/fotboll/osk/forum/2052.aspx/fotboll/osk/forum/2052.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (#tillsammanstillbaka)
2013-05-07 22:09
Skickade ett mejl till Wärlegård och Jan Karlsson och endast Wärlegård har svarat. Men han sa att det var cirka 3000 platser på västra. Måste vara ett informativt fel bara..
Örebro Kardinalen
2013-05-07 22:06
Jag ska väl förtydliga det att jag var inne på ÖSK:s "Behrn Arena-sida" häromdagen i samband med en pratstund med en arbetskollega om just ÖSK och publiksiffror. Har därför mycket gott minne och vetskap om att publiksiffran på Västra Stå då var angiven till 3.029.
Örebro Uppstuds
2013-05-07 22:02
Kardinalen, dagens forumhjälte!
Örebro Telle
2013-05-07 22:00
Uppstuds 20:24 //

Snyggt grepp... :) Och en bra påminnelse om att vi som skriver här verkar ha alldeles för mycket fritid ibland... ;)

Här på forumet har vi ändå en lyx som deltagarna i en tv-sänd partiledardebatt saknar - vi kan själva välja vilka frågor eller ämnen vi vill kommentera eller inte. Så jag håller fast vid min ursprungliga poäng:

Stör man sig på någons inlägg här behöver man inte nödvändigtvis lägga hälften av sin vakna tid på att tracka den enskilde skribenten, utan man kan också välja att bara ignorera honom eller henne - det gör klimatet här inne betydligt trevligare för alla.

Men, men... Eftersom de inblandade själva verkar ha släppt saken, så föreslår jag att vi gör det samma nu... :)
Örebro Kardinalen
2013-05-07 21:59
Den enda anledningen jag kan se till att man vill begränsa platserna på Västra Stå redan nu i maj månad, är att man på så sätt uppfyller arenakraven för att minst 10 procent av platserna ska dedikeras till bortasupportrar. (Vilket är ett arenakrav som gäller för Superettan 2013). Så som det var ända fram till igår, så "bröt" ÖSK mot arenakraven kring detta. Fast, detta hade man kunnat åtgärda i och med att ta bort sittplatser dedikerade för bortasupportrar och omvandla dessa till ståplats. Helt enkelt ta bort de röda stolarna på Östra Nedre. På så sätt få in fler bortasupportrar och därigenom, lustigt nog, också kunna tillåta fler (läs 3.029 ståsugna) hemmasupportrar....;) This is groovy shit!!!
Örebro Leper
2013-05-07 21:57
Kardinalen//

Vad tror du är anledningen till att ÖSK/Eva Palmer går ut med denna information?
Örebro Kardinalen
2013-05-07 21:44
@Pete Zahut:
Nej. Det var ett raljerande kring det faktum att det idag enligt ÖSK:s sätt att se på det är: 1) ett kraftigt, 44-procentigt underutnyttjande av Västra Stå från och med idag under resten av denna säsong. Varför har klubben beslutat det? Vill man styra besökarna till sittplats och därigenom dra in mer kosing? 2) Jag kommer nu på måndag stå tillsammans med 1.678 av mina ÖSK-vänner på Västra Stå och göra allt annat än att trängas trots att den officiella statistiken säger att det är slutsålt på biljetter till Västra stå? Varför införa denna begränsning redan nu, det är först i november vi ska uppfylla dessa löljiga arenakrav. Och det endast om vi de facto är en allsvenska klubb så dags. Om vi inte tar klivet upp så blir det samma visa också i nästa års derby mot Degerfors, dvs en massa människor som vill ha ståplats men får veta att det är fullsatt. Sedan ser dom matchen på dumburken och tittar storögt på den förvånansvärt tunnsådda Västra Stå....
Örebro Leper
2013-05-07 21:42
Och angående Djurgården-Mjällby så kallar Aftonbladet det för "Päronskandalen" och "Fruktskandalen" och att domen är "Ett slag i ansiktet på svensk fotboll".
Örebro Bastard on Parade
2013-05-07 21:42
Den 1 februari 2013 fanns följande information på hemsidan:
Kapacitet: 12.674
Norra: 4.223
Södra: 3.032 sittplatser
Västra: 3.029 ståplatser
Östra: 1 100 ståplats och 1290 sittplatser

Om man klickar på fliken för Västra står det fortfarande att kapaciteten är 3000 stående. Jag förstår inte riktigt varför ÖSK redan nu vill begränsa kapaciteten på arenan.
Örebro Pete Zahut
2013-05-07 21:28
@Kardinalen:
Menar du att ÖSK skulle manipulera kassasystemen och databasen på servrarna och "radera" X-tusen sålda biljetter i efterhand för att dölja dem utanför bokföringen? Majoriteten av biljetterna betalas med kort och en stor del är abonnemang. En annan stor del säljs via Örebrokompaniet. Även om det kommer många och köper biljett i lucka måste de få en biljett i handen från systemet som kan användas i scanningen i korsen.
Örebro Leper
2013-05-07 21:27
@Kardinalen:

Detta låter mycket märkligt! Om Eva Palmer är ansvarig för dessa frågor borde hon väl ha mer koll än så?
Örebro Kardinalen
2013-05-07 21:23
@DaSa:
Självklart. Om vi tar in max 1.679 personer på Västra Stå så finns det inget fusk. Jag "ogillar" dock det faktum att ÖSK säger till NA idag att maxkapaciteten på Behrn Arena varit 11.324 personer de senaste två åren. Vilket innebär, enligt ÖSK:s sätt att räkna, maxkapaciteten på Västra Stå varit underutnyttjad. Vad menar hon? Och som en följd av det, drar jag mina egna (konspirations)teorier kring vad som står på....
Örebro Kardinalen
2013-05-07 21:18
Och hur låter dina konspirationsteorier?// Svar: - Att ÖSK i god tid ett halvår innan (det vill säga från och med just idag) de nya kraven på max 20 procent ståplatser träder i kraft, officiellt men indirekt i skriftlig form redovisar att man uppfyller ett av arenakravets viktigaste kriterier. ÖSK siktar på att bli en allsvensk klubb men är verkligen inte det ännu, varför skulle klubben officiellt redan nu i maj månad, med ett halvår kvar, vilja nedgradera publikkapaciteten med 44 procent på Västra Stå när man inte behöver det? Det är först i november 2013, och e-n-d-a-s-t om vi då är en allsvensk klubb, som man behöver rätta sig efter detta krav. Känns som att ÖSK arbetar upp någon form av "täckmantel"...;) - Varför säger marknadschefen Eva Palmér till NA idag att arenan har haft en publikkapacitet de senaste två åren på 11.324 åskådare, när det uppenbarligen inte stämmer? I dessa 11.324 åskådare ingår det att Västra Stå tar in 1.679 personer. Från 2011 och framåt har det varit två tillfällen då det varit 10.000 åskådare eller mer på Behrn Arena (Syrianska och Helsingborg, båda 2011). Jag var på plats på Västra Stå båda gångerna. Det var ju inte absolut knökfullt, men näst intill. Det var definitivt långt fler än 1.679 personer jag stod där och trängdes med....;) Har inte marknadschefen koll på detta? Är hon nyanställd? Om inte, känns det som ett välplanerat beställningsjobb att pumpa ut information i media som ska säkerställa fakta som aldrig har existerat. - Vad jag vill ha sagt är att ÖSK nästa säsong i Allsvenskan, kommer redovisa 1.679/11.324 åskådare som fullsatt, men i själva verket plocka in mer än denna löljligt konstruerade "maxkapacitet" på Västra Stå. Å så som en bonus kunna lägga de extra stålarna i egen ficka långt ifrån skattmasens otrygga famn.... Där har du mina härliga konspirationsteorier :)
AIK Saywee
2013-05-07 21:17
pemo, tro mig, skiten växer även bland landsortsklubbana, vars fanatiker vill ta efter de "stora". Problemen finns närmare än vi tror och att blunda för dessa och bara titta på andra känns inte bra om vi tidigt skall bekämpa sabb i vår egen närhet.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-05-07 21:03
Som supporter stöder man sitt lag efter bästa förmåga. Brottslighet och liknande betalar vi skatt för att snutarna med flera skall jobba med. De skyldiga skall straffas, inga andra!
Örebro pemo
2013-05-07 20:58
Nu är ju inte det här Djurgårdens forum, men jag tycker att Stockholmsfansen någon gång måste ta sitt ansvar och peka ut förövrarna. jag är helt övertygad om att FAN-TV 08-Stockholm kommer att skylla allt på förbundet och domarna. Att supportrarna själva skulle påta sig något ansvar är för dem uteslutet.

Och Nej, dylika situationer uppkommer inte i Gefle, Åtvid, Elfsborg , Norrköping, Mjällby , Häcken, BP eller Halmstad. DEt är halva Allsvenskan..
Bara hos de "upphöjda" dvs de som ser sig själva som för mer i allsvanskan har fans som gör detta. Kom ihåg att MFF en gång ville förminska allsvenskan till 10 lag och tre möten, då de ansåg vissa lag inte tillräkligt fina.

Hade det funits någon rättvisa i matchen, så skulle naturligtvis hela den läktaren där påronet kom ifrån utrymts och matchen spelats klart. kanske t.o.m. inför tomma läktare. Då först kanske vi får stopp på dumheterna.

Sen finns det alltid rötägg i de flesta klubbar ( undtag BP kanske ) men det är fortfarande 08:orna och Skäne som utmärker sig mest.

Slutligen kan man ibland jämföra de "fina" fansen i 08 med "djurens vänner" De tar aldrig avstånd från de somsläååer ut minkarna, trots att det är olagligt, utan glider alltid på frågorna. Samma med de goda fansens avsaknad av avståndstagande från de fega grisiga fansen som aldrig är så tuffa att de törs stå för sina handlingar. Som de där fånen i AIK som står med masker på sig i Borås. Där skulle aldrig matchen blåst igång förrän de hade "avmaskats"

Men nu skall jag konsentrera mig på ÖSK - Degen. Där finns det väl bara snälla fina fans?

Örebro DaSa
2013-05-07 20:56
Kardinalen/ Men det är väl inte fusk?! Däremot är det synd då vi kommer att få in mindre i publikintäkter (om det skulle ha blivit mer än 11 324 åskådare).

Ang. Jansson så rekar väl AIK marknaden. Ryktas ju även om Nurme. Tror inte att det blir ngt om de inte hostar upp rejält med cash. Hur går det för Rinne i år? Har han fortsatt att utvecklas?
Örebro Leper
2013-05-07 20:50
@Kardinalen:

Och hur låter dina konspirationsteorier?
Örebro Kardinalen
2013-05-07 20:47
@Uppstuds:

Det jag tog upp nedan i mitt inlägg var ju bara ett urval av alla kriterier i arenakravet som ska uppfyllas, men som var intressantast för just ÖSK i dagsläget.

Har märkligt nog i mitt läsande av regelverksdokument på fogis.se (har ju inte läst riktigt allt), inte hittat krav på minsta antal sittplatser för 2013, men för 2014 gäller i alla fall följande:

Allsvenskan: minst 3.000 sittplatser under tak.
Superettan: minst 1.000 sittplatser under tak.

- Vilket innebär att Degerfors med sina 800 sittplatser under tak, måste begära dispens om de ska få spela i Superettan nästa säsong. (Kanske att samma etttusen sittplatser gäller redan denna säsong, det vet jag inte).

- Vilket innebär att Degerfors, om man lyckas ta sig till Allsvenskan till nästa säsong, måste begära en "super-duper-dispens" för de 2.200 sittplatser under tak som man då saknar....

- Har inte varit på särskilt många av årets Superettan-arenor, (fyra stycken bara) men kan tänka mig att lag som Falkenberg, Degerfors, Ängelholm, J-Södra, Brage, Ljungskile, Värnamo, Brage har svårt(?) att komma upp i 1.000 sittplatser under tak. Dessutom ska ju stolarna vara godkända, av en speciell typ.
Örebro Leper
2013-05-07 20:31
Kardinalen//

Mycket intressant! Imponerad av det jobb du lagt ner.
Örebro Kardinalen
2013-05-07 20:30
@widemarsh:

Precis. Det är ju det som gör det så mysko. Och som gör att mina konspirationsterorier tar fart....
Örebro Uppstuds
2013-05-07 20:24
Telle// Bytte ut en del i ditt inlägg, bytte K till Löfvén, S till Reinfeldt, läsa till lyssna och scrolla till "hålla för öronen och säga 'aaahaaah'" och kanske nåt mer och ditt inlägg blev både märkligt och roligt: "Om partiledare Löfvén väljer att lyssna till partiledare Reinfeldts samtliga debattinlägg i hopp om att hitta ett 'guldägg', trots att Löfvén tycker att Reinfeldt håller alldeles för många monologer som handlar om alldeles för ointressanta saker, så har Löfvén gjort ett eget val. Han har då själv tagit beslutet att lägga tiden och energin på att lyssna till inläggen, trots att han inte gillar Reinfeldts sätt att argumentera och därför förväntar sig att de flesta av dem kommer att vara dåliga och ointressanta. Då har Löfvén ingen som helst rätt att kräva att inläggen ska vara hållna just så som Löfvén vill. - Man kan helt enkelt inte välja att lyssna till någons inlägg, och sen i efterhand anklaga talaren för att man själv valde att lyssna till det - då har man gjort en filosofisk kullerbytta, so to speak. Om Löfvén skulle välja att hålla för öronen och oavbrutet säga "aaahaaah" under Reinfeldts inlägg, istället för att lyssna till samtliga och sen tillägna en hel del av sina egna inlägg med att i raljerande ton anmärka på allt Reinfeldt sagt, skulle det kanske vara fördomsfullt på sitt sätt, men det skulle i varje fall vara ett sätt att visa vanlig hyfs." :-D
Örebro Pete Zahut
2013-05-07 20:13
"En fotbollsklubbs sportsliga framgångar beror på storleken av talang som man har i truppen i relation till sina motståndare i ligan"

-O.H
Örebro Pete Zahut
2013-05-07 20:12
Hur duktig är (var) din allsvenska klubb på ekonomi? Åren 2009-2012 analyseras och därför är ÖSK med. Från O.H
Örebro Telle
2013-05-07 20:03
@Uppstuds:

Menar inte att älta vidare om något som de berörda personerna själva redan verkar ha släppt för tillfället, men för att svara filosofiskt på din filosofiska fråga:

Om medlem K väljer att läsa alla medlem S samtliga inlägg i hopp om att hitta ett "guldägg", trots att K tycker att S skriver alldeles för många inlägg som handlar om alldeles för ointressanta saker, så har K gjort ett eget val.

Han/hon har då själv tagit beslutet att lägga tiden och energin på att läsa inläggen, trots att han/hon inte gillar S sätt att skriva och därför förväntar sig att de flesta av dem kommer att vara dåliga och ointressanta. Då har K ingen som helst rätt att kräva att inläggen ska vara skrivna just så som K vill.
- Man kan helt enkelt inte välja att läsa någons inlägg, och sen i efterhand anklaga skribenten för att man själv valde att läsa det - då har man gjort en filosofisk kullerbytta, so to speak.

Om K skulle välja att scrolla förbi S inlägg, istället för att läsa samtliga och sen tillägna en hel del av sina egna inlägg med att i raljerande ton anmärka på allt S skriver, skulle det kanske vara fördomsfullt på sitt sätt, men det skulle i varje fall vara ett sätt att visa vanlig hyfs.

Observera att det som vanligt inte är personerna i filmen som har skrivit brevet... ;)
Örebro Conjuration
2013-05-07 20:02
Östersund har bättre publiksnitt hemma än oss. I.o.m. det senaste göteborgsderbyt så ligger vi på plats #4 i superettans publikliga.

Däremot börjar 3 av de 4 bästa klubbarna i publiktoppen på samma bokstav, Ö. Örgryte, Östersund & Örebro. Hammarby leder (vem trodde något annat).

Östersund blir förmodligen årets överraskningslag.
Örebro widemarsh
2013-05-07 20:02
Fast i årets superetta finns ju ingen regel som hindrar att man har fler än 20%ståplatser, så förstår inte varför ÖSK ska ändra kapaciteten nu...
Örebro widemarsh
2013-05-07 19:50
Kardinalen// Grym genomgång! Kul att det dyker upp lite läsvärt här emellanåt :)

Är det som du skriver, vilket förefaller troligt, så är det illa. Inte undra på att supportrar runt om i landet arbetat hårt mot ståplatsreduceringen. Den för INGET gott med sig över huvud taget!
AIK Saywee
2013-05-07 19:41
Kardinalen, sjysst arenaguide alltså. Jag menar det verkligen, för du har lagt ned en hel del tid på detta förstår jag. Dessutom fann jag det intressant och har åter börjat läsa dina inlägg. Att jag finner vissa fel är väl OK, men det är inget jag bryr mig om, fel kan alla göra:) Jag tror att jag förstår vad du menar.
AIK Saywee
2013-05-07 19:35
Godzilla, det är inga riktiga djurgårdssupportrar som har sabbat, det är idiotiska fanatiker! Är detta obekvämt att förstå? Alla som sabbat eller åsamkar en klubb böter, poängavdrag eller annat trams ... ... är inga supportrar!!! För så stöder man inte en klubb!!! Support är stöd och de skyldiga skall straffas.
Annons: