/fotboll/osk/forum/2020.aspx/fotboll/osk/forum/2020.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Conjuration
2013-05-24 15:17
Blir att heja på Conny idag. Brage har allt att vinna, hemmaplan & Tauer fixar biffen (eller schnitzeln)
Örebro Kardinalen
2013-05-24 14:49
Mer information. Enligt SvFF:s sammanställning om klubbars ekonomi går också att utläsa följande: (Bara att klippa och klistra in nedanstående i vilka dokument ni nu använder i era hemmadatorer för att kunna spara viktig information så att man senare kan imponera på sina vänner, för den här infon kommer inte att komma tillbaka...) Snittlön för en spelare i Allsvenskan 2012: 63.758 kr/månad. Snittlön för en spelare i Allsvenskan 2011: 57.595 kr/månad. Snittlön för en spelare i Superettan 2012: 24.100 kr/månad. Snittlön för en spelare i Superettan 2011: 21.662 kr/månad. (Endast beräknad snittlön, sammanställd av SvFF. Sign-on fees ingår i ovanstående siffror.)
Örebro jappel
2013-05-24 14:38
Vi fick 8 för skoog och 5 för iron.
det var därför jag skrev dom siffrorna. sedan hur mycket som hamnade i vår kassa låter jag vara osagt.
Om jag gissar skriver jag det...

@minatankar (för sm-guld):

Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-05-24 14:32
Namn: jappel
Sänt: 2013-05-24 14:17
//
Vad jag vet fick vi ca 7 mkr för Skoog varav han själv fick ca 2, dvs ca 5 mkr netto ttill ÖSK. Det var hyggligt betalt på den tiden. Ev blev det 5,5 mkr netto.

Nordin gav ca 5 mkr minus viss ersättning till tidigare klubbar.

Tror inte klubben fick lika mycket för Iron Mike. Tror det snarare var ca 4 mkr, men jag kan ha fel precis, som i andra uppgifter.
Örebro Conjuration
2013-05-24 14:17
Helgi Danielsson på fri transfer vore inte alls fel, gratis är gott ;) Håller ändå tummarna för Nordin.
Örebro jappel
2013-05-24 14:17
Skoog borde vara vår största försäljning med tanke på att vi fick 8 miljoner
av Malmö och att året var 2001...
Sedan fick vi riktigt bra betalt för Iron mike också. strax över 5mille...för en back, som inte brukar vara riktigt lika dyra av någon anledning...

@Conjuration:
Örebro go_osk (We are on the road again!)
2013-05-24 14:07
Helgi Danielsson skulle gå rakt in i dagens startelva. Hans spel påminner enligt mitt tycke en del om Magnus Kihlbergs. Hoppas att ÖSK hör sig för, det skadar aldrig!
Örebro Conjuration
2013-05-24 14:07
Malmö fick 85 miljoner för Zlatan. Läst de 150 första sidorna från Zlatans biografi och såg min chans att berätta det på forumet efter att ha läst Kardinalens inlägg om att GAIS fick 7,5 feta laxar från Krasnodar.

Vilka är ÖSKs största försäljningar? De som hjärnan tänker på är Niklas Skoog & Nordin Gerzic.
Örebro Kardinalen
2013-05-24 13:52
Ok, intressant!

GAIS fick 7,5 millar av Krasnodar för Wanderson. Läste på annat håll att han blev klar för den ryska klubben i 1 januari i år. Vilket borde innebära att GAIS bokför den intäkten under 2013. Och med de 2 miljonerna Wanderson efterskänker, skulle det innebära att klubben "tar ikapp" 9,5 millar av de 11,6 millar man har i negativt eget kapital.....
Örebro jappel
2013-05-24 13:41
Wandersson efterskänker ca 2miljoner sek....ganska lägligt och nog ganska oväntat för GAIS. [QUOTE=Kardinalen]Sport och ekonomi är kul..... GAIS: - Har ett negativt eget kapital per 31/12 2012 på -11,6 miljoner kr. Vilket är det andra året på raken man uppvisar ett negativt eget kapital...QUOTE]
Örebro Kardinalen
2013-05-24 13:29
Sport och ekonomi är kul. Efter att rätt nogsamt ha läst SvFF:s ekonomiska sammanställning över Sveriges elitklubbar, kan noteras att det är är fyra klubbar i årets Superetta som gick in i säsongen med negativt eget kapital. Dessa är: Brage: - Har ett negativt eget kapital per 31 december 2012 på -2,1 miljoner kr. - Utfall: har fått upprätta handlingsplan att uppvisa för SvFF, vilken nu är godkänd. - Min analys: Brage gick plus med en miljon kr för verksamhetsåret 2012, vilket kan tyda på att klubben är på väg åt rätt håll. Att ta igen 2,1 millar på detta året blir nog dock svårt. Någonting måste ju värvningarna av Conny Karlsson, Tauer och Dulee Johnson kosta(t) klubben i ökade kostnader rent generellt sett? Om klubben fortsätter ligga i botten av tabellen, kan det bli så att man inte klarar av att uppfylla budgeten (vilken rimligtvis måste ligga på att ge ett plus på minst 2,1 miljoner kr). Nej, Brage får det svårt att uppfylla "eget kapital-kriteriet". De lär få gå en vända till med handlingsplan och därtill påföljande peiodiserade bokslut per 31/8 2014...... Varberg: - Har ett negativt eget kapital per 31 december 2012 på -500.000 kr. Vilket är det andra året på raken som man uppvisar ett negativt eget kapital. - Utfall: klubben har fått sin handlingsplan godkänd och ska nu lämna in ett periodiserat bokslut per 31/8 2013. - Min analys: klubben drar mycket folk till sina matcher. Antar de har strypt kostnadsbudgeten till denna säsong (och därmed låter bli att "satsa sig ur krisen"....). Dessutom har de en målskytt i form av Gabriel Altemark-Vanneryr som går att sälja i sommar till ett bra, men ändå rabatterat, pris. Tror klubben kommer fixa eget kapital-kravet för säsong 2014. GIF Sundsvall: - Har ett negativt eget kapital per 31 december 2012 på -1,9 miljoner kr. - Utfall: har fått upprätta handlingsplan att uppvisa för SvFF, vilken nu är godkänd. - Min analys: klubben gjorde ett minusresultat på 3,1 miljoner kr förra året i Allsvenskan. Nu är man nedflyttade och är i en sämre sits än ÖSK. Tror att Sundsvall får det svårt att fixa detta till kommande årsbokslut. De kan mycket väl få inrikta sig på ännu ett hundår under 2014. GAIS: - Har ett negativt eget kapital per 31/12 2012 på -11,6 miljoner kr. Vilket är det andra året på raken man uppvisar ett negativt eget kapital. - Utfall: klubben har fått sin handlingsplan godkänd och ska nu lämna in ett periodiserat bokslut per 31/8 2013. - Min analys: vi vet alla att klubben har gjort sig av med en hel drös spelare sedan förra årets säsong, vilket antagligen minskat spelarlöns-budgeten rejält. Förra säsongen gick man back med 5,5 millar, vilket innebär att man nästintill fördubblade sitt negativa egna kapital. I Superettan blir det, liksom för ÖSK, en klart mindre ekonomisk kostym. Kan inte se att GAIS ska kunna fixa detta lagom till det periodiserade bokslutet den sista augusti. Åtminstone inte enbart med den löpande driften. De har väl ingen spelare av rang att sälja(?), vilket innebär att det enda som kan rädda klubben från tvingad degradering till division 1 är ett stort ekonomiskt kapitaltillskott, antingen från en sponsor eller privatperson. Läste i dagens NA att Degerfors får in cirka en halv miljoner kronor om året från privatpersoner som vill stödja klubben. Antagligen har också GAIS den typen av supportrar. Saftigt dock för dessa/denne att pytsa in flera, flera miljoner kronor. Nej, GAIS lär synas i division 1 nästa år...... Notera alltså att Varberg och GAIS ligger i år 3 med negativt eget kapital, Brage och Sundsvall "endast" i år 2. För de två förstnämnda klubbarna är det alltså SISTA CHANSEN den 31 augusti, medan de övriga två troligen får ytterligare ett år sig att fixa upp ekonomin (om så nu skulle krävas). Hur står sig då ÖSK:s ekonomi i jämförelse med dessa fyra krisklubbar? Beroende på hur "man räknar och så", så finns det två olika sätt att se på det: - Enligt ÖSK:s (=ÖSK Elitfotboll AB:s) siffror från årsmötet har man ett positivt eget kapital per 31 december 2013 på 3,8 miljoner kr (inklusive 78 procent av obeskattade reserver). - Enligt den ekonomiska redovisning som går att finna på svenskfotboll.se, har ÖSK ett positivt eget kapital på 0,1 miljoner kr (exklusive obeskattade reserver på totalt 4,8 miljoner).
Energiläckaget
2013-05-24 13:27
@Sogen

Håller med dig helt och hållet. Helgi Danielsson är nog en av de bättre värvningarna ÖSK skulle kunna göra, utan att betala ihjäl sig.
Stor, stark, brytningssäker och med bra skott. En riktigt bra defensiv spelare. En sådan ledartyp på mittfältet som ÖSK behöver.
Örebro Sogen
2013-05-24 12:58
Perfekt innermittfältare för ÖSK. AGGERA! http://www.fotbolldirekt.se/2013/05/24/kugge-i-aik-anda-i-kylan-klart-det-ar-lite-konstigt/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-05-24 11:33
Jahaja, så startar väl ett nytt tjafs från en ständig näthatare ... ... pm'a du vet hur man gör !
Örebro Godzilla Hårddisksson
2013-05-24 11:33
Amen KC! Det känns faktiskt nästan löjligt tryggt att ÖSK åtminstone kommer pytsa en balja per match, trots att matchminuterna börjar krypa upp mot 70. Det verkar finnas ett tålamod som kommer att bli guld värt ju längre säsongen går. Jämför t ex med Hammarby som verkar få panik om man inte leder med 2 bollar efter en halvtimme. Ta i trä nu men jag skulle bli mycket förvånad om vi inte skulle klara av avancemanget redan i år.
Örebro Kardinalen
2013-05-24 11:14
@Saywee:

Snacka om att vara nödig......

(Vad var det du skrev häromdagen ÖSK-Karl: "Saywee är en av de snällaste människorna som finns, som har gjort hur mycket gott som helst för människor i hela Världen"....taskigt temperament har han i alla fall....i rest my case.......)
Örebro TommyS
2013-05-24 11:04
TV4 Sports tablå för superettan har uppdaterats fram till slutet på juni. ÖSK-Örgryte vår enda TV-match.
Örebro KCMarten
2013-05-24 10:30
Många kloka ord härinne.

Personligen tror jag rätt mycket på de åtgärder som MinaTankar föreslår. Vi kommer inte komma någonstans om vi inte törs utveckla organisationen. Rätt igår behöver inte vara rätt idag.

Sen måste jag ge Erik W lite stöd också. Jag var oerhört orolig inför säsongen att ÖSK skulle göra samma miss som många andra nedflyttade Allsvenska lag och underskatta motståndet. Det har man inte gjort.

Nu har vi sett att tränarstaben är precis så kompetent som vi hoppats och poängen trillar in och vi ligger på en knapp ledning i serien. Det är faktiskt riktigt bra gjort av spelarena. SE är en av de svåraste serierna att gå in i som favorit. champangefotbollen har alltid svårt att lyckas så att ÖSK lyckas ta poäng efter poäng trots att spelet inte alltid fungerar är ett riktigt bra styrkebesked.

Så idag är jag lugnare. Det kommer bara bli bättre och bättre spelmässigt allt efter säsongen går vidare.
2013-05-24 10:20
Namn: TommyS Sänt: 2013-05-24 10:05 // Tack för stöd. Jag delar uppfattningen att det kortsiktigt är bra med det upplägg av truppen som nu är och det har jag också skrivit. Vad jag också skrivit är att jag inte tror på det långsiktigt, dvs i AS där vi behöver fler spelare av ännu högre klass. Med en jämn trupp som nu kommer då flera spelare som får liten eller ingen speltid att tappa motivationen. Bättre då att ha yngre talanger i truppen som fyller ut och som också får chanser. Tror vi delar uppfattningen helt och hållet :-) Bra exempel med Anders Svensson. Precis så ser jag också på Nordin. Tyvärr går det inte att göra någon skuggbudget eftersom underlaget som finns inte gör det möjligt och någon mer information som vi efterfrågar inte ges ut.
2013-05-24 10:15

pemo
//

Du har personligt meddelande.
Örebro TommyS
2013-05-24 10:05
Tänkte också kommentera minatankars nya inlägg i debatten. Det kommr antagligen att bli lite för långt men häng i den som orkar.

Först: jag uppskattar alltid inlägg som är konstruktiva, skrivna med ÖSK:s bästa i åtanke och utan att gå i onödig polemik. Oavsett om man håller med på alla punkter är det initiativ som dessa som för oss framåt.

En del klankar ner på förslaget som orealistiskt. Jag ser inte något i texten som är direkt orealistiskt och så klart ska vi sikta på guld och långsiktig etablering i den yppersta svenska eliten. Det skulle dock - om tid finns - vara intressant om minatankar skulle vilja presentera en "skuggbudget" som visar i siffror vad de föreslagna åtgärderna skulle kunna ge i form av kapital. Full förståelse om tid inte finns men för oss med begränsad insikt i klubben skulle det göra förslagen lättare att bedöma.

Sportsligt känner jag mig mer på banan och där har jag ett par kommentarer: jag vill inte inrikta investeringar mot hemvändare. Nordin är ett möjligt undantag då jag vet hur mycket han känner för klubben, men jag tror inte att spelare som Bedoya och Almebäck skulle komma in med rätt energi om de kom tillbaka. Nordin däremot skulle, om det är vad han verkligen vill och det måste vi först fastslå, kunna bli en Anders Svensson för ÖSK.

Jag vet inte om sommarlån på innermittfältet är att bygga för framtiden. Och det finns väl bara en spelare av hög allsvensk kvalitet som i något som helst universum skulle kunna tänka sig att spela med ÖSK i Superettan i höst?

Slutligen vad gäller truppens storlek så kan jag hålla med om att truppen är lite för jämn, det hade varit värt att satsa mer på ett större namn på innermittfältet. Men att truppen är för bred tycker jag är helt felaktigt. Nu har ledarstaben gjort ett utmärkt fysiologiskt jobb vad det verkar, alla är friska, men hade det inte varit så samtidigt som vi satsat på en mindre trupp hade vi nog skrikit högt över bristen på bredd givet klubbens och spelarnas skadehistorik och det misstänkt ohälsosamma underlaget på Behrn Arena. Nu säkrade klubben bredd på ett smart sätt med en bantad trupp och flera talanger som står redo bakom, men har också lyckats få truppen frisk. Det ger oss ett lyxproblem som klubben ska berömmas och inte lastas för. Däremot måste lyxproblemet hanteras genom väl avvägd rotation och det blir en utmaning för Peo.

I övrigt håller jag helt med minatankar och hoppas innerligt och elden inuti honom fortsätter att brinna.
AIK Saywee
2013-05-24 09:57
pemo, Keep On Running, SDG ! Många försöker "tysta" oss som varit med ett tag, men historien och det som skett, är nog så viktigt, när vi vandrar framåt, tågar uppåt :)
2013-05-24 09:46
Namn: pemo
Sänt: 2013-05-24 09:39
//

Tack för ditt sista inlägg. Det uppskattar jag.

Tycker det är synd om du lägger av här. Även om man kan ha olika uppfattningar i någon fråga eller missförstå varandra så att mer starka känslor uppstår, är det bra om man kan lägga det bakom sig.

Genom att du själv bidrar till de frågor du tycker är angelägna ökar chansen att du ska finna diskussionen intressant. Upplever att det nästan alltid finns supportrar här som vill diskutera det mesta inom fotboll och ÖSK.

Fundera på detta. Hoppas du fortsätter!
Örebro pemo
2013-05-24 09:39
Ett svar på mitt sista inlägg:
Minatankar// Jag känner inte dig , vet inget om din kompetens, utan läser bara det du skriver. Har inget med Jante att göra, utan bara mina tolkningar av ditt skrivna ord.
Jag har erfarenheter från den lilla staden av folk som har många åsikter om hur saker och ting skall skötas. men när man sedan ber dem ställa upp så finns det tusen saker ivägen. Dessa har dessutom mage att komma med konstruktiva förslag när allt är över.

MEN, nu förstår jag att du tydligen inte är en sådan person. Då önskr jag dig all lycka och hoppas att du med dina goda avsikter och kunskaper , tar tag i ÖSK så att klubben hamnar på rätt väg. ( obs. ingen ironi )

För mig är ÖSK det lag jag håller på i elitfotbollen och det lag jag ser på plats.
Så har det varit sen tidigt 70-tal och kommer att förbli så länge jag har möjlighet.

Men jag tar nu paus från detta forum ( om nu någon bryr sig ) och nöjer mig med att tjöta med mina oförstående arbetskamrater som alltid framhåller något obskyrt lag från Solna.
AIK Saywee
2013-05-24 09:32
Poliskonstapeln sköt ganska bra igår, på Påskbergsvallen. Hoppas att vi får behålla vårt AIK-lån hela säsongen, han har ju tagit upp kampen om skyttet :)
Örebro Svartvitt forever
2013-05-24 09:06
Jag håller med Guldtass. Minatankar, dina förslag har samtliga varit konstruktiva och goda, och jag hoppas bara att ledningen tar dem till sig. Fortsätt i samma fina stil!

Nu hoppas vi på första trepoängaren borta på måndag. Jag tänker vara på plats.
AIK Saywee
2013-05-24 08:57
minatankar, ditt intresse, engagemang och din erfarenhet kan bli guld värd om några år. Dvs om ledning och styrelser med flera orkar förstå vad som kan bli bättre. Vi har alla som gillar ÖSK, mycket att se fram emot, men fortfarande en del jobb att utföra i i spillrorna efter "katastrofen". Heder till dig :)
Örebro Pete Zahut
2013-05-24 08:43
@Erik Wärlegård:

Har ändå blivit mycket bättre och jag gillar dina "insides-videor" . Det saknade jag mycket ifjol och tidigare var det väl mest Alvbåge som stod för dessa
Örebro Guldtass
2013-05-24 08:29
@minatankar (för sm-guld):

Minatankar, kan bara hålla med dig. Tror inte ett ögonblick på att ÖSK ignorerar nya friska förslag och ideér från sina medlemmar.
Däremot bara älta om katastrofen förra året ger inget längre, Tror alla har hört det till leda vid detta laget ;-)
Elitklubbar drivs idag som företag, intäkter, utgifter, anställda, roadmapp, visioner, mål etc.
Själv anser jag det fullständigt friskt att komma med förslag om förbättringar och nytänkande för en bättre framtid med framgångar. För det behövs det ett företag med stor uppslutning där alla trivs, bidrar och jobbar mot samma mål. Det är väl ingen som säger mot.

Fortsätt med det du håller på med minatankar!
2013-05-24 08:19
Bland många positiva saker som händer i ÖSK vill jag lyfta fram - proffsig tränarstab - utvecklad talangsatsning och rekrytering av målvakt o andra spelare från närområdet - ny konstgräsplan - mycket bättre sportslig redovisning på hemsida med reportage, filmer etc - Erik Wärlegårds öppna deltagande på SvartVitt - ökad ödmjukhet i styrelserna - flera spelares insatser och utveckling, senast Yasin. - de sportsliga resultaten
Annons: