/fotboll/osk/forum/2049.aspx/fotboll/osk/forum/2049.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-05-09 10:30
Tack även till dig Uppstuds. Som jag igår klurade över så finns det nog regler som bestämmer maximerat antal?
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Pete Zahut
2013-05-09 10:29
@Saywee:

Nja -- tacka Uppstuds - Det var han som kom med den "riktiga" infon
AIK Saywee
2013-05-09 10:26
Tack förr info PZ. Undrar om talet pi ingår i beräkningarna, för ytan bör ju ses ovanifrån, varifrån vi kanske kan upplevas lite cirkelformade. Det märkliga kan tyckas vara att Västra Stå rymmer exakt 3029 åskådare. Om vi tar bort en korpulent åskådare kan vi ju kanske knö in två smärtare figurer och siffran blir lite "jämnare" dvs 3030. Skitsamma, jag tror på 10.001 i derby't :)
Örebro Pete Zahut
2013-05-09 10:26
@Uppstuds:
Ja 2500 stämmer väl ganska bra ungefärligen. Vet att det finns några regler om jag minns rätt som nämndes efter ombyggnaden till nuvarande Arena. Och det var att man har ett par olika "siffror/tal" som man bestämmer sig för att man skall ha som max på v:a stå beroende på matchtyp. Dvs i vissa matcher kan man tänka sig knökat (ca 3000) medan man i andra sätter taket på t ex 2500 av säkerhetsskäl. Exakt vilka kriterier man använder i denna säkerhetsbedömning vet jag inte riktigt. Kan vara t ex som du säger brandmyndigheten i kombination med väntad "oro" eller risk.
Örebro Uppstuds
2013-05-09 10:20
@Saywee:
Inte lätt det där. Jag har googlat lite, men inte riktigt hittat några definitiva regler. Finns väl främst två faktorer att ta hänsyn till vad jag kan tro: 1) Hur stor plats behöver varje genomsnittlig stående åskådare, på bredden alltså och, 2) Hur ser utrymningsvägarna ut om läktaren snabbt behöver utrymmas. Kan tänka att flera regelverk samverkar. Brandmyndigheten har ett, SvFF ett osv. Jag läste ett "regelverk" vad gäller ishallar och där det för ståplats anges: "Bredden på varje publikplats är ungefär 0,5 m". Låter lite trångt tycker jag, men det beror förstås på hur breda vi är på olika ställen på kroppen. Om t ex 1.000 kroppsbyggare som alla är säg 1.80 ska stå bredvid varandra så blir det nog trångt att klämma in dem på en halvmeter var. Jag vill minnas att Västra läktaren har 30 "nivåer", 30 rader alltså vid ståplats vilket blir 15 rader om man skulle göra om det till sittplats. Tror att Västra är 70 meter bred. 70 x 30 = 2.100. Löpmeter alltså. En hel del går ju bort till "entréhålen", säg 100 meter totalt. Kvar: 2.000 löpmeter. Om varje stående åskådare kräver en halvmeters bredd-utrymme, då skulle 4.000 åskådare rymmas på Västra. Men, det kanske t ex brandmyndigheten inte godkänner? Se länkat dokument, SvFF:s arenakrav. Lustigt nog nämns inget om breddkravet på ståplats, dock anges nogsamt angående urinoar-kravet: "Enligt SvFF:s definition kan en urinoar som är 8 meter lång samtidigt betjäna 10 personer (0,8 meter per person)". 0,8 meter per person där alltså. Om vi skulle använda samma breddkrav på ståplatsläkteren skulle Västra rymma 2.500 stående. Men, kanske behöver vi större "svängrum" framför urinoaren?
Örebro Pete Zahut
2013-05-09 10:12
@Saywee:

Tror det finns ganska färdiga "formler" att använda sig av för att se hur många man kan trycka in på en viss yta inklusive "luft"
AIK Saywee
2013-05-09 09:09
Hur räknar man ståplats ?
Örebro Pete Zahut
2013-05-09 08:43
@smguld:

Jag var ironisk ;)
Örebro smguld
2013-05-09 08:33
Namn: Uppstuds
Sänt: 2013-05-08 23:26
//
Nog har jag hört talas om "bevara ståplats"-rörelsen och tycker den är angelägen.

Läste dock inte så noga i går utan kunde bara konstatera att det var massor av inlägg där man räknade antalet sittplatser på olika sektioner och trodde att ni diskuterade hur många som var disponibla inför derbyt.
Örebro smguld
2013-05-09 00:29
Pete Zahut (Örebro) // ???
Örebro Pete Zahut
2013-05-09 00:26
@smguld:
Raljerande får du ta via PM!
Örebro AsAboveSo1908
2013-05-09 00:05
Dresscode på måndag! kul :)
Örebro smguld
2013-05-08 23:36
Uppstuds (Örebro) // Inte har jag varit raljerande. Skrev ju att jag var överraskad och använde tecknet :-). Dessutom är det ju bra att hålla matchsnacket igång, som jag också skrivit. Ber om ursäkt om jag uppfattats raljerande. Det var inte alls meningen.
Örebro Uppstuds
2013-05-08 23:26
@smguld:

Har "bevara ståplats"-rörelsen gått dig helt förbi? Det finns en dold agenda, och det är den Kardinalen rotar i.Om det enbart skulle handla om nördar vars intresse helt skulle inriktas på att "räkna åskådarplatser" och inget som helst mer därtill skulle jag kunna förstå din raljerande ton.
Örebro Kardinalen
2013-05-08 22:53
@Erik Wärlegård:

Okej, bra. Då går jag in och ändrar den information på Wikipedia som felaktigt blev ändrad där igår.

Det räcker ju att ÖSK har prånglat ut felaktiga uppgifter i officiella medier så som på sin egen hemsida och till NA. Finns ju inget behov av att "informationsfelet" finns kvar på Wikipedia, menar jag.

Dessutom räknar jag iskallt med att någon på ÖSK-kansliet snabbt som attan ändrar tillbaka till de korrekta siffrorna på sin hemsida. 3.029 på Västra Stå och 12.674 i total publikkapacitet var de gamla (korrekta) siffrorna, kan jag tala om för berörd part.
Örebro Kardinalen
2013-05-08 22:37
@fursten:

Jodå, den har spelats i samband med matchstart vid samtliga tre tillfällen.
Örebro smguld
2013-05-08 22:06
Hur blir man forum-hjälte? Har alltid drömt om att bli en hjälte. :-)
Örebro Pete Zahut
2013-05-08 22:03
@smguld:

Ja, och bli forumhjältar på köpet ;)
Örebro smguld
2013-05-08 21:55
Inser att det är bra att diskutera åskådarplatser för att trissa upp stämningen inför matchen! Så fortsätt!
Örebro Erik Wärlegård
2013-05-08 21:44
Alec inför derbyt. Sprid gärna!
Örebro Uppstuds
2013-05-08 21:42
@smguld:
Det är väl en rätt relevant fråga inför en match där det antagligen inte blir långt från lapp på luckan. Och huruvida och när den där lappen dyker upp på luckan, ja det är ju i högsta grad kopplat till vid vilket publiktal det anses vara fullsatt. Sedan är det ju också så att det synes som att SvFF (i UEFA:s ledband?) har en dold agenda vilken antagligen går ut på att inom X år så ska allt vara sittplats. BA/Örebro skulle givetvis klara det, vi tar väl in en 10 tusen om allt skulle vara sittplats, men för alla våra klassiska småorter med små arenor med idag relativt få sittplatser skulle ju detta vara/bli ett dråpslag. Sedan är ju också frågan vad som händer med läktarkulturen om hela vår Västra skulle bli sittplats?
Örebro smguld
2013-05-08 21:23
Som jag tidigare skrivit om så tar man ju upp det som man är intresserad av. Blir bara så överraskad av att så många, så länge, orkar diskutera antalet åskådarplatser :-)
Örebro Erik Wärlegård
2013-05-08 21:20
Yes, det var ett informationsfel. Västra tar 3029 om jag minns rätt. Däremot finns de en beredskap för UEFAs nya krav som jag förstått ska träda i kraft 2014.
Örebro Pete Zahut
2013-05-08 20:56
@Bastard on Parade:

Ja det håller jag med om. Motstridiga uppgifter där.
Örebro Pete Zahut
2013-05-08 20:48
Apropå diskussionen som var mycket under 2012 för ÖSK att allt (eller iaf mycket) var försvaret eller backlinjens fel och där jag (och en del andra) snarare ville säga att det var problem primärt i anfallspelet, så kan man jämföra rätt mycket med DIF som just nu befinner sig i en situation som mångt och mycket påminner om ÖSK i fjol: Det här uttalandet är färskt från Amadou Jawo: "Vad är det som saknas tycker du? - Det känns som vi måste skapa 20 klara målchanser för att få ett mål. Vi försöker och försöker, vilket gör att det är lätt att bli uppgiven. Sen får motståndaren en målchans och gör mål." Och sen skäller man på att backlinjen släpper in ett mål och skriker efter nya backar och/eller klagar på befintliga. Fundera på detta ett tag. Hur skulle matchbilderna sett ut om faktiskt anfallsspelet hade levererat?
Örebro Bastard on Parade
2013-05-08 20:13
@Pete Zahut:

Ok. Kanske jag som missade det. Känns dock väldigt märkligt att ÖSK har ändrat publikkapaciteten på officiella hemsidan.
Örebro Pete Zahut
2013-05-08 20:02
@Bastard on Parade:
Fast var inte detta med 1679 platser på västra ett "informativt fel" som jag uppfattade det? Jag har väldigt svårt att tro att man släpper in mindre än 2500 där. Erik bekräftade ju att det går in ca 3000 där
Örebro Bastard on Parade
2013-05-08 19:36
Vallen har 8355 sittplatser. Enligt Widemarsh fanns det 1397 lediga sittplatser kvar kring lunchtid idag. Om man räknar med totalt 8500 bokade biljetter så är 6958 sittplatsbiljetter, vilket innebär att 1542 ståplatsbiljetter har blivit bokade.

Hur stor del av dessa kan tänkas vara till bortasektionen? Med "nya" kapaciteten rymmer Västra bara 1679 personer.

Känner någon till om ÖSK har delat ut en massa biljetter? 376 lediga sittplatser på Östra känns ju märkligt när de platserna aldrig går åt annars.
Örebro Uppstuds
2013-05-08 19:16
@fursten:
Kanske inte precis just i detta nu som ju Saywee skrev, men jag är hundra säker på att jag hörde den genom min dator i samband med hemmamatchen mot Varberg, så, ja, så verkar det..
AIK Saywee
2013-05-08 18:47
fursten, inte nu, men kanske på måndag. Nej, skämt åsido så vet jag inte, har endast sett (och hört) Sundsvallsmatchen på vår hemmaborg och kan inte påminna mig att jag hörde "elden inuti"
Annons: