/fotboll/osk/forum/207.aspx/fotboll/osk/forum/207.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro jp (fd jpsvartvitt)
2017-04-24 20:46
Där vände Malmö...
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Alltid Örebro
2017-04-24 20:43
@Sunnanlid (2017):
2-2 nu... när DIF spelar defensivt (Malmö äger "spelet") så är alla imponerade. När ÖSK gör det har de inge eget spel. DIF har dock bättre spelare (imponerad av Engvall) och kan straffa Malmö bättre. Blir en annan match när DIF måste styra spelet mot oss. DIF hemma har väll aldrig varit en favorit... vi har nog tagit mer poäng borta mot dem än hemma på sistånde. Men nu ska vi inte va negativa, gnälla kan vi göra vid dn eventuell förlust ;)
Örebro Sunnanlid (2017)
2017-04-24 20:29
Djurgården i ledning borta mot MFF. Blir väl hemmaförlust mot dem för sjätte året i rad eller vad det är nu igen.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-24 19:57
@Brandao:
Det är sant, men de tenderar ändå att sjunka med tiden pga olika anledningar (tunnare spelartrupper, de andra lagen slutar underskatta dem å lär sig hur de spelar samt att spelarna förlorar det där lilla extra de haft att ge i början av Allsvenskan när motgångarna börjar komma). Så länge de inte tar poäng mot ÖSK tycker jag det är bra att de plockar poäng mot andra lag då jag känner mig säker på att vi hamnar före dem i det långa loppet om vi tar en topp 6 placering. Och det där med eget spel... ett lag som har en utstuderad matchplan som går ut på att försvara sog och kontra har lika mycket eget spel som ett lag som är spelskickligt.... det handlar ju om taktik och förutsättningar samt att göra det som passar bäst för sitt lag. Att många nykomlingar valt att spela tråkigt och defensivt beror ju på att de ej haft kapacitet att spela på nått annat sätt. AFC spelar "roligt"... de kommer med stor sanolikhet åka ur. Förövrigt fick just DIF (Engvall) en straff som var minst lika billig som Igbos i första matchen.
Örebro Brandao
2017-04-24 19:46
Det som skiljer Sirus mot vanliga nykomlingar är att dom har ett eget spel. Dom är väldigt skickliga med bollen. Dessutom en av dom bästa mittfältarna i Sarfo.

Roligt med lag som Sirus, Jönköping och Östersund som har tränare med noll respekt för motståndarlaget, dom gör sin grej.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-24 19:38
Sirius går som tåget nu... Kalmar sjunker djupare. Tänker inte spekulera i Sirius då nykomlingar tenderar att kunna starta bra för att sedan falla ihop... men ur åker de inte. Kalmar har jag tippat i botten hela tiden... men att de skulle vara så här dåliga trodde jag inte. Tänker sticka ut hakan och säga att Kalmar åker ur i år... tror faktiskt de och AFC (som ändå kommer ta några tyngre skalper) kommer att bli avhängda redan till sommaren.
Örebro Restalundsv
2017-04-24 15:35
Jag bryr mig inte om hur vi spelar eller vilka som spelar så länge vi får poäng. Mot ÖFK gjorde vi en klockren insats. Men mot Ellos så borde vi inte backat hem så mycket så de fick göra det de var bäst på nämligen att anfalla. Man märkte att när vi väl vågade smälla på, spela och pressa dem högre upp i banan fick de problem. Nu brukar häcken vara starkast framåt även om de inte visat det detta år. Jag skulle vilja se ÖSK köra aggressivt, spec på hemmaplan mot Häcken.
Örebro pemo
2017-04-24 14:50
Alltid Örebro // Jag ger dig rätt till 90%. Men ett lag som bara "parkerar bussen" får knappast några nya fans. Jag ser alla ÖSK:s matcher i allsvenskan på plats eller TV. Dessutom följer jag lite andra lag via TV. Men jag väljer Östersund - Göteborg framför Bajen-GIF, då jag vill se fotboll spelas. Kanske inte IFK, men ÖFK försökte i alla fall.

Lika med valet att se Häcken - Peking istället för att åka fyra mil till E-tuna och se HBK.

Men du har helt rätt i , att jag som ÖSK:are föredrar poäng framför "klacksparkar" när det gäller mitt lag. Men jag har ibland tre platser till i bilen och försöker få med några marginalbesökare.
Det går bara om det är varmt och skönt, samt ett topplag på besök.

Utgår jag från Häckens match i går, så blir det väl till att parkera bussen.
Örebro Brunnsborrare Stig-Arne Tjäle
2017-04-24 14:42
Ja, AIK har ju åkt på två förluster. Dax att låta något huvud rulla. Norling går ju inte så vi tar....hm...eh....VD:n!
Örebro Grohl
2017-04-24 14:00
Av det jag såg av Plessis mot AFC så är jag inte säker på att jag vill se han med mycket boll än så länge. Tycker Mårtensson kan få en till chans men sen är det dags för Rogic!

Problemet som jag (och alla andra här inne verkar det som) ser det är att vårat spelsystem skulle behöva 12 man på planen för att funka bra.

Örebro Alltid Örebro
2017-04-24 13:54
@Brandao:
Pröva lira Plessis istället för Mårtensson på mitten en match, han är antagligen lika vass som RÅP på huvet och i kampmomenten men bättre i spelet... RÅP var om vi ska vara helt ärliga riktigt fyrkantig och slog bort/tappade många bollar... var nog den spelare jag svor mest över förra året efter Logi och Ring.
Örebro Brandao
2017-04-24 13:48
@Benny Böckling:

Vi saknar väl inte Astrit heller som han var i höstas? Likt förbannat skulle han lätt gå in i det här laget...

Mårtensson gör ingen glad.
Örebro Alltid Örebro
2017-04-24 13:37
Två saker som ofta tas upp här som jag gar några funderingar kring.... Det första är att många tycks blanda ihop bra spel med trevlig fotboll och dåligt spel med tråkig fotboll. Jag tycker ÖSK har spelat bra men tråkigt mot bland annat Östersund och vissa delar av båda matcherna mot J-Södra och AFC. Jag tror ärligt inte Axen och ÖSK har någon ambition att spela fin fotboll till en början då de (oavsett vad vi tycker) inte anser att truppen är ihopspelt, man prioriterar helt enkelt poängen och där kan vi ju med facit i hand se att det gått helt ok en så länge. Om vårat eget spel inte är satt så pass bra att vi kan vinna över Häcken med det så vill jag att Axen parkerar bussen å lirar som mot Östersund, för mig är poängen värd mer än att matchen är "underhållande" i nuläget. Den andra saken hag funderat på är hur många, i min mening, överdriver kopplingen fint spel med antalet besökare. Visst finns det fotbollsintresserade som ej vill gå på matcherna om inte ÖSK äger spelet och lirar snyggt, men jag tror ärligt poängskörden och tabellplaceringen spelar större roll när marginalsupportrarna (och de är många) väljer om de ska gå och titta. Sen ska man ju inte glömma att motstånd och framför allt väder antagligen utgör den största skillnaden i antalet besökare. Med det sagt, vi ligger efter 4 omgångar 3a... vinner vi mot Häcken håller vi ett snitt som på sikt ger oss 60 poäng i ligan. Vi har än så länge inte mött Malmö, men vi har mött 3 lag tippade för övre halvan slternativt topp 5 i Elfsborg, Östersund och Häcken (när den är spelad). Tycker att att många generellt är lite väl negativa. Det spelar ingen roll om Häcken gjorde en bra första halvlek mot Peking, de förlorade så det hade ingen betydelse överhuvud taget. Vi har mer poäng än Häcken än så länge och har därför, enligt mig, presterat bättre än dem än så länge. Vi ska vinna hemma mot Häcken, bryr mig inte hur men de har inte varit så bra att vi ska nöjja oss med mindre än 3 poäng.
Örebro pemo
2017-04-24 13:31
Ja, RÅP:s spelstil saknas verkligen i dagens ÖSK. Visst täljer väl både Rogic och Mårtensson på motståndarna, men inte med samma kraft. Dessutom saknas hans huvudspel, tycker jag.

Sen lite off topic, men att Hellsingborg åkte ur är väl inte så konstigt.
Bojanic startar inte i ÖFK , Hallenius är väl inte förstavalet i Sundsvall , Jordan sliter bänk i Holland. Det är väl bara Johan som får speltid hos oss. Utan att på något vis dominera.
Eller så var det Henke som inte va rätt.

Samma uppställning mot BKH?
Det påstås ju att Axén har svårt att ta ut laget, då alla är friska och på tå. Med tanke på resultatet senast kanske de som var bänkspelare kan få bevisa att de ska vara med från start.
Hagges vänsterfot
2017-04-24 13:04
@Brandao:

Nja
Örebro Benny Böckling
2017-04-24 12:58
@Brandao:

Det märkte jag inte av i höstas
Örebro Brandao
2017-04-24 12:28
RÅP var sjukt viktig för ÖSK, han saknas verkligen på mittfältet..
Örebro pemo
2017-04-24 12:15
Ska försöka hålla mig kort.
Tänkte titta på Ellosmatchen i efterhand, men tröttnade redan i halvtid.
Någon frågade om vi hade spelat bra någon match ännu. Svårt att svara på, men med det vi presterat so far, lockar knappast ner några nya till vallen. Tror på max 5000 mot Häcken.

Jag skrev ju tidigare om mina funderingar om Axén och hans taktik/filosofi, och om han verkligen är rätt man att leda ÖSK.

Det jag inte vet är ju om han har fått direktiv från styrelsen hur han ska göra eller om det är efter eget huvud. Behandlingen av de yngre i truppen är fortfarande min käpphäst. Varför får inga spelare ( egna i alla fall ) under 20 chansen?

Visst, Bark är bara 16 -17 , men andra klubbar kan ju faktiskt ge talanger speltid. Varför inte slänga in honom på topp när det är 20 kvar? Han gör ju inte sämre ifrån sig än de som som har spelat där nu.

Samma sak på backfronten. Hur länge ska Brorsson vara en talang utan att få visa det? Nä, köp in en otränad fransman i stället. ....

Nu verkar ju allsvenskan rätt jämn. Ev drar MFF i från i kväll, så jag ska väl inte klaga allt för mycket på poängskörden. Men den där riktiga glädjen i att få se sitt favvo-lag spela infinner sig inte ännu.

Axén bestämmer och vet naturligtvis vilka som ska spela då han ser dem i träning varje dag. Samma sak sa ja om Sixten, när han också hade ( i mitt tycke ) konstiga uttagningar.

Vad ska då egentligen hända med mitt kära ÖSK för att jag åter ska finna glädjen? Ja, just nu ser ju inte spelartruppen ut att sprida så mycket glädje. Vaför?
Jo, det saknas någon riktig ledare som kan styra och har respekt med sig.

Astrit hade sina fel och brister, men utstrålade i alla fall något på planen.
Vad har vi nu?
En målvakt som inte hämtat sig riktigt från skadan.
En backlinje, där den enda som vill är Ring, men ännu inte har statusen.
Mittfältet? Nordin försöker, men har tappat lite mot förra året och favoriten Mårtensson har ännu inte visat varför han har spelat i Holland.

Ayaz kör ner huvudet och springer, Omoh dribblar och ler. Besara ser ut att längta till Söderstadion och Kennedy ramlar.

Ja, f´låt, men det sista är en besviken mans raljerande. De gör säkert så gott de kan, men verkar tagna av stundens allvar.

Så just nu har jag ingen större förhoppning att ta poäng mot Häcken.
Almebäck får väl ta ner Crespo, men vem ska ta den lille snabbe Mohammed ( ursäkta att jag inte har hela namnet )

Till slut, ( det blev långt ändå ) önskar jag verkligen att ÖSK går ut och visar att Behrn är vår hemmaplan och det är där vi bestämmer.

Örebro BK Fåfängan
2017-04-24 11:26
@Sunnanlid (2013):

Axén har hintat om att det absolut är möjligt med förlängning av lånet. Mest med motiveringen att även om Naah gör det väldigt bra är det inte troligt att han går rätt in i Citys A-trupp och att han gynnas av att få spela, oavsett var.
Örebro Benny Böckling
2017-04-24 10:49
Känns väldigt ovisst och öppet inför Häcken matchen. Kan verkligen sluta hur som helst.

Krävs i vilket fall ett försvarsspel likt det mot Östersund om vi ska ha chans på tre poäng. Förhoppningsvis faller vi inte lika lågt med backlinjen igen bara.

Dags för Plessis att börja spelas in på allvar nu också.
Örebro Sunnanlid (2013)
2017-04-24 10:43
@Hagge till landslaget:

Östersund som sagt, fast den var ju lite speciell. Men i de vi velat spela vårt eget spel har det inte sett imponerande ut. Men med Besara längre ner och med Sema tillbaka ser det ljust ut. Särskilt med Naah som ser enormt spännande ut. Hoppas vi utnyttjar honom den tid han är här. Hur ser det ut där förresten. Finns det möjlighet till förlängning av lånet?
Örebro Brandao
2017-04-24 10:38
Jag orkar inte med en match till där vi ska parkera bussen, på hemmaplan ska vi visa vilka som bestämmer, oavsett lag i Allsvenskan!

Gå ut med ett rent 4-4-2 mot Häcken och smäll på Farnerud några gånger så ska vi fan vinna den där matchen.

Men har vi för stor respekt och börjar passivt med enbart försvarsspel kan det bli ytterligare en förlust!
Örebro Aspen.
2017-04-24 10:17
Axen har säkert köpt parkeringsbiljett vid eget straffområde för bussen
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Vinnartradition
2017-04-24 10:07
Måndagen den 1 maj spelar ÖSK på bortaplan mot Malmö FF. Då första maj är en röd dag ska vi ta tillfälle i akt att vara många som gör resan till Skåne.

Avresa sker från Eyravallens Nordvästra hörn kl. 08.30 och hemresa så snart tre svartvita poäng är inkasserade. Priset på resan är satt till 350 kr för medlemmar och 450 kr för de som inte är det (medlemskap ingår då i priset).

Resan köps på länktipset.

I och med att matchen spelas kl. 15.00 är detta en ypperlig möjlighet att göra en dagsutflykt till Malmö utan att den egna dygnsrytmen påverkas i någon större utsträckning

För er som inte har möjlighet att åka på resan men som ändå vill bidra till att ÖSK har ett bra stöd på plats är det möjligt att swisha valfritt bidrag till 1231225473. Pengarna vi får in är öronmärkta för resan till Malmö och kommer att gå till att subventionera kostnaden för våra allra trognaste supportrar.

STÖD ÖSK PÅ PLATS I MALMÖ!
Örebro Snö
2017-04-24 10:06
@Per Ohlsjö, såg du överhuvudtaget matchen:)

"Och döda matchen skulle man göra när man till slut fick en straff som Lundevall förvaltade via stolpen och in. "

Oscar räddar nästan, bollen styrs in i målet, LÅNGT TILL STOLPARNA:)
Hagges vänsterfot
2017-04-24 09:14
@Hagge till landslaget:

Östersund var bra, framförallt taktiskt. Vi hade väldigt bra kontroll på Östersund.
Annars? Nä
Örebro Brandao
2017-04-24 09:03
Jag tyckte Häcken var riktigt jävla bra första Halvlek mot Norrköping. Den nivån har vi inte varit i närheten av än.
AIK Saywee
2017-04-24 08:48
Hagge ... Nja, men vi verkar spela allt bättre, vad tiden lider. Många nya är snart inskolade. Fast många lag har stundtals spelat bra och stundtals dåligt. Lite random och knepiga odds. Det kommer att bli riktigt spännande i år, är min gissning.
AIK Saywee
2017-04-24 08:43
Riktigt kul och spännande inledning på AS 2017 där alla kan slå alla och att MFF kanske inte är klara för guld i augusti :) Gillar spänningen till sista match, nästan allt kan hända? Om DIF och KFF vinner i kväll är det bara tre (3) poäng mellan 1:a och 15:e plats, dvs en match. Det tar emot lite, men varför inte ... Heja Djurgår'n
Örebro Hagge till landslaget
2017-04-24 08:43
Tycker någon här att vi har spelat bra någon match under säsongen?
Annons: