/fotboll/osk/forum/1966.aspx/fotboll/osk/forum/1966.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2013-06-18 13:35
TommyS, 13:30, Absolut en förbättring, men för mig var det statistiska gräsliga resultatet för 2012 lite förvånande ...
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Saywee
2013-06-18 13:33
TommyS, 13:28, ajaj, hoppas att inte eländet börjar nu :( Är det någon som vet hur det ser ut på "kortsidan" ?
Örebro TommyS
2013-06-18 13:30
@Saywee:

I år är vårt snitt på konstgräs 2,78. En ganska tydlig förbättring.
AIK Saywee
2013-06-18 13:29
Telle, 11:10, jag tror att det är trögheten ...
Örebro TommyS
2013-06-18 13:28
Uppdatering av skadeläget
AIK Saywee
2013-06-18 13:27
Gräslig info ... Jag hittade först nu lite "grässpecial" i Expressens sportbilaga. Poängsnitt på gräs 2012 Bäst var MFF på 2,00 ÖSK på 11:e med 1:11" Poängsnitt på konstgräs 2012 Bäst var Häcken på 2,57 ÖSK på 15:e med 0,67 Vi hade förra året nästan dubbelt så högt poängsnitt på naturgräs, jämfört med konstgräs.
Örebro Telle
2013-06-18 12:13
Kardinalen 11:51 //

Låter rimligt.
Örebro Telle
2013-06-18 12:10
@minatankar (för sm-guld):

Har sagt det förut, men du ska ha stort beröm för ditt engagemang.

Tycker också det är märkligt att det inte händer mer från styrelsens sida i det hela, det borde ju ligga i deras eget intresse att frigöra kapital för fortsatta satsningar på den sportsliga sidan. Vilken styrelse vill inte utveckla sin egen kärnverksamhet?
Örebro minatankar (för sm-guld)
2013-06-18 11:51
Namn: Telle
Sänt: 2013-06-18 11:10
//
Håller helt med dig. Frågan dras i långbänk och skulle kunnat vara löst förra hösten. Då hade det funnits pengar att investera i årets trupp. Nu är det risk för att det inte heller kommer att finnas till nästa års trupp eller för att förlänga nuvarande kontrakt.

Nu säger man sig vilja avvakta ett förhandsbesked från nämnd inom Skattemyndigheten vad gäller avdragsrätt vid speciell bolagskontruktion. Ett sådant besked kan ta minst 6 månader. Vidare vill man avvakta utvecklingen av ekonomin i ÖSK Elitfotboll AB.

Pengarna i Spelarinvest har aldrig varit tänkt att användas som en buffert vid ekonomiska problem i ÖSK Elitfotboll utan till offensiva investeringar i spelare.
Detta har det under åren varit lite av vad jag förstår. Någon riktig redovisning av detta har vi aldrig fått, åtminstone inte dokumenterat och samlad.

De större aktieägarna har visat litet intresse att engagera sig fortsatt vad gäller aktieplacering. Samtidigt blockerar de en snabb lösning med sina interna diskussioner där man inte är överens.

Personligen kommer jag att ta kontakter inom klubben för att se hur man kan komma vidare på ett sätt där man är överens om tagen och där man kan arbeta offensivt och långsiktigt i gott samarbete mellan medlemmar och aktieägare och mellan stora och små aktieägare.

Jag skulle vilja se att fler mindre aktieägare visade intresse för detta liksom styrelseledamöter i ÖSK Fotboll. Nu sitter alla och avvaktar och våra motioner om gemensamma diskussioner föreslår styrelser ska röstas ned eller bordläggas.

Örebro Kardinalen
2013-06-18 11:51
Vi har 4.500 i snitt så här långt. Min gissning är att publikbudgeten ligger på 4.800 åskådare per match. Att ÖSK tydligen håller budgeten beror kanske på andra faktorer, såsom försäljningen av Bamberg som håller ÖSK flytande.
Örebro Telle
2013-06-18 11:23
Vad gäller publiktillströmningen är det ju jättekul om vi hållit budgeten så här långt. Ska erkänna att jag trodde att vi låg lite under. Det har inte varit överdrivet mycket folk de sista matcherna, och de två senaste har det exempelvis varit famijepris (då upp till fem pers har gått in för 30 kr var) respektive Örebro läns fotbollsförbunds 75-årsjubileum då 600 pers har gått in för en spottstyver. (Å andra sidan kanske merförsäljningen runt arenan har ökat, så att det jämnar ut sig lite den vägen.) Sommarmånaderna brukar vi ju tappa publik, även då vi låg i allsvenskan, då många väljer semester, resor eller sommarstugorna före fotboll. Blir intressant att se hur det blir i år. Det procentuella tappet blir kanske mindre i år, då jag har en känsla av att många i marginalpubliken redan struntar i matcherna. Vi hardcore-fans som har gått under våren fortsätter nog under sommaren i högre utsträckning. Hoppas i varje fall att den teorin håller i praktiken också...
Örebro Telle
2013-06-18 11:10
minatankar och Aspen // Har svårt att se varför man måste vänta till september och bolagsstämman för att ta upp frågan. Varför har man inte kunnat haft (minst) ett extra möte under våren, för en snabbare process? Frågan har ju varit aktuell länge. Är det styrt av regelverket, eller är det snarare den nuvarande organisationens inbyggda tröghet som gör att det drar ut på tiden?
2013-06-18 10:18
Namn: Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
Sänt: 2013-06-18 09:53
//
Håller med dig. Ovisshet finns i många avseenden. Däremot kan inga spelaraffärer påverka klubbens ekonomi negativt utanför ÖSKs kontroll, förutom om AIK vill ha Crespo åter och vi därmed skulle förlora publik och matcher.
Örebro Aspen (hoppas ÖSK går upp i AS)
2013-06-18 09:53

Då kan man säga att SI bara som fungerar som en försäkring mot konkurs. Så är inte SI tänkt.

Osäkerhet för budgeten är givitvis publiktillströmningen men också affärer under sommarfönstret
AIK Saywee
2013-06-18 09:52
Det blev feltryckt någonstans,
jädra ajfån :(
AIK Saywee
2013-06-18 09:46
Boldt, jag njuter live på Ullevi 2-0 blir det, som vanligast !!!
AIK Saywee
2013-06-18 09:44
TommyS, 09:12, mycket intressant statistik :)
Örebro ÖSK-Boldt
2013-06-18 09:36
ÖREBRO!! Jag vet inte om nåt sagt det tidigare men Svenskaspel livestreamar matchen. Så har ni konto där så är det bara att njuta. Ni andra kan väl skaffa om ni vill.
2013-06-18 09:33
Kort rapport från årsstämma med Örebro Spelarinvest i går kväll:

Klubben följer budget. Det innebär att det inte är någon akut ekonomisk kris för närvarande. Dock viktigt att publiken ansluter i kommande hemmamatcher. I annat fall kan bilden naturligtvis ändras.

Frågan om Spelarinvests fortsatta verksamhet ska behandlas vid bolagsstämma (extra årstämma) den 18 september. Det innebär att pengarna i Spelarinvest fortsatt är låsta och inte står till klubbens förfogande för investeringar under sommarfönstret.

Örebro TommyS
2013-06-18 09:12
Dagens statistiska kuriosa som jag dessutom tror betyder något: temat är trender i hur matcher utvecklas under ÖSK:s senare säsonger. ÖSK under Sixtens stabila år 2009-2010 var ett lag som vann sina matcher när man gjorde första målet, men förlorande om man släppte in första. Det blev sällan oavgjort. Första målet vinner, typ. Tolkning: bollsäkra och trygga ÖSK spelade lugnt hem en ledning men saknade järnvilja och flexibilitet för att tränga igenom köttmuren när motståndaren försvarade ledning. 2011 förändrades bilden, ÖSK blev 12:a men hade vunnit allsvenskan om "först-målet-vinner" fortfarande gällt. ÖSK i psykologisk djupdykning blev ett lag som tog men inte kunde hålla en ledning. 2012 är en statistisk outlier med en tränare som tappade tron på sig själv under första halvan och en annan som inte hade tid att stöpa om laget som han önskade när han tog vid. 2013 är ÖSK ett lag som inte kommer någonstans i första halvlek men som är omutliga i andra. Enligt en tabell räknat bara på första halvlekarna i år skulle vi ligga på 8:e plats. Visserligen har vi bara släppt in två mål (båda mot Bajen), men också bara mäktat med 6 framåt spridda över tre matcher (2 mot Östersund, 2 mot Varberg, 2 mot Sundvall). I 8 av 12 matcher har halvtidsresultatet varit 0-0. I andra halvlek har vi gjort mål i 11 av 12 matcher (bara Östersund höll tätt). Anmärkningsvärt. Slutsats: ÖSK har gjort precis det jag hoppades denna säsong. Tagit taktpinnen, hållt i bollen, skruvat upp bolltempot och tröttat ut motståndarna, inte chansat, varit nogranna bakåt och haft tålamod framåt. Sedan har vi blivit nervösa sista 10 i många matcher men tack vare Oscar syns det inte i statistiken (alla insläppta mål i andra halvlek har kommit mellan minut 53 och 62). Sammantaget: inte mycket champagne, aldrig 4-0-överkörningar men inga släpp till 1-3 hemma mot Assyriska heller. Ett väldigt effektivt sätt att plocka poängen vi behöver för att ta oss tillbaka dit vi hör hemma.
Örebro Kardinalen
2013-06-17 22:24
Både Berger och Saeid har kontrakt till och med 2014.
Örebro "ÖSK-Karl (SÅ ONÖDIGT)
2013-06-17 21:43
@Leper:

Kim Olsen
Örebro hemvändarn
2013-06-17 21:23
Jo, nog får man räkna med att Crespo kallas hem till AIK alltid. Ett alternativ där skulle ju vara att låna Karikari. Såvida men inte har slantar för en ny spelare.

Värt att komma ihåg är att Crister Lipovac är ÖSK spelare och även om steget från div2 till SE eller AS är stort kan det vara så att han skall räknas in som en av anfallarna nästa säsong.

Men då finns det andra mer intressanta frågor att beakta tycker jag.

* Ahmed Yasin har 1½ år kvar på kontraktet. Läge att förlänga eller sälja.

* Moe Saeid skrev på för 2 år vill jag minnas. Som han utvecklas vore det konstigt om man inte vill förlänga. Under sommaren blir han tillgänglig för andra lag att förhandla med. Dags att bestämma sig hur man vill göra med Moe.

* Emil Bergers kontrakt går väl ut efter säsongen också. Även där bör man besluta sig om hur man ser på framtiden för Emil.
Örebro Asbjörn#10
2013-06-17 20:29
Enligt O'Learys hemsida så sänder de GAIS-ÖSK på onsdag, det står dock att matchschemat är preliminärt. Låter ju konstigt att de skulle sända matchen då den inte går på TV och det samtidigt står att de ska sända tre allsvenska matcher samma tid. Tänkte slå en pling dit imorgon och höra mig för, men är det någon som har koll på om de har sänt några andra av bortamatcherna i år som inte varit tv-sända?
Örebro Conjuration
2013-06-17 19:57
Sundsvall ligger under med 1-3 hemma mot Assyriska. Najs!
Örebro Leper
2013-06-17 19:50

"Tappa" spelare kanske är fel ord. Det vi har gjort är väl mer att "släppa" spelare som är under kontrakt. T.ex. Paulinho 2, Alimi, Valdet.
AIK Saywee
2013-06-17 19:31
minatankar, 19:22, allt kan hända, även det oplanerade och oönskade kan inträffa ... framtiden bjuder på möjligheter och annat också, för den delen.
AIK Saywee
2013-06-17 19:27
Läste just "VD vid pennan" och märker att VD, precis liksom jag, är oroad över de låga publiksiffrorna. Undrar om det är abonnemangspubliken som sviker, eller? Kanske kan VD komma på något publikfriande under semestertider. ALLA TILL BA !!!
2013-06-17 19:22
Saywee (Örebro) 2013-06-17 18:39 minatankar, 16:34, kan man inte tappa spelare som är under kontrakt ? // Inte om inte klubben så önskar. Ett kontrakt är bindande.
AIK Saywee
2013-06-17 18:39
minatankar, 16:34, kan man inte tappa spelare som är under kontrakt ?
Annons: