/fotboll/osk/forum/2077.aspx/fotboll/osk/forum/2077.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro deportivista
2013-04-21 21:18
Tittar till höger och ser "just idag är jag (ÖSK) stark" och "mittenplacering i allsvenskan" och är - trots att det känns surt - nästan tacksam att ÖSK förlorade idag. Visst, en kvittering i slutet hade varit ännu bättre, men nu vet vi, påminns vi, om att superettan är en serie där aggressivitet är 100 gånger viktigare än finlir.

Värnamo var utspelade i premiären men brände ändå ett friläge innan ÖSK gjorde mål. Mot Sundsvall så fick Oscar J visa sig på styva linan för att hålla nollan, så att vi förlorar borta mot Hammarby gör kanske inte så mycket. Det är livsfarligt att för en sekund tro att det ska gå "lätt" i superettan... i någon match.

Örebro Hahne
2013-04-21 21:05
Förstår inte varför man inte slänger upp wikström sista 10? eller varför inte pettson får komma in när det är sådant spel man förväntar sig ?
Örebro Leper
2013-04-21 20:50
Vi saknar verkligen en mittfältsgeneral, en Kihlberg-typ. En tuffing som styr upp och manar på de andra, en ledare.
Örebro Telle
2013-04-21 20:33
Det mesta verkar redan ha sagts, så man kan mest instämma. Första halvlek kändes som en av många matcher ifjol eller andra halvan av 2011 - man märker redan i inledningen av matchen att det börjar gå dåligt, men man saknar helt förmågan att ta tag i det på planen. Tvärtom blir det en kollektivt dålig insats, då inte en eller ett par, utan nästa samtliga spelare underpresterar samtidigt. Jag saknar en spelare på mitten som kan skrika igång laget i det läget, sätta in ett par hårda tacklingar och vinna tillbaka bollen några gånger för att visa de andra spelarna vad som gäller och höja moralen lite, och sen kunna passa till en medspelare för att lugna ner spelet utan att slå bort bollen direkt (vilket tar bort Haginge och Boris ur diskussionen även om han har hjärta nog i närkampsspelet.) Istället får vi för dålig rörlighet och för få löpningar utan boll, ingen tillstymmelse till att vinna boll på mittfältet, och ingen som vågar hålla i bollen när vi väl får den. Och märkligt svagt passningsspel, dessutom. Enskilda misstag kommer vi alltid att få dras med, så det är väl egentligen inte mycket att säga om målen (även om Haginge har lite för många tekniska fel som orsakat mål eller farliga chanser bakåt i brottsregistret för att det ska vara helt ok på den här nivån egentligen). Mer oroande i så fall att vår vänsterkant blev söndersprungen gång på gång i början. Håller med DaSa - skönt att det blev ett tidigt byte där (även om Erik Lund knappast kändes så mycket säkrare idag, i och för sig.) I andra halvlek blev det ju något bättre, men det berodde som GN redan har konstaterat nog lika mycket på att Hammarby började spela på resultatet. Det kändes lite märkligt att se dem spela kontringsfotboll utan att de faktiskt hade något att kontra mot. Vi hade ju just inget organiserat anfallsspel att tala om, utan verkade mer hoppas på det bästa när vi slog upp bollen. Men, men, bortsett från sättet de förlorade på idag är det ändå ingen skam att få stryk på Söderstadion när Hammarby är så pass bra som de var i dagens match.
Örebro DaSa
2013-04-21 20:18
Första gången som jag var på Söderstadion, känns som arenan passar fansen. En fallfärdig arena med ett gäng a-lagare till fans. Uttrycket kasta pärlor till svin passar verkligen på att ge dem en ny arena:)

På tal om hur dålig domaren var. Borde inte Sundin ha blivit utvisad? Han hade ett gult kort och skulle ha haft ett för sin filmning.

Hoppas att ÖSK redan nu accepterar att de har gjort en felrekrytering med NIlsson och börjar scouta en ny central mittfältare. Han har ingen känslig passningsfot (som vissa påstår), han slår bort lika många bollar som alla andra. Han är även långsam och vinner lite boll. Fortsätt spela Nkilil i mitten, han var inte jättebra idag men med lite träning så tror jag kommer göra ett bättre jobb än Nilsson.

Kalle var inte bra heller, men Astvalds inhopp var minst lika dåligt. Dags att ge Ibrahim chansen snart!?

Jag tycker att Peo agerade bra idag, trodde att Wovven var skadad men var ju tydligen på grund av att han var kass som han fick byta.
Örebro D´Artagnan (hoppas på snabbt avancemang)
2013-04-21 20:06
Hög och aggressiv press såg vi också mot Falkenberg. Det raderar ut mittfältet. Möjligt att vi kunnat reda ut det hela om inte Hagge missat.
Örebro ÖSK-Boldt
2013-04-21 19:33
Jäkligt tråkigt o skumt att Kalle haft en stillastående form ett bra tag nu. Hoppas han kan tag i sitt psyke med hjälp av Axen. Han kan bättre liksom hela laget. Tänk o ha en snabb vänsterback. Såg inte ut som Lund är det. Jaja. Uppvaknade och motgång kan hjälpa oss att fatta var vi är. Kom igen Svarvitt!!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Gooey Nutballpuff
2013-04-21 19:17
Får väl sålla in mig i klagokören med mitt inlägg:

En sådan här match hamnar mycket om vem som kan sätta agendan och det lyckades Bajen bäst med. Hög och aggressiv press var väntad med det kändes inte laget berett på. ÖSK anno 2013 vill ha possesion och metodisk arbeta sig uppåt och det tillät inte Hammarby.

Min starka sarkastiska sida vill gärna påminna falangen som ansåg att vi inte behövde försäsongsträna mot starkare lag eftersom alla vi skulle möta skulle stå med 10 man i försvarsboxen.

Två individuella misstag ger Bajen två mål men å andra sidan finns inte matchen man inte gör misstag alls i. Bajen var skoninglösa vid dessa tillfällen och 4-0 hade nästan varit ett mer beskrivande resultat efter första.

I andra får vi mer att säga till om men det är delvis ett resultat av att Bajen slutar pressa och vill spela på resultat och omställningar.

Lagbetyget blir lågt. Tror vi sällan hade mer än två passningar i rad och fruktansvärt korta anfall i första. Lång mellan mittfält och anfall ledde mest till långa chansbollar framåt. Hasani gick inte ned som referenspunkt och låg högt brevid Crespo. Inga trianglar och kyla vid bollerövring

Individuellt betyg så är Kalle lika dålig igen. Haginge gjorde ett grovt misstag som han straffades hårt för. Hasani helt osynlig i första. Wowoah läckte som ett såll.

När det gäller Wowoah brukar han läcka som ett såll tidigt på säsongen men stadgar upp sig ju längre säsongen går. Dock ser Peo, till skillnad mot Sixten, till här och nu och agerar.

Nkili imponerar relativt sett utifrån den nivå han kommer ifrån. Han spelade för fan div III ifjol. Gör en del misstag som mittfältare men reparerar för det mesta.

Jag skrev före säsongen att ÖSK:s akilleshäl är det centrala mittfältet. Tobias visade att jag har rätt. Kruxet är ju att det finns inget att kasta in där som kan ändra karaktären på en match,

Jag vill avsluta med att ge berömmande ord till Crespo för hans oerhörda slit där framme och för Nkili anpassningsförmåga utifrån hans förutsättningar.

Peo & co fick en del att tänka på. Tankar jag hellre hade sett de kunna reda ut på försäsongen
Örebro pamo
2013-04-21 18:59
kan hålla med Valderinho,djävligt naivt bortaspel.sen att Kennedy o co får frisparkar så fort dom tittar mot domaren på hemmaplan är nog inte mycket att göra åt.men sammantaget ändå ingen bra Ösk insats,naivt och taffligt!
Örebro Valderinho
2013-04-21 18:49
Måste säga att domaren var usel idag. Släppte inte fördel när han skulle och blåste konstant fördel för Hammarby. Självklart vill dom ha frisparkar, men att domaren går på det varje gång när dom ramlar lite är ett skämt. Det gula kortet när en bajenspelare hamnar i reklamskyltarna är ett skämt. Och efter det blir ÖSK-spelarna konfuderade var nivån ligger någonstans. Mer energi går åt att klaga på domaren än att fokusera på spelet..

När man spelar så usel fotboll som spelarna gör idag blir man bara förbannad och trött. Hur kan det se ut så på den här nivån. Bolltouchen är ju horribel hos många idag och spelkvalitén likaså. Saied måste ha gjort sin sämsta match någonsin i ÖSK-tröjan. Vann inga dueller, förlorade bollen felvänd och var helt osynlig många stunder av matchen. Sen förstår jag inte hur man kan byta ut Wowoah men inte Haginge isåfall, som gör ett horribelt beslut att inte skicka hem den till målvakt eller ut till inkast, när han vet att man är felvänd, så spela enkelt! Aldrig någonsin ska du dribbla i det läget. Berisha kom in och visar att han är stabilare som mittback än Nkili. Spela Nkili som högerback nästa match. Var Nkili sämre denna match var Haginge usel, både i bollmottagningar och passningar/inlägg.

Sen kan jag inte undgå att klaga på sättet vi kommer till denna match. Vi behöver inte spela något finlir på bortaplan. Och vi ska framförallt inte gynna hemmalaget att spela det dom vill allra mest. Att bortalaget bjuder upp till dans och vill spela fotboll(som vi inte ens gör) utan gång på gång förlorar vi bollen för att vi ligger för långt mellan lagdelarna och spelar stressat. Det är vi som ska kontra på Bajen när dom spelar på mitten. Men då måste man vinna dueller och det gjorde inte en jävel i första halvlek. Bättre i andra. Men likväl var passningkvalitén lika dålig. Spelade bollen bakom istället för framför när vi för en gångs skull vann bollen på mitten. Det är bara att packa ihop och ta med sig att man höjer sig lite till andra. Men det kunde gott och väl blivit 3-0 och fler när Hammarby kontrade sönder oss i andra. Sen förstår jag inte vad Lund gör i detta lag. Sämre fotbollspelare får man leta efter. Långsam som få är han. Oj vad stabbig han är. Sämre än Wikström tillochmed och det säger inte lite.

Dom som kom upp i godkänd nivå är "Crespo" då han vinner dueller längst fram och oroar deras försvar. Hade kvalitén på inspelen varit bättre hade det kunnat sluta annorlunda.

Hasani som är rätt beskedlig, men som vinner flera dueller i andra som ledde fram till reduceringsmålet. Hade inlägget i första varit bättre så hade Hasani kunnat storma in 1-0 målet i första. Men likväl så förtjänar vi inte det tycker jag, då vi spelar så uselt. Lite Sundsvall över matchen idag..

Den tredje och sista som får godkänt är Berisha när han kommer in. Blir en helt annan stadga i försvaret även fast Hammarby kontrar livsfarligt gång på gång så reder Berisha upp det med fina brytningar och klokt hemåtspel. Var uppe och oroade i anfallet men kvalitén saknades för att göra det riktigt farligt.

Jansson tycker jag är den som kommer närmast, men han kändes nervös/stressad idag och som resulterade i 2-0 målet. Istället för att lägga in enkel passning tillbaka till Wikström som fri. Hade dåliga utsparkar som knappt når mittlinjen. Bollen som resulterar i 2-1 målet ska han ha cred för. Kommer ut bra och skär av vinklarna, men blir vid något tillfälle för avvaktande.

Resten kan lära sig hur man spelar fotboll för det här var rent utsagt underkänt!
Benny Böckling
2013-04-21 18:45
Ojojoj... Hur många frisparkar hade ÖSK idag? 25?? I vilket fall så var det inte en jävla frispark som blev farlig, patetiskt dåliga idag... Bland dem sämre idag var ju också Saeid, inte många rätt från den lille karln idag... Nä, rättvis seger för Bajen även om det svider när ÖSK inte bjuder upp till match... Jo förresten, startar Kalle Holmberg nästa match då jävlar byter jag lag till Kumla.
Örebro pamo
2013-04-21 18:42
förutom att Patrik o Oskar gjorde varsitt juniorlagsmisstag vid målen var hammarby det bättre laget och borde ändå vunnit med 3-4 mål.men det är bara o bita ihop o komma igen!
Örebro smguld
2013-04-21 18:29
Bajen vann rättvist. De borde vunnit med minst 3-1. De var taggade på ett sätt de inte visat tidigare och fick ett fysiskt och psykologiskt övertag redan från början. Undrar vilka i ÖSK som i sådant läge kan ta tag i spelet och lagkamraterna så att alla lyfter sig? I en sådan här match märks det tydligt att 3 av 4 försvarsspelare är långsamma. En motståndare som är kvick i stegen springer lätt förbi dem. Som jag och andra tidigare skrivit om är det innermittfältet vi har störst anledning att vara oroade över. Har under flera år vant mig vid att ÖSK spelar en trevlig och offensiv fotboll med 4-3-3 och har fortfarande svårt för 4-4-2. Å andra sidan var ju första halvlek mot Sundsvall sist mycket bra... Tror för övrigt att det är stor skillnad för ÖSK att spela på konstgräs med det snabba spel det innebär, och att spela på naturgräs. Kan tänka mig att ÖSK spelar ut Bajen på hemmaplan.
Örebro ÖSK-Boldt
2013-04-21 18:25
Amen.
Örebro Svartvit sen barnsben !
2013-04-21 18:21
Idag förstod jag mig inte på de byten som gjordes, inte minst timingmässigt. Med facit i hand kan man ju tycka att Pettan borde fått några minuter i dagens match - men han kanske varit iskall på träningarna? Tyckte dock Hasani kändes närapå iskall i 90 minuter idag, så ett byte där hade varit intressant. Dock alltid lätt att vara efterklok. Man får väl ändå säga att Bajen borta är en av de matcher som kanske inte svider MEST när vi förlorar. Nu skakar vi av oss det här och laddar om!!!
Örebro Ståplats är bäst
2013-04-21 18:19
Tycker inte andra halvlek var speciellt bra heller trots Crespos mål,det kladdas för mycket med boll och tempot är på tok för dåligt...tycker inte det är någon spelare som sticker ut idag.Kan bli klurigt att ta ut bäste ÖSKare i dagens match...
Örebro kenya
2013-04-21 18:15
Är för dåligt. Första halvlek orkar jag inte ens ta upp, men att man mot ett stressat Hammarby i desperat behov av poäng inte lyckas skapa en enda målchans efter reduceringen är illa. Detta trots flera fasta situationer i ok lägen.

Även om andra halvlek såg bättre ut var vi verkligen inte värda poäng. Vi gjorde en Sundsvall från förra veckan helt enkelt. Varken mer eller mindre. Utspelade i första, tar kommandot i andra när motståndaren "slappnar av".

Örebro casse
2013-04-21 18:12
På tok för dåligt mittfältsspel i denna match. Vi har ingen som kan göra det lilla extra där det behövs som mest, tyvärr..
Örebro ÖSK-Boldt
2013-04-21 18:11
Onödigt. Vi borde vara bättre. Skit o pannkaka. Bara o glömma.
Örebro ÖSK-Boldt
2013-04-21 18:09
O domaren tillåter det.
Örebro ÖSK-Boldt
2013-04-21 18:08
Maaaaskaaaa...
Örebro ÖSK-Boldt
2013-04-21 18:05
Sundin. Ett svin.
Örebro ÖSK-Boldt
2013-04-21 18:00
Ta bort från plan då!!!
Örebro kenya
2013-04-21 17:57
Frisparkarna måste bli bättre, Vi har ingen Kennedy men med så mkt folk i straffområdet måste vi kunna skapa någon chans iaf.
2013-04-21 17:55
C:a kvarten kvar - det här är INTE omöjligt att vända på!
2013-04-21 17:54
Yes!!!!!!!!
Örebro ÖSK-Boldt
2013-04-21 17:54
JAAAAAA. NU JÄVLAR!!!!
Örebro Bastard on Parade
2013-04-21 17:53
Sundin borde ha blivit utvisad efter den där pinsamma filmningen!
Örebro ÖSK-Boldt
2013-04-21 17:51
Starkt Crespo. Mer sånt. Blås där domarn då!!
Örebro ÖSK-Boldt
2013-04-21 17:44
Gör ett nu så blir det nerv. KOM IGEN SVARTVITT. Astvald pånyttfödd.
Annons: