/fotboll/osk/forum/2036.aspx/fotboll/osk/forum/2036.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Bastard on Parade
2013-05-18 20:42
Bamberg är i delad ledning i assistligan med 4 assist och har även gjort 1 mål på 9 matcher.
AIK Saywee
2013-05-18 19:48
Heja SPORT !!!
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Uppstuds
2013-05-18 19:44
Tack för gnäll, Brus-Nilsson. Fantastisk publiksiffra förresten av BP, 1.473 åskådare. Stoppa pressarna!
Örebro Brus-Nilsson (Alla heter Gnell i Örebro)
2013-05-18 19:40
Till ÖSK:s medicinska team: Vad gjorde ni för fel med Haddad? Någon månad efter att han lämnat var han plötsligt i gott spelskick. Nu är han i toppform och gör mål i varenda match! Har BP bättre plastgräs än ÖSK? Knappast.... Lär något av detta! Edit// Han är 1 mål från skytteligaledning!
Örebro MaLa (f.d. svartvit sen barnsben)
2013-05-18 19:11
@Pete Zahut Mitt intryck av RÅP (baserat på en handfull matcher 2011 o 2012) är att han är (el har varit) en rivig krigare på mitten. Skulle kanske kunna fylla en del av skorna efter Nordback/Kihlberg....
Örebro Pete Zahut
2013-05-18 18:54
@Uppstuds:

Nej. Jag är emot personangrepp i princip också. Kan dock erkänna att domare kan ha en förmåga att väcka upp känslor även om undertecknad aldrig skriker högt till spelare eller domare. Jag svär mumlande.

Å andra sidan är väl @Sawyees "angrepp" inte kanske av den värsta sort och han speglar väl vad han kände då.

Angående matchen du länkar till längre ned så såg jag den. Efter att ha läst länken drog jag mig den till minnes. Dock har jag inga som helst minnen av domarinsatsen men den finns ändå i mitt minne och det är två saker jag minns från den:

Dédé Anderson: Otrolig spelare och han vann matchen ensam åt KFF. På den tiden var KFF ett mycket mediokert lag, bortsett från brasseimporterna. Men Dédé Anderson var otrolig och gud vad jag önskade att ÖSK kunde ha en sådan spelare.

Den andra saken jag minns är Lundins taktiska dumdristighet. ÖSK gick över till att spela 4-3-2 efter utvisningen. Det gjorde att Kalmar inte vågade plocka ut en back och ÖSK höll ställningarna mycket väl och spelet upp. Jag tror man hade antingen 1-0 eller 1-1.

Sedan kom Lundins idiotiska drag.(notera att jag kallar beteendet för idiotisk. Inte honom) att plocka bort en forward och sätta in en mf till och spela 4-4-1. Detta trots att ÖSK höll spelet uppe väldigt väl. Det tog 14 sekunder efter det bytet så plockade Kalmar ut en back och körde 3-4-3 och så rasslade det till två ggr bakom Alvåge med Dédé Anderson som härförare. Jag tänktw "Vad gör kalrn" när han gjorde fegbytet.

Mitt minne är således att jag svor över Lundin hela vägen hem..Ett taktiskt misstag han fick ta på sig
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-05-18 18:36
@Pete Zahut:

Ja, fy på dig Saywee ;) Inte undra på att Bulten reagerade?!

Minns också matchen du har på näthinnan. Den sjuka Frisk gjorde allt för att sänka ÖSK, bl.a med en horribel utvisning. Han lyckades och publiken inklusive mig själv var vansinnig.

Bulten (Uppstuds)/
Jag tänker inte lägga tid på att googla efter någon djäkla Boss.
Örebro Uppstuds
2013-05-18 18:24
Pete Zahut// Vad som skrikits och skriks från svenska läktare skiljer sig många gånger inte från vad som "skreks" under de årliga nazist-dagarna i Nürnberg på trettiotalet. Det vet vi alla som besöker elit-arenorna. Nödvändigheten av "motvals" är inte mindre idag...
Örebro Pete Zahut
2013-05-18 18:22
@MaLa (f.d. svartvit sen barnsben):
Hur pass bra är då Robert Åhman Pehrson ? Jag känner till namnet väl men har just inga bilder på näthinnan av hans spel.
Örebro Pete Zahut
2013-05-18 18:19
@Uppstuds:
Bara en getfjärt i Himalaya mot vad de skrek till honom på läktaren. ;) Tur att du inte satt där (antar jag) ;))
Örebro Pete Zahut
2013-05-18 18:18
Fel
Örebro Pete Zahut
2013-05-18 18:16
@Saywee

Kallade du Frisk för sjuk? ;)
Örebro Uppstuds
2013-05-18 18:11
dubbel
Örebro Uppstuds
2013-05-18 17:57
@"ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT) :

Kalle// Jag har absolut inga problem med att benämnas med epitetet "motvalls kärring" i sammanhang där mitt "motvals" handlar om att stå upp emot alldeles uppenbara kränkningar mot enskild person eller ännu värre (vilket vi guskelov varit befriade från här på forumet), mot hela grupper av människor. Tvärtom, ser det som en komplimang.
Örebro MaLa (f.d. svartvit sen barnsben)
2013-05-18 17:46
I dagens Aftonbladet så kan man läsa att AIK:aren Robert Åhman Pehrson befinner sig i tränare Alms frysbox. Vi har väl goda relationer med AIK sedan tidigare, inte minst tack vare lånet av Crespo. Vore väl värt att undersöka chanserna till ett lån där om inte någon i truppen blomstrar ut som mittfältsgeneral de närmaste omgångarna?
Örebro Uppstuds
2013-05-18 17:42
Saywee// Jag "min lilla petimeter" har inte skrivit att du inte tyckte att Frisk verkade bra i internationella matcher. Var har jag skrivit det?
Jag har heller "för fan" inte skrivit att du hatar honom. Var har jag skrivit det?

Däremot har du kallat honom "sjuk" (bl a 15:41 idag), "flinande fjolla" (23:11 igår) och "dryga fjolla" (17:18 idag)
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-05-18 17:36
@Uppstuds:
I vanlig ordning skall du Bulten (Uppstuds) vara motvalls kärring, jag känner två elitdomare väl, varav en före detta som känner till Frisk MYCKET väl. En solariebränd fjolla kallar han honom. Frisk visste också vilka rövar han skulle slicka. Han var bra internationellt, men i Sverige letade han situationer där han skulle stå i blickfånget, inte minst på BA och mot ÖSK som han direkt tyckte illa om. Du kommer bara in likt Frisk för att leta petiteser du kan hugga på och glänsa med statistik som en sjuåring kan googla fram om den orkar, frågan är hur du orkar? Såhär har du hållit på i flera år under olika nick.
AIK Saywee
2013-05-18 17:18
Förresten, jag skrev ju att Frisk verkade bra i internationella matcher. Men jag fick nog av denna dryga fjolla på de svenska arenorna. Jag har väl gör fan inte skrivit att jag hatar honom, men jag skriver ärligt att han inte tillhör mins favoriter. Försök inte hitta på något eller lägga några ord i mina inlägg, Tjafsa på i vanlig ordning ...
AIK Saywee
2013-05-18 17:12
Jag hatar inte Frisk din lilla petimeter, men jag tycker att han agerat sjukt dåligt mot mitt ÖSK! Letar du efter tjafs nu igen BiB ? Jag tänker nog ladda inför Assyriskamatchen :)
Örebro Uppstuds
2013-05-18 16:00
Sedan kan, ska och bör man också diskutera varifrån detta "Frisk-hat" kommer. Länkad krönika för drygt tio år sedan kanske kan ge åtminstone delar av ett svar? Har ingen aning om varför du, Saywee benämner honom som "sjuk". Anders Frisk är en av Sveriges mest framgångsrika domare genom åren alla kategorier. Kan man bli det om man är "sjuk"? Har du, Saywee genomskådat något av en "bluff" som majoriteten av oss andra, UEFA:s och FIFA:s domarkommittéer inkluderade gått på? Eller kan det kanske vara så att du har fel och den stora majoriteten rätt, Frisk var i sin yrkesutövning en av de allra, allra bästa? Briljant i sitt utövande helt enkelt. Vem skulle inte vilja vara det?

Nåja. Jag kan kanske lite förstå vad som ibland gjorde Frisk kontroversiell. Han ville vara en konstnär på planen. Förutom att han var en briljant domare så gillade han nog också att/när ljuset riktades mot honom som person. En bra domare ska/bör också förutom att han/hon är briljant också fullständigt verka i det fördolda i sin briljans. Brottet mot denna regel är nog den enda objektiva kritik som kan (/bör?) riktas mot Anders Frisk som domare?
AIK Saywee
2013-05-18 15:41
Uppstuds, tackar, det måste ha varit denna, men vilken minnesförlust på årtal och antalet KFF-mål ... ... men Frisk var "sjuk"
Örebro Uppstuds
2013-05-18 15:30
@Saywee:

Antar att det är denna match du syftar på?
AIK Saywee
2013-05-18 15:20
Uppstuds, jag skall kolla med ett par som var med vid tillfället, vi satt långt ned på södra läktaren minns jag ...
Örebro Uppstuds
2013-05-18 15:17
@Saywee:

Tabellbitare som jag är så var jag ju givetvis, när jag inte kunde dra mig tillminnes någon match där KFF vann mot ÖSK med 4-1 / 5-1 / 4-2 / 4-1 (ja, det är ju de möjliga resultat du anger) runt 1998 tvungen att börja söka lite.

1998 spelade KFF i div 1, ÖSK i allsvenskan. De tio åren dessförinnan, mellan 1988 och 1997 låg KFF i div 2. 1999 vann lagen sina respektive allsvenska hemmamatcher med 2-0. Senast dessförinnan, innan 1999 alltså som KFF låg i allsvenskan var 1986.

Se länk för alla allsvenska matcher mellan ÖSK och KFF från 1999 och framåt. Inget resultat likt de du beskriver förrän 2010 och 2011 som synes och då hade Frisk sedan flera år (mars 2005) lagt av som elitdomare.

Kanske möttes månne ÖSK och KFF i cupen nån gång vid denna tid då resultatet blev enligt det du beskriver? Eller i någon träningsmatch med Frisk som domare vid vilken dina sinnen kanske upprördes till denna grad?
Örebro Pete Zahut
2013-05-18 14:18
@ÖSK KRILLE (GFG 2015):

Hade blivit förvånad av annat. Han behöver spela mer än 30 min i U21 innan han är spelklar. Jag har egentligen sett honom som en resurs för hösten, om han förblir skadefri
Örebro ÖSK KRILLE (GFG 2015)
2013-05-18 12:37
Atashkadeh får vänta på comeback.
AIK Saywee
2013-05-18 07:37
PZ, 23:35, om det är tillåtet att g-i-s-s-a, så drar jag till med 1998, typ nära millenieskiftet. Övriga "minnen" kring detta ... Gissar att KFF vann med typ 4 eller 5 gjorda mål och kanske att ÖSK fick 1 eller 2 godkända av KFFare Frisk. Det blev några insändare i NA beträffande fjolligheterna, men den sjuke Frisk gillade att vara i centrum. Jag har mycket god kontakt med TOYOTA i Örebro och på den tiden även lite med TOYOTA i Mölndal (där Frisk bor/bodde). Det jag fick höra från de som träffat Frisk och orkat lyssna på vad han tyckte om Örebro SK, vill ingen höra eller läsa. Jag vet att han gjorde flera bra "matcher" internationellt och det kan ha varit detta som gjorde att han såg sig som bäst i Sverige. SJUKT !!!
Örebro Pete Zahut
2013-05-17 23:35
@ÖSK KRILLE (GFG 2015):

Bra!!
Örebro Pete Zahut
2013-05-17 23:35
@Saywee:

Vilken match var det?
AIK Saywee
2013-05-17 23:11
Apropå Frisk, så var han faktiskt sjuk en gång på 90-talet vill jag minnas, man fick byta domare. En annan gång på 90-talet vill jag inte minnas, för då var den flinande fjollan Frisk ännu sjukare (?), men fick döma ÖSK-Kalmar. Maken till felaktiga matchavgörande galenskaper har jag aldrig beskådat och vill inte göra det någonsin mer!
Annons: