräckligt många" parkeringsplatser överallt förutom på norrcity, just genom de stora parkeringshusen. Men när det gäller fotbollen och hockeyn har kommunen svikit i det avseendet.
2013-04-16 09:14
Oj, hoppsan. Ja självklart menar jag upprop, inte uppror. My bad :)
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-04-16 09:06
Uppstuds//

"Är du helt objektiv i din beskrivning? Jan K kanske borde ges en chans att ge sin version? Läste precis en dom i svt:s granskningsnämnd där de angående en fällande dom och skälet till detta skriver: "(allvarliga) anklagelser mot en klart utpekad person utan att något bemötande eller kommentar från den utpekade redovisades i samma program”"

Ja, jag är helt säker. Hade också kunnat lagt till en hel del andra saker som skadat ÖSK ekonomiskt Men valt att mejlvägen gå vidare med det till personer jag hoppas tar det med Karlsson. Ihop med det jag skrev här får han då en möjlighet att försvara sig, dock ser jag inte hur han skall ta sig ur det.

Örebro pemo
2013-04-16 09:02
Oj vad det pratas fotboll här efter en så bra match! ( obs ironi. f´låt )
Härligt med en målvakt igen. Och anfallare som levererar. Nu väntar jag bara på att mitten-gubbarna skall komma mer med i spelet och inte agera femte back hela tiden. Eller följer de bara tränarens order?

Nåja, ett litet inlägg om publiken från min sida också. Det är säkert så att vi som reser med bil till Örebro inte tycker att superettan är tillräckligt atraktiv..
Många av mina kompisar i Arboga som vill se allsvensk fotboll, stannar nog hemma i år. Åtminstonde tills det blir riktigt varmt och ÖSK bevisat att de är ett topplag.

Men ett av de störstsa problemen är bristen på parkering kring arenan. Jag vet inte, men det känns som om minst två fotbollsplaner av parkeringar har försvunnit de seanste åren. Hur tänker de styrande i staden?

Jag åker på fotboll för att jag håller på ÖSK. Och parkerar där jag få rplats.
Men när jag försöker locka med någon nu så får jag bara ett hånfullt flin.
Örebro Kardinalen
2013-04-16 08:28
@Saywee:

Vadå, väntar du på att Janne K ska "fatta pennan"? Hur går det egentligen med det dära "energiläckaget" som du tjötat så mycket om. Ska du vänta på att han ska meddela dig också det via "VD: vid pennan"? Då får du nog vänta förgäves......kan inte du ta och fatta pennan och skriva ett mejl till Janne och fråga om det dära med energiläckage. Har man lovat så har man ju.....

Det går ju inte att klaga och gnälla och desutom lova att göra saker och ting, för att sedan bara låta allt rinna ut i sanden....
AIK Saywee
2013-04-16 08:26
Förlåt, en grej till, hann nämligen se Uppstuds inlägg.

Jan Karlsson bör få chansen (?) att ge sin syn, självklart.

Om han är lite intresserad av ÖSK, lite proaktiv och kan kommunicera, dvs "skicka ta emot" oavsett han själv läser här eller ej ...

... så är det lämpligt att ha ger sin syn på saker och ting, ex.vis det du efterfrågar, energiläckage och publiktapp etc etc

Fatta pennan Karlsson !!!
AIK Saywee
2013-04-16 08:20
Loggar ur nu, men ajfånen hänger med på min resa ...

GOK !!!
AIK Saywee
2013-04-16 08:19
smguld, innan jag "slår mig till ro i kväll", så vet jag att även jag felaktigt skrivit uppror, detta var nog ett misstag, men jag kände att steget mellan uppror och upprop var ganska litet under förra säsongen.

Men, när få saker fungerar och vårt kära ÖSK sakta men säkert sjunker, då börjar jag få lite panik och hoppas bara på förbättringar, så inihelvete mycket att jag får utstå skit som att vara gnällig eller klaga.

Det är konstigt det där, men trots serieledning (iofs i SE) och 5-0 på två matcher, så finns det ändå saker som kan bli bättre.

Himla tjöt från mig ......
Örebro Uppstuds
2013-04-16 08:13
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT) :

Håller med om det vettiga i att ge barn/ungdomar gratis inträde rätt långt upp i åldrarna. Därtill relativt låga priser upp till 18 och sedan studentrabatter. Man tjänar i längden på att ha skaffat sig en stor kundkrets tror jag. Gällande ditt 15.25-inlägg:

"Närkes Fotbollsförbund tog kontakt med Jan Karlsson för att bjuda in 1.500 av länets ungdomar i en speciell åldersgrupp till en annars icke så publikdragande match. Döm om deras förvåning när Janne kräver 25:-/st i entré. Här hade man chansen att visa upp sig för framtidens publik. Åqvist och Frebran tyckte det var en kanonidé, men vågade inte köra över Janne??? Istället sänkte han priset till 20:-/person. Snacka om att vara småsnål och inte blicka framåt. Dessa ungdommar skulle väl lätt handlat för det dubbla.

Skall bli intressant att följa utvecklingen, Närkes Fotbollsförbund har inga stora pengar, men funderar nu på att ändå lägga ut entrén som Janne kräver. Det som oroar mig mest är att han har sådan makt".

Är du helt objektiv i din beskrivning? Jan K kanske borde ges en chans att ge sin version? Läste precis en dom i svt:s granskningsnämnd där de angående en fällande dom och skälet till detta skriver: "(allvarliga) anklagelser mot en klart utpekad person utan att något bemötande eller kommentar från den utpekade redovisades i samma program”
AIK Saywee
2013-04-16 08:13
@Bastard on Parade:

Jädra bra skrivet från dig som nästan alltid.

Men se upp med att vara negativ nu när vi leder serien och kritisera helst inte VD,för du kan få en hetsjakt och ett drev emot dig, som bara önskar att du slutar skriva.

Själv lägger jag av som Saywee innan Lucia, för då är det tio år av synpunkter och hejande på SPORT som går i graven och en massa ältande och OT och vetefan?

Troligtvis skolar jag in ett litet nytt nickname innan dess :)

Heja SPORT !!!
Annons: