/fotboll/osk/forum/2078.aspx/fotboll/osk/forum/2078.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro smguld
2013-04-16 12:49
abdel seidou (signa ALLA!) (Örebro) // I motionerna fanns förslagen med om att bilda gemensamma arbetsgrupper. Styrelsen hade fått motionerna under förra året och erbjudits att själva ta initiativ och/eller diskutera gemensamma lösningar innan årsmötet. Av skäl man bara kan spekulera över så valde man att avstå. Oavsett dessa skäl valde styrelsen konfrontation före samförstånd och medlemsdemokrati.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2013-04-16 12:36
Telle// Du vet lika väl som jag att årsmöten tar formella beslut och att om förslag läggs fram i väldigt konkretiserad form så är det i princip omöjligt att formellt besluta om dem i termer om "till vissa delar" eller bakomliggande avsikter utan att det blir oklart vad man kommit överens om och beslutat. Formella beslut på årsmötet är "tvingande" och måste därför vara jättetydliga. Jag tycker som sagt att avsikterna och ambitionerna bakom uppropet framgick tydligt och var i allra största allmänhet vettiga, balanserade och bra. Men motionen borde kommit i form av förslag om en formell åsiktsförklaring, på ideologisk nivå, gällande medlemsdemokrati och av inrättandet av en medlemsledd arbetsgrupp i syfte att tillsammans med klubben undersöka de praktiska möjligheterna att reformistiskt jobba för att främja ambitionerna och värderingarna i åsiktsförklaringen. Sedan kunde arbetsgruppen jobba fram faktiskt fungerande konkreta förslag så snabbt som det är möjligt utan att det blir fel så att man kunnat lobba och förankra dessa bland medlemmar inför nästa årsmöte. Inga konstigheter. Om uppropsfolket är villiga att formulera en mer abstrakt ideologiskt inriktad idéförklaring kring medlemsdemokrati och öppenhet har jag inga problem med att rösta för att en sådan ska antas. Skulle absolut till och med kunnat tänka mig att själv vara både motionär i en sån fråga och deltagare i en sådan implementeringsgrupp om jag hade ansett mig besitta nödvändig kompetens inom fältet. Jag hoppas precis som du att klubben internt redan tagit åt sig av värdena och ambitionerna bakom uppropet och jobbar för främjandet av dessa på kort och lång sikt.
Örebro Telle
2013-04-16 11:56
Saywee 06:50 // Tack, tack... :)

smguld 07:19 // Mycket bra skrivet.

Abdel // Tycker nog att uppropet var rätt tydliga med en avsiktsförklaring redan i samband med att de gick ut med sitt ursprungliga budskap om punkterna de ville förbättra.

Vad gäller motionerna kan det knappast bara vara de enskilda supportrarnas ansvar att behöva formulera motioner så korrekt och precist, så att ledningen anser dem 100 % genomförbara direkt för att ta till sig andemeningen i dem? Om grundtanken i motionerna var värda att ta till sig och reflektera över, är det ju också upp till klubbledningen att faktiskt göra det.

Varför inte gemensamt komma fram till en utformning som man bedömer genomförbar istället, eller åtminstone plocka ut russinen ur motions-kakan och ta det med sig till diskussion på nästa styrelsemöte? (Det kanske redan är gjort i och för sig, men det är inget som har framgått, vad jag vet.)

På samma sätt kan det ALDRIG vara enbart publikens ansvar och skyldighet att gå ner och betala för att ÖSK ska hålla sitt budgeterade snitt. Det är just den inställningen från klubben som har bidragit till dagens publiksituation, då man under lång tid snarast har varit alldeles för bortskämda med att vi i kärnpubliken har kommit oavsett hur spelet, truppen eller matcharrangemangen har sett ut.

För egen del ser jag bortamatcherna på tv med delar av kompisgänget, men har haft årsabonnemang och sett hemmamatcherna på plats sen 1995. Under de 18 åren har det hänt en hel del med det konkurrerande sportutbudet: Champions league, Premier league, La Liga, serie A, allsvenska matcher flera dagar i veckan, Elitserien och NHL, Zlatan, Canal plus/Cmore, Viasat och viaplay, streamingtjänster, 24/7-bevakning på nätet på en rad olika fotsbolls-sajter, O’Learys, Pitchers, storbilds-tv hemma i vardagsrummet hos de allra flesta - allt detta har fullständigt förändrat utbudet och sättet som många tar till sig och konsumerar sport.

Vad har hänt med ÖSKs matcharrangemang under samma tid? Inte särskilt mycket, om man ska var krass. Med undantag för de på Fjärde våningen är det fortfarande kaffe i termos och varm korv efter långt köande på som står för pausunderhållningen för de allra flesta. Själv tycker jag att det tillhör en del av charmen, och det bidrar till den lite sköna ”ideell förening”-känslan också, men jag klandrar verkligen inte marginalpubliken som lockas mer av helhetsshowen man erbjuds av Örebro Hockey eller Viasat istället.

Vad gäller parkeringar är det en intressant jämförelse. Det finns som du säger gott om platser i city i parkeringshusen. Ändå tappar cityhandeln allt mer mark, därför att allt fler föredrar att istället åka till Marieberg där man står gratis och kan parkera betydligt lättare. Trots att det finns en produkt (parkering i anslutning till handeln, i det här fallet) väljer man istället en annan liknande produkt som man anser vara bättre och mer prisvärd.

Kort sagt, erbjud en bättre och attraktivare produkt istället. Se till att det blir mer värt att gå och se matcherna på plats än framför TVn. Erbjud live-publiken ett mervärde, helt enkelt. Först när marginalpubliken känner att de missar något om de väljer att titta på TV4 Sport istället för att se matchen på Behrn Arena kommer vi att landa där vi vill.

Bra spel igår kväll, tre poäng, och bra tryck från kubanerna under hela matchen var en väldigt bra början i varje fall… :)
Örebro Svartvitt forever
2013-04-16 11:55
Måste säga att det känns oerhört tryggt med kung Oscar i målet, en helt annan trygghet i försvaret än förra året, faktiskt även under Alvbåges tid, eftersom Oscar ropar, dirigerar och står i och är delaktig hela tiden. Dessutom bra och snabba utkast.
Som lag tror jag faktiskt att vi är en klass bättre i år än ifjol då vi var allsvenska, nu då Ljungs spelidé börjar sätta sig.
Tycker också att Nilsson gjorde sin bästa match hittills, i alla fall i första halvlek, i andra halvlek föll hela laget tillbaka och endast Oscar briljerade. Bra inhopp av Astvald också. Haginge också grymt bra i första halvlek, och en hårsmån från årets mål.
Som Aftonbladetbloggaren skrev så har vi en grym bänk. Vilket annat Superettanlag skulle ha råd att vila William nu då han är i full träning?
Ändå känns det som att vi inte riktigt har ett mittfältsspel, utan det mesta går via kanterna, då Samuel och Haginge går upp och innermittfältarna ofta befinner sig bakom dem. Men varför klaga så länge vi vinner...
Örebro Uppstuds
2013-04-16 11:49
@abdel seidou (signa ALLA!):

Jo, risken finns väl att han försvinner i sommar? Detsamma vad gäller Ahmed Yasin kan tänkas om han fortsätter att ånga på som igår. Nu känns det som att vi har ett spel som passar honom bättre. Hans bollbehandling i fart är av mycket hög klass! Imponerande!
2013-04-16 09:54
En fotbollsfundering föresten... AIK gör inga mål än i allsvenskan, medan Crespo gör mål "hela tiden" i superettan. Hoppas att planeringen redan är långt gången för hur man hanterar situationen i sommar om Crespo kallas tillbaka och William går skadad. Om man nu har fått tillbaka publiken och har råd att kontraktera eller låna nått by then.
Örebro Leper
2013-04-16 09:37
Två raka segrar och 5-0 i målskillnad, fasen vilken skön start!

3500 i publik är riktigt dåligt. Trist. Men samtidigt tycker jag inte att man kan skylla på de som inte kommer.

De som kollar på ÖSK på plats (på riktigt) för att "ställa upp" eller för att "stödja" tror jag är ganska få. Det är de som är extra engagerade som kanske tänker så, de som skriver här inne.

De flesta jag pratat med som har slutat gå på matcherna säger väl ungefär "nä, det är inget roligt längre att gå ner, jag bryr mig inte längre".

De går på matcherna för att det är kul, inte för att stötta. Just nu är det inte det draget kring fotbollen i stan. Förhoppningsvis kommer det tillbaka.

2013-04-16 09:27
Pemo// Det här du tar upp om parkeringar har ju varit uppe före, både vad gäller fotbollen och cityhandeln, men nu har det varit väldigt tyst kring det ganska länge. Så, bra påpekande. Har för mig att kommunen "lovade" att återställa antalet parkeringar genom att tillse att fastighetsägarna lät bygga parkeringsdäck i bottenplanet på nybyggnationerna på eyrafältet. Verkar inte som det blev nått med det. När det gäller cityhandeln kan man ju däremot konstatera att det finns långt mycket mer än "tillräckligt många" parkeringsplatser överallt förutom på norrcity, just genom de stora parkeringshusen. Men när det gäller fotbollen och hockeyn har kommunen svikit i det avseendet.
2013-04-16 09:14
Oj, hoppsan. Ja självklart menar jag upprop, inte uppror. My bad :)
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-04-16 09:06
Uppstuds//

"Är du helt objektiv i din beskrivning? Jan K kanske borde ges en chans att ge sin version? Läste precis en dom i svt:s granskningsnämnd där de angående en fällande dom och skälet till detta skriver: "(allvarliga) anklagelser mot en klart utpekad person utan att något bemötande eller kommentar från den utpekade redovisades i samma program”"

Ja, jag är helt säker. Hade också kunnat lagt till en hel del andra saker som skadat ÖSK ekonomiskt Men valt att mejlvägen gå vidare med det till personer jag hoppas tar det med Karlsson. Ihop med det jag skrev här får han då en möjlighet att försvara sig, dock ser jag inte hur han skall ta sig ur det.

Örebro pemo
2013-04-16 09:02
Oj vad det pratas fotboll här efter en så bra match! ( obs ironi. f´låt )
Härligt med en målvakt igen. Och anfallare som levererar. Nu väntar jag bara på att mitten-gubbarna skall komma mer med i spelet och inte agera femte back hela tiden. Eller följer de bara tränarens order?

Nåja, ett litet inlägg om publiken från min sida också. Det är säkert så att vi som reser med bil till Örebro inte tycker att superettan är tillräckligt atraktiv..
Många av mina kompisar i Arboga som vill se allsvensk fotboll, stannar nog hemma i år. Åtminstonde tills det blir riktigt varmt och ÖSK bevisat att de är ett topplag.

Men ett av de störstsa problemen är bristen på parkering kring arenan. Jag vet inte, men det känns som om minst två fotbollsplaner av parkeringar har försvunnit de seanste åren. Hur tänker de styrande i staden?

Jag åker på fotboll för att jag håller på ÖSK. Och parkerar där jag få rplats.
Men när jag försöker locka med någon nu så får jag bara ett hånfullt flin.
Örebro Kardinalen
2013-04-16 08:28
@Saywee:

Vadå, väntar du på att Janne K ska "fatta pennan"? Hur går det egentligen med det dära "energiläckaget" som du tjötat så mycket om. Ska du vänta på att han ska meddela dig också det via "VD: vid pennan"? Då får du nog vänta förgäves......kan inte du ta och fatta pennan och skriva ett mejl till Janne och fråga om det dära med energiläckage. Har man lovat så har man ju.....

Det går ju inte att klaga och gnälla och desutom lova att göra saker och ting, för att sedan bara låta allt rinna ut i sanden....
AIK Saywee
2013-04-16 08:26
Förlåt, en grej till, hann nämligen se Uppstuds inlägg.

Jan Karlsson bör få chansen (?) att ge sin syn, självklart.

Om han är lite intresserad av ÖSK, lite proaktiv och kan kommunicera, dvs "skicka ta emot" oavsett han själv läser här eller ej ...

... så är det lämpligt att ha ger sin syn på saker och ting, ex.vis det du efterfrågar, energiläckage och publiktapp etc etc

Fatta pennan Karlsson !!!
AIK Saywee
2013-04-16 08:20
Loggar ur nu, men ajfånen hänger med på min resa ...

GOK !!!
AIK Saywee
2013-04-16 08:19
smguld, innan jag "slår mig till ro i kväll", så vet jag att även jag felaktigt skrivit uppror, detta var nog ett misstag, men jag kände att steget mellan uppror och upprop var ganska litet under förra säsongen.

Men, när få saker fungerar och vårt kära ÖSK sakta men säkert sjunker, då börjar jag få lite panik och hoppas bara på förbättringar, så inihelvete mycket att jag får utstå skit som att vara gnällig eller klaga.

Det är konstigt det där, men trots serieledning (iofs i SE) och 5-0 på två matcher, så finns det ändå saker som kan bli bättre.

Himla tjöt från mig ......
Örebro Uppstuds
2013-04-16 08:13
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT) :

Håller med om det vettiga i att ge barn/ungdomar gratis inträde rätt långt upp i åldrarna. Därtill relativt låga priser upp till 18 och sedan studentrabatter. Man tjänar i längden på att ha skaffat sig en stor kundkrets tror jag. Gällande ditt 15.25-inlägg:

"Närkes Fotbollsförbund tog kontakt med Jan Karlsson för att bjuda in 1.500 av länets ungdomar i en speciell åldersgrupp till en annars icke så publikdragande match. Döm om deras förvåning när Janne kräver 25:-/st i entré. Här hade man chansen att visa upp sig för framtidens publik. Åqvist och Frebran tyckte det var en kanonidé, men vågade inte köra över Janne??? Istället sänkte han priset till 20:-/person. Snacka om att vara småsnål och inte blicka framåt. Dessa ungdommar skulle väl lätt handlat för det dubbla.

Skall bli intressant att följa utvecklingen, Närkes Fotbollsförbund har inga stora pengar, men funderar nu på att ändå lägga ut entrén som Janne kräver. Det som oroar mig mest är att han har sådan makt".

Är du helt objektiv i din beskrivning? Jan K kanske borde ges en chans att ge sin version? Läste precis en dom i svt:s granskningsnämnd där de angående en fällande dom och skälet till detta skriver: "(allvarliga) anklagelser mot en klart utpekad person utan att något bemötande eller kommentar från den utpekade redovisades i samma program”
AIK Saywee
2013-04-16 08:13
@Bastard on Parade:

Jädra bra skrivet från dig som nästan alltid.

Men se upp med att vara negativ nu när vi leder serien och kritisera helst inte VD,för du kan få en hetsjakt och ett drev emot dig, som bara önskar att du slutar skriva.

Själv lägger jag av som Saywee innan Lucia, för då är det tio år av synpunkter och hejande på SPORT som går i graven och en massa ältande och OT och vetefan?

Troligtvis skolar jag in ett litet nytt nickname innan dess :)

Heja SPORT !!!
Örebro smguld
2013-04-16 07:53
Namn: abdel seidou (signa ALLA!) Sänt: 2013-04-16 00:33 Ändrat: 2013-04-16 00:49:19 // Antar att du bara stavat fel när du skriver "upprorsfolket" om alla de som skrivit på Uppropet med "p" och som jobbat intensivt för att dess fyra punkter ska genomföras. Uppror med "r" betyder att man med våldsamma medel är berett att omstörta något och det är förenat med upp till 10 års fängelse. Tror inte att några av ÖSKs starkaste supportrar med klubben i sina hjärtan ska beskrivas på det sättet.
AIK Saywee
2013-04-16 07:37
Svartvitt forever, 00:13,

"Jag vet själv att de som engagerat sig t ex i Uppropet också går på matcherna och stöttar klubben."

Är du helt säker på att det är så, eller kommer att bli så, under hela denna säsong, när vi alla bör hjälpa till så gott vi kan?
AIK Saywee
2013-04-16 07:32
Tänkte lite på det där med att bussarna körde oflaggat igår och att flera linjerutter trafikerades av bussar som inte var i trafik ;) Troligtvis är det svårt/fel, att enbart flagga för ÖSK, när vi har ett Allsvenskt lag i Gamla Fina ÖREBRO ... ... ärligt tycker jag alltså, att man borde flagga för våra fina KIF-brudar under matchdag och det handlar ur min synvinkel inte om någon jädra "kvotering", för sådant har jag faktiskt lite svårt för. Jag vill dock höja flaggan i topp, för ÖSK och den fina starten vi fått, det är vi alla verkligen värda efter fjolårets elände. Nu tar vi Bajen av bara farten, Tjääääna !!!
Örebro smguld
2013-04-16 07:19
Namn: Telle
Sänt: 2013-04-15 23:59
//
Delar helt dina synpunkter. Bra inlägg med bra jämförelser.

Om du är "såld" på ditt mobiltelefonmärke eller ett speciellt bilmärke, ska det ändå till synnerligen starka skäl för att du ska välja ett annat märke. Du uppskattar det mesta i det val du gjort, känner starkt för varumärket och företaget bakom det.

Har du inte så starka kopplingar till det du tidigare valt är det lätt att du nästa gång helt avstår eller väljer annan lösning.

Hur översätter vi det på ÖSK? För mig handlar det om klubbkänsla, förtroende för styrelse och ledning och vilken känsla jag får av upplevelsen att besöka fotbollsarenan och läsa om klubben.

Det gäller att ta reda på om man har 10, 50 eller 90 procent trogna supportrar och dela in dem i olika grupper som man kommunicerar med på olika sätt. Detta tänk är helt avgörande för hur valet av supportrarnas tid, pengar och uppmärksamhet visar sig.

A och O i marknadsföring och i att driva verksamheter är att känna av kundernas behov, önskemål, förväntningar och preferenser, dvs bevekelsegrunder för val man gör. Om man då inte gör regelrätta marknadsundersökningar och får ett riktigt mått på detta, kommer man förr eller senare få betala priset för att man inte har ett fulländat beslutsunderlag när man bestämmer priser, marknadsföring, organisation mm.

För mig är det självklart att klubben för länge sedan skulle skaffat sig en annan syn på vad marknadsföring innebär och organiserat klubben därefter. Det innebär att man behöver inse att försäljning av biljetter och sponsorpaket bara är en liten, om än så viktig, del av marknadsföring och att man behöver en ansvarig person för kommunikation med stort inflytande och som huvudsaklig uppgift inte har att informera utan att lyssna, bygga relationer, PR och förtroende.

Nu har ÖSK börjat SE på ett bra sätt. Tränare och spelare gör ett bra jobb. Långsiktigt är det jag skrivit ovan avgörande för framgång och för att nå ett SM-guld.

AIK Saywee
2013-04-16 06:50
Förresten Telle, på återseende, även du har varit saknad.
2013-04-16 00:39
Conjuration// Att matcherna här hemma är på måndagar är för att marknadsfolket vill ha det så. Det finns väldigt bra besökarstatistik väldigt lång tid tillbaka i tiden som visar vilka dagar som flest går på matcher här i Örebro och det är helt enkelt på måndagar, även om det låter otroligt efter dagens publiksiffra. Och i denna statistik har man såklart justerat för sånt som vilket lag det är som kommer och vilken årstid matchen spelas och så kikar man på sånt som vad olika dagar innebär i andel av totala antalet besökare under året m.m. m.m. Så du får skälla på besökarna under tidigare år. Det är deras agerande som har bestämt att så många hemmamatcher som möjligt går på måndagar för ÖSKs del.
2013-04-16 00:33
Svartvitt forever// Du har såklart rätt i det, men det är inte jag som drar något sådant likhetstecken utan det jag gjorde var att bemöta en argumentation där någon sa att folk inte går på matcherna för att dem inte har förtroende för ledningen. Jag förklarade hur korkat det är att göra så. Och jag ifrågasätter verkligen inte upprorsfolkets engagemang. Jag beundrar det. Jag kan tycka att dom skulle skrivit åsiktsförklaringar som kunde röstats fram och därefter implementerats på lämpligt sätt av någon medlemsledd arbetsgrupp snarare än att ha lagt fram färdiga implementeringslösningar som inte fungerar praktiskt (hur hanterar man sådana förslag på ett bra sätt på ett årsmöte? praktisk implementering tar ju väldigt lång tid att enas kring och ett årsmöte kan inte hålla på en vecka). Men jag beundrar som sagt deras engagemang och tycker att några av motionerna hade väldigt kloka bakomliggande avsikter även om det inte formulerades så flexibelt och konstruktivt. Menar verkligen inget annat och ber om ursäkt om nån uppfattat att jag klankat på dessa föredömen för oss andra mer "normalengagerade" supportrar. Sen vet jag inte det här med marginalpublik, hur den ska defineras. Vi vet ju vad vi hade för siffror senast i superettan och sett till det så kan man ju inte förklara dagens siffra med endast vädret och tv-sändningen. Och även om man kunde det så förstår även marginalare den ekonomiska betydelsen av att inte komma ner. Men visst. Vi kör 7 år i superettan för att folk är besvikna på degraderingen istället för att jobba upp klubben direkt så att vi slipper tänka på degraderingen. Sen hoppas jag inte folk här inne tar åt sig som sagt, var man på arenan ikväll vill jag ju inte att man tar åt sig. Men jag skriver här för att jag vill att alla ska göra allt för att få med sig alla dom kan. Att skriva en anonym insändare kommer knappast dra marginalare på samma sätt som om alla riktiga fantaster försöker få med en eller två marginalare var på nästa match för att vi helt enkelt vägrar acceptera att dom går runt och kallar sig ÖSKare eller fotbollsintresserade örebroare men endast är intresserade när det är allsvensk match.
AIK Saywee
2013-04-16 00:27
Undrar om inte Jan Karlsson även har ett "publikläckage" att jobba med?

Skall bli intressant att se om han nämner något om "läckage", när han fattat pennan, någon måndag framöver ...

... jag väntar.
Örebro Svartvitt forever
2013-04-16 00:13
abdel sidou//
Jag uppskattar vanligen dina kloka inlägg, och jag kan förstå din frustration över den dåliga publiksiffran. Men jag är övertygad om att du skjuter över målet när du drar likhetstecken mellan dem som inte går på matcherna och de som riktat viss kritik mot ÖSK-ledningen. Jag vet själv att de som engagerat sig t ex i Uppropet också går på matcherna och stöttar klubben.

De du syftar på är marginalpubliken, som går då det är fint väder och det kommer storlag. Det är en helt annan kategori. Överhuvud taget tror jag att när du skriver här om denna fråga träffar du fel målgrupp. Skriv en insändare i NA i stället.
2013-04-16 00:11
Telle// Då bemöter jag det med att om fotboll ska ses som en produkt där folk vill bli underhållna snarare än "känna och leva" ÖSK. Varför blir de då provocerade av bolagiseringens organisatoriska utförande och att VD behandlar dem som konsumenter? Må så vara att fotboll bara är en produkt, men med en publik som känner så och agerar enligt det så kommer man inte till allsvenskan. Jag lägger ju in den brasklappen. Att visst, må så vara att folk faktiskt inte "brinner" utan bara konsumerar, men då kan vi ju också glömma allsvenskan några år framöver och det får man acceptera då. Men det sambandet vet jag att folk i allmänhet inte accepterar. Det visar sånt snack som att ÖSK måste tillbaka första året för att "bevisa" sig inför örebroarna och visa att man inte ska spela andra fiolen bakom ÖHK o.s.v. Och accepterar man inte det sambandet så är man dum, eller orealistisk eller likgiltig inför hur det går med klubben. Det ger helt enkelt den ekonomiska verkligheten. Och är man likgiltig, då tycker jag man har missat vad fotboll är. ÖSK är fortfarande lika mycket pappa/mamma till ÖSK Ungdom ute på Ekäng som alltid förr även om det sedan länge är en fristående förening och medlemsföreningen är lika mycket en socialt viktig folkrörelse som nånsin förr, om folk brinner och gör den till det. Men visst, man får väl göra sig till passiv konsument utan känslomässig anknytning om man vill, men då undrar jag varför så många säger sig vara ÖSKare när så få lever upp till det. Saywee// Ditt inlägg fångar vad jag menar att fler borde känna eller iaf ställa upp på för att kunna kalla sig ÖSKare. Jag förstår att du inte bara gillar att se fotboll live i allra största allmänhet för att det är estetiskt tilltalande att se någon sparka en boll från långt håll i skruvad bana in i krysset.
AIK Saywee
2013-04-16 00:05
För mig är det naturligt att gå på ÖSK´s matcher hemma och borta när möjlighet ges, dvs att jag inte behöver åka 50 mil tur och retur för en relativt vanlig hemmamatch. Men om det "gäller" ja då ställer jag upp.

Ligger jag nedbäddad i hög feber är det också kört, eller om det finns "något" i familjen som är mycket viktigare.

Idag blev min första hemmapremiär i årets SE, sedan planerar jag jobb på Östkusten i början på nästa vecka och klämmer in FFF på Västkusten i början av maj och försöker se de hemmamatcher jag kan, då jag är i Örebro, det är för mig en självklarrhet oavsett vad jag tycker om "VD och ledningen". För jag gillar att se fotboll live, så är det bara.

Bidrar även ekonomiskt, genom att förutom medlemskapen i ÖSK och Kubanerna, även shoppa korv, godis och eller Kaffe. Idag blev det dessutom några sedlar i tifohinken.

Detta med att vara publik eller stödja ÖSK har ju lite olika aspekter, dels det ekonomiska, men även som inspiration för varandra och inte minst spelarna som borde tända till mer, ju mer publik som bidrar till stämningen.

Tyvärr känner jag alltför många som har tappat lusten, enbart på grund av kontinuiteten i ledning och styrelser. Det tycker jag är riktigt tråkigt.
Örebro Conjuration
2013-04-15 23:59
Herregud. Precis som i fjol så har vi "bara" måndagsmatcher, jag kan inte se en enda match. Varför tilldelas bara vi måndagsmatcher? Även derbyt mot Degerfors på BA är på en måndag nästa månad. Seriöst? Tillfällighet? Samma visa som förra året, vilken galning har skapat ekvationen fotboll + måndag = ÖSK Jag minns även att jag störde mig på detta förra säsongen, att vi blev förvisade till måndagar och fick som svar att "vi vill ha måndagsmatcher". Det är ingen tillfällighet att måndagar är veckans sämsta dag. Avgå måndag, kontakta lördag istället.
Örebro Telle
2013-04-15 23:59
Har jobbat extremt mycket under våren, så jag har inte haft mycket tid över att skriva här på länge, även om jag försökt läsa i kapp då och då. Kan dock inte låta bli att skriva några rader...

Grym första halvlek ikväll. Kändes nästan som första gången sen 2010 som hela laget rörde på sig och löpte så mycket som krävs för att spela den fotboll man vill spela egentligen. Särskilt kul att se både Haginge och Yasin så aktiva framåt, två spelare som annars är ganska lätta att hacka på i vanliga fall.

Abdel: Misstänker att du provocerar lite extra med avsikt, då du brukar skriva väldigt kloka inlägg i vanliga fall. Själv har jag däremot svårt att se att man kan anklaga folk för att inte vilja gå på fotboll:

Fotboll är en produkt numera. Det ÖSK egentligen säljer är underhållning, som konkurrerar med väldigt många andra olika sorters underhållning om folks pengar, tid och engagemang. Föredrar kunderna en annan sorts underhållning, dvs en annan produkt, är det inte för att de är dumma i huvudet eller tycker fel, utan för att ÖSK i det här fallet inte erbjuder en tillräckligt bra produkt.

Om folk stannar hemma och ser matchen på TV är det för att ÖSK inte gör det tillräckligt lockande att se matchen live istället. Man kan inte skälla på dem för det, lika lite som du ser Ericsson eller Samsung gå ut offentligt och förolämpa allmänheten för att de föredrar att köpa en i-Phone istället, eller Volvo skriva till Mercedes-ägare att de är dumma svikare som köpte något annat än just Volvo. De försöker tillverka bättre mobiler eller bilar istället, eller så marknadsför man dem bättre i förhoppningen om att locka köparna nästa gång. (Eller så byter man ledning och VD, även om just det kanske inte alltid är rätta medicinen.)

Varför är tänket annorlunda i ÖSK:s fall? Varför är det en självklarhet att deras kunder snällt ska fortsätta att gå och betala dyrt för en produkt som bara blivit sämre sen förra året? Vill kunderna hellre lägga pengarna och tiden på något annat är det väl ändå deras fria val?

Lär av hockeyn istället. De utvecklar matcharrangemangen varje år, och skapar ett mervärde för publiken som går dit, med pausunderhållning, intervjuer och fantastiskt inramning, som man inte får om man inte går dit live. ÖSK:s matcharrangemang har däremot sett mer eller mindre likadana ut i bra många år. För oss som sitter på gamla läktaren och köper kaffe bakom betongtrapporna i pausen är det faktiskt en rätt sunkig inramning, rent ut sagt. För mig är det en självklarhet att gå dit ändå, men jag har full förståelse för de som inte gör det, utan föredrar soffan, värmen och expertkommentatorns analys i pausen. (Och kanske en öl som bonus, dessutom... :)

Som andra redan har skrivit tror jag dessutom att många är besvikna på sättet klubben åkte ner på, trots de goda förutsättningarna som rådde efter 2010. Ska man betala i stort sett allsvenska priser för att se superettan-fotboll, när man anser att klubben "får skylla sig själva" som åkte ur, vill det till att det man får för pengarna är jäkligt bra för att det ska kännas prisvärt.

Som sagt, sälj en bättre produkt så kommer kunderna, inte förr.

Med det sagt gillar jag ändå ditt engagemang starkt, Abdel. Och vem vet, kanske blir någon tillräckligt provocerad för att gå och se nästa match live...? :)
Annons: